Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
det er danmark
|
|
swed |
Lagt på d. 26/02-2011 18:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 523 |
»Min kone er blevet anti-dansk« Michael Elmquist med sin britiske hustru gennem 30 år Send som mail Print Del Michael Elmquist er dansk diplomat udsendt til Sudan. Lige nu passer han sygesengen, da han har fået malaria, men det er helt andre problemer i kolde Danmark, der optager ham. 26. februar 2011, 13:08 « forrige 1 2 3 4 næste » Michael Elmquist er dansk diplomat udsendt til Sudan. Lige nu passer han sygesengen, da han har fået malaria, men det er helt andre problemer i kolde Danmark, der optager ham. Sammen med sin britiske hustru gennem 30 år forsøgte han for få år tilbage at bosætte sig i Danmark. Men det endte i så mange komplikationer og grænseoverskridende spørgsmål fra Udlændingeservice, at parret helt har droppet tanken om at nyde pensionisttilværelsen i Danmark. »Min kone er desværre blevet meget anti-dansk af den oplevelse, og det er trist, for da vi først boede i landet i 1984 i tre år, syntes hun rigtig godt om Danmark. Folk var venlige og imødekommende, men hun føler, at hele holdningen til udlændinge har ændret sig,« siger Michael Elmquist. Læs også: Diplomater er ofre for pointsystem Da parret efter ni måneders ventetid blev bedt om at indbetale 54.000 kroner på en lukket konto i syv år, var det dråben, der fik bægeret til at flyde over. Michael Elmquist og hans hustru flyttede til Sverige, hvor han havde hørt, at mange danskere med udenlandske ægtefæller var glade for at bo. Beslutningen blev truffet i skuffelse. Efter at have været udsendt med dansk diplomatpas med en ægtefælle, der havde været med i 30 år, blev parret alligevel behandlet med stor mistro, da der skulle søges om opholdstilladelse, forklarer Michael Elmquist. Om få år går han på pension, men han ved endnu ikke, hvor skal hans otium tilbringes? »Vi har stadig den ejerlejlighed i Sverige, men vi tænker også på Frankrig i stedet. Det bliver i hvert fald ikke i Danmark,« fastslår han. Swed. Det er ikke kun os alm dødlige der bliver ramt i det nye nazi Danmark Swed
|
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 26/02-2011 21:42
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
spørgsmålet er så hvorfor tingene er blevet sådan??? - er danskerne pludselig blevet fremmedfjendske? - er det statens/EU's skyld? - er det indvandrernes skyld? - er det globaliseringen? - er det måden vores velfærdssystem er indrettet på? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 26/02-2011 22:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Inden man går i selvsving, så er det måske lige på sin plads med lidt kildekritik.. Hvis forholdene er som beskrevet, er der nogle faktuelle oplysninger, der ikke passer! Som britisk statsborger, og dermed EU borger stilles vedkomne hustru slet ikke disse krav. At kravene findes, og er til stor irritaion for alle andre, er rigtigt nok. Jeg tror det er en af disse belejligt placerede historier, der får mediene i samme selvsving! Slet og ret et politisk partsindlæg! |
|
|
Lagt på d. 27/02-2011 00:12
|
|
Begynder Antal indlæg: |
sudsakhon skrev: Inden man går i selvsving, så er det måske lige på sin plads med lidt kildekritik.. Hvis forholdene er som beskrevet, er der nogle faktuelle oplysninger, der ikke passer! Som britisk statsborger, og dermed EU borger stilles vedkomne hustru slet ikke disse krav. At kravene findes, og er til stor irritaion for alle andre, er rigtigt nok. Jeg tror det er en af disse belejligt placerede historier, der får mediene i samme selvsving! Slet og ret et politisk partsindlæg! Du tror, - men hvad ved du egentlig ? Påstår du, at manden lyver ? hn |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 27/02-2011 11:48
|
Jeg behøver ikke at påstå noget, jeg læser hvad der står.. oplysningerne taler for sig selv! Det er et faktum, at hustruen som EU borger ikke stilles disse krav. Hvorfor er denne historie så offentliggjort overhovet? Det er nok nærmere i den analyse, at man finder interessante moiver |
|
|
Lagt på d. 27/02-2011 13:53
|
|
sudsakhon skrev: Jeg behøver ikke at påstå noget, jeg læser hvad der står.. oplysningerne taler for sig selv! Det er et faktum, at hustruen som EU borger ikke stilles disse krav. Hvorfor er denne historie så offentliggjort overhovet? Det er nok nærmere i den analyse, at man finder interessante moiver Du udtaler dig skråsikkert om en sag, du kun kender perifert fra en artikel på Internet: http://www.b.dk/n...anti-dansk du spekulerer i motiver til at bringe artiklen ? Måske er det nogle små grønne mænd fra Mars, der vil lave lidt rav i den ? Men fortsæt endelig gætterierne hn |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 27/02-2011 14:16
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Sådan læser jeg det ikke. Sudsakon forholder sig konkret til oplysningen omkring at ægtefællen er brite, hvorved der ikke stilles krav garantistillelse etc. Historien halter, og derved melder der sig naturligt nok spørgsmål omkring motiverne for at bringe samme. mvh rinpoche |
|
|
Lagt på d. 27/02-2011 14:34
|
|
rinpoche skrev: Sådan læser jeg det ikke. Sudsakon forholder sig konkret til oplysningen omkring at ægtefællen er brite, hvorved der ikke stilles krav garantistillelse etc. Historien halter, og derved melder der sig naturligt nok spørgsmål omkring motiverne for at bringe samme. mvh rinpoche historien ser kun ud til at halte, fordi vi ikke kender detaljerne. Og uden at kende detaljerne er det fjollet at udtale sig. Måske har journalisten misforstået ægtefællens nationalitet, mere skal der jo ikke til. Jeg tror ikke, at en erfaren dansk diplomat, der er uddannet cand.jur., vil lægge navn og billede til en "historie" hn |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 27/02-2011 17:07
|
Se, HN.. Nu gætter du jo... Både på både journalistens evner og diplomatens private hensigter. Hvor er din kilde til det udsagn? Jeg forholder mig til en konkret udtalelse, der sålænge den ikke er dementeret, må tillægges værdi efter indhold. Det er faktisk samme princip et strafferetligt tiltag ville henholde sig til. Mit indlæg er således både retorisk og juridisk validt, men har jeg overset den kilde, du henholder dig til, må jeg naturligvis forholde mig til de evt. nye oplysninger.. |
|
|
sputnik |
Lagt på d. 27/02-2011 18:24
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 91 |
hn skrev: rinpoche skrev: Sådan læser jeg det ikke. Sudsakon forholder sig konkret til oplysningen omkring at ægtefællen er brite, hvorved der ikke stilles krav garantistillelse etc. Historien halter, og derved melder der sig naturligt nok spørgsmål omkring motiverne for at bringe samme. mvh rinpoche historien ser kun ud til at halte, fordi vi ikke kender detaljerne. Og uden at kende detaljerne er det fjollet at udtale sig. Måske har journalisten misforstået ægtefællens nationalitet, mere skal der jo ikke til. Jeg tror ikke, at en erfaren dansk diplomat, der er uddannet cand.jur., vil lægge navn og billede til en "historie" hn HN kan du da ikke fatte at Sudakhon udtaler sig ud fra de oplysninger der er i denne tråd,længere er den ikke dit bøvhoved |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 28/02-2011 04:25
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
Tror i ikke at problemet ligger i, at GB ikke er med i Schengen samarbejdet??
Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 28/02-2011 07:57
|
Hvad i al verden skulle Schengen samarbejdet have med den problematik at gøre? |
|
|
Lagt på d. 28/02-2011 10:24
|
|
sputnik skrev: HN kan du da ikke fatte at Sudakhon udtaler sig ud fra de oplysninger der er i denne tråd,længere er den ikke dit bøvhoved Bøvhoved ? Når udtalelsen kommer fra dig, tager jeg den som en kompliment ! hn |
|
|
Lagt på d. 28/02-2011 11:16
|
|
sudsakhon skrev: Se, HN.. Nu gætter du jo... Både på både journalistens evner og diplomatens private hensigter. Hvor er din kilde til det udsagn? Jeg forholder mig til en konkret udtalelse, der sålænge den ikke er dementeret, må tillægges værdi efter indhold. Det er faktisk samme princip et strafferetligt tiltag ville henholde sig til. Mit indlæg er således både retorisk og juridisk validt, men har jeg overset den kilde, du henholder dig til, må jeg naturligvis forholde mig til de evt. nye oplysninger.. du tager fejl! Jeg udtalte mig ikke om journalistens evner eller diplomatens hensigter, jeg forholdt mig til indholdet i artiklen og konstaterede, at det kunne være en simpel misforståelse fra journalistens side. Almindelig sund fornuft siger mig, at en mand i Michael Elmquists position ikke kan have nogen som helst interesse i at give urigtige oplysninger til en avis. Der er også andre muligheder, har du f.eks. hørt om sagen om de statsløse, der er blevet nægtet dansk statsborgerskab igennem de seneste år ? Hvis du har, kan du måske overveje den mulighed, at der kan ske fejl i sagsbehandlingen i Udlændingestyrelsen. Igen, - når man ikke kender den konkrete sag i detaljer kan man ikke vide, hvad der er sket. du skriver, som om du befinder dig i en retssal, men dette er ikke en retssal, men et debatforum ! "Jeg forholder mig til en konkret udtalelse, der sålænge den ikke er dementeret, må tillægges værdi efter indhold." Herregud, det er bare en avisartikel! Efter at have læst den valgte jeg at tro, at indholdet var korrekt, men der er mange tilfælde hver dag på Internet-aviserne, hvor fakta ikke er i orden, mange af artiklerne skrives på grundlag af et overfladisk kendskab til emnet. En moderne Internet-avis producerer mange artikler hver dag for at få så mange læsere som muligt, så kan avisen tjene flere penge på reklamerne, sådan er det. Jeg kender ikke detaljerne i denne sag, det behøver jeg heller ikke at gøre for at tro på, at den er korrekt, men da nu sudsakhon er så mistroisk, har jeg spurgt Michael Elmquist direkte, om artiklen er korrekt f.s.v. angår beskrivelsen af hans og hustruens forhold, og det har han bekræftet. hn |
|
|
sputnik |
Lagt på d. 28/02-2011 13:03
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 91 |
hn skrev: sputnik skrev: HN kan du da ikke fatte at Sudakhon udtaler sig ud fra de oplysninger der er i denne tråd,længere er den ikke dit bøvhoved Bøvhoved ? Når udtalelsen kommer fra dig, tager jeg den som en kompliment ! hn Hej HN jeg er glad for at du tager det som en kompliment,det er næsten for meget. Men jeg må skuffe dig,jeg tror ikke på at Michael Elmquist har udtalt sig til dig med det du postulerer. Nu når du har kontakt til Michael Elemquist så få ham da på banen, ang. det at han ikke kan få en kone med EU-borgerskab( ) til Danmark. Sålænge vi ikke hører noget fra manden selv kan jeg som sagt ikke tage det seriøst. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 28/02-2011 13:29
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
sputnik skrev: .................................................................................. Nu når du har kontakt til Michael Elemquist så få ham da på banen, ang. det at han ikke kan få en kone med EU-borgerskab( ) til Danmark. Sålænge vi ikke hører noget fra manden selv kan jeg som sagt ikke tage det seriøst. VENLIGST fortælle og dokumentere hvor hen der står skrevet at M. Elmkvist IKKE kan få en kone med EU-borgeskab til DK ? Jeg kan kun læse : Sammen med sin britiske hustru gennem 30 år forsøgte han for få år tilbage at bosætte sig i Danmark. Men det endte i så mange komplikationer og grænseoverskridende spørgsmål fra Udlændingeservice, at parret helt har droppet tanken om at nyde pensionisttilværelsen i Danmark. Jeg tror at mange her på DTW som i tidens løb har søgte om FS, kan genkende og skrive under dette udsagn.(med rødt) . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Surmule |
Lagt på d. 28/02-2011 13:55
|
Øvet medlem Antal indlæg: 115 |
Er man som Brite nødvendigsvis EU borger. Stor Britanien har mange kolonier! Er man som Grønlandsk født f.eks. EU Borger, eller færing?? Måske der i det britiske område, er områder der ikke nødvendigvis er underlagt EU. Ja, jeg ved det ikke ... men det kunne da være tænkeligt. Alternativt kan de 30 år hun har boet sammen med sin diplomatmand jo have påvirket hendes oprindelige britiske tilhørsforhold, på en eller anden måde, eller der kan jo være andre forhold, der gør at US kræver de 54.000 i depositum. Under alle omstændigheder kan der jo sættes spørgsmålstegn ved ganske mange af US afgørelser ... for ikke at nævne dem der diskuteres i medierne lige nu (palæstinenserne). Artiklen er kun en af mange - der omhandler diplomaters problemer med deres udenlandske ægtefæller, i øvrigt underbygget af udenrigsministeriet selv. Der er vel ingen grund til at tro det er en plantet historie, når emnet egentlig blot omhandler diplomaternes problemer. Der er sikkert mange andre hstorier,der kan underbygge at har deres problemer med det stive danske system, og i mine ører lyder det i såmænd meget sandsynligt. Så lad nu være med at skyde diplomaten, journalisten eller andre ... der er jo sikkert en forklaring på parrets problemer. En forklaring som ikke nødvendigvis er indlysende for os arme stakler, der ikke kender andet til historien end den ganske korte og yderst udetalerede artikel. Blot fordi man ikke forstår ... gør jo ikke nødvendigvis historien til løgn. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 28/02-2011 13:58
|
HN. Du gætter stadig..Du forholder dig ikke til det konkrete indhold. Ja.. Og så er vi tilbage til artiklens motiver! Hvorfor mon den artikel er skrevet? Jeg er ikke i en retssal(ved faktisk ikke hvorfor dette udsagn indgår i argumantationen) , men man må forholde sig kildekritisk til de afgivne oplysninger: "Da parret efter ni måneders ventetid blev bedt om at indbetale 54.000 kroner på en lukket konto i syv år" Og ja, Jeg forholder mig til en konkret udtalelse, der sålænge den ikke er dementeret, må tillægges værdi efter indhold.. Jeg er faktisk ret nysgerrig på at finde den lovbestemmelse, der hjemler sikkerhedsstillelse for EU borgere. Udtalelsen: "Men det endte i så mange komplikationer og grænseoverskridende spørgsmål fra Udlændingeservice, at parret helt har droppet tanken om at nyde pensionisttilværelsen i Danmark" kan jeg skam selv genkende i mit arbejde. men at dette er fremhævet, styrker mit argument om diskursen i artiklen. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 28/02-2011 14:27
|
Er man som Brite nødvendigsvis EU borger. JA! Kronbesiddelser og lande i Commonwealth of Nations er ikke en del af Storbritannien. dvs. at de ikke har ret til britisk pas(og dermed EU borgerrettigheder). Der kan udstedes et Commonwealth citizen pas. Diplomaters (og mange af os andres) hustruer HAR problemer med de nye regler for familiesammenføring. Men ingen af disse problemer, beskrevet i flere artikler refererer til Den Europæiske Unions regler (EU-opholdsbekendtgørelsen), men til familiesammenføring med tredjelandstatsborgere. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 28/02-2011 14:49
|
Antal indlæg: 3779 |
Det, som jeg tit oplever, er at journalister blander forskellige problemer og love/praksis, herunder gamle og nye sammen. Det fremhæver et konkret problem, og underbygge det med henvisning til en forkerte love/praksis, herunder med det nye pointsystem for FS, der jo indtil videre blot er en finanslovsaftale og ikke en lov. Måske har journalisten overset, at hun ikke er brite, men blot har boet i England? Hvad, jeg ikke forstår, er, hvorfor pengene skulle indbetales på en spærret konto, og at han ikke blot kunne få en garanti fra banken uden at indbetale. Jeg ville ikke kunne få en garanti i Danmark, der jeg ikke bor der og ikke derfor kan dokumentere noget som helst, herunder indtægt, men et diplomat er vel ansat i Danmark i modsætning til fx mig? Diplomater er i al fald ansat af Udenrigsministeriet. Uagtet nogle uklarheder er artiklen dog aktuel for mange, herunder mig, da jeg ikke ville kunne flytte til Danmark med min kone, først og fremmeste fordi jeg ikke lige kan stille en garanti (oven i alle de andre omkostninger ved at returnere til Danmark), og dernæst, hvis pointsystemt bliver lov/praksis, fordi min kone er hjemmegående og uden videregående uddannelse, og slutteligt fordi vi reelt ikke er gift, og at jeg ikke kan dokumentere mindst to år samliv, da hun uden arbejdstilladelse i Thailand stort set ikke kan få noget i hendes navn, samt at alt ej heller er i mit navn, men i firmaets navn... Oven i hatten, så er min søn laot, og ikke dansk. Fra tid til anden kan jeg nemlig få den ide at returnere til Danmark på længere sigt inden for det fag, som jeg oprindeligt var i gang med at uddanne mig til, og det ville så også være som statsansat. Artiklen har uklarheder, misforståelser eller fejlformuleringer. Nuvel, ambassadøren før den forrige i Thailand havde en rumænsk kone og nuværende har en thailandsk kone, så når jeg støder på ham, og hvis der er basis for en samtale, så vil jeg da spørge ham om hans situation. Dog tror jeg, at min situation som ordinær udenlandsdansker i uholdbar for en familiesammenføring. Det er jeg ikke tilfreds med. Nok har jeg ikke betalt i skat i Danmark i snart ti år, men hvorfor skal jeg som dansker kunne udelukkes fra at vende hjem (med min kone og barn)? Og jeg snakker ikke om, at min kone i så fald skulle belaste systemet. Sometider føler jeg at jeg er statsløs. Mit barn er ikke dansk og var reelt statsløs de første seks måneder, og eftersom jeg bor i Thailand på visumforlængelser eller visum, så bor jeg ikke i Thailand efter thailandsk lov. Jeg har flere gange måttet opgive fiktive adresser i Danmark til myndighederne i Thailand, fordi, som de siger, jeg bor ikke her, men har blot visum. Danmark siger derimod, at jeg bor i Thailand. Og det samme med min kone og mit barn - de bor både i Thailands øjne og i Danmarks øjne i Laos... Det er min historie, fortalt af mig selv og ikke af en journalist. Hilsen, Robert |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |