Se indlæg
Sine Plambech (19. august 2007)
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 18/02-2011 03:48
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Der er nok flere herinde som allerede har set denne optagelse med Sine Plambech. Det nye er at videoen nu er lagt op på Youtube så dem som ikke tidligere har set optagelsen kan se den. Desuden kan optagelsen sættes ind her i forumet. Til dem som ikke ved hvem Sine Plambech er så kan jeg fortælle at hun er socialantropolog med ekspertise i menneskehandel, illegal migration, sexarbejde, køn, repatriering, humanitært udviklingsarbejde, Sydøstasien, Thailand, Danmark, Europa, Nigeria. Sine Plambech er også hende som har arbejdet på "Fra Thailand til Thy" og "Fra Thy til Thailand". Flere brugere herinde på siden var tilbage i 2007 mødt op inde i København hvor Sine Plambech var til stede. Det var i den forbindelse denne video er optaget. Man kan læse lidt nærmere om Sine Plambech her: http://www.diis.d... Nå, men her er videoen. Så kan I selv høre hvad hun har at sige. God fornøjelse. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/02-2011 11:18
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
utroligt med de mobiltelefoner......2 gange indefor 2 minutter, er det en 9. klasse hun snakker for?? )...der stoppede jeg....(men mest pga. dårlig lyd på min laptop) men sikkert ganske spændende...tak for upload giver det en chance senere.. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 19/02-2011 01:41
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Nu har jeg set hele videoen, 2 timer puha,…men ganske interessant og mange gode emner kom på banen. Emner som typisk lægger grundlag for rigtig mange diskussioner herinde. Udgangspunktet var en række af de myter og fordomme der er om thailandske kvinder og ægteskaber med selv samme. Jeg har her prøvet at skrive disse ned og selv giv en lille kommentar med min egen ydmyg amatør mening til det med henvisninger til videoen: Thailandske kvinder er ofre, danske mænd udnytter dem. Min kommentar: Dette mener jeg ikke er tilfælde. Men der vil altid være enkelte tilfælde hvor falang-manden udnytter thaikvindens situation (står dårlig) til sin egen fordel. Og der vil være tilfælde hvor thaikvinden føler sig nødsaget til at gøre ting hun ikke er bekvemt med. Men disse udgør fåtal. Omvendt vil der kunne findes tilfælde hvor thaikvinden udnytter mandens ressourcer. Uanset hvilken vej vi kigger vil disse som regel være kortvarige og ophører hurtigt. Til tider går det galt og det er så tit disse skræk historier vi hører om med jævne mellemrum. Dog må vi huske at thaikvinderne er i risikozonen fordi de er dårligt stillet som udlændinge i DK el. i barmiljøet i Thailand og desuden villige til at gå langt for at få tingene til at lykkedes og ikke tabe ansigt hjemme. Så debatten er god at tage op og vigtig!. Men når alt kommer til alt, tror jeg at der er mindst ligeså mange danske mænd der bliver udnyttet som der er danske mænd der udnytter (hvis ikke flere). I videoen nævnes bl.a. ganske rigtigt at det desuden typisk er de tilfælde hvor det går galt som nævnes i medierne, mens de gode eksempler er ligegyldige. Der nævnes også at den danske mentalitet med kvindefrigørelsen osv per automatik har sat ægteskab i bås med undertrykkelse og når det samtidig handler om et land med mange fattige, så må det jo være ekstra undertrykkende! Min kommentar: Myth Busted!!!. De er alle prostitueret / sexarbejdere. Min kommentar: En generalisering vil altid tabe, og det gælder også denne. Det er klart at der er en del af dem som arbejder som prostitueret el. massagepige (m. mulighed for fræk afslutning). Dette skal man blot søge på nettet el. kigge i avisen for. Desuden starter en del forhold i prostitutionsmiljøerne i Thailand. Dog skal denne diskussion ses i langt flere nuancer. Fx hvornår en ”barpige” er prostitueret el. ikke. Jeg kan fx ikke gå på alm. Diskotek i Bangkok uden at få ”tilbud”/henvendelser konstant. Også selvom det er normale fest steder. Man kan også snakke om hvorvidt den unge jurastuderende der danser om aftenerne på stripklubber for at få råd til studierne egentlig er sexarbejder. Vores idé om en prostitueret er ikke nødvendigvis ens i resten af verden. Desuden er ”thai sex” trademarket brugt af andre asiatiske kvinder i DK fx filippinske kvinder. På denne måde bliver det massivt synligt. Jeg har også kendskab til steder på Vesterbro m. ”thai massage” og thai flag i vinduerne, men med afrikanske kvinder indenfor. I videoen bliver nævnt en undersøgelse der viser at 15-20% af thaierne i Danmark har prostitutionserfaring, dvs 80-85/ har ikke, desuden nævnes det hvor længe dette stempel bør følge en thaikvinden. Er hun fx stadig barpige efter 20 år væk fra miljøet?. Der har vi jo den gode gamle myte med at du kan fjerne pigen var baren, men ikke baren fra pigen. For mit eget vedkommende kan jeg kun sig at min kone ikke har den slags erfaring og 99% af mine thaibekendte heller ikke har. Med andre ord skal man nok passe på med at hoppe på den fordoms vogn og turen til Pattaya skal ikke ændre på de fordomme. Myth Busted! Forholdene handler ikke om kærlighed. Min kommentar: Rigtigt spændende tema i debatten, hvor de i videoen gør op med den ensidige forståelse af kærlighed vi har i Danmark kontra mange andre steder i verden, hvor ægteskab i ligeså stor grad handler om tryghed og taknemmelighed. Hvor vores forståelse om kærlighed i Danmark handler om at man pludselig taber sit hjerte til en anden person som måske gengælder disse følelser så sød musik opstår. Denne måde at se kærlighed er naiv efter min mening. Vi ved fx alle hvordan følelserne for ens modpart kan ændres hele tiden og den følelse vi havde som nyforelsket varer sjældent ved og bliver derfor overtaget af noget andet, hvordan forklare man fx ægteskaber som varer 40, 50, 60 år???? I videoen kommer de også ind på at det er de færreste forhold i Danmark som starter med kærlighed, men at denne bygges op efterhånden som man er sammen. Hvorfor skulle dette være anderledes for Dansk/Thai forhold?? Sine fortæller at de fleste kvinder hun har snakket med fortæller at de ikke elskede manden til at starte med, men at det faktisk kom med tiden. Det man så kan snakke om er, at mange falanger bliver ret hurtigt gift med thaikvinden, i forhold til hvad man ville gøre med en kvinde fra hjemlandet. Og det er typisk for at gøre tingene med fx visa nemmere, desuden presser thaikvinderne til tider på, både for at få ”gang i tingene”, men også fordi der hersker nogle traditionelle normer i thailand som ikke findes i Danmark længere. Disse ting gør at mange mennesker snakker om at forholdene er uden kærlighed osv. og betyder også at en betydelig andel går i vasken, men sammenlignet med forhold mellem dansk/dansk der går i vasken, ser jeg intet underligt/usædvanligt i dette. MYTH BUSTED! De er alle sammen fattige (de kommer fra fattige hjem). Min kommentar: De siger sig selv da mange thaier er væsentlige fattigere end i danskerne. Men en stadig større andel af thaier er dog meget rigere end typiske danskere. Og vi hører også flere og flere historier om at thaifamilien tjener flere penge end falangmanden men alligevel bliver gift. Desuden kan man spørge hvilken relevans denne myte har for noget som helst? Men Sine kommer i videoen ind på at det sjældent er de helt fattigste der gifter sig og immigrere, men især nogle med lidt uddannelse og højere mål med livet. Det er altså ikke altid de svageste thaier (ravl og krat) som kommer herop…langt fra! Myth bustet! De er alle sammen golddiggers. Min kommentar: Denne myte ligner meget den forrige, faktum er dog at mange (selv i vores del af verden) gifter sig opad. En rig mand har aldrig haft problemer med at finde en kone, om hun er thai el. dansker er underordnet. Men først bør der defineres hvad begrebet ”golddigger” dækker over, sjovt nok har ordet ”golddigger” en negativ klang, men i virkeligheden er en guldgraver jo en meget liberal title som jeg forbinder med folk der arbejder på at finde guld i jorden for så at sælge dette og tjene penge, altså skabe sin egen rigdom via hårdt arbejde. Men i denne forbindelser handler det nok mere om at thai’er finder en rig falang for så selv at ”gold digge” i hans pung og selv blive rig. Myten opstår jo blot fordi en del thaier har langt færre penge end en stor del af danskerne, derfor vil den fattige part i et dansk/thai forhold altid kunne betegnes som ”golddigger”, dette er smagløst efter min mening. Ligestilling og kvindefrigørelse gjort at man nu i Danmark kan pege fingre af andre steder hvor tingene ikke er ligeså rosenrødt i Danmark og ellers belærer andre om hvad der er rigtigt og forkert. Igen, SMAGLØST og snobbet måde at tolke tingene på, idet de fleste danske mænd jeg kender som er thai gift absolut ikke kan betegnes som rige, og hvor thaikvinden hurtigt kommer i arbejder og er med til at finansiere dagligdagen. Man skal dog ikke være helt naiv, mennesker har altid følelsen af at tingene er grønnere på den anden side, og en del thaier vender skuffet hjem, jeg har også ved selvsyn set thaier gå fra fattig ”low-so” pige, til snobbet ”hi-so” på nul-komma-fem uden egentlig at have udrettet noget, i de tilfælde hører jeg selv ekkoet af ”golddigger” runge i det fjerne...desuden spurgte jeg sommetider mig selv om hvad en 21-årig supermodel laver med en udbrændt fedladen falang middelklassemand der lige har overstået 40-årskrisen, den slags marginaler bruger jeg dog ikke tid på længere, i dag er forståelsen noget anderledes. Myth Busted… De er alle sammen ofre for menneskehandel: Min kommentar: Dette er en pæn overdrivelse, som bunder i prostitutionsspørgsmålet. Og selv i prostitutionsspørgsmålet viser de tal jeg læser om i diverse aviser og artikler at kun en lille procentdel af dem handler om trafficking og menneskehandle. Man hører dog i ny og næ om thailandske bordelmutter i DK der henter piger til DK for så at tjene penge på dem via sexhandel. Og jeg har også hørt om danskere der ligefrem har hentet og giftet sig med thaier for så at prøve at presse dem ud i prostitution og derved tjene penge på dem. Diskussionen ligner lidt den førnævnte om sexarbejdere og er egentlig sympatisk nok at tage op, så jeg nægter at ”buste” denne myte, selvom vi alle ved at det drejer sig om et fåtal af thaikvinder som er ofre for menneskerhandel. De fundet på nettet (købt). Min kommentar: Igen kan man snakke om at nettet kan bruges som en mulighed for at komme frem i tilværelsen og sætte nogle andre mål med livet. Dette er vel egentlig sympatisk nok, tænk bare på de danske immigranter i USA før i tiden (”The American Dream”), mennesker lever af drømme, det er dem som holder os kørende, dette er ikke usædvanligt for Thai’er og her er nettet en fantastisk mulighed som desuden ikke involverer bar og prostitutions vejen så pigerne derfor ikke behøver at gå ad denne vej for at finde prinsen der vil opfylde deres drømme. I vores del af verden er netdating eksploderet og det er folk i alle aldre der finder deres udkårende ad disse veje og især over lange afstande er nettet en fantastisk mulighed for at lære hinanden at kende. Så jeg kan kun få øje på gode ting ved denne metode at mødes på. At pigerne skulle være købt ”thai bride” mailorder kone osv…den diskussion bunder jo ud i den førnævnte med det økonomiske aspekt. Myth Bustet! Kvinderne har ingen erfaring fra tidligere immigration (el. viden herom). Min kommentar: Jeg forstod ikke helt pointen bag denne myte, dog vil jeg sige at det jo ligger naturligt da ikke så mange kvinder har råd til at rejse vidt omkring, og samtidigt har svært ved at opnå visum osv. Dog ser man mange af specielt unge thaier fra middel og overklassen der rejser ud i verden, enten for at studere el. som turister. Rigtig mange har erfaring med udlandsarbejde (fx sydkorea, israel, dubai o.lign.) eller kender nogle som har og desuden er migrationen ikke et nyt fænomen for thai’er som Sine også kommer ind på i videoen. Jeg har jeg mødt utallige kvinder som har været gift og bosat i udlandet og som nu er skilt men stadig søger udenlandske mænd, dvs. har erfaring fra immigration. Men hvis myten handler om at kvinderne ikke har særlig godt kendskab til udlandet og dagligdagen her og dermed er i risiko for kulturchok så vil jeg da give denne myte delvis ret. Alt efter uddannelse og erfaring så oplever man en del kvinder med et misforstået billede af livet i fx Danmark (ja, vi har det godt, men her vokser ikke træer med pengeseddeler på). Desuden er det langt fra alle thaier som ville kunne klare sig i Danmark med hensyn til arbejde og uddannelse. De fleste af os skal trods alt stadig gøre en indsats før kronerne kommer ind på kontoen…denne barske virkelighed kan være hård kost for en del thaier og et 37 timers rengøringsjob kan nemt få en thaikvinde til at bryde ned. Men ikke alle er ens. Alle thai/dansk ægteskaber er voldelige. Min kommentar: Jeg kender ikke ét tilfælde af denne slags, vil dog igen referer til at thaikvinder, især dem som kommer fra dårlige vilkår, måske er villige til at finde sig i mere end andre thaikvinder og danske kvinder i det hele taget. I videoen refereres til at thaier udgør i en stor andel af besøgende på landets krisecentre. Specielt hvis man kigger isoleret set på procenten af sydøstasiater. Dog siger tallene ikke noget om baggrunden for henvendelserne heraf, som igen har noget at gøre med deres dårlige position man har som udlænding i DK. Til gengæld har jeg mødt en del mænd med thaikoner i DK og TH, som måske får lige rigeligt under vesten og her er ikke tale som sodavand. Hvor de har mødt deres koner er nok heller ikke overraskende. Der er dog tale om så få tilfælde at det ligger langt fra en generalisering. Langt de fleste jeg kender er velfungerende mennesker i velfungerende jobs. Myth Busted. ”Sådan er min kone/kæreste ikke”-fænomenet. Min kommentar: Denne myte var en som fik smil frem på læberne….hvor mange gange har man ikke hørt denne form for selvforsvar, jeg er selv skyldig i denne i selvsamme tråd. Af mærkværdige årsager har vi stort behov for at fortælle verden om vores eget lykkelige liv samtidigt med at vi tager skarp afstand fra de eksisterende fordomme. En grund er jo nok at mange fordomme er decideret overdrevet og at det er yderst ubehageligt både for én selv og ens kone at blive sat i bås med alle disse fordomme som man nu gør som thai og thaigift i DK. En anden ting er at de mænd som oplever disse fordomme ske i virkeligheden, faktisk ikke er særlig synlige. Der hersker et kæmpe tabu i debatten, vi savner simpelthen nogle flere mænd der fortælle om de problemer de oplever men som måske holder igen pga. den kloge flok af mænd som straks står klar til at pege fingre og sige ”se hvad jeg sagde”, ”hvorfor lyttede du ikke til vores advarsel”, ”det kunne du have sagt dig selv” el. ”du er naiv” osv. det sjove ved denne diskussion er at mange af disse kloge hoveder selv har brændt fingrene el. trukket nitten på et tidligere tidspunkt..og som regel når man endelig hører om folk der har haft ubehagelige omlevelser med thai kæresten/konen så er det som oftes noget der allerede er sket, altså fortid. ”…min ekskone sådan og sådan..”, ”..min første kone..” osv osv…eller med andre ord ”dengang jeg selv var et uvidende naivt fjols”… Thai kvinderne brænderne alle broerne efter sig. Min kommentar: I videoen er der stor enighed om at denne fordom er afkræftet. Og jeg kan kun tilslutte mig, ide jeg ingen thaier kender som har droppet kontakten med familien. Har dog læst om et par historier på DTW, hvor det fremgår at pigerne har droppet familien. En årsag kunne blandt andet være at der pludselig forventes en helt masse fra familien efter kvinden nu er ”kommet til penge”, dette pres kan være træls og gøre at nogle måske vælger at droppe det hele. Derudover kan familien måske være skidt fungerende i forvejen og nu da kvinden er fri og ikke længere behøver at være en del at den miserable forsamling, vælger hun at droppe det. Til slut kan man sige at det at rejse væk per automatisk vil gå ud over alle forhold til en hver familie, pludselig har man travlt med at få livet i DK op og står, og venner og familie bliver nedprioriteret. Dog er min erfaring at båndene i thai familier er meget stærke, ja, næsten stærkere end vi danskere helt kan fatte. Når dette er sagt husker jeg en artikel på thaivisa.com som omhandlede netop thaier der forsvinder i udlandet. Jeg kan ikke huske tallet, men husker at det var temmelig mange på verdensplan, især thaikvinder som hvert år, efter at flytte til udlandet aldrig vender tilbage el. giver lyd fra sig. Myten er derfor tvivlsom. Thai kvinderne har ikke noget netværk i DK. Min kommentar: Som folkene i videoen også er inde på, så er dette en meget individuel sag, nogle thaikvinder har ingen danske venner, nogle har kun danske venner, nogle kun thai venner osv..min erfaring er at thaikvinder er fantastiske til at skabe netværk både i DK og resten af norden, ikke så meget med danskere, men thaier iblandt. Nu er dem jeg kender også primært unge under 40 år og de har nok et større behov for at skabe netværk end ældre og desuden nemmere ved dette. Dette sker typisk enten ved at de kender nogen i Skandinavien eller at de er opsøgende og det skal man ikke være så bange for, min erfaring er at kvinderne selv vælger at omgås dem de synes om, og selv er gode til at sortere dem de ikke gider fra. Jeg mener her fx at ens kone ikke bliver gambler el. prostitueret hvis hun i bund og grund ikke er til den slags livsførelse, dette gør sig gældende i Thailand, såvel som Danmark. Så finder de let nogle andre bekendtskaber nøjagtigt som danskere (vi bliver jo heller ikke alkoholikere af at drikke en øl på en bar i Pattaya). Thaikvinder er ikke så hjælpeløse og uvidende som vi nogen gange gør dem til. Udover alderen, har byen hvori thaikvinden bosætter sig også en betydning. Det er klart nemmere for en kvinde i de større byer fx København (som også ligger tæt på Sverige) at finde passende netværk frem for kvinder i en død landsby. Som Sine også fortæller i videoen er thaierne nogle af de mest engageret på sprogskolerne (ikke uden grund) og her er også gode muligheder for at opbygge det første netværk. Forældrene har "solgt" dem. Min kommentar: Denne myte er så langt ude at jeg undlader at kommentere yderligere. Skandinaviske mænd er bedre end andre. Min kommentar: En sjov observation, som jeg tror mange har hørt utallige gange. Om det passer eller ej må være op til kvinderne at vurdere. Dog er det meget individuelt og der findes mange røvhuller i DK. Så jeg synes at det er ærgerligt hvis de har dette billede af danske mænd. Dog er danske mænd generelt nogle vatnisser, hvilket pigerne elsker, for så har de mere magt end de ville have over en italienske macho dude, el. en spansk mors dreng af en forkælet smørtenor som er vant til at få tingene på sin måde. Men den måde de fleste danske mænd er vokset op med (igen kvindebevægelsen og ligestillingen) og opdraget til, tror jeg generelt passer ret godt til de fleste kvinder, vi er jo produkt af samfundet. Resten tillægges nok den gode økonomi vi har tradition for, så bliver vi nok lidt mere ”good heartet” end andre..ej at forglemme. Men ellers en ganske god video, som også konkludere at vi har brug for flere af de stærke thaikvinder til at repræsentere thaierne i Danmark, så det ikke altid er de dårlige historier om ludere og prostitution der kommer op. Desuden forslås det en bedre information fx en informationspakke til thaier der rejser ud, hvor fx rettigheder og hjælpeinstanser står beskrevet. Selv finder jeg det problematisk at meget få kvinder kender til regler om økonomidelingen ved skilsmisse, idet de lider stort nederlag ved tilbagevenden til Thailand (taber ansigt), desuden ser jeg et kæmpe problem i der ikke findes regler om børnebidrag osv. mellem falang/thai..idet at mange udlændige har sex eskapader i Thailand som til tider fører til mere el. mindre uønsket fødsler/aborter til store omkostninger for kvinden…dette er nok det mest triste kapitel ved thailand efter egen mening. Regler herom ville også kunne føre til færre kønssygdomme. Der blev også diskuteret at mange kvinder sender penge hjem til familien og dilemmaet i dette, specielt hvordan vi mænd bør se på dette. Konklusionen blev lidt at selvom vi ikke bør indfinde os med blot at være ATM der skal bruges til at forsøge familien, så skal vi stadig være klar over at det er og altid har været normalt at kvinderne tager sig af familien, dette gør sig gældende uanset om det er thai/thai i thailand el. om det er dansk/thai i Danmark. Med andre ord, så skal vi ikke føle at vi bliver misbrugt blot fordi kvinden sender lidt hjem hver måned, men i stedet tage en snak om hvordan og hvor meget osv.. Sine Plambech hentyder også en i øvrigt fin observation, nemlig det faktum at de fleste humanitære organisationer som fx beskæftiger sig med thailand, jo som ofte prøver at fremhæve (læs: overdrive) bagsiden af medalen og måske gøre problemerne om ikke større, så i hvert fald sætte dem mere i fokus, som jo er deres job, men som også er deres levebrød og deres måde at få penge på (ej at forglemme). De kom også ind på en spændende ting ensomme falanger i landsbyerne og omkring specifikke humanitære projekter kørende i thailand der skal, som jeg ser det, virke skræmmende på thai’erne, specielt nordøst. Idéen er sympatisk, jeg har faktisk selv tidligere tænkt på at der burde laves noget mere materiale der oplyser befolkningen om at der måske ikke er så grønt på den anden siden som de kan se ud. Men igen godt observeret af Sine som fortæller om problematikken ved kun at give denne information til de fattigste, idet det kan virke undertrykkende og bremsende og sende signal om at de fattigste helst ikke skal prøve lykken i udlandet mens de rige forsat kan tage for sig af retterne. Endnu et tegn på den klassekamp vi ser mere og mere af i Thailand. Desuden diskutere videoen problematikken om kommercialiseringen af Thailand, som er en helt anden snak vi kan tage næste gang…dette er også et voksende problem, der burde gøres mere ved. Videoen konkluderer samlet på alle disse fordomme, nemlig at der generelt ved alle disse fordomme savnes en mere nuanceret tilgang, idet disse fordomme hænger ved af mangel på samme. Det har de gjort i mange år og vil sikkert hænge ved i mange år endnu. Sorry for længden…greb lidt om sig ( |
|
|
Thailandyesyes |
Lagt på d. 19/02-2011 02:33
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
Lang video og lang kommentar, men begge dele spændende |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/05-2016 13:56
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Der er en ny dokumentar film paa vej af Sine Plambech: http://pov.intern...-sin-krop/ |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 22/05-2016 15:17
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
spændende...jeg er nu ikke 100% enig i alle deres konklusioner..bl.a.: Når de byer, kvinderne rejser fra, dog ikke er så fattige, som de var engang, og når færre thailandske kvinder i dag rejser til Pattaya for at sælge sex, så er grunden derfor en anden: ”Staten har taget et ansvar – og bl.a. givet pension til ældre forældre. Den har også hævet mindstelønnen og sørget for at secondary school nu også bliver betalt – alle de udgifter var tidligere noget, kvinderne betalte for med de penge, de tjente i Pattaya eller i Danmark, når de sendte penge tilbage”, fortæller Sine Plambech. Derfor ser hun i sin forskning også på, hvilken betydning statens initiativer, som eksempelvis pensionen til forældre, har og hvilken indflydelse initiativerne har på prostitution. 1. Jeg mener ikke staten tager ansvar for noget som helst. Slet ikke under den glade general. 2. Jeg mener ikke at den smule de vælger at kalde pension har nogen indflydelse. Min ex-kærestes mor får 500-700 THB pr. måned i pension, det er ca. 20 THB pr. dag. Det får du dårlig én potion Somtam for længere. 3. En hævet mindsteløn til 300 THB pr. dag har også kun ringe indflydelse. Lad os sige at den hedder 9000 THB pr. måned. Så skal huslejen i storbyen betales, der ryger ml. 3000-6000 THB, så kommer vand og el regningen. Derudover skal forældrene der passer barnet hjemme i landsbyen have til mad og fornødenheder. De fleste jeg har snakket med i 'branchen' siger at 9000 THB slet ikke er nok når man er alene og har barn/børn. Hvad der så er årsagen skal jeg ikke gøre mig 100% klog på sådan en stille søndag eftermiddag, men jeg tror mere på ting som: nemmere adgang til banklån, øget turisme ($$), øget migration/ægteskaber med udlændinge ($$), øget købekraft (nemmere at sælge ting), bedre uddannelse og jobmuligheder samt virkelyst; lysten til at gøre det bedre end ens forældre på rismarken. Jeg er heller ikke enig i dette: Det er nemlig ikke småpenge, der kommer ind i bl.a. Thailand via migranter. Faktisk udgør beløbet den tredjehøjeste indtægt for landet næst efter ulandsbistanden. Jeg vil gerne se dokumentation for denne påstand. Jeg er ret sikker på at skulle Thailand den dag i dag være modtager af nogen form for ulandsbistand, så er det bestemt i det små og mindre end hvad Thailand bruger på deres nabolande. Jeg tror de har betalt tilbage efter den hjælp de fik efter 1997 krisen. Nu skal det ikke lyde så negativt det hele, jeg har overordnet set respekt for det arbejde Sine Plambech plejer at lave og har gjort det i mange år efterhånden. Det er i hvert fald mere realistisk og jordnært end alle de naive radikale feminister der aldrig har været ude i den virkelige verden, men kun oplever den fra en 3-værelses på Østerbro. Sine Plambech laver trods alt feltarbejde. Redigeret af The_Horror d. 22/05-2016 15:24 A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 22/05-2016 20:59
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Den er gal med mig, gider ikke læse den lange smøre, gider ikke hidse mig op på hypertryk 160/90, hva f.... sker der? Alderen trykker, eller også er det prostata, som er en kirtel på størrelse med en walnut, I ved.. Pauli Walnuts i The Sopranos, det trykker ad h... til.. Men så længe General Prajut Chang Orca styrer bulen, så sker der ikke andet end at trykket stiger nedefra og op, og det bliver meget meget grimt når opgøret starter, og så kan det hele være fuldstændig ligegyldigt, et opgør kommer der.. Man kan vel stadig købe fiz, og alt det syge stads overalt, mon ikke? 40 mio. turister regner de vel også med om føje år, syg, sygt, syggere... |
|
Spring til debat: |