Se indlæg
Svensk par fik elektrochock i bruseren
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 04/04-2011 11:40
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Offentliggjort 04.04.11 kl. 10:58 Jp Et svensk par på ferie i Thailand døde i badet. Formentlig blev bruseren strømførende Ifølge Aftonbladet skete ulykken lørdag. Den 25-årige mand og 23-årige kvinde var på en længere rejse med to venner, og var nået til turistdestinationen Krabi i Thailand, som har været ramt af voldsom regn de seneste uger. Parret havde valgt at tage et bad sammen, mens vennerne ventede på de to i værelset ved siden af. Strømførende bruser Ifølge Aftonbladet hørtes pludselig et skrig, og en veninde løb ind på parrets værelse, hvor de hun fandt den livløse mand og kvinde. Angiveligt fik hun stød, da hun forsøgte at få liv i manden. Ulykken skyldes formentlig, at bruseren på en eller anden måde blev strømførende. "Det er et af de spor, som politiet arbejder ud fra," bekræfter Per-Anders Andersson fra den svenske ambassade i Bangkok over for Aftonbladet. I 2007 døde en anden svensk turist, den 34-årige Robert Karlsson Svärd, på samme måde i Patong i Thailand Har selv prøvet det at få et rap da jeg tog fat i bruser det viser sig at den var jordforbindes til var galt med det var da vi boede i huset på landet Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
handy |
Lagt på d. 04/04-2011 15:19
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
ja ikke sådan når man ikke jorde en Heather uha,,,,,nogle af de steder jeg har overnattet når man har været på rundrejse har sku heller ikke alle været for gode har ledningerne set håbløse ud har det været med slukket heather......fremover kunne man vel få fruen til at bade først......nej tragisk nogle menesker skal miste livet pga dårligt udført håndværk.... |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 04/04-2011 16:02
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
handy skrev: ja ikke sådan når man ikke jorde en Heather uha,,,,,nogle af de steder jeg har overnattet når man har været på rundrejse har sku heller ikke alle været for gode har ledningerne set håbløse ud har det været med slukket heather......fremover kunne man vel få fruen til at bade først......nej tragisk nogle menesker skal miste livet pga dårligt udført håndværk.... Ja, gad vide hvordan et HPFI-relæ ville opføre sig dernede. Har tænkt på evt. at montere et i vores eget hus, selvom der på el-vandvarmeren er sikkerhedsafbr. til jord. Hej |
|
|
bannok |
Lagt på d. 04/04-2011 16:27
|
Øvet medlem Antal indlæg: 364 |
Det er meget vigtigt med jordforbindelsen. Min kones mor døde for 3 år siden i en lejlighed i Bangkok af elekrtochok, fra vandvarmeren. Jeg har et HPFI relæ i huset i Thailand og mens vi byggede hust fik vi strøm fra en speciel elmåler, det bruger de i Thailand, og så når huset var færdigt kom de og satte de den rigtige tæller op, de lavede også et par andre ting. Jeg var ikke hjemme da de lavede det fra elselskabet, men da jeg kom hjem kiggede jeg på relæet og så at afbryderen var trukket ud, så jeg spurgte min kone hvad det var for noget, så sagde hun at manden fra elselskabet sagde at relæet var nødt til at være afbrudt for at det kunne fungere. Da jeg satte relæet til røg strømmen jo. Så jeg fik fat i min trofaste elektrikker, som har lavet alt elarbejdet i mit hus, det skal lige siges at alle mine stik er med jord, så det er meget vigtigt at ledningerne ikke bliver krydset og det der er værre. Min elektrikker fand furtigt ud af at elselskebet havde byttet om på ledningerne, som kommer ind i huset fra tælleren. Man kan undre sig over at de ikke har mere styr på elkablerne, men det er ikke til at se hvad er hvad alle kablerne er sorte og der er ingen mærker på kablerne, så hvis man ikke måler efter er det umulugt at se. En ting er sikkert elselskabet havde ikke checket kablerne. De havde med andre ord bare plugget dem ind og fået en pære til at lyse, så er alt jo i orden, det er bare en hage ved at jeg har 2 el vandvarmere og et spa. |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 04/04-2011 16:42
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
Man kan undre sig over at de ikke har mere styr på elkablerne, men det er ikke til at se hvad er hvad alle kablerne er sorte og der er ingen mærker på kablerne, så hvis man ikke måler efter er det umulugt at se. En ting er sikkert elselskabet havde ikke checket kablerne. De havde med andre ord bare plugget dem ind og fået en pære til at lyse, så er alt jo i orden, det er bare en hage ved at jeg har 2 el vandvarmere og et spa. Ja, og da det jo er en-polet afbrydere risikerer man derved at man afbryder 0-lederen i stedet for fasen (den strømførende). I mange installationer er det byttet rundt flere gange. Direkte livsfarligt!! Vores ledninger i jorden exploderede ved regnvand selvom de lå i rør. Også elværket der havde stået for arbejdet. Så stol aldrig på elværket!! Mvh.,-Anton Forhenv. elektriker / elektromekaniker |
|
|
bannok |
Lagt på d. 04/04-2011 17:06
|
For nogen år tilbage boede vi i Songkhla i syd Thailand, vi flyttede ind i et nyt hus som vi lejede, der var både aircon og varmt vand. Da vi havde boet der i et års tid kom ejeren og spurgte om el vandvarmeren var jord forbundet, det var jeg ikke rigtig klar over jeg kunne kun se en kabel komme ud fra el vandvarmeren, så fik ejeren fat i en elektrikker som kom og checkede el vandvarmeren, og den var ikke jord furbundet, så det blev gjort i alle de nye huse som udlejeren havde ladet bygge, men da havde vi boet der i et år uden at vide bedre end at det var sikkert at tage et varmt bad. Grunden til at ejeren kom og spurget til El vandvarmeren, var at han i avisen havde læst om nogle dødsfald i forbindelse med defekte el vandvarmere. Hver gang jeg kommer et nyt sted hen, og det gør jeg tit, så kigger jeg lige en ekstra gang på el vandvarmeren før jeg taget et varmt brusebad. |
|
|
Gamba |
Lagt på d. 04/04-2011 18:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 191 |
Jeg har ingen fidus til de små gennemstrømnings vandvarmer da jeg selv har mærke overgang på nogle gennem tiden. Har også læst om en dreng i Patong som døde på et hotel da han satte sin gameboy lader til stikket. Derfor alle huse jeg har bygget i Chalong har varmvands beholder under taget og HPFI relæ fra Danmark og med god jord forbindelse samt alle net stik jordet. Der skal ikke spares på el sikkerhed.
|
|
|
Black Lotus |
Lagt på d. 05/04-2011 14:35
|
Begynder Antal indlæg: 18 |
Jeg har fulgt med i de svenske aviser, idag var der en ingeneør fra et elværk som udtalte sig om, at det at vand er strømførende, var en myte, og ved 230 Volt, ville man ikke kunne tage skade, men der kunne være mulighed for at det kunne være lidt farligt, hvis bruse hovdet var lavet af metal, og der var løs forbindelse i vandvarmeren, samtidig med man havde kontakt med en jord forbindelse, men stadig, så skulle man evt. have svagt hjerte. Lidt update: http://op.se/etta...scholyckan http://ltz.se/nyh...l-duschdod Redigeret af Black Lotus d. 05/04-2011 14:43 |
|
|
bannok |
Lagt på d. 05/04-2011 17:31
|
Ja ja, jeg er ikke sikker på om den svensker kender til el forholdene i Thailand. Det er rigtigt at vand ikke er ret meget strømførende, men når du har jordforbndelse (kroppen rører jorden) samtidig med at du står i vand, og så rører ved en defekt kontakt eller anden defekt el installation, så kan det gå grueligt galt. Jeg har som sagt før et spa i mit badeværelse, og det kom med en en 1.5 meter ledning som bare skulle sættes til stikkontakten. dem der lavede badeværelset, levede en stikkontakt på væggen 30 cm op fra kanten af spaen og der kunne du så tilslutte dit spa. Det var jo fuldstændigt livsfarligt, men det kunne de ikke forstå eller også var de lige glade, hvad ved jeg. Jeg gjorde kort process og klippede ledningen og bad dem om at fjerne stikkontakten, og ledningen i væggen, så fik jeg min egen elektrikker til at lave en sikker installation, med en afbryder der er så lang fra spaen at den ikke kan nås fra spaen. Jeg skal lige tilføje at der er faktisk nogle elektrikker i Thailand der ved hvad de har med at gøre, når man har fundet sådan en så skal man bare holde hast i den. Der er kun en mand der får lov til at gøre elarbejde i mit hus og det holder konen også fast ved. |
|
|
AP7100 |
Lagt på d. 06/04-2011 04:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 161 |
Hejsa.... Haaber ikke at jeg bringer emnet alt for langt vaek fra det oprindelige...MEN..... Naar I naevner det der med Elektricitet i Thailand - som jeg er enig i og ogsaa har bemaerket - saa slaar det mig stadig igen og igen at kabler, paa gaderne, haenger alle mulige steder og af og til i en hoejde der kan naes !!! Simpelthen fordi man aabenbart foretraekker at haenge et nyt kabel oveni paa et andet i uebegraensede omfang. Det synes at have ingen ende...... Nu er jeg ganske ikke elektriker og har aerlig talt ikke meget viden om dette.... men jeg har dog kendt et par venner der er uddannede elektriker (i DK). Derfor sporgsmaalet.... I Danmark tager det jo nogen aar (er det ikke 4 ??) at blive uddannet elektriker - hvad skal man kunne (uddanne/certifikater ???) for at kunne kvalificere sig til at vaere elektriker i Thailand ? Jeg sporger ikke fordi jeg paataenker at bliver dette her dog.... he he... Men maaske kunne kravene til at vaere elektriker her, vaere en del af svaret paa, hvorfor standarden er som den er her, og saa har jeg vist sagt det meget paent endda. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 06/04-2011 14:02
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Sådan undgår du dræber-strøm. Et ungt svensk par blev i lørdags dræbt af elektrisk stød, da de var på ferie i Thailand. Parret var under bruseren, da strømmen pludselig tog deres liv. At parret mistede livet på den måde er forkasteligt, mener Karsten Andersen, der er uddannet elektriker og har boet i Thailand i 15 år. - El-installationerne på hotellerne i Thailand er elendige. Der er måske kun en procent af hotellerne, der har HFI-relæer, og de relæer de så har, er elendige. Mit eget sprang for eksempel i luften på grund af overspænding, så jeg vil fremover anskaffe mig relæer fra Danmark. Det skylder jeg både mig selv, og min familie, forklarer han. Og den sikring betyder rigtig meget, når det varme vand til badet bliver varmet op lokalt i kabinen af et elektrisk apparat. Karsten Andersen fortæller yderligere, at det ikke er første gang, at folk er døde af elektrisk chok. - Der er mange thaier, der er døde på den måde, men det hører Vesten bare ikke om, fortæller han. Men du kan faktisk gøre noget selv, så du ikke går i brusebad, der løber med livsfarlig strøm. - Du kan faktisk sætte en finger på vandhanen i bruseren, og får du et rap over fingeren, så er den gal. Men på vandhanen kan du nemlig nå at hive fingeren til dig, hvis du får stød. Det kan du jo ikke, hvis du står under en bruser - så når kroppen at gå i krampe, forklarer Karsten Andersen Sakset fra: http://ekstrablad...532734.ece Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
Spring til debat: |