Se indlæg
Visaspørgsmål ??
|
|
DJ |
Lagt på d. 26/02-2011 15:33
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 39 |
Jeg har været en ivrig " besøgende " på disse sider gennem flere år, og har fået svar på mange af mine spørgsmål, ved at læse diverse indlæg/debatter. Jer er thaigift på 6 år, og er meget lykkelig og har et godt liv. Vi har netop købt hus i Nong Khai, og planlægger at flytte derned om et par år, når jeg bliver 60. Jeg har læst flere af spørgsmålene om visa, og syntes nogle gange det er lidt svært, men som jeg forstår det, får man et O-visa inden man tager afsted, og efterfølgende henvender man sig til immigrationen i Thailand og får det ændret til et " marriagevisa ". Er dette rigtig forstået ? |
|
|
hsn |
Lagt på d. 26/02-2011 17:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Jeg ved ikke helt hvad de forskellige visa hedder. Men jeg snakkede med Ib fra konsulatet forleden, netop omkring dette. Der skal udstedes O-visa hjemmefra og man kan så få et 1 års visa dernede. Den kan så forlænges efterfølgende. Dog skal man hver 3. månede møde op på imigration. Men jeg er sikker på, bedre og flere uddybende svar vil følge efter mit ... |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 26/02-2011 18:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 348 |
DJ skrev: Jeg har været en ivrig " besøgende " på disse sider gennem flere år, og har fået svar på mange af mine spørgsmål, ved at læse diverse indlæg/debatter. Jer er thaigift på 6 år, og er meget lykkelig og har et godt liv. Vi har netop købt hus i Nong Khai, og planlægger at flytte derned om et par år, når jeg bliver 60. Jeg har læst flere af spørgsmålene om visa, og syntes nogle gange det er lidt svært, men som jeg forstår det, får man et O-visa inden man tager afsted, og efterfølgende henvender man sig til immigrationen i Thailand og får det ændret til et " marriagevisa ". Er dette rigtig forstået ? Du søger om et Non-Immigrant Visum inden du kommer til Thailand ( 1 år menes at du kan rejse til og fra Thailand fire gange på 1 år - 4 x 90 dage ) så du skal forlade landet hver 3 mdr og du får ny 3 mdr. på et " marriagevisa " Den anden ting du snakker om er hvis du vælger at dokumentere en indtægt for at få visa, den eneste forskel på dette er at du slipper for at skulle forlade Thailand hver 3 mdr. du kan vælge at tage et study visa hvis dette var noget, der skal du heller ikke forlade Thailand hver 3 mdr. men skolen hvor du lære Thai tager sig af disse ting. (Hvis man er fyldt 50 og ikke arbejder kan man få et årsvisa ved at fremlægge dokumentation for sine økonomiske forhold i Danmark. Man skal i den forbindelse have en disponibel indtægt på mindst 65.000 Bath pr. måned. ) |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 26/02-2011 18:38
|
Antal indlæg: 3779 |
I har sådan set ret begge to, da det er ordkløveri, hvad man kalder det. Men man starter med en Visa 0 hjemmefra, og hvis det er med et single entry, så går man på immigration i Thailand omkring 14 dage, før det udløber tre måneder efter indrejse, og så søger man 9 måneders forlængelse på baggrund af ægteskab og visse betingelser. Herefter skal immigration vurderer sagen, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter man ankom til Thailand for et år siden. Så søger man nu en forlængelse på et år, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter et år, og det gentages år efter år. Altså visum for 3 måneder, derpå en forlængelse på 9 måneder, og herpå forlængelser på 12 måneder ad gangen. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 26/02-2011 19:06
|
Robert Kronberg skrev: metode du nævner indebære jo at vedkomne skal dokumenter visse ting så som indkomst til immigration i Thailand .......... det jeg skrev er som der sker fra DK efter bogens ABC ........... der er 1 visa med dokumentation og 1 visa uden dokumentation .............. uanset hvor mange måneder du putter på, så er det jo bare x antal entry af 90 dage.I har sådan set ret begge to, da det er ordkløveri, hvad man kalder det. Men man starter med en Visa 0 hjemmefra, og hvis det er med et single entry, så går man på immigration i Thailand omkring 14 dage, før det udløber tre måneder efter indrejse, og så søger man 9 måneders forlængelse på baggrund af ægteskab og visse betingelser. Herefter skal immigration vurderer sagen, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter man ankom til Thailand for et år siden. Så søger man nu en forlængelse på et år, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter et år, og det gentages år efter år. Altså visum for 3 måneder, derpå en forlængelse på 9 måneder, og herpå forlængelser på 12 måneder ad gangen. Hilsen, Robert |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 26/02-2011 19:20
|
taleofdk skrev: Robert Kronberg skrev: metode du nævner indebære jo at vedkomne skal dokumenter visse ting så som indkomst til immigration i Thailand .......... det jeg skrev er som der sker fra DK efter bogens ABC ........... der er 1 visa med dokumentation og 1 visa uden dokumentation .............. uanset hvor mange måneder du putter på, så er det jo bare x antal entry af 90 dage.I har sådan set ret begge to, da det er ordkløveri, hvad man kalder det. Men man starter med en Visa 0 hjemmefra, og hvis det er med et single entry, så går man på immigration i Thailand omkring 14 dage, før det udløber tre måneder efter indrejse, og så søger man 9 måneders forlængelse på baggrund af ægteskab og visse betingelser. Herefter skal immigration vurderer sagen, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter man ankom til Thailand for et år siden. Så søger man nu en forlængelse på et år, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter et år, og det gentages år efter år. Altså visum for 3 måneder, derpå en forlængelse på 9 måneder, og herpå forlængelser på 12 måneder ad gangen. Hilsen, Robert Nej, man får forlængelse af sit visum og behøver ikke eller aldrig at forlade landet, hvis man opfylder betingelserne, der natuligvis skal dokumenteres, omkring formue eller indtægt. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
taleofdk |
Lagt på d. 26/02-2011 19:26
|
Robert Kronberg skrev: Godt så er vi jo enige ........... 1 med dokumentation og 1 uden dokumentation med et visum med mere end 1 entry (90 dage), forskellen ligger i om man søge fra Thailand eller uden for Thailand taleofdk skrev: Robert Kronberg skrev: metode du nævner indebære jo at vedkomne skal dokumenter visse ting så som indkomst til immigration i Thailand .......... det jeg skrev er som der sker fra DK efter bogens ABC ........... der er 1 visa med dokumentation og 1 visa uden dokumentation .............. uanset hvor mange måneder du putter på, så er det jo bare x antal entry af 90 dage.I har sådan set ret begge to, da det er ordkløveri, hvad man kalder det. Men man starter med en Visa 0 hjemmefra, og hvis det er med et single entry, så går man på immigration i Thailand omkring 14 dage, før det udløber tre måneder efter indrejse, og så søger man 9 måneders forlængelse på baggrund af ægteskab og visse betingelser. Herefter skal immigration vurderer sagen, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter man ankom til Thailand for et år siden. Så søger man nu en forlængelse på et år, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter et år, og det gentages år efter år. Altså visum for 3 måneder, derpå en forlængelse på 9 måneder, og herpå forlængelser på 12 måneder ad gangen. Hilsen, Robert Nej, man får forlængelse af sit visum og behøver ikke eller aldrig at forlade landet, hvis man opfylder betingelserne, der natuligvis skal dokumenteres, omkring formue eller indtægt. Hilsen, Robert |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 26/02-2011 19:40
|
taleofdk skrev: Robert Kronberg skrev: Godt så er vi jo enige ........... 1 med dokumentation og 1 uden dokumentation med et visum med mere end 1 entry (90 dage), forskellen ligger i om man søge fra Thailand eller uden for Thailand taleofdk skrev: Robert Kronberg skrev: metode du nævner indebære jo at vedkomne skal dokumenter visse ting så som indkomst til immigration i Thailand .......... det jeg skrev er som der sker fra DK efter bogens ABC ........... der er 1 visa med dokumentation og 1 visa uden dokumentation .............. uanset hvor mange måneder du putter på, så er det jo bare x antal entry af 90 dage.I har sådan set ret begge to, da det er ordkløveri, hvad man kalder det. Men man starter med en Visa 0 hjemmefra, og hvis det er med et single entry, så går man på immigration i Thailand omkring 14 dage, før det udløber tre måneder efter indrejse, og så søger man 9 måneders forlængelse på baggrund af ægteskab og visse betingelser. Herefter skal immigration vurderer sagen, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter man ankom til Thailand for et år siden. Så søger man nu en forlængelse på et år, og hvorvidt man skal derhen et par gange eller ej, så starter man forfra, når der er 14 dage tilbage, efter et år, og det gentages år efter år. Altså visum for 3 måneder, derpå en forlængelse på 9 måneder, og herpå forlængelser på 12 måneder ad gangen. Hilsen, Robert Nej, man får forlængelse af sit visum og behøver ikke eller aldrig at forlade landet, hvis man opfylder betingelserne, der natuligvis skal dokumenteres, omkring formue eller indtægt. Hilsen, Robert Vi er helt enige, men nu skal jeg igen være flueknepper: Søger man uden for Thailand, så søger man (nyt) visum, single eller multiple, men søger man inden i Thailand, så søger man forlængelse af sit oprindelige visum. Har man multiple, så skal/kan man rejse ud og ind hver tredje måned, indtil ens visum udløber. Det er nemmere at søge (nyt) visum uden for Thailand end at forlænge sit visum i Thailand, og det gælder stort set for alle visum-typer. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
Satiariyan |
Lagt på d. 27/02-2011 09:16
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
DJ skrev: Jeg har læst flere af spørgsmålene om visa, og syntes nogle gange det er lidt svært, men som jeg forstår det, får man et O-visa inden man tager afsted, og efterfølgende henvender man sig til immigrationen i Thailand og får det ændret til et " marriagevisa ". Er dette rigtig forstået ? I praksis så handler det om at ansøge immigrationskontoret om få et stempel i passet, der siger at man må opholde sig et år længere i Thailand. Man kan søge nårsomhelst indenfor den sidste måned før ens forrige stempel udløber. Den nye dato vil altid være den samme som ens seneste indrejsedato (pånær årstallet, selvfølgelig). Eftersom du både er Thaigift og fyldt 50. Har du frit valg mellem at forlænge på bassis af Thai-marriage eller på basis af retirement. Det er ligelyldigt hvilken af grundene, du gav da du ansøgte om dit visa i Danmark. Hvorvidt forlængelsen sker på det ene eller det andet grundlag afhænger af hvad du selv angiver som grund på ansøgningsskemaet ved forlængelsen. Hvis du har økonomien i orden og iøvrigt bare vil nyde otium'et, så vil det smarteste være at angive retirement som grund. Dokumentationskravet er meget mindre eftersom du udover alderen bare skal dokumentere finanserne. Desuden behandles pensionist-ansøgninger på stedet og tager sjældent mere end 10 minutter. Angiver man thai-marriage som grund skal man udover finanserne dokumentere at man både er gift og reelt lever sammen som mand og kone. Desuden skal alle dokumenter være i to kopier fordi sagen skal en tur rundt om Bangkok og behandles før man får det eftertragtede stempel ved et nyt besøg en måneds tid senere. Jeg selv er nu 59 og Thaigift på 7. år. Min seneste indrejse var den 19. oktober 2005. Efterfølgende har jeg så hvert år troppet op på immigarations kontoret - det ene år allerede den 19. september - et andet år så sent som 18 oktober. Slutresultatet altid et nt stempel der gav mig ret til at blive indtil 19. oktober året senere. De fleste år forlængede jeg på grundlag af thai-marrige og en thai-ndkomst på 40,000 baht per måned (dokumentation ca 90 ark), men sidste gang forlængede jeg på basis af retirement og 800,000 baht i en thai-bank (dokumentation 7 ark). For lige at rette en anden myte. Går man vejen med de hel-årlige forlængelser, så BEHØVER man skam ikke at besøge immigrationskontoret hver 3.måned. Kravet er at man skal melde sin adresse hver 3. måned, men dette kan gøres pr. anbefalet post. |
|
|
DJ |
Lagt på d. 27/02-2011 13:02
|
Tak for mange svar og som jeg kan læse havde jeg næsten forstået det :-) 1. O-visa fra Danmark. 2. Ændre til retirementvisa eller marriagevisa i Thailand inden udløb af O-visa alt efter økonomi. Det nævnes at retirementvisa skulle være lettere ( kun 9 kopier ), kunne du fortælle, kopier af hvad ? |
|
|
Satiariyan |
Lagt på d. 27/02-2011 16:32
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
DJ skrev: Det nævnes at retirementvisa skulle være lettere ( kun 9 kopier ), kunne du fortælle, kopier af hvad ? Du kan opfylde pengekravet på 2 måder enten minumum 800,000 baht på en Thai-bankkonto i dit navn eller en månedlig bruttoindtægt på 65,000 baht. Med bankmetoden dokumenterer du finanserne med et dugfrisk brev fra banken, der siger hvormeget du har stående per dags dato, samt kopier af de relevante sider af bankbogen (navnesiden og de sider der viser at du har haft minimum 800,000 stående konstant de seneste 3 måneder (2 mdr. den første gang). Bankbrevet er bare et standardbrev, du får i din lokale filial og som er stilet til immigrationen. Derudover skal du have kopier af de relevante sider i passet (billedsiden, siden med O-visaet, siden med seneste indrejsestempel (plus indrejsekortet) og siden med stemplet for seneste forlængelse (som du ikke har den første gang). Vælger du metoden med indtægter skal du have en bekræftigelse fra den danske ambassade, hvilket også bare er en rutinesag, hvis indtægterne er danske. Immigrationen skal bare have ambassadens bekræftigelse og er ligeglad med anden penge dokumentation. |
|
|
DJ |
Lagt på d. 27/02-2011 16:42
|
Tak for præcist og forståeligt svar. |
|
Spring til debat: |