Se indlæg
 Udskriv debat
Bygge hus i hjembyen.
Mictho
Jeg vil give Clyde helt ret. Jeg kan heller ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre at købe hus som farang, ligegyldigt hvad. Selv hvis man har en residence permit mener jeg ikke det kan lade sig gøre.
Jeg vil også give Clyde ret i at Kanom betyder slik hvis det er skrevet ขนม, men det er jo ikke sagen da milk money staves ค่านม. Jeg har boet i Thailand længe, og skriver/taler Thai.

MisterM
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 07:55

dkjohnt
Du kan have dit eget hus hvis du opretter et company hvor du råder over 51% af andelene. (7 shareholders)
Lad companiet købe huset. Lad konen få 25%, andre 5 thaier 24%, Dig selv 49% og så lad advokaten finde en tredie(skuffeperson) som med et blankt stykke papir med kopi af ID-kort og underskrift giver dig rådighed over hans andel på 2%.
Så har du 51%.
Sådan gør mange faranger hernede. Ingen kan tage huset fra dig på den måde.
Boet i Thailand - Cambodia - Myanmar siden 1994, heraf 8 år som guide.

"If you havnt been - you havnt live"

surin
jeg har hørt at hvis du ejer over 40% så vil thairegeringen undersøge hus købet meget nøje for at være sikker på at companyet ikke bare er oprettet for at omgå reglerne

clydehaumann
Et mere sporgsmaal. Er du en Thai der har faaet Dansk Statsborgerskab og er flyttet tilbage til Thailand?

Har du et Recidence Permit?

Jeg sporger da jeg idag har ringet til indenrigsministeriet her og spurgt hvordan det kan lade sig gore at blive skrevet ind i Husregistrerings Bogen/papirerne som udenlandsk statsborger.

Svaret var helt klart at kun udlendinge med Recidence Permit kan opfores paa husregistreringen, og der er ingen undtagelser.

Residence Permit giver ikke adgang til at kobe fast egndom.

Thaier der har faaet udenlandsk statsborgerskab og onsker at flytte tilbage til Thailand kan i visse tilfelde ogsaa opfores sammen med nermeste familie. De tilfelde det drejer sig om er for det meste veluddannede som Thailand er interesseret i at faa tilbage.

Jeg tvivler ikke paa at du som du siger er registreret, jeg vil bare gerne at forholdene omkring det bliver rigtigt belyst da mange har en opfattelse af at alt kan lade sig gore her. Det tror jeg nu ogsaa at du ved at saadant er det langt fra.

Clyde.

http://thaidanishservice.com
surin
hvis du har penge nok så kan alt lade sig gøre i thailand

MisterM
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 07:56

surin
ja den danske regerings vanvittige priser slår igennem selv i thailand

clydehaumann
Jeg forstaar ikke dit svar. Eller rettere sagt du svarede ikke paa det jeg spurgte om. Bor ben iyang. Du siger du fik en kvitering paa betalingen for en oversettelse fra distrigts kontoret. Der maa vaere noget du har misforstaaet. Ingen Thai myndighed har nogen sinde foretaget oversettelses arbejde dersom det ikke var for internt brug. Udenrigsministeriet her har selvfolgeligt deres egne oversettere til at oversette ministeriets papirer, men andre oversettelser laver de ikke.
Alle oversettelser skal dog attesteres af udenrigsministeriet og her er den gennerelle pris 100 til 300 Baht pr side. Nogle ganske faa oversettelses kontorer har tilladelse til selv at godkende oversettelsen.
Blandt andet der hvor jeg er ansat.
Jeg ved ikke om du er blevet snydt til at tro du har noget du ikke har. Jeg haaber det ikke, men jeg ville dersom jeg var dig lade ambasaden have et kik paa dine papirer for at vaere sikker. Maaske er de ikke billige, men du faar et erligt svar. Der er for mange ting i det du siger der ikke stemmer med geldende lov her.
Ha en god dag,
Clyde.

MisterM
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 07:56

surin
jeg syntes det lyder godt og vil selv prøve i næste mrd.

MisterM
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 07:57

clydehaumann
Nu begynder jeg at firstaa lidt af hvad det er du taler om med den gule bog. Ok den har vaeret her meget lenge, men ingen regner den for andet end det papir den er trygt paa da den ikke er bevis for andet end at du har lejet et hus paa en langtids kontragt. Du vil nok sige kobt, men da du ikke ejer jorden huset staar paa har huset rent faktisk ikke andet end beboelses verdi. Alle de andre ting du taler om kan du ogsaa gore med en almimdelig arbejdstilladelse, eller en hver anden form for opholdstilladelse. Den gule bog du taler om er ikke en opholdstilladelse og giver ikke ret til ophold. Du skal have visa. Hvilket visa har du?
Huset du taler om i Ubon er alt for dyrt. Prisen skulle vaere omkring 250000 og ikke en Bath mere. 900000 Bath for et 30 aarigt lejemaal er det samme som 2500 om maaneden i 30 aar. Du vil kunne kobe hus og jord for de penge 2 gange dersom du var Thai og isaer i Ubon.
Jeg kender Ubon ret godt. Var ved Wing 21 i cirka 4 aar og kommer der stadigt ret ofte.
Jeg vil ikke anbefale nogen der ikke har et recidence permit til at benytte sig af den gule bog losningen. Man ender med ingen ting.
Naar folk her kober hus kober de ikke hus, de kober jorden. Sporger du en Thai om hvor mange kvadrat meter hans hus er saa ved han det ikke, men han ved hvor mange war grunden er.
Bor du i Ubon.

MisterM
.
Redigeret af MisterM d. 01/02-2005 07:58

clydehaumann
Jeg siger ikke at du har gjort noget forkert. Du har gjort hvad du har fundet bedst og det er saa det bedste valg for dig.

Det jeg forsoger paa at sige er at siden du kun kan kobe huset og ikke jorden huset er bygget paa er det rent faktisk det samme som en langtids lejekontragt. Jeg kender ikke mange her der vil kobe et hus her uden ogsaa at eje grunden. Dermed har huset ingen salgsverdi.

Alt det andet du siger man kan gore med den gule bog kan ogsaa gores dersom du har et opholdsvisa til Thailand. Her taler jeg ikke om et 3 mdr visa, men en aarlig forlengelse. En aarlig forlengelse er ikke vanskelig at faa dersom de okonomiske og arbejdsmessige forhold er i orden.
Jeg har alle de ting du taler om, bort set fra den gule bog. Jeg havde ikke en dansk korekort da jeg fik mit Thailandske. Jeg havde et Amerikansk der var udlobet 6 aar inden jeg fik mit Thailandske.
Jeg ansogte simpelt hen om et korekort og fik det efter jeg havde bestaaet hvad man her kalder en prove.
Jeg har en sygeforsikring som jeg tegnede uden anden dukumention end mit pas og arbejdstilladelse. Udrejse af Danmark vae meget simpel. Jeg flyttede min folkeregister ardresse til min Thailandske ardresse.Jeg kan forstaa at du er her paa et O visa. Det vil sige du enten er Thai gift eller er pensioneret med en pension der giver mulighed for ophold her. Forlengelse med et aar ad gangen. Eller saa har du et recidence permit. Er du paa den aarlige forlengelse saa er du selvfolgeligt klar over at der ingen garenti er for at dit visa bliver forlenget. Det er ikke en ret men en mulighed. jeg maa dog indromme at jeg ikke kender et eneste tilfelde hvor det ikke er sket dersom de okonomiske forhold var i orden. Det vigtigste er at du er tilfreds med den maade du har ordnet dine ting paa. Jeg laeser bare betingelserne for at faa den gule bog lidt anderledes end du muligvis gor. Ha en god dag. Skulle du komme forbi Bkk er du velkommen til at kommer omkring for en sludder.
Clyde.

John
Hej Leif
Velkommen tilbage, vi var begyndt at blive lidt bekymrede. Jeg var i Lopburi for et år siden, prøvede at ringe til dig men der var uorden på linien.
Hvordan går det med svinefarmen?

JohnGrin
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Leif
nej nej bare rolig du behøver ikke at være bekymret...Grin
Ok det har været en lang sej omgang det første år her, men jeg vil ikke styres af korrupt politi eller embedsmænd.
Og slet ikke af nogle lokale aber der render rundt og tror de er nogle helvedes karle.... Det har jeg brugt alt for meget tid på det første år, men der er ved at være ro nu..
De kan ikke lide det, når man siger tingene lige ud, men vil man spare sig en masse besværlige omveje er der ikke andet at gøre, for så kokser der små hjerner nemlig og de aner ikke hvad de skal stille op med sådan en skide farang der kan sige noget mindre pænt på thai.
Grisene jo de første er for længst solgt og jeg er pt ved at bygge ny stald. Det var ellers planen at jeg skulle have haft flere ænder og nogle høns, men det er indtil videre stoppet af fugle influenzaen..
Jeg har helt droppet leje folk til at arbejde, for jeg gider sgu ikke betale for at de sidder og drikker M150 og æder deres plastikpose mad. Sidst jeg ville leje nogen til at lægge græs tag på min have stue, skulle de bruge 2 dage til det ( 3 mand ) jeg gjorde det selv på 1½ dag.. Ok jeg ved godt det kun var 1200 bath vi talte om. Men det er måden... Farang skal betale ......
Telefonen.... jo se det skyldes at min dejlige kone ikke kunne styre at arbejde uden for hjemmet og lidt for mange mænd begyndte at ringe i tide og utide, så jeg har fået nyt nr.
Hun kunne ellers slet ikke forstå det, for hun gav aldrig vores nr. til nogen.. hæ næh hun er såmænd bare endnu en i rækken af værdiløse Thaier, som kun har giftet sig med en farang.... For farang er = penge
men skidt med det jeg finder mig en Mia noi....

Ja men inden alt for mange nu får sure opstød, så må vi hellere stoppe den private samtale herinde.. Jeg kan altid træffes på ..
den virker igen.
eller telefon 0066 1 25 20 107
Men ellers så er gæste værelset færdig hvis nogen skulle komme forbi Lopburi, og jeg har også hjemmebagt franskbrød til kaffen. Jo det er rigtigt jeg kan faktisk godt finde ud af at bage franskbrødCool

dkjohnt
Hej Leif.....
Sjovt at læse hvad du skriver.....Har selv haft forretning med 25 ansatte i Thailand. Er man der ikke selv hele tiden, så sker der intet. Umulige at styre og fik det råd at jeg skulle ansætte en Kineser til at "piske" dem igang konstant.
At have en forretning kørende med thai ansatte er ikke nemt overhovedet, og tilmed får man misundelige blikke fordi de tror vi bare tjerner kassen.

dkjohnt
....og jeg glemte at den største fejl man kan gøre er at involvere sin kone i ens forretning. Man tror det er en hjælp, men i de fleste tilfælde koster det ens ægteskab, fordi deres og ens egen måde at køre forretning på er så forskellig. Vi driver vores evt. forretning på sund fornuft, hvor Thaier kører efter de samme stupide regler de har brugt de sidste 200år.
Bare se på mange lokale thai restauranter, thai mutter sidder udenfor og beklager sig over der ikke kommer en sjæl, istedet for at kigge på sin restaurant udefra som ligner en skrotbunke. Lidt maling, lidt pæne stole, lidt rengøring så der ikke er så mange fluer osv. ville gøre underværker, men de fatter det ikke.

Rasmus
Leif skrev:
................
Men ellers så er gæste værelset færdig hvis nogen skulle komme forbi Lopburi, og jeg har også hjemmebagt franskbrød til kaffen. Jo det er rigtigt jeg kan faktisk godt finde ud af at bage franskbrød
................
Hej Leif
Det lyder godt det med hjemmebagt franskbrød. Men hvordan får du fat i hvedemel ude på bøhlandet, jeg har forsøgt flere gange i Buri Ram men uden held. Ligeledes har jeg søgt efter rugmel ect. med samme resultat. Jeg er klar over at man kan få det i BKK og Pattaya, men det er sgu langt at rejse for, eller slæbe med i flyveren. Et andet problem er gær, jeg har set man kan købe bagepulver men det kan man ikke bruge til brødbagning.
Og når jeg skriver om – gær – så har jeg forklaret min svoger hvordan man laver sprit af sukkerrør. Men her strander vi igen på gæret, har du et godt råd om hvordan det fremskaffes. Min kone er ganske klar over hvad gær er, men sige et det ikke bruges i Thai madlavning eller bagværk. Da brød normalt ikke indgår i Isan / Thai madlavning.
Rasmus

Spring til debat: