Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Thai alfabetet
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/01-2012 08:55
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 98 |
Hej med jer !! Håber i alle er kommet godt ind i det nye år Jeg kan godt bruge en tålmodig hjælpende hånd . Noget af det jeg lovede mig selv for det nye år og i fremtiden var at lære det Thailandske sprog og herunder selvfølgelig alfabetet, men et skridt af gangen !! Jeg har nu været gift med den samme dejlige pige i snart 17 år og i de 17 år må jeg sgu ærligt indrømme at jeg ikke har lært mere Thai end før vi blev gift Det syntes jeg egentligt er for dårligt af mig selv, og det har i den grad irreteret mig at når vi besøger familien i Thailand at man ikke har en chance for at kunne snakke bare en lille smule fornuftigt,,,,og jo jeg ved godt der er nogen der siger det er bedre ikke at forstå hvad de siger, , men den gruppe tilhører jeg ikke. Nuvel, et lille sidespring !! Der hvor jeg har behov for hjælp er i forbindelse med det Thailandske alfabet, Jeg har kigget tidligere tråde igennem, vist nok dem alle sammen omkring sproget Thai, og diverse hjemmesider, men jeg syntes ikke der er nogen der skærer det ud i pap, hvordan man læser og lærer det Thailandske alfabet. Et eksempel, jeg vil skrive et brev på Thai, hvordan oversætter jeg vores bogstaver til Thai,,, hvordan ser et a ud på Thai ?? og så fremdeles... Jeg håber i kan følge mig !! Er der nogen der kan linke til en god side hvor selv en tungnem som mig kan finde ud af det eller har du / i noget liggende derhjemme på pc"en i måske kunne sende til mig ?? Jeg håber i kan hjælpe og det kan sikkert også bruges af andre,,, De bedste hilsner |
|
|
Frank |
Lagt på d. 21/01-2012 09:02
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Jeg har prøvet de gratis tilbud på http://www.learnt...nline.com/ . De skærer det virkeligt ud i pap - og jeg vil aldrig glemme vokalen aaahhh. Det kan jeg anbefale. NB: jeg har ikke prøvet betalingsdelen, men jeg synes prisen ser acceptabel ud, hvis man vil give sig i kast med det. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/01-2012 09:08
|
Hej Frank.... Ser fornuftigt ud !! Kigger lidt mere på det, tak !!!! Men kom gerne med flere forslag !!!! |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 21/01-2012 11:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Samme anbefaling fra mig. Jeg har købt kurset.
|
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 21/01-2012 12:09
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
http://www.thai-l... Jeg mener jeg har naevnt dette her foer. Det er gratis endda. God fornoejelse. |
|
|
sailor |
Lagt på d. 21/01-2012 12:20
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
prøv eurotalk program for nybegyndere.koster 599 kr. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/01-2012 13:05
|
Tak skal i have gutter !!!! |
|
|
Lm |
Lagt på d. 21/01-2012 13:05
|
Begynder Antal indlæg: 18 |
Jeg købte et Talk Now program for at se hvad det var. Pris 299 kr. - Det var meget lidt jeg fik for de penge. For mig ser det ud som du bliver nødt til at købe rigtig mange DVD'er hos dem, før du virkelig får noget. Så jeg gik ned på Biblioteket og kiggede. Der har de mange Thai Sprogkurser. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/01-2012 13:10
|
LM..... Ja det er også med i mine overvejelser,,men jeg har sgu lige et mellemværende med dem før jeg kan låne igen,,,,men det må jeg jo få ordnet.... |
|
|
maik |
Lagt på d. 21/01-2012 13:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
Jeg kan anbefale bogen: Thai for Beginners I den kan man blandt andet finde en rigtig god introduktion til både alfabetet og skriftsproget. På nettet kan den købes her: http://www.dcotha...ba6b574db2 |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/01-2012 14:23
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Nu er jeg jo nok påvirket af det materiale jeg begyndte med, da jeg lærte thai for over 25 år siden. AUA's system synes jeg er det bedste: http://www.amazon..._sim_b_2#_ Det er det samme system der bruges på universitetet for begyndere (der er ikke så mange, der kan ret meget, når de starter, men de studerende har ca. 1/2 år til at lære at læse/skrive ) Jeg har selv brugt samme system, når jeg har undervist. Mit bedste råd er: Giv ikke op. Det er ikke så svært som man gør det til. Men som jeg plejer at sammenligne med: Tænk på en snedker eller bagerlærling. De bliver heller ikke gode til ders fag ved at fedte lidt med det en times tid om ugen. Din rutine afhænger af den tid du investerer i at øve dig. Hverken mere eller mindre. Men du vil opdage, at det hurtigt bliver sjovere og sjovere. Faktisk lærer du at tale thai mange gange hurtigere, når du samtidig lærer at læse. Bliv ved med at læse korte ord. Det er RUTINEN, som giver dig den beste succes. Og det behøver faktisk ikke at følge et "system", når du har lært de forskellige lydbilleder at kende. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 21/01-2012 16:24
|
Sudsakhon... Tak for dit meget uddybende svar !! Nej jeg giver heller ikke op denne gang, nu vil jeg lære sproget før vi skal afsted igen i slutningen af året, og en lille fordel har man jo ved at være Thaigift,,,, |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/01-2012 17:10
|
Held og lykke Klaus. Husk, det er glæden og specielt lysten, der skal drive værket. Du har en kæmpe fordel i at være thaigift. De virksomhedsledere og specialestuderende jeg har undervist stod alle og skulle udsendes til Thailand. Ingen havde forudsætninger, men var sultne for at lære. De blev alle rigtigt dygtige på kort tid. men man kommer også til at opleve, at der er perioder, hvor det hele "står stille". Læringskurven for sprog kommer i "hop.." Sådan er det bare.. Så glæder man sig når man gør fremskridt, og må bare være vedholden, når der ikke ser ud til at at ske ret meget.. Du kan jo få hjælp af din kone, men du er også altid velkommen til at skrive her/eller PM. Et sidste råd, med konen.. Håndskrift.. Det er svært at tyde folks kragetæer på dansk... Fortvivl ikke..Samme på thai. Lær trykte bogstaver først. Og fortvivl ej, hvis du læser overskrifter/reklamer.. Det kan være svært at tyde. Hold dig i starten til brødtekst |
|
|
Olsen99 |
Lagt på d. 21/01-2012 17:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 246 |
Jeg undre mig lidt over at det skulle vaere nemmere at tale foer man kan skrive. Alle boern laere da ogsaa at tale foerst...Er der nogen der kan give mig en logisk forklaring paa, at skrive, derefter tale..Hvis man nu feks. ikke har en Thai til raadighed, hvad goer man saa. Jeg taler, men laeser ikke sproget. Olsen99.
Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 21/01-2012 18:02
|
Børn lærer som børn gør. Forskellen er, at vi andre ikke er børn. Sprogtilegnelsen baseres så på andre faktorer, f.eks. de erfaringer, den viden og de færdigheder, den voksne har med sig. Den vidensballast har børn ikke, derfor er der kort sagt forskelle.. der er heller ikke tale om at man skal lære at skrive før man lærer at tale. Det skulle gerne følges ad. Når man skal lære thai som andetsprog, vil det alt andet lige hjælpe at kunne supplere med skriflige kilder. Faktisk, så kender jeg ingen, der har lært thai som andetsprog, og ikke kan læse/skrive, der behersker dette på særligt højt niveau. Man kan begå sig i dagligdagen, men ville have svært ved at være en del af ret meget dybere end det. Man kan henvise til debatten om "tosprogede" i DK. men her er det slet ikke det, som er emnet. Klaus har valgt at supplere sin sprogtilegnelse ved at læse/skrive. Det er en god måde, og da jeg ved noget om det emne, giver jeg gerne et lille skup i den rigtige retning. PS: Hvis man nu feks. ikke har en Thai til raadighed, hvad goer man saa. Så er det sværere. der stod jo desværre ikke på Moses' 3. stentavle, at alle som var interesseret i thai havde lige adgang til hjælp. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 22/01-2012 14:46
|
Antal indlæg: 1145 |
Man lærer at lytte, så at tale og så at læse og så at skrive. Det hele kan dog gøres på mere elle mindre på en gang. Lær først at sige nogle simple ord og så at læse dem.Det kommer lidt efter lidt. Det vanskelige kommer når man selv skal til at stave. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 22/01-2012 16:09
|
Det er jeg ikke helt enig i. Det, at jeg kan nogle af bogstaverne, er en stor hjælp til udtalen, hvis altså jeg ser de nye ord på skrift. Fx i form af et menukort. Jeg har så et problem med selvdisciplin, så jeg er desværre ikke kommet så langt. |
|
|
JuBj |
Lagt på d. 23/01-2012 13:48
|
Begynder Antal indlæg: 16 |
Jeg har også en Thai kæreste og jeg prøver også at lære det. Det er både for at vise støtten i, at kan hun lære mit sprog, så kan jeg også lære hendes sprog. Så er vi to om at lære et sprog. Vi kan så hjælpe hinanden. Jeg lærte først alle tallene. Alene DET, gjorde en forskel ved første møde med Thailændere i butikker. De grinte med et smil på, for det er sjældent at de høre faranger snakke deres sprog. Men jeg mødte hurtigt respekt, fordi at jeg kunne. Det er nok lidt det samme herhjemme. Når vi møder indvandrere som kan lidt dansk, så respektere man hurtigere, for så GØR de da en indsats. Jeg har med min kærestes hjælp, skrevet en masse ord og sætninger ned på papir, og ved siden af skrevet det, som jeg høre at det udtales. Jeg startede også med at kunne sige, "jeg elsker dig min skat" og "kys kys" og "godnat og sov godt" osv. til min kæreste, det er da en start :-) Nu er jeg gået lidt i gang med alfabetet, som jeg ikke forstår en sammenhæng i. Hane, gris, ko, påfugl osv. Men som med alt andet, øvelse gør mester, man kan jo ikke være ekspert fra start af. Good luck to all of you |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 23/01-2012 16:49
|
JuBj Skriver,-Jeg har også en Thai kæreste og jeg prøver også at lære det. Det er både for at vise støtten i, at kan hun lære mit sprog, så kan jeg også lære hendes sprog. Så er vi to om at lære et sprog. Vi kan så hjælpe hinanden. Jeg lærte først alle tallene. Alene DET, gjorde en forskel ved første møde med Thailændere i butikker. De grinte med et smil på, for det er sjældent at de høre faranger snakke deres sprog. Men jeg mødte hurtigt respekt, fordi at jeg kunne. Det er nok lidt det samme herhjemme. Når vi møder indvandrere som kan lidt dansk, så respektere man hurtigere, for så GØR de da en indsats. Jeg har med min kærestes hjælp, skrevet en masse ord og sætninger ned på papir, og ved siden af skrevet det, som jeg høre at det udtales. Jeg startede også med at kunne sige, "jeg elsker dig min skat" og "kys kys" og "godnat og sov godt" osv. til min kæreste, det er da en start :-) Nu er jeg gået lidt i gang med alfabetet, som jeg ikke forstår en sammenhæng i. Hane, gris, ko, påfugl osv. Men som med alt andet, øvelse gør mester, man kan jo ikke være ekspert fra start af. Good luck to all of you Hej, du er inde på noget helt rigtigt i det du skriver !! Og måske det jeg skriver nu hører til i en anden tråd, men lad os bare tage den her,- Jeg mener helt klart at det ikke kun er vores dejlige kærester / koner der er forpligtet til at lære vores sprog, vi bør også uden at gøre mig selv hellig , for jeg gad faktisk heller ikke sætte mig ind i deres sprog, og det mener jeg er en klar fejl !! Men jeg mener at vi også bør vise interesse for deres sprog, især nu hvor mange af os rejser jævnligt til Thailand, men også i forbindelse med giftemål med en Thai pige,,det gør altså mange ting 1000 gange lettere hvis vi kan sproget, bare en lille smule, naturligvis skal man ikke begå den fejl nogen gør, nemlig kun snakke Engelsk og Thai til vores kære når de kommer til Danmark, for så går der lang tid før de lærer vores sprog, Min erfaring, og jeg var længe om at få den, er at snakker man Dansk til dem rimeligt hurtigt, så lærer de det hurtigere, blot min erfaring !! Sproget Thai er jo på mange måder et spændende sprog at lære, og ikke så svært som nogen gør det til ( med undtagelse af alfabetet ) og ber man folk om at snakke langsomt, så bliver det nemmere at forstå. Jeg har valgt at tage sproget alvorligt nu, for jeg mener at har man familie i Thailand, så er der ikke noget værre end at skulle kalde på sin bedre halvdel hver gang der skal oversættes, og ydermere hvis der er børn inde i billedet, syntes jeg at det er vigtigt også at kunne sproget Thai, om ikke andet så af interesse. Jeg er ikke bleg for at indrømme at det har taget mig 16 år at finde ud af at sproget er en vigtig faktor uanset om det er for at besøge Thailand eller hvis du har kæreste eller er gift med en Thai.... Sikke en gang gylle jeg fik skrevet her Men jeg håber der er nogen der forstår hvor jeg vil hen Fortsat god dag... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 24/01-2012 08:40
|
JuBj skrev: De grinte med et smil på, for det er sjældent at de høre faranger snakke deres sprog. Jeg oplever ofte, at de ikke forstår mig - og det er ikke kun på grund af udtalen. Problemet er, at de ser en farang - og vi er jo nemme at genkende - og så forventer de at høre engelsk. JuBj skrev: Nu er jeg gået lidt i gang med alfabetet, som jeg ikke forstår en sammenhæng i. Hane, gris, ko, påfugl osv. Kurset på http://www.learnt... går en helt anden vej. Du skal ikke huske underlige sammenhænge, eller hvad bogstaverne hedder. I stedet lærer du, hvordan bogstaverne udtales. Reelt set vil du være i stand til at læse en tekst på thai, selvom du ikke forstår ordene. Hvert bogstav laves som en sjov tegning. Det betyder, at du kan huske tegningen, når du ser bogstavet, og så husker du også udtalen. En af de nemme - som det har været nævnt i andre tråde - er า hvor tegningen viser en mand, der lader sit vand, mens han siger aah. Tegnet udgør vandstrålen på tegningen. Der bruges drenge, piger og politisk ukorrekte ladyboys til at angive tonerne. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |