Se indlæg
Skilsmisse
|
|
Faulkner |
Lagt på d. 10/07-2011 21:12
|
Begynder Antal indlæg: 21 |
Hvordan bliver en thaipige skilt fra sin udenlandske ægtemand, uden at ægtemanden er fysik tilstede. Kan thaipigen blive skilt uden accept og underskrift fra ægtemanden. |
|
|
stenfred |
Lagt på d. 10/07-2011 21:31
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
Han skal have forladt hende og brudt kontakten endeligt og totalt for mere end 1 år siden. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 10/07-2011 21:59
|
Antal indlæg: 3779 |
Faulkner skrev: Hvordan bliver en thaipige skilt fra sin udenlandske ægtemand, uden at ægtemanden er fysik tilstede. Kan thaipigen blive skilt uden accept og underskrift fra ægtemanden. Ja, koster cirka 10.000 baht under bordet - beklager, men det er realiteterne. Hilsen Robert |
|
|
stenfred |
Lagt på d. 10/07-2011 23:29
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
Det lyder da som en god handel, umiddelbart. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 11/07-2011 00:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Hvis du i dit spørgsmål søger råd om de danske regler, så er der nogle muligheder jf. ÆGL (Ægteskabsloven) og RVL (ægteskabsretsvirkningslovens ). Svar på det kræver flere detaljer og er næppe egnet i et åbent forum. Går spørgsmålet på retstilstanden i Thailand kan der svares ubetinget JA! Dels pga. det forhold Robert lige har nævnt, og dels fordi Thailand er en bananstat i retssikkerhedsmæssig forstand. Hermed mener jeg, at de vedtagne love (acts)skam er fine nok. De efterleves bare ikke konformt af domstolene og slet ikke af de lokale administrative myndigheder. |
|
|
Faulkner |
Lagt på d. 11/07-2011 14:36
|
Begynder Antal indlæg: 21 |
Gøres det så der hvor ægteskabet oprindeligt blev indgået? Her er tale om thailandske regler. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 11/07-2011 16:27
|
En skilsmisse, fra et ægteskab indgået i udlandet, kan godt gennemføres ved en lokal domstol. Man skal så bare sikre sig, at denne har retskraft i den stat, efter hvilke regler, man ønsker at støtte ret. Et godt, og tit anvendt, eksempel. Skilsmisser i DK har ikke umiddelbart retskraft i f.eks. nogle muslimske lande og i tilsvarende katolske. Årsagen er, at jf. visse landes lovgivning er skilsmisse forbudt. Derfor vil en dansk domstols afgørelse ikke have retskraft i de lande. I Thailand er der i familieretten en række forhold, der gør at en part kan opnå skilsmisse. De er mere lempelige end i DK. Da det er den lokale domstols afgørelse, ses det meget ofte, at en familierelation, lidt penge, eller "en tjeneste" meget nemt får et indhold som begunstiger, i al fald, den ene parts ønsker.... Sagt på rent dansk: Har du penge, så kan du få! |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 11/07-2011 19:14
|
Antal indlæg: 3779 |
sudsakhon skrev: En skilsmisse, fra et ægteskab indgået i udlandet, kan godt gennemføres ved en lokal domstol. Man skal så bare sikre sig, at denne har retskraft i den stat, efter hvilke regler, man ønsker at støtte ret. Et godt, og tit anvendt, eksempel. Skilsmisser i DK har ikke umiddelbart retskraft i f.eks. nogle muslimske lande og i tilsvarende katolske. Årsagen er, at jf. visse landes lovgivning er skilsmisse forbudt. Derfor vil en dansk domstols afgørelse ikke have retskraft i de lande. I Thailand er der i familieretten en række forhold, der gør at en part kan opnå skilsmisse. De er mere lempelige end i DK. Da det er den lokale domstols afgørelse, ses det meget ofte, at en familierelation, lidt penge, eller "en tjeneste" meget nemt får et indhold som begunstiger, i al fald, den ene parts ønsker.... Sagt på rent dansk: Har du penge, så kan du få! Min skilsmisse ved familieretten i Bangkok er accepteret af Danmark - jeg har nu et bevis på, at jeg er single. Bemærk, at jeg fravalgte at køre skilsmissen, uden min daværende kone blev indkaldt, da jeg foretrak det korrekt, så min daværende kone blev indkaldt. Hold da ferie en ballade, der blev, da det pludselig viste sig, at vi havde samme advokat. Der måtte være adskillige pauser under retsmødet. Men det er en helt anden historie, og jeg fik min vilje, og hun fik de penge, som jeg allerede havde betalt et par timer forud for retsagen, så det blev fair, da hun naturligvis skulle have lidt til at komme videre for. Hilsen, Robert |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 11/07-2011 21:59
|
Thailand og Danmark har underskrevet en aftale om gensidig accept af afsagte domme. Problemet opstår særligt i muslimske og katolske lande. Iøvrigt ville advokaten herhjemme, i samme situation, have et (i Advokatnævnet) forklaringsproblem.. Jeg har stor respekt for de thailandske love... men meget lidt tillid til systemet generelt. Det er ikke "cowboy land" altid, man ved bare ikke hvornår |
|
Spring til debat: |