Se indlæg
 Udskriv debat
Sporløs i thailand, igen
phom
Sporløs

(3)

DR1,

torsdag

19. januar

kl. 20.00

Patrick og Steffen er tvillinger, født i Thailand. De kommer til Danmark som treårige og får en lykkelig barndom på landet i Jylland. Men de kan ikke glemme den mor, der i sin tid måtte give dem bort, og sammen med "Sporløs" rejser de til Thailand for at finde hende.

Sendes også 28., 30.1. og 1.2.

programmet kan ses her efter at det har været vist i tv

http://www.dr.dk/...

Iak for info

Mvh. Labri

Anonym Bruger
det virkede som en sød nok udsendelse (så kun slutningen) og de drenge virkede også gode...og iøvrigt vildt nok at moderen har fået 2 sæt tvillinger...hun må være genetisk disponeret for twins.....

Olsen99
Ja, jeg sidder altid og smaatuder lidt naar jeg ser genforeningen...Crying
Olsen99.

Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen.

Frank
Afslutningen er designet til tårer i øjnene.

De to drenge var yderst sympatiske. Jeg hæftede mig ved, at de så enorme ud i forhold til den normale thai-størrelse. Mon ikke de har fået solid føde på svinefarmen i det jyske?Smile

Til gengæld lød de som om de ikke havde hørt om landet før.

Olsen99
Det haeftede jeg mig ogsaa ved.......altsaa hvor uvidende de var om landet, det var jo bestemt ikke den rige mor de moedte, men de moedte en mormor som lugtede, det syntes jeg saa godt man kunne have klippet fra.

Der koere noget at det samme til tider paa TV. 3/TH..Min kone vander ogsaa hoens naar hun ser det...

Naa, men godt at se at de faar kontakt !
Olsen99.

sudsakhon
Undrer mig iøvrigt over hvorfor de ikke brugte en bedre tolk.

Hun talte jo engelsk som en vis dansk udenrigsminister ..

Dygtige tolke er der da mange af.

Iøvrigt oversatte hun forkert på et tidspunkt, lagde jeg mærke til..

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
chris70
Et virkelig godt program som viste livet på landet i Thailand, men jeg studsede lige over et par ting:

1. familien tager afstand fra hende.
2. Faderen blev ikke nævnt med et eneste ord, urealistisk drengene ikke vil kende deres far.
3. hun er flyttet 600 km væk fra familien., selvom hun har hus lige ved siden af hendes broder.

Så jo hun har et par lig i lasten, som der ikke skulle pilles i.

Bliv hun udstødt af familien og hvorfor?

Klovn
Hmm.måske er det mig,men er det ikke sådan i Thailand at man (forsørger sin mor ? ) min kone gør ihvertfald her fra danmark,og som man kunne se
var mormor ladt i stikken, tvunget til at rode rundt i affald.....føj for satan.......Sad

AL 48
Klovn skrev:

Hmm.måske er det mig,men er det ikke sådan i Thailand at man (forsørger sin mor ? ) min kone gør ihvertfald her fra danmark,og som man kunne se
var mormor ladt i stikken, tvunget til at rode rundt i affald.....føj for satan.......Sad

De fleste piger yder et tilskud(alt efter formåen) til deres gamle forældre.
Problemet med hende her ligger nok allerede da hun bortadopterede de første tvillinger i stedet for at lade moderen passe dem, så hun selv kunne passe et arbejde. De var også født uden for ægteskab, hvilket er meget ildeset, da kvinden så automatisk bliver "second hand", uden chance for en thai ægtemand. Dermed går forældrene også glip af "sin sot". Hun havde jo også flere børn udenfor ægteskab, så hun tilbragte jo nok ikke al sin tid i en bod på markedet.
En lidt "kedelig" kendsgerning for drengene når de lærer lidt om thailandsk skik og brug.
Redigeret af AL 48 d. 22/01-2012 08:32

Nirvana
AL 48 skrev:

Klovn skrev:

De fleste piger yder et tilskud(alt efter formåen) til deres gamle forældre.
Problemet med hende her ligger nok allerede da hun bortadopterede de første tvillinger i stedet for at lade moderen passe dem, så hun selv kunne passe et arbejde. De var også født uden for ægteskab, hvilket er meget ildeset, da kvinden så automatisk bliver "second hand", uden chance for en thai ægtemand. Dermed går forældrene også glip af "sin sot". Hun havde jo også flere børn udenfor ægteskab, så hun tilbragte jo nok ikke al sin tid i en bod på markedet.
En lidt "kedelig" kendsgerning for drengene når de lærer lidt om thailandsk skik og brug.

Det kan være at hun har fådet dringenen med en turist da di er højer en gennemsnitlig Thai og det kan også være ogsagen til hun blir frastød fra familen
Come As You Are

Lung Yao
chris70 skrev:
Et virkelig godt program som viste livet på landet i Thailand, men jeg studsede lige over et par ting:

1. familien tager afstand fra hende.
2. Faderen blev ikke nævnt med et eneste ord, urealistisk drengene ikke vil kende deres far.
3. hun er flyttet 600 km væk fra familien., selvom hun har hus lige ved siden af hendes broder.

Så jo hun har et par lig i lasten, som der ikke skulle pilles i. Bliv hun udstødt af familien og hvorfor?

Da jeg ikke har set selveste udsendelse, så kan jeg kun udtale mig på basis af de få erfaringer jeg har fået efter snart 20 år, så angående:

1) Sikkert og hun er hverken den første eller den sidste der ville opleve det (årsagen kan være utalige, bl.a som du selv skriver << Så jo hun har et par lig i lasten>>

2) Noget så sker i tusindvis af familier, hvor faderen(bedækkeren) forsvinder "sporløs", og måske mirakuløst genopstår fra "de døde", hvis fx. han får kendskab til at moderen har nu giftet sig med en farang [ikke tilfældet her] .

3) Kan skyldes forhold fra #1 og #2 hvor tusindvis af kvinder når de er ladt i stikken af manden, skal finde et arbejde et eller andet sted i landet for at forsørge resten af familien.

Men dette var kun mit gæt, sandheden kunne være noget hele tredje. Og disse udsendelser er ikke "100% ægte", sådan at forstå at de bliver redigeret, klippet og værst som Sudsakhon påpegede forkert oversættelser (håber ikke at det var gjorde bevist), ud fra devisen: Salgsargument.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

pdrhan
Hvad var det der var forkert oversat? (kan endnu ikke så meget thai...)
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

Olsen99
Ang. fejl i oversaettelse, saa tror jeg at vi er ude i noget flueknepperi.
Men nu er jeg jo heller ikke tolk, det er der nok mange som er glade for.Grin

Jeg vil da ogsaa gerne vide, hvor kaeden hoppede af for den soede tolk ?

Saa vidt jeg ved, saa kan alt ikke oversaettes 100 procent korrekt, men jeg tror at tolken gjorde sit bedste.Smile
Redigeret af Olsen99 d. 22/01-2012 15:19
Olsen99.

sudsakhon
Olsen
Hvor ved du så fra, at vi er ude i noget flueknepperi, hvis du ikke ved hvad der blev fejloversat?

-Eller iøvrigt kender de regler der må følges i dette erhverv?

Tolken "digtede" et svar, da hun oversatte hvad broderen sagde. (Om moderen)

Fejlen ville i en eksamenssituation have medført at tolken dumper.
(Jeg har været censor ved tolkeeksamener i DK )

Samme fejl ville kunne medføre bortvisning fra en opgave.

Olsen99
jeg ved intet, derfor spoerger jeg dig.

Tolkeeksamner i Danmark ligger nok paa et hoejere niveau end i Thailand.

Kan du sige hvad der blev mistolket, saadan helt praecist ?
Olsen99.

sudsakhon
Tolken "digtede" et svar, da hun oversatte hvad broderen sagde. (Om moderen)

Olsen99
Jeg takker og wai'er for svar........Smile

Du vil dog ikke navne den konkrete fejl, jeg kigger paa det og ser om jeg selv kan finde fejlen..Tak.
Olsen99.

sudsakhon
Jeg ved ski' ikke hvordan det nemmest formuleres.

Men spol selv frem og se. (da de møder broderen. Altså drengenes onkel )

Men jeg synes alså, at den tolks engelsk var elendigt. (Villy S. engelsk)
men det er måske bare min irritation, når jeg ved hvor mange dygtige der findes.
Redigeret af sudsakhon d. 22/01-2012 15:54

Olsen99
Det er okay, jeg prover at spidse oere...Om det gi'r mig gevinst er ikke sikkert. hehe...
Olsen99.

Spring til debat: