Se indlæg
 Udskriv debat
Thai kursus i Fredericia
siemens123
Hejsa
Er der nogen der ligesom jeg, gerne vil lære Thai, så har vi fået et kursus stablet på benene i Fredericia, med en rigtig god lærer. Det kommer til at køre 10 mandage fra kl 17.00 til kl. 19.15.
Der er kun plads til 6 deltagere på holdet og vi har allerede de 4, så der er altså plads til endnu et par stykker. Læs mere her: www.lengua-latina.dk

Dbh fra Jørgen

bagerbager
det er et godt initiativ.jeg ville gerne men syntes det er for dyrt.......

Jens Ole
Hej Siemens.

Syntes også at det er et god ide. Jeg giver dog bager ret i , at prisen er alt for høj
163 kr i timen for at lære thai er godt nok dyrt.
22,5 timer er heller ikke ret meget

Jeg tror det ville være bedre , hvis man prøvede at få kursuser op at stå igennem aftenskolerne FOF,AOF osv...
Her vil man typisk få lavet en plan der strækker sig over 3-4 mdr og prisen vil nok ligge omkring de 1200-1500 kr når man har fået aftenskoletilskuddet.
Jeg ved at Keniko havde undersøgt mulighederne hos FOF , og de var villige til at starte hold , hvis man kunne samle 12 deltagere. Af en eller anden grund løb det ud i sandet , men vi kan jo håbe at det kommer op at stå på et tidspunkt.

Mvh

Jens Ole

http://www.bws.dk
Bjarne
Hejsa Jørgen
Spændende - véd du noget om, hvilket niveau der startes på? Folk uden kendskab, folk der taler lidt thai, folk der allerede taler en del thai....?
Bjarne

rinpoche
bagerbager skrev:

Jeg må give dig ret. Jeg ved godt dette er Danmark, men at hæve over 2.000 kroner for 2 timers undervisning per gang (såfremt holdet er fuldt) det er nok lige at stramme den.

Endvidere står der intet om underviserens kvalifikationer, hverken udi det thailandske ej heller det danske. Forlods undervisningserfaring er vel også relevant.
Det er lidt at købe katten i sækken.

22 timers undervisning? Ja, så kan man lige lære at sige "how do you do juhuu" på thai.

Prøv at tænk tilbage på dengang man gik i skole, hvor dygtig blev man til fransk efter 5 ugers undervisning?
Og det var tilmed dengang man havde alderen til hurtigt at tilegne sig nye sprog, sprog der var meget tæt forbundne med det danske i modsætning til thai.

Tillad mig at anbefale dette sprogkursus, der virkelig vil booste dit thailandske, såfremt man har disciplin til at følge det selv:

http://www.lingua...35011.html

Vi har en bruger her på dtw, der pt. er i gang hermed.
Kunne være interessant, hvis han vil komme med sit feed back.

Og nej, jeg har ikke det ringeste at gøre med denne website. Fik blot en gang selv stor udbytte af dette kursus.

PS. Til Siemens skal jeg lige sige undskyld.
Jeg forsøger ikke at ødelægge noget for dig eller jeres hold, selvom det måske ser sådan ud Sad

Jeg påpeger blot nogle konkrete ting.
Håber du er okay hermed.

mvh
rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 28/04-2011 18:02

bruno
rinpoche skrev:
bagerbager skrev:

Jeg må give dig ret. Jeg ved godt dette er Danmark, men at hæve over 2.000 kroner for 2 timers undervisning per gang (såfremt holdet er fuldt) det er nok lige at stramme den.

Endvidere står der intet om underviserens kvalifikationer, hverken udi det thailandske ej heller det danske. Forlods undervisningserfaring er vel også relevant.
Det er lidt at købe katten i sækken.

Ja det nok en bedre timeløn end hvad folkeskole lære får Cool. Det kunne måske være at du skulle starte noget fritids undervisning op ?

http://gj-blog.dk/
rinpoche
Been there, done that. Det er lidt håbløst.
Medmindre man er under - lad os sige omkring 30 år (med undtagelser) - så hænger meget få ting ved, og udtalen og det tonale er temmelig meget ude i hampen.
Og det på trods af, at dem jeg har undervist alle har været thai gifte i en lang årrække.
Jeg har dog haft stor succes med nogle af deres børn, der suger udtryk og vendinger til sig som en svamp.
Det er helt utroligt. Og det på trods af, at vi bare taler sammen for sjov.

Jeg ved dog, at Jos_383 og Bent Jensen eftertrykkeligt har manet denne påstand i jorden! (omkring det at alder spiller en rolle)

Jeg tror imidlertid, at Sudsakon er manden du skal kigge efter omkring thai undervisning. Han har papir på hvad han kan.

mvh
rinpoche

sudsakhon
Jeg har undervist på bl.a. FOF Ballerup i et par sæsoner inden jeg flyttede til Thailand
Efter at være flyttet tilbage bor jeg nu i Odsherred.

Jeg har derfor ikke været særligt aktiv med at udbyde undervisning i KBH, da jeg ikke synes, at det er værd at udgifterne til transport overstiger hvad man tjener.

Det skal siges, at jeg mere og mere nu bijobber som juridisk konsulent på thai.

Jeg afholder Almen fødevarehygiejne – obligatorisk certifikatuddannelse på thai, men der skal man jo nok kunne lidt mere end sit fadervor for at kunne få udbytte. (det er et AMU kursus, så det er billigt at deltage)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
rinpoche
Jeg håber ikke, at det gør noget at denne tråd løber lidt af sporet.

Jeg synes stadig det er lidt relevant.

Sudsakhon. Din baggrund for at udtale dig her, går langt videre end min.
Hvorledes er dine erfaringer omkring undervisning af thai i forbindelse med alder?
Har du haft tilsvarende oplevelser som dem jeg nævnte?

Det kommer velsagtens også an på øvrige sprogmæssige kompetancer og det generelle "studieberedskab" Smile
Forstået på den måde, at hvis man ikke har tilegnet sig nye færdigheder i årtier, så vil det nok ikke gøre sagen nemmere.

sudsakhon
Ja, også en undskyldning fra mig, hvis nogen synes at tråden er drejet væk.
Men jeg tror på, at der er mange, der vil være interesserede i denne lille krølle på thaiundervisningen

Jeg tilhører den fløj, som mener at "man kan hvad man vil"..

Mit hovederhverv er undervisning, så jeg har støtte i pædagogisk teori og praktisk erfaring.

Det er klart, at tilegnelsen af ny viden, (sprog, håndværksmæssige færdigheder, musik osv.) altså både håndens og åndens arbejde bliver nemmere (dvs. hurtigere! Man når hurtigere et niveau, hvor den nye viden er umiddelbar brugbar ), hvis man har gode basisforudsætninger.
En bager lærer hurtigere konditorfaget og en guitarist kan relativt nemmere tilegne sig færdigheder på klaver.

Sprogfag tilegnes også lettere, hvis ens læringskompetence er vel vedligeholdt gennem livet.
Alt dette gælder hastigheden for indlæringen. Ikke for OM man kan lære noget nyt..
Hvis man synes, at man ”er for gammel til at lære thai”, skal man bare huske på at sammenligne sit sproglige fremskridt med den tid man faktisk bruger på opgaven…
Sakser lige fra et tidligere indlæg, hvor jeg har beskrevet min holdning:

Man behøver ikke B.A. i thai for at kunne klare sig, men i sammenligningen kunne man jo se lidt på hvor meget tid "folk" faktisk bliver bruger på at lære thai.
(også set i forhold til den tid der bruges på at lære dansk på sprogskolerne i DK)

Hvis man sidder og fedter lidt med en CD eller tager et kursus 1-2 timer om ugen, kommer det til at tage ufatteligt lang tid.

At lære et sprog koster arbejde og indsats! Det er ikke anderledes end at gå i lære som håndværker.
man bliver ikke snedker ved at sidde med Flemming Leths programmer i sofaen.

Selv på det laveste niveau af danskudd. i DK (DU1, der således ikke er nok til permanent opholdstill.)bruges der ret meget tid.
Min påstand er, at uanset hvor svært skolemæssigt udfordret man er som dansker, ville det at lære thai på samme niveau (DU1) være en overkommelig opgave. (DU1 er bl.a. startniveau for analfabeter ).
Har man således ikke brugt samme tid som der bruges på DU1 og kan man stadig ikke tale thai, så er det fordi man ikke gider!! (Eller har valgt ikke at beskæftige sig med sproget)
Det er et valg om man vil bruge den krævede tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
siemens123
Jens Ole skrev:
Hej Siemens.

Syntes også at det er et god ide. Jeg giver dog bager ret i , at prisen er alt for høj
163 kr i timen for at lære thai er godt nok dyrt.
22,5 timer er heller ikke ret meget

Jeg tror det ville være bedre , hvis man prøvede at få kursuser op at stå igennem aftenskolerne FOF,AOF osv...
Her vil man typisk få lavet en plan der strækker sig over 3-4 mdr og prisen vil nok ligge omkring de 1200-1500 kr når man har fået aftenskoletilskuddet.
Jeg ved at Keniko havde undersøgt mulighederne hos FOF , og de var villige til at starte hold , hvis man kunne samle 12 deltagere. Af en eller anden grund løb det ud i sandet , men vi kan jo håbe at det kommer op at stå på et tidspunkt.

Mvh

Jens Ole

Nu kan man efter min mening ikke sammenligne et kursus med max 6 deltagere på en professionel sprogskole, som primært er rettet mod erhversfolk, med et FOF-kursus med 12 deltager eller mere og hvor der kun stilles begrænsede krav til underviseren. Stort set alle kan blive FOF underviser, hvis bare man ved en smule om det der skal undervises i. Det kender jeg utallige eksempler på.
Jeg vil gerne finde ud af underviserens kvalifikationer, men ved at der stilles ekstremt høje krav til underviserne på denne sprogskole.
Og ja, så kan man jo godt mene at Kr. 3.650 for 30 lektioner er dyrt. Det er Kr. 121,66 pr. lektion, men igen er man jo også nødt til at kigge på den tid, der så er afsat til den enkelte deltager. Det giver jo ikke helt det samme at være 12 eller flere deltagere på et FOF kursus og alternativt 6 deltagere, som her.
Man kan ikke altid samle æbler og bananer Shock)

Nu er det grundlæggende problem for mig heller ikke om det hedder det ene eller andet. Mit ønske er bare at lære thai, da jeg flytter til Thailand til nytår. Jeg kan allerede en del ord, via min thailandske kone og alle vores mange rejser i landet og vi må bare erkende, at Thai-kurser ikke udbydes ret mange steder og slet ikke thai-kurser med tilstrækkelig kvalitet. Mit indtryk er at der er utrolig få af alle de thailændere, der bor i DK, der vil være kvalificeret til at undervise på et sådant hold, men her har vi chancen for alle os, der bor i nærheden af Fredericia.

For god ordens skyld, skal jeg lige nævne at jeg intet har med udbyderen af kurset at gøre. Mit oplæg er udelukkende, for at få tilstrækkelig deltagere til at holdet kan komme igang, så tråden er ikke startet for at diskutere om det er dyrt eller billigt. Personligt er jeg ligeglad med hvad det koster. Jeg skal bare lære thai og sådan er det Shock)

Dbh fra Jørgen

siemens123
rinpoche skrev:
Medmindre man er under - lad os sige omkring 30 år (med undtagelser) - så hænger meget få ting ved, og udtalen og det tonale er temmelig meget ude i hampen.
Og det på trods af, at dem jeg har undervist alle har været thai gifte i en lang årrække.
Jeg har dog haft stor succes med nogle af deres børn, der suger udtryk og vendinger til sig som en svamp.

Jeg ved dog, at Jos_383 og Bent Jensen eftertrykkeligt har manet denne påstand i jorden! (omkring det at alder spiller en rolle)

Jeg tror imidlertid, at Sudsakon er manden du skal kigge efter omkring thai undervisning. Han har papir på hvad han kan.

mvh
rinpoche

At påstå at det er håbløst at lære Thai, hvis man ikke er under 30 år, er for mig at se helt forkert! Jeg har selv den holdning, at jeg kan ALT hvad jeg vil og dette VIL jeg og derfor lærer jeg det også. Man kan ikke skære alle over en kam. Der er himmelvid forskel på alle os der har en kone fra Thailand og generelt er der bare nogle der har lettere til at tilegne sig ny viden, end andre. Nogle tror at man kan få alting foræret, mens andre er villige til at kæmpe for sagen og jeg hører så absolut til den sidste kategori, så der hersker absolut ingen tvivl om at jeg lærer sproget Shock)

bannok
Det er svaert at laere Thai, for mig ihvertfald, men der nogle billige kurser paa internettet, jeg kan varmt anbefale learnthaipodcast.com.
Det er ca. 20 GB som du kan downloade for 42 US dollar, det er baade grammatik, regler, samtaler etc. og det hele er taget fra den virkelige verden, ikke fra skole verdenen. Jeg har havt utrolig glaede af learnthaipodcast.com, du kan ogsaa koere det fra youtube.

rinpoche
siemens123 skrev:
rinpoche skrev:

At påstå at det er håbløst at lære Thai, hvis man ikke er under 30 år, er for mig at se helt forkert! Jeg har selv den holdning, at jeg kan ALT hvad jeg vil og dette VIL jeg og derfor lærer jeg det også. Man kan ikke skære alle over en kam. Der er himmelvid forskel på alle os der har en kone fra Thailand og generelt er der bare nogle der har lettere til at tilegne sig ny viden, end andre. Nogle tror at man kan få alting foræret, mens andre er villige til at kæmpe for sagen og jeg hører så absolut til den sidste kategori, så der hersker absolut ingen tvivl om at jeg lærer sproget Shock)

Hej Siemens.

Jeg tog også forbehold med mit noget - indrømmet - bombastiske udsagn.
Det et blot hvad jeg personligt har oplevet i min kontaktflade, derfor efterlyste jeg også Sudsakhons erfaringer hermed for få at få et mere nuanceret billede.

Hans sammenligning med thailændere der kommer hertil - nogle tilmed helt uden basale engelskkundskaber og beskedne skoleforudsætninger i det hele taget og på trods heraf lærer et rimeligt dansk - synes jeg er meget relevant.
Samtidig viser den også, at min påstand er forkert. Som sagt var den kun baseret på personlige erfaringer.

Når alt kommer til alt er det nok mere et spørgsmål om motivation, indsats og "exposure" i mangel af et bedre udtryk. Altså hvor meget man får brugt det tilegnede blandt andre thai-talende.

Jeg er sikker på at du nok skal få lært thai. Og held og lykke med det.

mvh
rinpoche

chacha
Dejligt når nogle af dem som har en jernvilje til at lære thai går igang og er positive...det får de virkelig også meget brug for...
Jeg har studeret sproget med svingende indsats i 2 år nu og kan da lave mange samtaler men har stadig masser af problemer stadigvæk...Jeg mener det også er svært at holde motivationen her hjemme i dk...man har travlt med alt muligt andet også...og man skal holde sproget ved lige hele tiden også.....jeg må indrømme det var meget sværere end jeg nogensinde havde drømt om....så held og lykke med at lære sproget. Wink

MDJ
det er mange penge og som det har været oppe så er det da helt klart komme an på hvad læren kan tilbyde.

Men der er ikke mange muligheder her i Jylland og udover Fredericia har jeg kun fundet i Hadsund og de kigger efter en Thai lærer så de er ikke startet endnu.

jeg kunne godt bruge 6-9 måneders undervisning med måske 3 gange om ugen... men det kræver jo en lære og et sted...

Er der nogle der kender til flere steder i Jylland og helst så tæt på Billund som muligt.

Spring til debat: