Se indlæg
 Udskriv debat
Nu bliver dit pas dyrere
thaikurt1
EU-krav om biometriske pas med fingeraftryk opfyldes med et par års forsinkelse.

Med nogen forsinkelse er Danmark nu klar til at opfylde et krav fra EU om fingeraftryk i de danske pas.

Justitsminister Lars Barfoed (K) har netop sendt et lovforslag i høring, og heraf fremgår det, at der kommer et nyt gebyr oveni. Prisen bliver 25 kroner.

Gebyret begrundes med de ekstra udgifter til skannere, som skal aflæse folks fingeraftryk, og til et it-system, som kan sende aftrykkene videre. Passet forsynes med en chip, der indeholder et digitalt billede af tommeltotten.

Når borgere tropper op hos kommunen for at få et nyt pas, vil de altså også møde en fingeraftryksskanner. Folk kan nemlig ikke selv optage et fingeraftryk derhjemme, noteres det i Justitsministeriets bemærkninger til lovforslaget.

Gebyret for et nyt pas er 600 kroner til voksne og 115 kroner til unge under 18 år.

Egentlig skulle de danske pas ifølge en EU-forordning have opfyldt kravet i 2009, men Rigspolitiet løb sur i den tekniske side af sagen, og et udbud til et trecifret millionbeløb måtte annulleres. I stedet er Justitsministeriet landet på det, der kaldes en billigere og mere fleksibel model for indførelse af de biometriske pas.

Loven ventes at træde i kraft den 1. juli i år.

http://politiken....e/?ref=eb2

mvh thaikurt1
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
vakse_vigo
Jeg vil lige hurtig indskyde, at det godt kan lade sig gøre at lave/fornye pas til børn/teenager under 18, lige før de bliver 18år selv om der er 1-2 år tilbage på det gamle pas, godt nok holder det kun i 5år. Det vil sige til de er knapt 23år.!!!! Men der er penge at spareRead the rules.
Besøgte første gang Thailand i 1992 og har ikke fortrudt det et eneste øjeblik.
Er i dag lykkelig Thai gift.
At tage til Thailand er som at rejse hjem.

thaikurt1
Hvad har de tænk sig at gør med dem der bo og få deres pas fornyet her

Nogen bruger ambassade i Bangkok andre bruger Consulate Pattaya har man tænk sig at de skal stå fingeraftryksskanner hver sted
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
AP7100
Hejsa....
Avvvv....nu sidder jeg saa lige og laeser dette og faar en "hovsa-oplevelse"... foelg mig lige her :

I fortaeller mig at det koster 600 kroner at forny sit pas i DK og da jeg ikke bor i Danmark mere er jeg ikke ajour med dette beloeb. Jeg tjekker saa
http://www.politi...paspriser/
og kan se at den ER god nok !

Men jeg ved saa ogsaa at skal jeg forny et pas paa Den Danske Ambassade i Bangkok koster det 900 kroner
http://www.ambban...sularFees/
- altsaa pludselig 300 kroner MERE !!

Tilmed paa Ambassadens gebyr liste staar den baade i Danske og Thai Baht.. men det er altsaa 600 kroner og IKKE 900 kroner - hvorfor de 300 kroner MERE ??? Det er da immervaek en dyr porto til Udenrigsministeriet i DK!!!

Fornyelse af Dansk pas koster saa 3418 Thai Baht (
http://coinmill.c...ml#DKK=600
og IKKE 5000 Thai Baht som paa Ambassadens gebyrliste!!

Hvem er det paa Ambassaden der spiser ekstra gode kager til kaffen pga. 300 kroner MERE pr. pas der bliver fornyet ? Hvor bliver de penge af og til HVILKEN udgift ??
Er jeg den eneste der har taenkt over dette eller er der (som Poul Thomsen ville have sagt det....) en naturlig forklaring ??

laodenmark
Hvor meget man betale oveni pas som bliver udstedt og udleveret dk afhænger vel af kursen.
Men syntes det er rimeligt at det koster mere end i dk. det er vel en service til os danskere i udlandet.
Har selv lige fået udstedt (sidste månded) et provisorisk pas dernede (1200 baht) samt bestilt en nyt 10 års
pas til afhentning på kommunekontoret når jeg kommer hjem. Og selvom jeg måtte betale 5000 baht for det er
jeg meget taknemmelig over det kunne lade sig gøre, at de bestilte nyt pas til mig.
Kaffekasse snak, måske de skulle fakturerer de faktiske udgifter i forbindelse med ansøgninger /pas osv.
tænker udgifter på lønninger, drift af ambassaden mv. Service koster og at vi skal betale en brøkdel af de faktiske udgifter. kan vi vel ikke være utilfreds med.
mht. fingeraftryk på nye pas, må man håber det virker efter hensigten, så de bliver sværer at kopierer og dermed mindre attraktive for pas svindlerne. Og syntes det er fint at kun skulle betale 25 kr ekstra hvis ekstra sikkerhed opnåes.
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'

fjelle123
AP7100 skrev:
Hejsa....
Avvvv....nu sidder jeg saa lige og laeser dette og faar en "hovsa-oplevelse"... foelg mig lige her :

I fortaeller mig at det koster 600 kroner at forny sit pas i DK og da jeg ikke bor i Danmark mere er jeg ikke ajour med dette beloeb. Jeg tjekker saa
http://www.politi...paspriser/
og kan se at den ER god nok !

Men jeg ved saa ogsaa at skal jeg forny et pas paa Den Danske Ambassade i Bangkok koster det 900 kroner
http://www.ambban...sularFees/
- altsaa pludselig 300 kroner MERE !!

Tilmed paa Ambassadens gebyr liste staar den baade i Danske og Thai Baht.. men det er altsaa 600 kroner og IKKE 900 kroner - hvorfor de 300 kroner MERE ??? Det er da immervaek en dyr porto til Udenrigsministeriet i DK!!!

Fornyelse af Dansk pas koster saa 3418 Thai Baht (
http://coinmill.c...ml#DKK=600
og IKKE 5000 Thai Baht som paa Ambassadens gebyrliste!!

Hvem er det paa Ambassaden der spiser ekstra gode kager til kaffen pga. 300 kroner MERE pr. pas der bliver fornyet ? Hvor bliver de penge af og til HVILKEN udgift ??
Er jeg den eneste der har taenkt over dette eller er der (som Poul Thomsen ville have sagt det....) en naturlig forklaring ??

Jeg har lige sendt et anbefalet brev på 28 gram til familien i thailand - dette beløb sig i 103 kr det er dog inkl. den boblekuvert jeg sendte den i - nu er det næppe sikkert at ambassaden sender 1 anbefalet brev pr. pas (eller gør de) men det løber jo hurtigt op - så merprisen kan jeg såmend godt forstå. og igen - 300 kr. /10 / 12 = 2,5 kr. om måneden fordelt på 10 år :-)

Lung Yao
thaikurt1 skrev:
EU-krav om biometriske pas med fingeraftryk opfyldes med et par års forsinkelse.
................................................................................................................
Gebyret for et nyt pas er 600 kroner til voksne og 115 kroner til unge under 18 år.
Egentlig skulle de danske pas ifølge en EU-forordning have opfyldt kravet i 2009, men Rigspolitiet løb sur i den tekniske side af sagen, og et udbud til et trecifret millionbeløb måtte annulleres. I stedet er Justitsministeriet landet på det, der kaldes en billigere og mere fleksibel model for indførelse af de biometriske pas.
Loven ventes at træde i kraft den 1. juli i år. http://politiken....e/?ref=eb2
mvh thaikurt1

Lige en tilføjelse :
Pas til voksne mellem 18 og 65 år koster 600 kr.
Pas til børn og unge under 18 år koster 115 kr.

Pas til voksne over 65 år koster 350 kr.

Da der er mange af DTW læsere/medlemmer som tilhører denne kategori.Angel
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
fjelle123 skrev:
[quote]AP7100 skrev:
Hejsa....
.............................................................................................................................
Jeg har lige sendt et anbefalet brev på 28 gram til familien i thailand - dette beløb sig i 103 kr det er dog inkl. den boblekuvert jeg sendte den i - nu er det næppe sikkert at ambassaden sender 1 anbefalet brev pr. pas (eller gør de) men det løber jo hurtigt op - så merprisen kan jeg såmend godt forstå. og igen - 300 kr. /10 / 12 = 2,5 kr. om måneden fordelt på 10 år :-)

Tror ikke at det bliver sendt med Post, der de bruger sikkert: Diplomatic Post (diplomatisk kurer)
Wikipedia:
En kurér er en person, der transporterer diplomatisk post.

I Danmark kan kureren være en medarbejder i udenrigstjenesten, en medarbejders ægtefælle, en medarbejder fra en anden statsinstitution, en purser på et SAS-fly eller en bona fide[1] privatperson. Posten emballeres i en kurersæk, der plomberes, og kureren forsynes med en kurerattest. Forsendelsen skal altid være i kurerens varetægt, indtil den kan afleveres til modtageren.

Kurerposten er omfattet af de særlige regler om diplomatiske immuniteter og privilegier i medfør af Wienerkonventionen om diplomatiske forbindelser. Disse regler sikrer, at kurerposten mellem et lands udenrigsministerium og landets ambassader mv. i udlandet ikke åbnes undervejs
.

Men det koster sikkert også .
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

TG950
thaikurt1 skrev:

Nogen bruger ambassade i Bangkok andre bruger Consulate Pattaya har man tænk sig at de skal stå fingeraftryksskanner hver sted

næ, så må du jo nok drage den lange vej hjem til DK inden det udløber ( passet )

men det mest sandsynlige vil jo nok være at det kun kan fornyes et sted i udlandet, altså på ambassaden.

som læst andet sted i tråden hvis gebyret følger prisforhøjelsen på passet så vil gebyret til scaner aftryk koste ca. 50 Dkr.

så god fornøjelse med at få nyt pas i udlandet Hehe-guy
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

Lung Yao
TG950 skrev:
[quote]thaikurt1 skrev:
................................................................................
som læst andet sted i tråden hvis gebyret følger prisforhøjelsen på passet så vil gebyret til scaner aftryk koste ca. 50 Dkr.

så god fornøjelse med at få nyt pas i udlandet Hehe-guy

Pas på med at opfordre ham til det. Angel
Det kunne resultere i at han bestiller 5 stk inden prisen stiger Rolll
.

AP7100
laodenmark skrev:
Hvor meget man betale oveni pas som bliver udstedt og udleveret dk afhænger vel af kursen.
Men syntes det er rimeligt at det koster mere end i dk. det er vel en service til os danskere i udlandet.
Har selv lige fået udstedt (sidste månded) et provisorisk pas dernede (1200 baht) samt bestilt en nyt 10 års
pas til afhentning på kommunekontoret når jeg kommer hjem. Og selvom jeg måtte betale 5000 baht for det er
jeg meget taknemmelig over det kunne lade sig gøre, at de bestilte nyt pas til mig.
Kaffekasse snak, måske de skulle fakturerer de faktiske udgifter i forbindelse med ansøgninger /pas osv.
tænker udgifter på lønninger, drift af ambassaden mv. Service koster og at vi skal betale en brøkdel af de faktiske udgifter. kan vi vel ikke være utilfreds med.
mht. fingeraftryk på nye pas, må man håber det virker efter hensigten, så de bliver sværer at kopierer og dermed mindre attraktive for pas svindlerne. Og syntes det er fint at kun skulle betale 25 kr ekstra hvis ekstra sikkerhed opnåes.

Hejsa....
Jeg fatter slet ikke den der tanke med at man overhovedet skal betale noget OVENI et pas som udstedes i DK ????
Maaske er jeg galt paa den, men for det foerste er det Ambassadernes OPGAVE - deres pligt - at lave pas til Danskere der bor i det paagaeldende land, saa selvfolgelig skal de da goere dette, ikke noget med at "det kan lade sig goere". Det skal de simpelthen goere!

Faktiske udgifter??? Jamen.... alle ambassader er da under Udenrigsministeriet (UM) saa deres udgifter daekkes da at de danske skatter, ik'.... saa hvorfor skal de tyvstjaele 300 kroner ekstra paa et pas ??

Og den der med porto... jeg tror nu naeppe at de sender 1 pas af gangen, saa det bliver naeppe 300 kroner i porto - og slet ikke i naerheden af det beloeb !

Naa, men jeg er aabenbart den eneste der synes det er urimeligt at man skal betale 300 kroner mere for det samme pas som man faar i DK....hmmmm...!!

AL 48
Nej, du er ikke ene.
Jeg fatter heller ikke den merudgift. Passene bliver nok sendt sammen med den alm. diplomat-post, så der kan ikke være de store udgifter til frimærker.
Men når de ved, at de er eneste mulighed udover at rejse til DK, så strammes skruen.
Fortsat god dag.

Saendaeng
Jeg syntes nu det er rimeligt. Jeg har fået lavet nyt internationalt kørekort i Bkk. Da det var klar , var jeg i Japan og de sendte det uden merudgift til ambassaden i Tokyo.
Så jeg kan ikke se det er et problem at det koster 300Dkk mere. De faktiske udgifter skal jo dækkes ind et eller andet sted. Og jeg tro ikke det skal gøres via skatten. Da en del af de folk der bruger ambassaden ikke er skattepligtige i Danmark.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
Robert Kronberg
Jeg betaler ikke skat i Danmark, så jeg synes at det er rimmeligt, at jeg skal betale mere for et pas, når jeg vil have det via en konsulær repræsentation.

Prisen for passet dækker nemlig ikke ambassadens arbejde, og ambassaden tager 800 kr. i timen, hvilket ikke er noget, som ambassaden selv bestemmer, og ud fra det virker 300 kr. rimmeligt.

Jeg tror ikke at der er politisk opbaking i Danmark til at ændre på dette, da der nok ikke er mange stemmer i at give gratis ydelser til danskere, som ikke bor og betaler skat i Danmark.

Nuvel, nu ved jeg godt, at folk herude på pension betaler skat i Danmark, men det har vel aldrig været hensigten, at folk på pension skulle forlade Danmark, om end nogle få gør det, og det er fint nok, men alt har vel en pris.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
ABS
Rimeligt eller ej, så er der intet vi kan gør ved dette. Alting her i Verden stiger og hvis vi ønsker, så må vi bare betale ved kasse 1.
We aim to achieve excellence in everything that we do.

www.abs-relocations.com
bannok
Nuer der vel ikke så mange Danskere der bor i Thailand der ikke kommer til Danmark i hvert fald en gang hvert 10. år, så der skulle være mulighed for at lave et pas for 600 kr.
For mit eget vedkommende så varer mit pas kun 2 år fordi jeg rejser så meget og det danske pas har så få sider og der bliver stemplet helt vildt alle steder og visa her og der. Sidste gang lavede jeg nyt pas på Færåerne der koster det bare 400 kr. men sådan er det vi færinger og grønlændere slipper altid lidt billigere end syddanskerneBig eyes

kiml
AP hvad er det for et klynkeri, du bor i Thailand. skal jeg være med til at betale for dit nye pas. Som du nok ikke er viden om er der stort set snart gebyr på alt i DK. Vi har skatte stop men ikke gebyr stop.Vær du glad for at du ikke skal have en Kone til DK. der tager de fat.
[img][/img]

jc
Undskyld, men er det ikke lidt ude af propertion at lave så mange indlæg om noget der koster kr. 25?
Boet i Bangkok 1980-1983.

Spring til debat: