Se indlæg
Afslag familiesammenføring
|
|
Damnoi |
Lagt på d. 23/04-2011 07:54
|
Begynder Antal indlæg: 2 |
Hejhej, Jeg fik i går brev fra US hvor jeg fik afslag på min ansøgning om familiesammenføring med min kæreste som jeg har været sammen med i 5 år, hvoraf 4 år jeg fysiskt var i Thailand sammen med hende, det sidste år har jeg arbejdet i DK, men hun har så besøgt mig her engang i 3 måneder det sidste år. US kom med en række begrunderlser som jeg mener er dybt uretfærdige og subjektive angående helevores forhold, så som vores forholds "tæthed" og så det at jeg i det sidste år har været i DK mens hun har været i Thailand. Jeg sendte ansøgningen i september 2010 og fik svar i går. Det som er sket i mellemtiden er at vi har fået et barn og er blevet gift, vi blev gift før vi fik barnet, så det kommer til at være dansk statsborger. Kan nogen her fortælle mig hvad jeg nu kan forvente af US da jeg skal til at søge igen (denne gang for min kone, ikke kæreste)? Da jeg er gift kan jeg stadig forvente at de giver afslag på samme grund som før, eller er det hele helt anderledes da man er gift? Kan jeg får den at genoptage sagen ved at sende dem vielsesattesten, eller skal jeg søge på ny og sende alle dokumentasioner på ny? Håber nogen kan hjælpe. Føler mig deprimeret af det her, da jeg var så sikker i at jeg havde givet dem alt de ville have og kunne dokumentere vores forhold også. Jeg vil ikke efterlade min familie her i Thailand, jeg er i orlov fra mit arbejde i øjeblikket, men kan kun være det i et pår måneder, så jeg vil virkelig få den familiesammenføring så jeg kan få min familie med hjem. Håber nogen har nogle gode råd eller har oplevet noget lignende. |
|
|
HJB |
Lagt på d. 23/04-2011 08:17
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 71 |
Hejsa ! Det var da en trist påskehilsen at få fra ULS..... Men eftersom i er blevet gift, og har fået et barn sammen, der tilmed har dansk statsborgerskab, har barnet KRAV på at blive i DK, og eftersom begge forældre har krav på samkvem med barnet, burde der være en mulighed for at din kone bevilges opholdstilladelse, jeg mener at have læst om en lignende sag på ÆUG, hvor det endte op med en opholdstilladelse grundet barnet, da ingen med rimelighed vil kunne forlange at rejse mellem Thailand og Danmark et par gange om måneden for at have retmæssig samkvem med sit barn. Håber det bedste for jer. Forsat god påske. Mvh. HJB |
|
|
Damnoi |
Lagt på d. 23/04-2011 08:37
|
Begynder Antal indlæg: 2 |
Hej HJB, Tak for svaret. Er det også tilfældet da både min kone og barn er i Thailand på nuværende tidspunkt? |
|
|
HJB |
Lagt på d. 23/04-2011 09:20
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 71 |
Damnoi skrev: Hej HJB, Tak for svaret. Er det også tilfældet da både min kone og barn er i Thailand på nuværende tidspunkt? Der må jeg være dig svar skyldig..... Men se at få sendt de ændringer til ULS siden sidste ansøgning, ægteskab samt at i er blevet forældre, hvor du henviser til det problematiske i at have samkvem med dit barn som du er biologisk fader til, som forøvrigt er dansk statsborger, men grundet den lange rejse til Thailand, har svært ved både af økonomiske samt tidsforbrug, at have normalt samkvem med dit barn..... redegør detaljeret (det elsker ULS) for jeres nuværende forhold og ændringer side den sidste ansøgning om familiesammenføring. |
|
|
bruno |
Lagt på d. 23/04-2011 09:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 525 |
Jeg er sikker på at din sag, står i et anden lys nu og du skal søge forfra igen. Hun skal dog også bestå en dansk test, så hun skal have lære lidt dansk. Jeg er sikker på at Den danske sprogskole i Bangkok kan hjælpe jer med det og få søgt på ny igen. |
|
|
Natpiraten |
Lagt på d. 23/04-2011 15:06
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 34 |
Jeg har sgu ikke noget svar på nogen ting, men hvor er det dog en ussel regering vi har. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 23/04-2011 15:51
|
Antal indlæg: 3779 |
Damnoi skrev: Hejhej, Jeg fik i går brev fra US hvor jeg fik afslag på min ansøgning om familiesammenføring med min kæreste som jeg har været sammen med i 5 år, hvoraf 4 år jeg fysiskt var i Thailand sammen med hende, det sidste år har jeg arbejdet i DK, men hun har så besøgt mig her engang i 3 måneder det sidste år. US kom med en række begrunderlser som jeg mener er dybt uretfærdige og subjektive angående helevores forhold, så som vores forholds "tæthed" og så det at jeg i det sidste år har været i DK mens hun har været i Thailand. Jeg sendte ansøgningen i september 2010 og fik svar i går. Det som er sket i mellemtiden er at vi har fået et barn og er blevet gift, vi blev gift før vi fik barnet, så det kommer til at være dansk statsborger. Kan nogen her fortælle mig hvad jeg nu kan forvente af US da jeg skal til at søge igen (denne gang for min kone, ikke kæreste)? Da jeg er gift kan jeg stadig forvente at de giver afslag på samme grund som før, eller er det hele helt anderledes da man er gift? Kan jeg får den at genoptage sagen ved at sende dem vielsesattesten, eller skal jeg søge på ny og sende alle dokumentasioner på ny? Håber nogen kan hjælpe. Føler mig deprimeret af det her, da jeg var så sikker i at jeg havde givet dem alt de ville have og kunne dokumentere vores forhold også. Jeg vil ikke efterlade min familie her i Thailand, jeg er i orlov fra mit arbejde i øjeblikket, men kan kun være det i et pår måneder, så jeg vil virkelig få den familiesammenføring så jeg kan få min familie med hjem. Håber nogen har nogle gode råd eller har oplevet noget lignende. Sagen stiller sig jo anderledes, når I har et barn, og barnet er dansk statsborger, så barnet kan sagtens komme til Danmark, og så kan Danmark ikke rigtig stolen for døren for moederen - det er i al fald det, som netop har været opppe i medierne. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
swed |
Lagt på d. 23/04-2011 17:18
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 523 |
Flyt til sverige , kan måske hjælpe med adresse
Swed
|
|
|
swed |
Lagt på d. 23/04-2011 17:21
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 523 |
bruno skrev: Jeg er sikker på at din sag, står i et anden lys nu og du skal søge forfra igen. Hun skal dog også bestå en dansk test, så hun skal have lære lidt dansk. Jeg er sikker på at Den danske sprogskole i Bangkok kan hjælpe jer med det og få søgt på ny igen. Der er ingen der verken må eller kan bestå de prøver , det er jo det der er meningen med dem Swed
|
|
|
thyboen |
Lagt på d. 24/04-2011 12:05
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Hvis Danmark vil rette sig efter en nylig afsagt EU-dom er det min opfattelse at din kone kan få opholdstilladelse i Danmark, idet der henvises til: DOMSTOLENS DOM (Store Afdeling) 8. marts 2011 (*) »Unionsborgerskab – artikel 20 TEUF – tildeling af opholdsret i henhold til EU-retten til et mindreårigt barn i en medlemsstat, hvor barnet er statsborger, uafhængigt af, om det forudgående har udøvet sin ret til fri bevægelighed på medlemsstaternes område – tildeling under samme omstændigheder af en afledt opholdsret til en slægtning i opstigende linje, der er tredjelandsstatsborger, og som forsørger det mindreårige barn – konsekvenser af mindreårigt barns opholdsret for de krav, der skal opfyldes med hensyn til arbejdsret af den mindreåriges slægtning i opstigende linje, der er tredjelandsstatsborger« I sag C-34/09, angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 234 EF, indgivet af Tribunal du travail de Bruxelles (Belgien) ved afgørelse af 19. december 2008, indgået til Domstolen den 26. januar 2009, i sagen: Gerardo Ruiz Zambrano mod Office national de l’emploi (ONEm)," |
|
|
bruno |
Lagt på d. 24/04-2011 21:41
|
thyboen skrev: Hvis Danmark vil rette sig efter en nylig afsagt EU-dom er det min opfattelse at din kone kan få opholdstilladelse i Danmark, idet der henvises til: DOMSTOLENS DOM (Store Afdeling) 8. marts 2011 (*) »Unionsborgerskab – artikel 20 TEUF – tildeling af opholdsret i henhold til EU-retten til et mindreårigt barn i en medlemsstat, hvor barnet er statsborger, uafhængigt af, om det forudgående har udøvet sin ret til fri bevægelighed på medlemsstaternes område – tildeling under samme omstændigheder af en afledt opholdsret til en slægtning i opstigende linje, der er tredjelandsstatsborger, og som forsørger det mindreårige barn – konsekvenser af mindreårigt barns opholdsret for de krav, der skal opfyldes med hensyn til arbejdsret af den mindreåriges slægtning i opstigende linje, der er tredjelandsstatsborger« I sag C-34/09, angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 234 EF, indgivet af Tribunal du travail de Bruxelles (Belgien) ved afgørelse af 19. december 2008, indgået til Domstolen den 26. januar 2009, i sagen: Gerardo Ruiz Zambrano mod Office national de l’emploi (ONEm)," Jamen reageringen tolker jo den dom, som de selv ønsker det og det er selv om førene eksperter, jurister og selv Birthe Rønn efter sin stop som minister, mener at regerigen tolker domen forkeret men hvem tør at tage kampen op i mod dem ? Dommen gør det muligt at alle ægteskaber med EU borger med fælles børn og adopteret børn, at få ophold uden nogen krav eller garanti sum. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 25/04-2011 00:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Jeg må sige, at det er da utroligt, som folk er blevet gode til at fortolke EU-domme og de juridiske følger deraf.. Navnligt er disse juridiske følger anvendt som svar i henhold til en konkret forvaltningsakt.. Men der er således ingen, der i deres iver for at have en mening om emnet, som faktisk forsøger at svare den stakkels mand på spørgsmålet han stillede. Det kan godt være, at jeg lyder lidt barsk nu, men ved man ikke hvad man piller ved, skal man holde nallerne væk! Det gælder i juridiske spørgsmål, og det gælder når man vil skille en gearkasse ad.. Man kan gøre mere skade end gavn.. Når ens bil er gået i stykker, går man til en mekaniker. Alle de gode råd fra gutterne på vinstuen kan skam være velmenene nok, men de får ikke bilen til at køre igen -----i bedsre fald..I værste fald ødelægger de bilen, idet de ikke aner hvad de piller ved. @Damnoi Din situation er ændret nu. Det var slet ikke sikkert at I ville kunne have opnået FS i første omgang. Jeres sag skal vurderes på ny, men jeg ville nok have søgt juridisk bistand fra start af. Du kan skrive en PM til mig, eller søge bistand gennem anden rådgiver. Det er mit bedste råd! |
|
|
thyboen |
Lagt på d. 25/04-2011 11:12
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Nu er jeg ikke jurist, men kan oplyse, at Udlændingeservice endnu ikke har afgjort, hvilken virkning dommen vil få for den danske praksis, jf. nedennævnte uddrag af et spørgsmål/svar fra udlændingeservice: Spørgsmål: "Emne: Generelt spørgsmål vedr. enke til en dansk statsborger med fælles barn. Da jeg er blevet bedt om at være behjælpelig med at udfylde en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse til en thailandsk statsborger, hvis danske mand er afgået ved døden efter at de i Danmark har fået et fælles barn, der er dansk statsborger, skal jeg under henvisning til den seneste dom spørge om hvilken ansøgningsskema, jeg skal anvende i den anledning - den normale, som de tidligere har benyttet, eller om jeg skal anvende den særlige EU-ansøgningsskema. Jeg kan oplyse, at den thailandske statsborger har selvstændigt arbejde og kan forsørge sig selv uden hjælp fra kommunen, idet hun ud over sinarbejdsindtægt, har fået udbetalt er større forsikringssum efter hendes afdøde mand, ligesom hun bor i egen ejerbolig. Som følge af den seneste EU-dom er jeg i tvivl om hvilken af de 2 ansøgningsskemaer, jeg skal anvende." Uddrag af svar "Kære , Ansøger bedes udfylde ansøgningsskemaet SG4 – ud fra de oplyste generelle oplysninger – for at søge om forlængelse af opholdstilladelse. Hun kan derudover vedlægge den dokumentation, hun mener er relevant for sagen. Ansøgningsskemaet kan findes på vores hjemmeside www.nyidanmark.dk, ligesom man kan få det hos politiet eller i vores Servicecenter. Ansøgningen kan indsendes til adressen: Udlændingeservice, Ryesgade 53, 2100 København Ø, indgives via Udlændingeservices Servicecenter eller hvis I bor udenfor Storkøbenhavn via det lokale politi der sørger for, at ansøgningen bliver sendt til behandling hos os. ... Yderligere oplysninger Vi er bekendt med, at EU-domstolen den 8. marts 2011 afsagde dom i den såkaldte Zambrano-sag. Integrationsministeriet fastlægger dommes evt. betydning for den udlændingeretlige administration og oplyser i givet fald herom via den fælles brugerportal www.nyidanmark.dk. Vi kan ikke her gå ind i en nærmere drøftelse af dommens konklusioner og henviser til vores EU-hotline på tlf.nr.: 35 30 88 80, som kan benyttes mandag fra kl. 9-12 og onsdag fra kl. 12-15. Vi vil fra sag til sag vurdere, hvorvidt der er grundlag for at sætte en ansøgning i bero på Integrationsministeriets fastlæggelse af dommens rækkevidde. Med venlig hilsen Lara Overassistent Pas- og forlængelseskontoret" Da dommens rækevidde stadig er uklar behøver man ikke at være jurist for at gøre opmærksom på en relevant dom. thyboen |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 25/04-2011 19:04
|
Men så glæder jeg mig til at høre hvorledes at dommen ses relevant i nærværende sag, med de givne oplysninger. Jeg har svært ved at se relevansen, men det kan jo være, at jeg har overset noget |
|
|
bruno |
Lagt på d. 26/04-2011 10:48
|
sudsakhon skrev: Jeg må sige, at det er da utroligt, som folk er blevet gode til at fortolke EU-domme og de juridiske følger deraf.. Navnligt er disse juridiske følger anvendt som svar i henhold til en konkret forvaltningsakt.. Men der er således ingen, der i deres iver for at have en mening om emnet, som faktisk forsøger at svare den stakkels mand på spørgsmålet han stillede. Det kan godt være, at jeg lyder lidt barsk nu, men ved man ikke hvad man piller ved, skal man holde nallerne væk! Det gælder i juridiske spørgsmål, og det gælder når man vil skille en gearkasse ad.. Man kan gøre mere skade end gavn.. Når ens bil er gået i stykker, går man til en mekaniker. Alle de gode råd fra gutterne på vinstuen kan skam være velmenene nok, men de får ikke bilen til at køre igen -----i bedsre fald..I værste fald ødelægger de bilen, idet de ikke aner hvad de piller ved. @Damnoi Din situation er ændret nu. Det var slet ikke sikkert at I ville kunne have opnået FS i første omgang. Jeres sag skal vurderes på ny, men jeg ville nok have søgt juridisk bistand fra start af. Du kan skrive en PM til mig, eller søge bistand gennem anden rådgiver. Det er mit bedste råd! Jeg ved ikke om dit inlæg er plantet på mig men jeg forstår godt din tanke. Jeg starter også med at henvise til en rådgiver, der har stor erfaring med sådane sager. ligsom du også selv forslår. Fordi jeg kommenter på thybo indlæg er netop fordi den kan blive relavant for dem med fælles børn i fremtiden. Det ikke min fortolkning af dommen jeg kommer med, men eksperters fortolkning. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/04-2011 11:29
|
Jeg retter ikke mit indlæg mod nogen bestemt. Men jeg har haft en ekspert til at kigge på taget på mit hus. Han kom med en udtalelse. Denne ekspertudtalelse har heller ikke noget med den omtalte sag at gøre. Det samme gælder for den omtalte Zambrano dom, samt fortolkningerne og dermed retsfølgerne heraf.. For at skære det lidt ud i pap.. Zambrano dommen omhandler et helt andet materielt faktum end problemstillingen omkring afslag på FS i denne tråd. Det var derfor at jeg skrev: Jeg må sige, at det er da utroligt, som folk er blevet gode til at fortolke EU-domme og de juridiske følger deraf.. Navnligt er disse juridiske følger anvendt som svar i henhold til en konkret forvaltningsakt.. Det svarer lidt til at spørge om hvad man gør med et punkteret dæk på en bil, og så kommer folk med gode råd om hvordan man kan skille gearkassen ad for at løse problemet. Sikkert i bedste mening, men ikke ordentligt håndværk. Jeg ser til formuleringen: ...Nu er jeg ikke jurist, men man kan da læse at.... Det svarer vel til at sige ..Nu er jeg ikke murer, men hvor svært kan det være at klaske lidt mørtel på en række sten og så så fortsætte til huset er færdigt??? med alle de gør-det-selv-folk kan man jo undre sig over, at der stadig er håndværkere som kan leve af deres erhverv. Sådan er det også indenfor andre erhvervsområder.. Og, nej. Jeg er langt fra den eneste med viden på dette område. Ligesom der er masser af dygtige håndværkere, der lever fedt på folks gør-det-selv-iver Redigeret af sudsakhon d. 26/04-2011 11:36 |
|
|
bruno |
Lagt på d. 26/04-2011 13:58
|
Han spøger i vinstuen, hvor netop hvor folk med erfaring med hans problem færdes, efter løsning på hans problem, efter kun halvanden time har han løsningen, en kontakt der kan løse problemet for ham. Han skal da ikke side på vinstuen og vente flere dage til eksperten kommer forbi vel ? At der så er noget snak på vinstuen om emnet ændre jo ikke ved at han stadig sider med løsning i hånden. Den snak der efterfølgene er på vinstuen, der har jeg svært ved at forstå, at du ikke kan se relevanten og vigtigheden for alle med fælles børn mellem thaier og dansker kan få i fremtiden inkl. spørgeren. Jeg vil forslå dig at du laver din egen "brevkasse" her på forumet. Redigeret af bruno d. 26/04-2011 14:03 |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/04-2011 14:13
|
Du mener måske, at den "rådgivning" der foreligger kan hjælpe? Speciel når der svares direkte forkert på et stillet spørgsmål, ser jeg ikke noget problem i at nævne dette. Om man er villig til at vente på at en med forstand på tingene svarer i et åbent forum, er en individuel beslutning. Jeg kan ikke se at det skulle have relevans til min person om jeg tillader mig at nævne dette: Det svarer lidt til at spørge om hvad man gør med et punkteret dæk på en bil, og så kommer folk med gode råd om hvordan man kan skille gearkassen ad for at løse problemet. Sikkert i bedste mening, men ikke ordentligt håndværk. Hvis man mener, at man har et bidrag, som kan hjælpe, bør mman da som udgangspunkt da sikre sig, at det man skriver kan er korrekt.. Hvem ville påstå at ovenstående "mekanikers" råd er brugbart for folk med punkterede dæk? |
|
Spring til debat: |