Se indlæg
 Udskriv debat
Et surt opstød!!!
patirak
En lille historie og et surt opstød herfra!

Jeg er medejer af to danske virksomheder, som laver forretning i Asien. Den ene virksomhed er underleverandør til den anden og arbejdet udføres i Asien.

Da det ene selskab er underleverandør til det andet og begge selskaber er danske, så sender det ene selskab (underleverandøren) en faktura tillagt moms til det andet selskab. Ved momsafregningen skal det ene selskab så af med momsbeløbet til den danske stat og det andet selskab skal så have momsbeløbet tilbage. Alt er derved udlignet og alle regler følges. Men hvad sker der så?

Jo, der sker såmænd det, at selskabet der har penge til gode selvfølgelig bliver kontaktet fordi staten skal udbetale penge i stedet for at have penge. Dette er jo meget normalt når staten skylder virksomheder penge og ikke den anden vej rundt.

Nå, men der bliver stillet spørgsmål og disse bliver besvaret. Da alt er foregået korrekt og efter dansk lov (og godkendt af min danske revisor), så burde det nu være en sag, der fra myndighedernes side kan afsluttes med det samme. Men "Nej"!

For i den fremsendte besvarelse til dem nævnes nemlig et tredje land, da dette jo er den sande forklaring. Umiddelbart burde dette i vores "globale verden" ikke være et problem. Men for bonderøven på skattekontoret går der straks et rødt flag op - for UHA, det er jo et land udenfor Danmark.

Straks indtræder medarbejderen nu i rollen som Sherlock Holmes. For det er jo helt sikkert, at når noget sker udenfor lille Danmark så må der jo være snyd involveret…. (og "det må være en stor sag"Wink Så efterfølger en lang periode med mails frem og tilbage, indtil Sherlock Holmes finder ud af at hans sag alligevel ikke havde noget på sig.

Det er simpelthen til grin. Resultat: Tidsspilde og papirnusseri. Jeg har prøvet samme situation et utal af gange og altsammen bare fordi mine danske virksomheder har haft datterselskaber i udlandet. Undskyld, at vi prøver på at tilpasse os den globale forretningsverden. Undskyld at det gør at vi kan overleve og at vi dermed også betaler skat og skaber arbejdspladser i Danmark.

Efter at have etableret virksomheder rundt om i verden i snart 15 år, så er jeg nået til den konklusion at jeg er færdig med at lave virksomheder eller være medejer af virksomheder i Danmark. Jeg orker det simplethen ikke. Som iværksætter, har jeg bidraget til statskassen og skabt rigtig mange arbejdspladser i Danmark. Men hvad har jeg fået ud af det - udover bøvl?

Det er nu slut og så snart jeg kan få lukket mine danske virksomheder ned så gør jeg det og overfører aktiviteterne til udlandet. Jeg gider simplethen ikke at skulle bruge tid på hjernedøde og snæversynede myndigheder.

Da jeg første gang etablerede et datterselskab i øst europa, blev jeg kaldt til torskegilde 3 år i træk. For jeg måtte jo snyde eftersom jeg lavede forretning der. Resultatet blev, at vi fandt ud af at myndighederne skyldte mig penge og at vi alle havde spildt vores tid. Men trods det, så oplever jeg altså stadig at "flag" går op, når man bor og arbejder udenlands.

Er godt klar over at der sikkert er mange der snyder, men hvis man er blevet tjekket i hoved og røv flere gange, så behøver man vel ikke gøre grin med folk. Og jeg føler, at jeg bliver holdt for nar.

Grundlæggende synes jeg vi har et godt land, men vi er altså ikke særlig smarte, når det kommer til at tænke globalt og det at holde på de mennesker, der kan bidrage til vækst i Danmark.

Det kan godt være at danskere før i tiden drog til udlandet, fordi de ikke kunne klare sig derhjemme, var alkoholikere eller havde lyst til små drenge o.s.v. Men sådan er det altså ikke længere! Men det finder man vel ud af engang, når alle iværksættere og initiativtagere sidder rundt om i verden og betaler deres skat der i stedet for i Danmark.

Sorry, blot et surt opstød fra en Dansker (som elsker sit land), men som også nogle gange er SÅ enormt træt af vores snæversynethed og mangel på international forståelse. Når det kommer til global forståelse og indsigt, så er vi altså nogle bonderøve...

bagerbager
du har min fulde sympati,de danske skatte folk kam ikke finde ud af en rygende fis, har boet i sverige og arbejdet for et dansk firme og tjent mine penge i udlandet,sikke et bøvl når man snakker med skat,ingen ved noget og alle sender bare en videre.

DKPete
-> Patriark - glæd dig til du skal lukke dine firmaer. da jeg lukkede et AS i 2005 - blev de ved med at ville have aconto moms og skat indbetalt - på trods af at firmaet var lukket - det tog 1½ år før de fattede at der rent faktisk ikke længere var aktivitet endsige et firma....Var i øvrigt meget overrasket over hvor meget det kostede at lukke et firma - ca. 400tkr til advokater/revisorer etc.

patirak
bagerbager skrev:
du har min fulde sympati,de danske skatte folk kam ikke finde ud af en rygende fis, har boet i sverige og arbejdet for et dansk firme og tjent mine penge i udlandet,sikke et bøvl når man snakker med skat,ingen ved noget og alle sender bare en videre.

Helt enig. Jeg er medejer af et firma, der sælger software til over 40 lande. Da jeg i sin tid ringede til SKAT for at bede de forklare mig reglerne vedr. momsafregningen, var deres "ekspert" på det område selvfølgelig på ferie. Ingen af de andre vidste selvfølgelig noget.

Nå, men jeg får hans e-mail adresse og sender ham to e-mails uden at få svar retur. Da jeg ikke gider vente længere og sidde i kø i telefonen til dem, så beder jeg min revisor om råd. Pris. kr. 7.000 ekskl. moms for noget som enhver medarbejder hos SKAT burde kunne svare på. Det er fandme til grin.

patirak
DKPete skrev:
-> Patriark - glæd dig til du skal lukke dine firmaer. da jeg lukkede et AS i 2005 - blev de ved med at ville have aconto moms og skat indbetalt - på trods af at firmaet var lukket - det tog 1½ år før de fattede at der rent faktisk ikke længere var aktivitet endsige et firma....Var i øvrigt meget overrasket over hvor meget det kostede at lukke et firma - ca. 400tkr til advokater/revisorer etc.

Ja, det koster at vise initiativ i Danmark. Man skal ihvertfald ikke forvente klap på skulderen. Sætter man noget i gang og får success, så får man Janteloven kastet i hovedet og fejler man, så får man "hvad sagde jeg" udtrykket.

Heldigvis kan jeg bare ligeså stille og roligt overføre de danske aktiviteter til udlandet. Og så står Danmark blot tilbage med to virksomheder og en iværksætter mindre. Jeg er ihvertfald færdig med at investere i Danmark.

Spring til debat: