Se indlæg
 Udskriv debat
7 - 9 - 13
Lung Yao
Når "Vi"ofte omtaler Thaiernes overtro, troen på ånderne, Lykkenumre/dage, osv. osv, hvad med vores egne: banke under bordet, salt over skulderen, ikke gå under en stige, sort kat på vejen, osv. osv.

Men det ser i hvert fald ud til at een dag er allerede gået i "glemmebogen" :

I dag : FREDAG d. 13 ende. Shock eller Sunflower

eller er det tegn på at "vores sund fornuft" har sejret .

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

fckguld
Lung Yao skrev:

Når "Vi"ofte omtaler Thaiernes overtro, troen på ånderne, Lykkenumre/dage, osv. osv, hvad med vores egne: banke under bordet, salt over skulderen, ikke gå under en stige, sort kat på vejen, osv. osv.

.
ja ja , tror jeg stoler på min sunde fornuft, har det sådan at jeg tror dem der har brug for at tro på alt det hurlumhej , ville være nam nam for en psykolog- har sgu aldrig mødt nogen som jeg betegner som rimelig begavet der tror på alt det fis, men tak for indlægget.
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

ban-chang
Skulle stamme fra dagen hvor den Franske konge udraderede korsridder ordenen.
Jeg har for øvrigt 13 som mit lykketal. Bare for at være lidt anderledes.
Hilsen Ole anderledes.

[img]http://thailinks.dk/images/thailinks-logo.jpg[/img] is not a valid Image.

http://thailinks.dk
Robert Kronberg
fckguld skrev:

Lung Yao skrev:

.
ja ja , tror jeg stoler på min sunde fornuft, har det sådan at jeg tror dem der har brug for at tro på alt det hurlumhej , ville være nam nam for en psykolog- har sgu aldrig mødt nogen som jeg betegner som rimelig begavet der tror på alt det fis, men tak for indlægget.

Måske fordi den begavede holder det for sig selv...

Engang var det overtro, hvis man mente at jorden var rund...

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Lung Yao
Robert Kronberg skrev:
.......................................................................
Engang var det overtro, hvis man mente at jorden var rund... Hilsen, Robert

Ikke overtro, men blasfemi/kætteri, og man blev ikke brandt på bålet p.g.a. overtro, men gerne for det andet.

Og som fynboen sagde : << at den var Fla som en pankage>> til det modsat blev bevist.

.
Redigeret af Lung Yao d. 13/01-2012 20:26
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

b_j3ns3n
Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

er jorden rund Hmmmmmm
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

fckguld
Robert Kronberg skrev:

fckguld skrev:

Lung Yao skrev:

.

Hilsen, Robert
ja men hvorfor er det altid de dårligst uddannede og de fattigste der har den overtro - selvfølgelig fordi at med det hundeliv de har må de tro der er mere til dem og tro på de skøre ting-

b_j3ns3n
hahaha.. så du vil sige at de rige og veluddannet ikke er overtroiske Smile

Einstein besøgte Niels Bohr i København. Da de skal ud af døren i Bohrs hjem, ser Einstein at der hænger en hestesko over døren, ”Er De overtroisk Hr. Bohr?” Spørger Einstein. ”Nej, men det skader heller ikke,” svarer Bohr. Wink
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

LEICESTER
Lung Yao skrev:

.

Hvad har dette med Thailand at gøre?

sony
Alt behøver vel ikke at handle om thailand, og da det ligger under andet kan du jo bare lade være at læse det.

Og dog så har det meget med thailand at gøre, da de er mega overtroiske.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

larsen99
LEICESTER skrev:

Lung Yao skrev:

.

Hvad har dette med Thailand at gøre?
Bl.a det her Smile
i202.photobucket.com/albums/aa39/eks-biker/cooltext58243628.gif

clydehaumann
Min sunde fornuft siger mig at tro eller overtro er det rene galskab men samtidigt nødvendigt for at kunne begå sig i et hvert samfund. Tror man anderledes end flertallet er man en outsider og outsidere er for det meste ikke altid velkomne.
Thailænderne er meget forstående for enhver form for tro, det eneste de ikke forstår er at nogen kan tro på ingen ting.
Jeg selv forsøgte tidligere at forstå tro men fandt hurtigt ud af at tingene jo blot er som de er fordi sådan er de og det har hjulpet mig meget til af forstå det samfund jeg lever i.

Er overtro egentlig andet end ikke anderkendt religion?
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
hugoboerge
.[/quote]

Hvad har dette med Thailand at gøre?[/quote]

Her for nylig troede man at Bhumipol daemningen i Tak ville bryde sammen nytaars aften fordi en spaamand havde sagt det for adskillige aar siden.

Resultatet af dette var at Tak provinsen mistede adskillige millioner i tabte turistindtaegter.

Saa jo det har da med Thailand at goere.

fckguld
clydehaumann skrev:

Min sunde fornuft siger mig at tro eller overtro er det rene galskab men samtidigt nødvendigt for at kunne begå sig i et hvert samfund. Tror man anderledes end flertallet er man en outsider og outsidere er for det meste ikke altid velkomne.
Thailænderne er meget forstående for enhver form for tro, det eneste de ikke forstår er at nogen kan tro på ingen ting.
Jeg selv forsøgte tidligere at forstå tro men fandt hurtigt ud af at tingene jo blot er som de er fordi sådan er de og det har hjulpet mig meget til af forstå det samfund jeg lever i.

Er overtro egentlig andet end ikke anderkendt religion?
Kloge ord tak - god dag

Lung Yao
sony skrev:
Alt behøver vel ikke at handle om thailand, og da det ligger under andet kan du jo bare lade være at læse det.
Og dog så har det meget med thailand at gøre, da de er mega overtroiske.

Og derfor må vi bære med Leicester som ikke ville gøre sig den ulejlighed til at læse et tråd 2 gange og forstå INDHOLDET, inden han farer til tastaturene og skriver noget negativt om dem.

.

Robert Kronberg
Teknisk set er der forskel på religion og overtro, og meget af det, som vi opfatter som overtro i Thailand, er faktisk animisme.

Overordnet set består det religøse universe i Thailand af tre ting: buddhisme (theravada), hinduisme og animisme.

Man kan så diskutere, om det er sandheden, men det er virkeligheden for de fleste thaiere, og det kan have en selvforstærkende funktion, der gør, at det faktisk bliver virkelighed.

Den virkelighed må man så acceptere, som Clyde skriver, uagtet om den er sand.

Jeg må dog indrømme, at jeg også er en smule overtroisk, og det er der en grund til, men det kan naturligvis også være selvforstærkende.

Et sjovt eksempel fra min skoletid var, at min kammerat lige havde fået en dyr parkacoat, og så stod der en stige - jeg gik uden om og sagde det til min kammarat, som valgte at gå under den. To min. efter fik han en stor flænge i sin parkacoat.

Vi lever i en verden, som vi stadig ikke fatter meget af, og det kommer vi nok aldrig til, men vi vil hver dag lære nye ting, og nogen gange vil den nye viden giver en forklaring på det, som tidligere var overtro.

Jeg har selv fået kureret et mangeårigt problem med spændingshovedpine, som de danske læger ikke kunne løse, men kun forværre, indtil en tidligere (Thai) kæreste forklarede mig, hvordan det problem skulle løses. Jeg troede ikke på det, men det virkede alligevel.

Jeg skal i al fald ikke stille mig som dommer over for 65 millioner thaiere og forklare dem, at de tager fejl.

Hilsen, Robert

"

maik
For at bruge en gammel kliche: Det der for nogle mennesker er tro, er for andre mennesker overtro. Og omvendt.

Hvad med at vi i stedet bruger det mere neutrale ord 'Folketro'
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Thjaa
den med at gaa under en stige er jo ogsaa lokis det har jeg aldri sedt som et overtro men mere som sund fornuft man kan jo aldri vide om den person som staar paa toppen af stige skulle tabe en hammer eller en spad lige ned i hovet paa en saa ja safoelti gaar man udenom en stige

men den med den sorte kat og salt er bestemt ikke naade jeg kan hoppe paa som man siger hvor jeg er fra den maa man linger ud paa landet med
Livet er forkort til store problemmer

Robert Kronberg
maik skrev:

For at bruge en gammel kliche: Det der for nogle mennesker er tro, er for andre mennesker overtro. Og omvendt.

Hvad med at vi i stedet bruger det mere neutrale ord 'Folketro'

Du har ret i, at folketro nok er den reelle blanding af den folkelige opfattelse af sin religion og overtro, men vi lægger nok mere mærke til andre folkeslags folketro end vor egen.

Og noget overtro er naturligvis snusfornuft, som at gå under en stige.

Men hvad mon thaiere tænker om os, når vi holder hemmeligt for børnene, hvem der spiller julemand juleaften - hvor vi måske låner naboen, og senere eller tidligere låne een til naboen...

Hilsen, Robert

"

maik
Robert Kronberg skrev:

Men hvad mon thaiere tænker om os, når vi holder hemmeligt for børnene, hvem der spiller julemand juleaften - hvor vi måske låner naboen, og senere eller tidligere låne een til naboen...

Hilsen, Robert

Danske forældre er onde. De påstår julemanden ikke findes og siger julegaverne er fra dem. Grin
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Spring til debat: