Se indlæg
 Udskriv debat
Børnepenge til børn i danmark fra Thailand.
marky_dk
Ved ikke om dette er stedet man kan få svar på dette, men jeg prøver afligevel.
Min kone (fra Thailand) har fået sine to børn til Danmark fra Thailand (i januar 2011).
Hun modtager børnechecken som alle andre, men hvad med børnepenge fra hendes ex mand?
De danske regler siger at han er forpligtet til at betale børnepenge til sine børn i Danmark?

Vil kommunen gå ind og lægge ud for pengene hvis han ikke betaler og skal kommunen / skat så prøve på at opkræve dem hos deres far i Thailand og kan de det?

Der gælder et andet reglsæt i Thailand end i Danmark. Han bliver på en måde straffet for at hans kone flytter til Danmark og afkræver ham hvad der efter Thailands standard er en mindre formue hver måned (ca 2100kr = ca 12000Bath)

Hvis der er nogen der har erfaring med dette må de meget gerne smide et svar.

Jeg ønsker ikke at deltage i socialt underslæb, jeg ønsker ikke at se min kones exmand "straffet" for noget der er ude af hans hænder,men ret skal være ret.
Min kone har vel krav på de penge i forhold til at hun har sine børn i Danmark med de udgifter det medfører?

laodenmark
aner ikke hvad reglerne siger. men som du siger syntes du ikke han (ex'en) skal straffes urimeligt. Så tænk lige uanset om han havde samkvem
med børnene før eller ej. Så er han fraskåret den mulighed nu. Det burde være straf nok mener jeg.
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

Lung Yao
marky_dk skrev:
...................................................................
Vil kommunen gå ind og lægge ud for pengene hvis han ikke betaler og skal kommunen / skat så prøve på at opkræve dem hos deres far i Thailand og kan de det?
.....................................................................

Desvære, kun "ønsketænkning". Mig bekendt har DK og Thailand ikke nogle aftaler desangående. Ellers ville mange " Thai mødre"(og andre) juble vildt.
En enkelt mulighed som jeg selv har erfaret er Hvis barnet/børnene er forælderløs (fx. fader død) så kan de få, den "forhøjet" børnetilskud i DK ved siden af børnechecken.
Måske kunne/ville SUDSAKHON give yderligere informationer om emnet, og definere forskelen mellem RET og KRAV som du/I påråber jer.

Min kone har vel krav på de penge i forhold til at hun har sine børn i Danmark med de udgifter det medfører?

Det har hun SELV valgt, og DU har i kraft af FS, påtaget dig medansvaret (forsøgerselsen). Det er den Danske Stat Uvedkommende.

.
Redigeret af Lung Yao d. 28/10-2011 12:59
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

moerk5002
Du vil ikke straffe hendes eks mand, det ville også være tarveligt i mine øjne. Og hvor skulle han skaffe ca 12.000 baht fra om måneden.......?

I modtager børnechecken, det må være fint. Kan ikke se nogen ide i at den danske stat skal lægge ud for hans bidrag, de penge ville de jo aldrig få tilbage og så er det skatteyderne som må punge ud, ikke retfærdigt.

Du er gået med til at få din kone og hendes sønner til Danmark, så må du selv yde lidt. Det må være mest retfærdigt for alle parter. Ret eller uret, du må selv til lommerne.........

Gert
Hvis i har fået børnene til Danmark har han også frasagt sig forældremyndigheden, er det så ikke nok?

phom
Det er en interessant problemstilling du fremstiller, jeg kender ikke det juridiske svar, men havde det været børn du selv var far til, havde du formentlig været berettiget til forhøjet børnepenge.

Dengang min kone og barn flyttet til Danmark fik jeg forhøjet børnepenge, i de par måneder myndighederne behandlet min kones sag, jeg kan huske at da jeg ansøgte om børnepenge, blev jeg samtidige gjort opmærksom på, at jeg også kunne forlange at min kone også skulle betale børnepenge, og det ville kommunen/staten så ligge ud for, dette var jeg naturligvis ikke interneret i, da min kone så ville stå med en gæld til Danmark, den dag hun fik opholdstilladelse, hvilket i teorien kunne betyde, at hun ikke ville kunne få opholdstilladelse.

Jeg vil dog gå ud fra, at du som økonomisk garant er forpligtet til at forsøge dine sammenbragte børn, jeg ved ikke helt præcist hvordan indkomstkravene er fortiden ved familiesammenføring, men tidligere hed det sig at, jo flere der blev familiesammenført, jo højre indkomst krav blev der stillet til den danske part.

og har han som gert antyder, frasagt sig forældremyndigheden, så er der vist ikke noget at komme efter.

Lung Yao
phom skrev:
..........................................................
og har han som gert antyder, frasagt sig forældremyndigheden, så er der vist ikke noget at komme efter.

Frasagt og frasagt, det kan også være tale om en "tvungen frasigelse" ved fx. skilsmisse, idet domstolen kan også i Thailand overdrage forældremyndigheden til moderen.
M.h.t. det andet betragtning har du hellere ikke ret i, idet han enten "frivilligt eller tvungen" har fragivet forældremyndigheden til moderen, friholder ham IKKE fra børnebidragsbyrden (egne erfaringer, dog fra DK), at det bliver svært/umuligt at indrive beløbet hos ham er en anden sag.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

phom
Lung Yao

Som jeg startede med at skrive, så kender jeg ikke det juridiske svar, og de andre, der har svaret inkl. dig selv, kender det vist heller ikke,
Manden bør som alle andre der tror, at han har ret til en ydelse, kontakte den myndighed der udbetaler ydelsen og forhøre sig om muligheden, og som jeg ud fra egne erfaringer skrev, så er det relativ nemt at ansøge om børnebidrag fra en ægtefælle som bor i udlandet, men om han har ret til det, aner jeg ikke.

Moralsk vil det lyde mærkeligt, at den danske stat skal betale for det, især når man tænker på de mange danske familier som er blevet ramt af stærkt faldende børnepenge, men dette er to helt forskellige problemstillinger som intet har med hinanden at gøre, og hvis hans kone har ret til pengene, så er det sådan reglerne er, og så er det vel bare om at gå i gang.

pulverkok
Hej.
Nu er det 2 år siden jeg sage at jeg ikke længer ville deltage i dette forum, men jeg kan ikke holde min kæft mere.
Det er utroligt at når der kommer et spg om muligheden for at få børnepenge så hyler alle ulvene meget hurtigt i kor " det er din egen skyld, du har selv valgt det, du skal ikke have penge fra os skatte yder o lign. men når der køre en tråd om personer som bor i thailand mm så er det stasi metoder satten bruger for at fra røve "ærlige" pensionister deres sm¨penge, hvorhere til hest.
moral er godt dobbestmoral er dobbelt så godt.

Nu til svaret på det saglige og gode spørgsmål.
Din kone har ret til børen bidrag fra hendes mand, dog først efter at hun har været i DK i 3 år, og det er en betingelse at børnene bor hos hende.
Danmark og resten af de nordiske lande er de eneste i verden som har valgt at staten tager ansvar for deres borger, hvis de ikke kan betale eller ikke bliver betalt, så det er rigtig staten vil lægge peneg ud for faderen i thailand, og de vil troligt sende breve til ham om at betale, men det er jo som at kæmpe mod vinden.
Du skal kunne give en adresse på ham, og man vil i første omgang prøve at få ham til at betale, men selv om han ikke svare på diverse breve ( er på engelsk ) så går sagen automatisk.
Jeg ved ikke hvor du skal henvende dig, i sin tid var jeg omkring noget som hedder statsamtet, ved ikke om det eksister mere, men ellers gå på kommunen og forlig dem sagen, så må de kunne hjælpe dig.

Og til dem som syntes det er for meget at staten skal betale for dine børn, så kan jeg bare sige at sådan er loven, uden på nogen måde at være bøjet til egen fordel, eller bevist misfortolket, så til dem som får ondt i røven kan jeg kun sige stik åiben ind og hold kæft.

Og til spørgeren.
Der vil komme ca 1100 per barn hver mdr, og dobblet den mdr de skal konfirmeres, det er sådan vi får vores bilet til thailand hvert år, og held og lykke med dine ærlige og redelige bidrag fra staten.
alle har ret til at dumme sig, mange gange.

bimmelim
marky_dk skrev:
Ved ikke om dette er stedet man kan få svar på dette, men jeg prøver afligevel.
Min kone (fra Thailand) har fået sine to børn til Danmark fra Thailand (i januar 2011).
Hun modtager børnechecken som alle andre, men hvad med børnepenge fra hendes ex mand?
De danske regler siger at han er forpligtet til at betale børnepenge til sine børn i Danmark?

Der gælder et andet reglsæt i Thailand end i Danmark. Han bliver på en måde straffet for at hans kone flytter til Danmark og afkræver ham hvad der efter Thailands standard er en mindre formue hver måned (ca 2100kr = ca 12000Bath)

Hvis der er nogen der har erfaring med dette må de meget gerne smide et svar.

Jeg ønsker ikke at deltage i socialt underslæb, jeg ønsker ikke at se min kones exmand "straffet" for noget der er ude af hans hænder,men ret skal være ret.

Jeg vil sige det på den måde:
Håber slet ikke han skal betale børnepenge efter Dansk standard, det er jo ikke han´s skyld din kone er flyttet til Danmark.
At kræve sådan et beløb hver måned burde du sige nej til uanset hvad.
Ret skal være ret, ja og man burde også være bare lidt rimelig over for exmanden ikke ??

www.kgi.dk
bimmelim
pulverkok skrev:
Hej.
Nu er det 2 år siden jeg sage at jeg ikke længer ville deltage i dette forum, men jeg kan ikke holde min kæft mere.
Det er utroligt at når der kommer et spg om muligheden for at få børnepenge så hyler alle ulvene meget hurtigt i kor " det er din egen skyld, du har selv valgt det, du skal ikke have penge fra os skatte yder o lign. men når der køre en tråd om personer som bor i thailand mm så er det stasi metoder satten bruger for at fra røve "ærlige" pensionister deres sm¨penge, hvorhere til hest.

Din kone har ret til børen bidrag fra hendes mand, dog først efter at hun har været i DK i 3 år, og det er en betingelse at børnene bor hos hende.
Danmark og resten af de nordiske lande er de eneste i verden som har valgt at staten tager ansvar for deres borger, hvis de ikke kan betale eller ikke bliver betalt, så det er rigtig staten vil lægge peneg ud for faderen i thailand, og de vil troligt sende breve til ham om at betale, men det er jo som at kæmpe mod vinden.
Du skal kunne give en adresse på ham, og man vil i første omgang prøve at få ham til at betale, men selv om han ikke svare på diverse breve ( er på engelsk ) så går sagen automatisk.
Jeg ved ikke hvor du skal henvende dig, i sin tid var jeg omkring noget som hedder statsamtet, ved ikke om det eksister mere, men ellers gå på kommunen og forlig dem sagen, så må de kunne hjælpe dig.

Og til dem som syntes det er for meget at staten skal betale for dine børn, så kan jeg bare sige at sådan er loven, uden på nogen måde at være bøjet til egen fordel, eller bevist misfortolket, så til dem som får ondt i røven kan jeg kun sige stik åiben ind og hold kæft.

Og til spørgeren.
Der vil komme ca 1100 per barn hver mdr, og dobblet den mdr de skal konfirmeres, det er sådan vi får vores bilet til thailand hvert år, og held og lykke med dine ærlige og redelige bidrag fra staten.

Du kan selv holde din kæft !!!!

www.kgi.dk
bimmelim
moerk5002 skrev:
Du vil ikke straffe hendes eks mand, det ville også være tarveligt i mine øjne. Og hvor skulle han skaffe ca 12.000 baht fra om måneden.......?

I modtager børnechecken, det må være fint. Kan ikke se nogen ide i at den danske stat skal lægge ud for hans bidrag, de penge ville de jo aldrig få tilbage og så er det skatteyderne som må punge ud, ikke retfærdigt.

Du er gået med til at få din kone og hendes sønner til Danmark, så må du selv yde lidt. Det må være mest retfærdigt for alle parter. Ret eller uret, du må selv til lommerne.........

Kan ikke være mere enig.....

www.kgi.dk
bruno
Pulver kok du kom mig forkøbet, jeg sider netop med de papier.
Det hedder stadigvæk statsamten, du kan læse nærmer på deres hjemmeside og hente blankketter.
I skal bare give de oplysninger i har om faren og det er ikke et krav om noget som helst om ham, med mindre i har andet.

Den med at de skal være her 3 år først er nyt for mig, derimod talte den jurist jeg talte med om betaling med tilbagevirkning kraft.

http://gj-blog.dk/
Gert
Vil det med andre ord sige ,at hvis ens kone og barn/børn har været i DK i 3 år kan man kræve børnepenge dansk sats af faderen i TH igennem statsamtet?

bruno
bimmelim skrev:
moerk5002 skrev:

Kan ikke være mere enig.....

Det er jo ikke et krav der bliver stillet til ham, men en undersøgelse om bidrager med noget i forvejen og om han kan.
Men der bliver aldrig til undersøglse når det først kommer til Thailand, han får højst et brev om han tjener over hvis beløb, hvis ellers han overhovet får et brev.

bruno
Gert skrev:
Vil det med andre ord sige ,at hvis ens kone og barn/børn har været i DK i 3 år kan man kræve børnepenge dansk sats af faderen i TH igennem statsamtet?

Det med de 3 år har jeg ikke hørt noget om før. Kommunen skal betale et mindste beløb, hvis faren ikke bidrager med noget.
Mand skal søge igennem statsamten.

laodenmark
et spørgsmål som det tvestydige :jeg ønsker ikke at se min kones exmand "straffet" for noget der er ude af hans hænder,men ret skal være ret.

Hvis der kan komme et krav imod ham, samtidigt med at 'ret skal være ret' Så kan jeg ikke få det til at harmonerer. Men syntes det er lige groft nok at kalde dem/os for hylekor. fordi vi ikke syntes det er fair af moralske/etiske årsager.
Såvidt jeg ved skal faderen accepterer at børnene flytter til udlandet. Omvendt burde modparten accepterer at bære de forpligtelser der er forbundet dermed. ideelt set fra min synsvinkel. Men ser at det i praksis i 'sødsuppe' danmark forholder sig anderledes.
Nogle thair fortæller med glæde om danmark som betaler 'salary' for en børn. Men at de også betaler for en EX-mand/far fra udlandet. er jo helt ud i hampen.
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

Gert
Eksempel: man har ikke faderens adresse i TH , og den danske stat betaler hele gildet , er det korrekt?

moerk5002
pulverkok skrev:
Hej.

Og til spørgeren.

Du kan selv stikke piben ind og holde kæft............

Iøvrigt står der ingen steder at Thai faderen har mistet eller frasagt sig forældre myndigheden!

Han må sgu tage et ansvar når han får Thai børn til Danmark og ikke bare lade staten betale. Det må være rigeligt med børnechecken.

bruno
ok det heder Statsforvaltningen nu.

Spring til debat: