Se indlæg
Fraskilt, mand død, fælles barn har dansk pas
|
|
christian-s |
Lagt på d. 16/08-2010 19:21
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Hej DTW Konen har en ny veninde hvor jeg er blevet spurgt om jeg kan gennemskue om hun kan blive i Danmark. Da der er børn involveret så kunne jeg ikke lige give et hurtigt simpelt svar (så godt kender jeg heller ikke reglerne og har ikke selv børn). Kort fortalt: Kvinden fra Thailand kommer her op og er i 5-5,5 år gift med en dansk mand. De har et fælles barn som nu er 8,5 år gammelt. Han har et thai pas (lavet da han var 4 måneder gammel) og et dansk pas da han var 7 år gammel (den benævner ham: nationalitet = dansk). Hendes barn fra Thailand kommer også her op og har også midlertidig opholdstilladelse. Kvindens og drengenes midlertidige opholdstilladelse løber ud september 2011 og så har de været her 7 år. Hun har færdiggjort skole, haft arbejde og har ikke taget imod social hjælp fra kommunen. Efter 5-5,5 år ønsker manden at blive skilt og dør nogle måneder herefter. 1) Har kvinden mistet sin tilknytning til Danmark og bliver, sammen med børnene, smidt hjem? 2) Kan kvinden få permanent opholdstilladelse pga. sin dreng som har (afdød) dansk far og dansk pas? 3) Er det afgørende hvor gammel hendes thai-barn er for at han evt. kan blive? Håber nogle kan komme med et godt bud på denne situation. Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Lagt på d. 16/08-2010 21:39
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hej Christian Det er et spørgsmål, som formentlig ingen her på DTW kan svare endegyldigt på. Vil anbefale, at hun kontakter en advokat snarest muligt. Kender et noget lignenden tilfælde her i Randers, hun har en advokat til at klare tingene, som endnu ikke er afsluttet - hun frygter reelt at blive udvist sammen med hendes søn. Hun taler flydende dansk og har også fuldtidsarbejde, egen lejlighed og bil. Sønnen klarer sig fint i skolen. Nogen har sagt, du gifter dig da bare med en anden, hvilket hun selvfølgelig ikke vil. |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 16/08-2010 21:45
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
som udgangspunkt vil jeg mene at det fælles barn har stører tilknytning til Danmark end til Thailand, så ud fra det punkt vil jeg mene at hun har gode chancer for at få lov til at blive, dog kun med midlertidig ophold. du skriver ikke noget om hvor gammel Thai barnet er eller hvor længe vedkommende har været her, og om barnet er vel integreret, dette er en vigtig del. eller også så skal hun sørge for at blive gift snarest, for under de nuværende regler kan hun og den kommende mand søge om fornyet familiesammenføring, dette medfører dog en ny periode på 7 år, samt muligvis en ny garanti hvis ikke den kommende mand har sær børn. Ny i Danmark - Afgørelser : http://www.nyidan...+b%C3%B8rn |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 17/08-2010 11:24
|
[du skriver ikke noget om hvor gammel Thai barnet er eller hvor længe vedkommende har været her, og om barnet er vel integreret, dette er en vigtig del. 1) Jeg spurgte konen, men har ikke disse oplysninger endnu. Hendes fornemmelse var at han er voksen (men om det er over 18år ved jeg ikke endnu). 2) Hun har en kærreste pt. men har er vist ikke i gifte-tanker med ham. 3) Tror ikke hun har penge til at smide efter en advokat. Jeg vender tilbage med flere spørgsmål eller svar når jeg ved mere ... Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 17/08-2010 18:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
christian-s skrev: Hej DTW Konen har en ny veninde hvor jeg er blevet spurgt om jeg kan gennemskue om hun kan blive i Danmark. Da der er børn involveret så kunne jeg ikke lige give et hurtigt simpelt svar (så godt kender jeg heller ikke reglerne og har ikke selv børn). Kort fortalt: Kvinden fra Thailand kommer her op og er i 5-5,5 år gift med en dansk mand. De har et fælles barn som nu er 8,5 år gammelt. Han har et thai pas (lavet da han var 4 måneder gammel) og et dansk pas da han var 7 år gammel (den benævner ham: nationalitet = dansk). Hendes barn fra Thailand kommer også her op og har også midlertidig opholdstilladelse. Kvindens og drengenes midlertidige opholdstilladelse løber ud september 2011 og så har de været her 7 år. Hun har færdiggjort skole, haft arbejde og har ikke taget imod social hjælp fra kommunen. Efter 5-5,5 år ønsker manden at blive skilt og dør nogle måneder herefter. 1) Har kvinden mistet sin tilknytning til Danmark og bliver, sammen med børnene, smidt hjem? 2) Kan kvinden få permanent opholdstilladelse pga. sin dreng som har (afdød) dansk far og dansk pas? 3) Er det afgørende hvor gammel hendes thai-barn er for at han evt. kan blive? Håber nogle kan komme med et godt bud på denne situation. Det er en meget sørgelig historie. Hun skulle jo have søgt om permanent opholdstilladelse for lang tid siden. Men det hjælper hende jo ikke nu Jeg tror hun desværre har en meget dårlig sag. Men hvis hun ikke har råd til advokat hjælp kunne hun prøve at kigge i denne artikel: http://www.dr.dk/...102725.htm Jeg håber det kan hjælpe hende. Måske kan denne side hjælpe barnet/den unge mand: http://www.nyidan...ndinge.pdf Se mere på nyidanmark.dk. Redigeret af Peder1968 d. 17/08-2010 18:25 |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 17/08-2010 20:02
|
Peder1968 skrev: christian-s skrev: Hej DTW Konen har en ny veninde hvor jeg er blevet spurgt om jeg kan gennemskue om hun kan blive i Danmark. Da der er børn involveret så kunne jeg ikke lige give et hurtigt simpelt svar (så godt kender jeg heller ikke reglerne og har ikke selv børn). Kort fortalt: Kvinden fra Thailand kommer her op og er i 5-5,5 år gift med en dansk mand. De har et fælles barn som nu er 8,5 år gammelt. Han har et thai pas (lavet da han var 4 måneder gammel) og et dansk pas da han var 7 år gammel (den benævner ham: nationalitet = dansk). Hendes barn fra Thailand kommer også her op og har også midlertidig opholdstilladelse. Kvindens og drengenes midlertidige opholdstilladelse løber ud september 2011 og så har de været her 7 år. Hun har færdiggjort skole, haft arbejde og har ikke taget imod social hjælp fra kommunen. Efter 5-5,5 år ønsker manden at blive skilt og dør nogle måneder herefter. 1) Har kvinden mistet sin tilknytning til Danmark og bliver, sammen med børnene, smidt hjem? 2) Kan kvinden få permanent opholdstilladelse pga. sin dreng som har (afdød) dansk far og dansk pas? 3) Er det afgørende hvor gammel hendes thai-barn er for at han evt. kan blive? Håber nogle kan komme med et godt bud på denne situation. Det er en meget sørgelig historie. Hun skulle jo have søgt om permanent opholdstilladelse for lang tid siden. Men det hjælper hende jo ikke nu Jeg tror hun desværre har en meget dårlig sag. Men hvis hun ikke har råd til advokat hjælp kunne hun prøve at kigge i denne artikel: http://www.dr.dk/...102725.htm Jeg håber det kan hjælpe hende. Måske kan denne side hjælpe barnet/den unge mand: http://www.nyidan...ndinge.pdf Se mere på nyidanmark.dk. både og, indtil barnet bliver selvforsørgende vil hun nok kunne søge om midlertidig ophold for 2 år af gangen, der efter bliver det nok svært for hende at forlænge opholdet, det handler i bund og grund om tilhørsforholdet / barnets tarv. så min umiddelbare mening er nok at vedkommende finder sig en ny mand. kan godt være at det lyder lidt " prostitutions agtigt " . |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 18/08-2010 05:38
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Som jeg læser din overskrift var de skilt da manden døde, hvorfor grundlaget for opholdstilladelsen bortfaldt på det tidspunkt da de flytter fra hinanden. Hun skulle da søge om ny opholds tilladelse på grundlag af fælles barn, hvilket ikke burde være noget problem. Hvis dette ikke er sket opholder hun sig ulovligt i Danmark, hvorfor hun ikke kan søge nu, da det kræver at man har lovligt ophold. Og så lige den der med bare at gifte sig igen, vand på møllen til alle fordommene, det er da ikke noget at skrive på et net forum. Hvilket forøvrigt også kræver lovligt ophold. Mr Tirak. Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
mugge |
Lagt på d. 18/08-2010 08:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 389 |
Ud fra oplysningerne er jeg sikker på at hun kan blive i Danmark, eftersom hendes barn ( fælles barnet ) er dansk. Her vil man tage hensyn til barnets tilknytning til Danmark. Så jeg tror ikke hun skal bekymre sig alt for meget. |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 18/08-2010 18:26
|
Den thailandske dreng kom her op som ca. 14 årig og er nu ca. 19 år og bor i egen ungdomsbolig nu. Han har bestået 9. klasse her i Danmark. Kvinden som det drejer sig om gik på danskuddannelse 2 og bestod ikke modul 3 pga. problemer i parforholdet, skilsmisse og senere eks-mandens død. Som jeg ser det så har kvinden to store problemer: 1) Har ikke anden tilknytning pt. til Danmark end hendes børn 2) Hun er ikke færdig med danskskolen. Men det som må tælle positivt er: 1) Voksen thailandsk søn som klarer sig selv. Går i skole og får SU nu. Han arbejder weekender for ISS. 2) En søn med dansk pas (og afdød dansk far), som her ingen tilknytning til Thailand. 3) Kvinden taler fint dansk (bedre end min kone som har bestået danskuddannelse 1), hun har fuldtidsarbejde og egen lejlighed. Måske hun skal søge både 2-årig forlængelse og permanent opholdstilladelse samtidigt? Kan ikke forestille mig de alle 3 smides ud med hovedet først. Men igen, så meget er jeg heller ikke inde i reglerne. Redigeret af christian-s d. 18/08-2010 18:27 Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 18/08-2010 18:48
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Som skrevet før Peder1968 skrev: Men hvis hun ikke har råd til advokat hjælp kunne hun prøve at kigge i denne artikel: http://www.dr.dk/...102725.htm Jeg håber det kan hjælpe hende. Måske kan denne side hjælpe barnet/den unge mand: http://www.nyidan...ndinge.pdf Se mere på nyidanmark.dk. Få noget hjælp fra nogen der kender bedre til §§. Det vil være tåbelig ikke at søge professionel gratis hjælp, ligegyldig hvor dårlig sag hun end har.... Redigeret af Peder1968 d. 18/08-2010 18:49 |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 19/08-2010 09:51
|
Det gør hun forhåbentligt også, vi prøver bare at finde ud af hvilke papirer, argumenter osv. der skal findes frem så der er behov for færre advokat-timer. Det viser sig at der er en ugentlig times gratis advokathjælp i kommunen hvor hun bor, så der kigger vi forbi en af de næste tirsdage.
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
TG950 |
Lagt på d. 19/08-2010 19:25
|
som jeg har skrevet før så gælder det barnet's tarv, og ikke mindst at myndighederne skal overholde FN's børnekonvention som Danmark er medunderskriver af, men er samtidtig også klar over at f.eks at DF ønsker denne konvention hen hvor peberet gror mildt sagt, og så længe den eksiterrer ja så tror jeg ikke at kvinden får noget problem så længe barnet er barn, men senere hen vil hun jo nok få så mange alvorlige problemer med myndighederne om hendes fortsatte opholds grundlag. http://www.boerne...konvention |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 20/05-2011 13:07
|
Nu har jeg ikke kontakt med hende mere, men den nye EU dom giver hende vist gode chancer når hun har dansk fællesbarn med dansk pas: http://politiken....rano-sagen Lad mig bruge anledningen til at spørge fra en anden af konens veninder Hendes mand døde i december og hendes midlertidige opholdstilladels udløber 30/7/2011 (har været her 7 år). De havde ingen børn sammen. 1) Hans død er vel diskvalificerende mht. yderligere forlængelse af opholdstilladelse? 2) Da hun har været på sygedagpenge ca. 1 år pga. en skade fra en trafikulykke, da hun kun har danskuddannelse 1 og ikke kan fremvise bevis på aktivt medborgerskab (kunne måske nå at bestå medborgerskabsprøven i næste måned), så kan jeg ikke se hvordan hun får skrabet point sammen til en permanent opholdstilladelse. Ellers er hun en velfungerende, dansktalende kvinde der er på vej tilbage på hendes gamle arbejdsplads. Chefen der er meget glad for hende og skriver gerne "noget" der kan komme med i en ansøgning. Derudover bor hun i lejebolig og har mange danske og thailandske venner her i Københavnsområdet. Hun kommer meget i en dansk kirke og går meget op i kristendom nu. Er det bare "surt show" og "bye bye" eller er der nogle sager med enker som har endt med opholdstilladelse? Kender i nogle sager eller advokater der specifikt har arbejdet med dette? Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
thyboen |
Lagt på d. 20/05-2011 16:42
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Rækkevidden af EU-dommen er endnu ikke fastlagt af regeringen, jf. uddrag af en forespørgsel/svar til/fra Udlændingeservice, hvor man oplyser at man vil tage stilling fra sag til sag: Mit spørgsmål Fra: 24. marts 2011 10:24 Til: familie.forlængelse Emne: Re: Generelt spørgsmål vedr. enke til en dansk statsborger med fælles barn. -----Oprindelig meddelelse----- Fra: Sendt: 18. marts 2011 12:25 Til: aegtefaelle Emne: Generelt spørgsmål vedr. enke til en dansk statsborger med fælles barn. Da jeg er blevet bedt om at være behjælpelig med at udfylde en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse til en thailandsk statsborger, hvis danske mand er afgået ved døden efter at de i Danmark har fået et fælles barn, der er dansk statsborger, skal jeg under henvisning til den seneste dom spørge om hvilken ansøgningsskema, jeg skal anvende i den anledning - den normale, som de tidligere har benyttet, eller om jeg skal anvende den særlige EU-ansøgningsskema. Jeg kan oplyse, at den thailandske statsborger har selvstændigt arbejde og kan forsørge sig selv uden hjælp fra kommunen, idet hun ud over sin arbejdsindtægt, har fået udbetalt er større forsikringssum efter hendes afdøde mand, ligesom hun bor i egen ejerbolig. Som følge af den seneste EU-dom er jeg i tvivl om hvilken af de 2 ansøgningsskemaer, jeg skal anvende. Med venlig hilsen Under henvisning til nedennævnte EU-dom: " DOMSTOLENS DOM (Store Afdeling) 8. marts 2011 (*) »Unionsborgerskab – artikel 20 TEUF – tildeling af opholdsret i henhold til EU-retten til et mindreårigt barn i en medlemsstat, hvor barnet er statsborger, uafhængigt af, om det forudgående har udøvet sin ret til fri bevægelighed på medlemsstaternes område – tildeling under samme omstændigheder af en afledt opholdsret til en slægtning i opstigende linje, der er tredjelandsstatsborger, og som forsørger det mindreårige barn – konsekvenser af mindreårigt barns opholdsret for de krav, der skal opfyldes med hensyn til arbejdsret af den mindreåriges slægtning i opstigende linje, der er tredjelandsstatsborger« I sag C-34/09, angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 234 EF, indgivet af Tribunal du travail de Bruxelles (Belgien) ved afgørelse af 19. december 2008, indgået til Domstolen den 26. januar 2009, i sagen: Gerardo Ruiz Zambrano mod Office national de l’emploi (ONEm)," skal jeg påny stille det generelle spørgsmål Hvilken ansøgningsskema skal bruges til forlængelse af opholdstilladelse til en thailandsk statsborger, der er blevet enke efter at have fået et barn med en dansk far, som døde under udførelse af sit arbejde. Det fælles barn er dermed dansk statsborger. ??? Svar fra Udlændingeservice: " "Kære Ansøger bedes udfylde ansøgningsskemaet SG4 – ud fra de oplyste generelle oplysninger – for at søge om forlængelse af opholdstilladelse. Hun kan derudover vedlægge den dokumentation, hun mener er relevant for sagen. Ansøgningsskemaet kan findes på vores hjemmeside www.nyidanmark.dk, ligesom man kan få det hos politiet eller i vores Servicecenter. ........ Yderligere oplysninger Vi er bekendt med, at EU-domstolen den 8. marts 2011 afsagde dom i den såkaldte Zambrano-sag. Integrationsministeriet fastlægger dommes evt. betydning for den udlændingeretlige administration og oplyser i givet fald herom via den fælles brugerportal www.nyidanmark.dk. Vi kan ikke her gå ind i en nærmere drøftelse af dommens konklusioner og henviser til vores EU-hotline på tlf.nr.: 35 30 88 80, som kan benyttes mandag fra kl. 9-12 og onsdag fra kl. 12-15. Vi vil fra sag til sag vurdere, hvorvidt der er grundlag for at sætte en ansøgning i bero på Integrationsministeriets fastlæggelse af dommens rækkevidde. Med venlig hilsen Lara Iversen Overassistent Pas- og forlængelseskontoret" thyboen |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 20/05-2011 21:33
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
@thyboen Hvis det er dig, som har rettet henvendelse til forvaltningen med det angivne spørgsmål, så er min kommentar at det er godt håndværk. ADVARSEL: Det jeg skriver nu er muligvis uinteressant for nogen. Så lad være med at læse det, hvis det er udenfor "nogens" interesseområde! ;-) Ret mig venligst, hvis jeg overfortolker, men jeg læser det stillede spørgsmål som en adgang til to svar. 1: Rent materielt at få oplyst hvilket konkret ansøgningsskema der skal benyttes. 2 (og meget mere interessant) Hvad er rækkevidden af omtalte dom generelt set, subsidiært ønskes svar på rækkevidden i nærværende sag. Det følger af det såkaldte ”officialprincip”, som gælder på ulovbestemt område, at myndighederne har ansvar for sagerne oplyses i tilstrækkeligt omfang før der træffes afgørelse. DVS., at var der ansøgt på ”den forkerte blanket” er det myndighedernes ansvar at ”rette op på fejlen”. Tilsidesættelse af denne oplysningspligt vil, såfremt afgørelsen er til ugunst for ansøgeren, vil kunne føre til at afgørelsen anses for ugyldig. Med dette sagt, så er omfanget af oplysningspligten ikke tilstrækkeligt til at svare på det jeg har skrevet under ”2”. Dette skyldes, at der ikke er truffet afgørelse endnu. (Det beskriver yndigheden i formuleringen: ”Vi vil fra sag til sag vurdere, hvorvidt der er grundlag for at sætte en ansøgning i bero på Integrationsministeriets fastlæggelse af dommens rækkevidde.”) Det vil være den begrundelse myndigheden vil angive, og det er ikke teknisk forkert. Skulle det komme til en tvist, ville jeg gøre gældende, at der jfr. ”officialprincippet” er en skærpende oplysningspligt (fordi en afgørelse til ugunst for ansøgeren i denne sag, er meget indgribende) i sager der er eller vil blive truffet en afgørelse. Det vil der jo i ”din” sag, ellers var der ingen grund til at spørge! Myndighederne ville svare, at det er et krav, at den som adspørger er part i sagen. Det er du ikke! Der er dog en snedig juridisk vej udenom dette: Forvaltningsloven (FVL)§ 8 om partsrepræsentation, som i tvivlstilfælde også vil gælde i udvidet omfang på ulovbestemt område. Alt dette er ikke så interessant for andre end specielt interesserede og jurister. Meget mere interessant er det hvorledes rækkevidden af omtalte dom har indflydelse på nærværende sag. Det får man nok først svar på ved konkret ansøgning. Hvis du ønsker at hjælpe hende med selve sagen, (såfremt der indkaldes til møder osv. )så angiv at du er (fuld)partsrepræsentant. Og for sikkerheds skyld få lavet en fuldmagt, der dokumenterer repræsentationsforholdet. Retsvirkningen af dette er, at du indtræder i partens sted, og det er således gennem dig at alle aftaler og afgørelser skal kommunikeres. Ønsker al held og lykke! Redigeret af sudsakhon d. 20/05-2011 21:42 |
|
Spring til debat: |