Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp ! Hvor skal jeg veksle ?
Kursen på thaibaht er idag bedre i danske bank end hos Forex!

hvis du er kunde hos danske bank sparer du også vekselgebyret.

Men få dig en konto i en thaibank og overfør vis netbank, når du synes kursen er god.

Har selv lige overført og fået 575 B pr. 100 dkr

natty
girobank skrev:

Men få dig en konto i en thaibank og overfør vis netbank, når du synes kursen er god.

Så er kursen jo bedre i Thailand end i Danmark, da jeg går ud fra at du har overført i danske kroner.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

L
girobank skrev:

der er nu heller ikke gebyr hos Forex.
Jeg har AlmBrand og de har heller ikke gebyr.
Men valuta skal bestilles en uge i forvejen og så aner man jo ikke hvilken kurs man får.

vakse_vigo
er der forskel på div. gebyer ved de forskellige atm. hvis man bruger visa, i forehold til Danske Bank..? er der noger (atm) der er vær at foretræke ?
Besøgte første gang Thailand i 1992 og har ikke fortrudt det et eneste øjeblik.
Er i dag lykkelig Thai gift.
At tage til Thailand er som at rejse hjem.

Robert Kronberg
vakse_vigo skrev:
er der forskel på div. gebyer ved de forskellige atm. hvis man bruger visa, i forehold til Danske Bank..? er der noger (atm) der er vær at foretræke ?

Det burde være Visas kurs, og Visa er kendt for at have en udemærket kurs.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
L
gebyret er 35 kr når du hæver i Thailand og derudover tager de fleste ATM nu også 100 thai baht oveni.

så dyrt at hæve de 10-11.000 baht som er max pr hævning.

natty
vakse_vigo skrev:

Hvis du opholder dig i en storby eller Pattaya, så prøv at finde en AEON atm. De tager ikke det sædvanlige 150 tbh atm-gebyr for at hæve. De findes mest inde i shopping-centre mv. Så du ser dem ikke på gaden.

natty
L skrev:
gebyret er 35 kr når du hæver i Thailand og derudover tager de fleste ATM nu også 100 thai baht oveni.

Modsat får du så til gengæld en ret bedre kurs når du hæver kontanter på kort, end du får når du veksler sedler.
Har dog ikke regnet på om det går lige op.
For mig handler det også om at jeg ikke vil rejse rundt med en masse kontanter.
Thai bankernes gebyr er da iøvrigt 150 baht.?

Fra Nordeas hjemmeside: om Visa/Dankort
I udlandet kan du hæve, hvad der svarer til 2.000 danske kr. i den lokale valuta pr. døgn. Det koster 1 pct. af det hævede beløb, dog minimum 30 kr. pr. gang.

Om Mastercard:
Du kan hæve, hvad der svarer til 6.000 danske kr. i den lokale valuta pr. døgn. Det koster 2 pct. af det hævede beløb, dog mininum 50 kr. pr. gang.

Så her kan det bedre betale sig at hæve på Visa, men reglerne er nok forskellige fra bank til bank.

L
natty skrev:
L skrev:

Modsat får du så til gengæld en ret bedre kurs når du hæver kontanter på kort, end du får når du veksler sedler.
Har dog ikke regnet på om det går lige op.
For mig handler det også om at jeg ikke vil rejse rundt med en masse kontanter.
Thai bankernes gebyr er da iøvrigt 150 baht.?

Fra Nordeas hjemmeside: om Visa/Dankort
I udlandet kan du hæve, hvad der svarer til 2.000 danske kr. i den lokale valuta pr. døgn. Det koster 1 pct. af det hævede beløb, dog minimum 30 kr. pr. gang.

Om Mastercard:
Du kan hæve, hvad der svarer til 6.000 danske kr. i den lokale valuta pr. døgn. Det koster 2 pct. af det hævede beløb, dog mininum 50 kr. pr. gang.

Så her kan det bedre betale sig at hæve på Visa, men reglerne er nok forskellige fra bank til bank.

korrekt 150 baht...sorry.

og ja VISA er lidt billigere end master card, til gengæld giver master card 1 måneds kredit.

Noget helt andet,
Det lyder meget godt at man kan hæve 2.000 kr pr døgn,
men pbs spærrer dit kort når du har ramt 20.000 kr på en måned, så det er max 10 dage i træk/ialt man kan det.

Sidst jeg var afsted stod jeg med et spærret visa kort dernede og de ville have 500 kr for at åbne det igen.

Da jeg havde lejet en bil og sat depositum 20,000 baht var limit hurtigt overskredet, selvom dette depositum jo var fiktivt.
Redigeret af L d. 24/03-2011 12:42

DKPete
er det ikke et limit på 30k ?

Kim Ludvigsen
Jeg har lige siddet og regnet lidt, og jeg blev faktisk lidt overrasket. I mine banker er kort en lille smule dyrere end at veksle til kontanter, omend forskellen hører til i småtingsafdelingen - forudsat man hæver maksimumbeløbet.

Der er en overkurs på 1-1,5% på kortkursen, mens kontantkursen har en overkurs på 2,6%. Forskellen opvejes dog så af gebyrerne, som er 30 kr. for Visa, 50 kr for MasterCard samt de sædvanlige 150 baht.

Men kortet har andre fordele - ikke mindst, at man ikke skal rende rundt med et stort kontantbeløb på sig med risiko for at tabe pengene eller få dem stjålet.

Og til dem, der har skrevet om gebyrfri veksling: Tjek kurserne. De mistede gebyr betales så rigeligt ind via en overkurs i forhold til Nationalbankens officielle kurs.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
L
nej desværre og synes faktisk det er utroligt grænsen ikke er flyttet for længe siden.
På en måned når man nemt derover når man betaler hotel, lejer bil og hæver til dagligdagen og især hvis man er flere afsted end een person..

http://www.visa.d...ankort.htm

Robert Kronberg
DKPete skrev:

Jeg mener, at limit på alle visa-kort i Thailand er 20.000 baht per dag, og dertil kommer et max på 60.000 baht per måned for udenlandske visa-kort.

Dette gælder ikke, hvis man manuelt har forhøjet sit max.

Hilsen, Robert

DKPete
nå, så må det jo blive en kombi af master,visa og kontanter. Har en enkelt gang prøvet med lukket kort i USA -ingen spøg........

Kim Ludvigsen
Robert Kronberg skrev:
DKPete skrev:

Jeg mener, at limit på alle visa-kort i Thailand er 20.000 baht per dag

Grænsen er 2.000 kroner - svarende til - i øjeblikket - cirka 11.500 baht.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
natty
For at komme udover problemet med beløbsgrænser bruger jeg Master til at betale hotel, billeje, flybilletter i Thailand osv.
Visa bruger jeg til at hæve kontanter på.
Måske er jeg overforsigtig, men jeg har altid mindst et Visa, 2 Master og 1 Diners med.
Bankerne anbefaler jo også at man tager mere end 1 kort med.
Så gør det ikke så meget hvis det ene kort bliver spærret eller jeg mister det.

natty
Kim Ludvigsen skrev:
Robert Kronberg skrev:
DKPete skrev:

Ja grænsen på danske Visa er 2000 kr, hvad det så er i Baht afhænger af kursen.

Robert Kronberg
natty skrev:
Kim Ludvigsen skrev:
Robert Kronberg skrev:
DKPete skrev:

Ja grænsen på danske Visa er 2000 kr, hvad det så er i Baht afhænger af kursen.

Nej, den er fastsat, da de ikke rodder med daglige kurser.

Hilsen, Robert

her reglerne for brug af visa og master i udlandet:

visa: max 2000 dkr./døgn
max 20000 dkr pr. løbende 30 dage

master: max 3000 dkr pr. døgn
max 15000 kr. pr, måned

gebyrerne kan jo være ligegyldige, for dem tager bankerne jo alligevel.

bemærk,at ved hævning i automaterne i Thailand betales der også et gebyr, altså der er gebyr i begge ender, enten vi kan lide det eller ej.

Så få en bankkonto i thailand og overført Danske kr. til den, når du synes kursen er gunstig.

natty
@Robert: Hvordan og hvornår fastsætter de så lige Visa/Dankort beløbsgrænsen på 2000 DKK oversat til THB?

Er den fastsat en gang om året, måned eller uge. ?
Ville da være interessant at vide.

Har rejst mange steder og med mange valutaer og det har faktisk altid passet alle steder at grænsen for hvad jeg har kunnet hæve, i alle landene, har passet med 2000 kr. på den dag jeg hævede. Har endda oplevet at ATMen afviste, men da jeg gik lidt ned i beløb, kom der penge ud.

Jeg har aldrig oplevet at der skulle være forskelle i det beløb jeg kunne hæve, "oversat" til DKK, om det har været i Thailand, Grækenland, Spanien eller where ever.

Never mind men 20000 THB er da over de 2000 dkr, som man kan hæve "officielt" efter de danske bankers regler, men vil da spørge i min bank, hvad grænsen præcis er i Thailand.

@girobank:
Reglerne for Visa/dankort ligger rimeligt fast, med mindre man har aftalt andet eller har "guld" visa.

Reglerne for Masterkort er meget forskellige alt efter udbyder. Jeg har nogle helt andre og større grænser på mit, end dem du nævner.
Redigeret af natty d. 24/03-2011 18:22

Spring til debat: