Se indlæg
Juleaftensdag i Bangkok.
|
|
Allan Nielsen |
Lagt på d. 24/12-2005 16:54
|
Antal indlæg: 67 |
JUl I BANGKOK Det er ikke mit indtryk, at julen gør et større indtryk på thaierne. I supermarkedet spiller de ganske vist engelske julesange, og der kan købes julepynt og gaveæsker med konserves og falangwhiskey. Det obligatorisk tændte fjernsyn, som normalt sender quizprogrammer, serier, show, og volds- eller spøgelsesfilm viser dog også af til en thai med nissehue. Men i hvertfald er det mit indtryk, at der ikke er nogen speciel interesse for julen. Her hvor jeg bor i Bangkok er der meget langt mellem falangerne, jeg ser højst et par stykker om dagen, så julen får lov til at passere rimeligt ubemærket. I går gik min kæreste i det lokale tempel og blev vist nok spået. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men hun fik det budskab, at hvis hun vil være "happy" og undgå nogle grusomme ulykker, så skal hun i 10 dage stå op klokken 6 og gå i templet. Min kæreste har normalt et ganske godt sovehjerte, og jeg tror ikke, at jeg nogensinde har set hende stå op på det tidspunkt. Hun bad mig købe et vækkeur, som i øvrigt kostede 60 baht - 9 kroner. Jeg havde glemt alt om det, da vækkeuret i morges ringede kl. halv fem, og hun stod og vækkede mig med en klar klar forventning om, at også jeg skulle med i templet. Ja, ja da. Det var jo blevet juleaftensdag, og i de sidste 25 år har jeg som mange danskere benyttet denne dag som den årlige besøgsdag i den lokale kirke. Så hvorfor ikke gå med ? Min kæreste havde kogt 1o æg som hun bar i en dyb tallerken, da vi gik ud i Bangkoks nattemørke, hvor morgentrafikken var begyndt at tage til. Hun frøs, og sagde at det er den kolde tid - jeg synes nu nok, at der var hamrende varmt, som der altid er. Da vi kom ud til hovedgaden prajede hun en taxa, hvad der både undrede mig og ikke undrede mig. Normalt kan hun ikke lide at spadsere ret langt, hvad der er mit indtryk er en holdning mange thaier deler, men jeg undrede mig, fordi templet stort set ligger lige om hjørnet. Forklaringen var, at vi slet ikke skulle til templet, men til et spisested ca. 1000 meter længere nede ad gaden. Selv om det var tidlig morgen var man godt i gang med den varme mad, da vi kom. Hun stillede den dybe tallerken med æg og begyndte at bestille ind. 10 poser kogt ris. 10 poser hvid mælkelignende suppe, og 10 poser af et eller andet som jeg overhovedet ikke ved, hvad er. Dernæst tog hun 10 10-bahtmønter frem, hvorefter der blev pakket 10 store poser, som hver kom til at indeholde æg, suppe, mad og penge. Vi begyndte nu at gå hjem igen, og jeg var lidt besværet af, at jeg skulle bære alt det- uden at vide, hvad det gik ud på. Efter kort tid kom der en munk iklædt den meget karakteriske gul/orange dragt imod os. Han var skaldet. Min kæreste smed skoene, og knælede på fortovet. Han stoppede og slog dragten til side, og blottede herved en stor stålgryde. Forsigtigt blev heri lagt den første pose med penge og mad. Munken messede et eller andet og gik videre. Vi gik også videre hjemad. Kort tid efter kom munk nr. to. Af med skoene, Ned på knæ, Mad og penge ned i gryden. En messe - og så videre igen. Efter en halv time var alle 10 poser afleveret, og vi var hjemme igen. Som nævnt har min kæreste et godt sovehjerte, så der ved halvsyvtiden sov hun igen, hvor jeg funderede lidt over, hvad det nu var, jeg havde oplevet. Jeg tror, at det jeg ved et tilfælde så, var hvordan thaierne yder omsorg for hinanden, og dette var en af måderne at organisere bistandshjælp på. Bortset fra tidspunktet på dagen kan jeg godt lide tanken, Der er en tydelig sammenhæng med at give mad til trængende via munkene. Nu er jeg spændt på, om dette her skal gentage sig 10 dage eller om det var nok med en, og at jeg havde misforstået det med de 10, således at dette tal var det med antallet af portioner. Hvis nogen på dansk-thai er nysgerrige, vil jeg gerne i morgen fortælle om jeg kom tidligt op julemorgen. God jul til jer allesammem i Danmark i Thailand eller, hvor i end er. fra Nielsen kulle |
|
|
ben |
Lagt på d. 24/12-2005 20:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 438 |
He,he - fantastisk historie ind til videre! God jul og godt nytaar! |
|
|
Lagt på d. 25/12-2005 00:12
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Meget fint fortalt Nielsen , ja det bliver spændende om du skal på morgentur i 10 dage og en forsat god jul herfra til jer mvh jeppe |
|
|
yeya |
Lagt på d. 25/12-2005 10:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Fin historie Nielsen. Det kunne være sjovt at høre om du skal "på den" i 10 dage. Ha' en god jul. Mvh Henrik |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 25/12-2005 21:11
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Vi glæder os til de næste 9 afsnit Jul i Thailand for en dansker er måske en pudsig oplevelse - ligeså jul i Danmark for en thai. Jeg poster lige en beretning og et par spørgsmål i en anden tråd. Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Allan Nielsen |
Lagt på d. 26/12-2005 09:55
|
Ja, det blev julemorgen, alt var heldigvis idyl. Der var ikke det mindste antræk til nye nattevandringer. Måske kan disse spådanne gradbøjes og rettes til - så budskabet også bliver overkommeligt........? Altså en ganske almindelig julemorgen - nej det er moget sludder. En julemorgen i Bangkok kan aldrig blive det sammen som en julemorgen i København. Julefreden blev da også brat brudt, hvilket skyldes de thaiers trang til at bedrage os godtroende falanger. Jeg er ikke meget for at fortælle om det, hvordan jeg lod mig gevaldigt snyde - da jeg nødig vil fremstå som en idiot. Men selvfølgelig kan min erfaring måske komme andre tilgode - så hvis I på Dansk Thai ikke fortæller det videre - vil jeg, hvis I ønsker det, delagtiggøre jer i bedraget. Venligst Nielsen |
|
|
yeya |
Lagt på d. 26/12-2005 10:07
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Det var da altid noget at du ikke skulle på morgenvandring igen. Og med hensyn til bedraget som du omtaler, så er det jo ikke for at snage, meeeeen lidt nysgerrig er man vel altid. Så hvis du selv skulle have lyst, så tror jeg her er mange som gerne vil høre historien færdig. MVH Henrik |
|
|
jorn |
Lagt på d. 26/12-2005 10:26
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Wow! det er spaendende! fortael fortael, og tro mig, at hvisvi traekker lidt paa smile baandet, saa er det i medfoelse, du skal ikke vaere gernert Nielsen. Lad os hoere resten af fruens bods gangvi skal nok lade vaere med at moppe!
“Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 26/12-2005 10:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Kom så Nielsen, nerverne kan snart ikke klare mere spænding
Suk.............. Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
Good for Falang |
Lagt på d. 26/12-2005 11:49
|
Øvet medlem Antal indlæg: 218 |
Fortæl Fortæl vi vil høre mere God jul Good for Falang |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 26/12-2005 12:35
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Vi vil høre Vi venter i spænding
|
|
|
Lagt på d. 26/12-2005 13:59
|
|
ja kom nu med den jeg snart ved at tisse i bukserne af spænding, den skulle gerne komme inden jeg tager afsted herpå søndag |
|
|
Allan Nielsen |
Lagt på d. 27/12-2005 04:20
|
Der lød et smæld så voldsomt, som var det torden og lynild i Danmark og Thailand på samme tid. Nej, det gjorde der ikke, men når sandheden skal frem, var det et lillebitte klik, men det klik, som jeg nu i snart seks måneder havde vidst ville være uundgåeligt. Bedrageriet fandt således sted for allerede et halvt år siden, nærmere betegnet i Pattaya. Efter et par dages overnatning hos svigermor i Chachensao (hvordan staves det ?) havde vi, måske mest jeg, fået nok af det meget landlige (efter et halvt århundredes tilvænning til varmt vand og lavtskyllende toiletter, er det svært at vænne sig til koldt vand, der øses op af en blå udslidt plasticbalje og et hul i jorden til nødtørften) - så vi blev enige om at tage på holiday i Pattaya. Svoger, der er politimand og samtidig vogmand med en minibus, pakkede denne med familien, og tændte det i bussen indbyggede TV, der herefter spillede Isaan musikvideoer i de to timer køreturen varede. Da vi kom til Pattaya passerede vi falang strandområdet, som ikke havde thaiernes særlige interesse, d.v.s. pigerne kunne ikke skjule deres nysgerrighed i forhold til falangpigerne, som åbenlyst og topløse storbarmede promenerede på stranden. Thaipigerne har tilsyneladende et mindreværdskompleks i forhold til deres bryster og deres mørke hud, som de gør meget for at gøre hvidere - og mange ønsker brystoperationer!!! På den anden side er det måske overraskende hvor blufærdige thaipigerne er - de kan f.eks ikke drømme om at bade upåklædte. Til trods for at trafikken på en sønndag i Pattaya er temmelig kaotisk, bl.a. fordi mange leder efter parkeringspladser, lykkedes det politisvoger i løbet af et øjeblik at komme af med bussen, idet hans bror er politimand i Pattaya, så det var selvfølgelig ikke noget problem at holde i et tempel, lige i ved stranden. På dette område, var der i øvrigt stort set kun thaier- men rigtig mange. Lynhurtigt, d.v.s. på under 1½ minut, var der organiseret 9 liggestole og 3 hvide plasticborde og en flaske thaiwhiskey til herrerne. Jeg måtte sande, at der sker betydeligt mere på en thaistrand end på Bellevue og ved Vesterhavet. Udbudet og serviceniveauet er i top. Udover whiskeyen, kom, der alt godt fra havet. Sælgere i massevis kom med deres lune og varme retter. Skaldyr, fisk, men også de eksotiske levende insekter. I praksis var det muligt at få alt. Selvfølgelig var der masser af andre salgstilbud, tattoveringer, massage, fodpleje og spåkoner. Det var endog muligt at betale for, at små børn udsatte fugle i bure i friheden, hvilket eftersigende skulle bringe good luck. Thaierne var kritiske i deres valg af madvarer, de gik helt bevist efter det friske, og det godt opvarmede, min frygt (som viste sig at være ubegrundet) var da også fordærvede varer på den 40-50 grader varme strand, og jeg frygede selvfølgelig også insekterne og miderne, som de andre med stort velbehag spiste. Om det var whiskeyen eller mørket, der lige pludselig var indtrådt på stranden, der var årsag til at jeg lige pludselig så mig selv smage på disse herligheder ved jeg ikke...... Nå venner, jeg snakker vist udenom, nu må I sige til, hvis I er blevet trætte af denne røverhistorie. Venlig hilsen Nielsen |
|
|
Lagt på d. 27/12-2005 04:48
|
|
om ikke andet Nielsen , så er det god læsning , men problemet er du stadig ikke kommet ind på Du er nu nok ikke den eneste ene her i dette forum som er blevet taget ved næsen , forskellen er bare at du indrømmer det , hvor andre bare tiger stille . Jeppe |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 27/12-2005 06:09
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Det er godt en gang imellen at laese for det virkelighed liv og saa laere af de fejl andre begaar saa man ikke selv gaar det samme fejl
Redigeret af thaikurt1 d. 27/12-2005 06:10 |
|
|
ben |
Lagt på d. 27/12-2005 07:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 438 |
Sidst jeg blev snydt var i et pharmacy hvor jeg betalte 20 Baht per capsel for en medicin der skulle have kostet 2 Baht stykket. Og jeg koebte 50 capsler . |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 27/12-2005 12:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Mer røverhistorie, mer røverhistorie !!!
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
rolan |
Lagt på d. 27/12-2005 12:57
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 669 |
skriver du bøger hr nilsen de slutter også altid med at man lige tar et afsnit til |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 27/12-2005 13:25
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
hejsa den som ikke er blevet taget i roeven her ude. ved det enten ikke, eller omskriver sandheden Le-si |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 27/12-2005 13:51
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Nielsen der er stadig for lidt kød på.
Ja vi fleste er vel på et eller andet tidspunkt blevet taget i røven herude, men så længe det ikke er af en kateoy så går det jo nok. Mvh. Suk................... Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
Spring til debat: |