Se indlæg
3 spørgsmål til professorerne
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 06/01-2011 03:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 138 |
Er der nogle der ved noget om følgende: Gamle mænd bærer til et klæde (skærf hedder det vist) om livet - både til fest og i dagligdagen. Jeg har også set dette klædestykke brugt af brudgommen til et bryllup - skråtstillet - over den ene skulder. Hvad skal dette klædestykke symbolisere? Hvem har vigepligten i et gadekryds med to lige traffikerede veje? Engang imellem har jeg indtrykket af at det er den der størst og stærkest. Den danske færdselslov siger højre vigepligt - er der overhovedet en færdselslov i Thailand? Jeg har set drenge som er blevet operet i hovedet - stadig er kortklippet - men bærer et ekstra lok, som er meget lang - og til tider bundet op i en "frikadelle". Hvad betyder det? Hører også gerne, hvis andre har spørgsmål af samme skuffe. Himmelhunden |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 06/01-2011 04:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
I varmen er det mere behageligt og mere praktisk, kan bruges som tæppe når man sover. Hvis der ikke er afmærkninger, så følg trafikbetjentens anvisninger. Hvis der er en grøn pil til højre, skal du ikke holde for rødt. Skal du til højre, må du benytte det modgående spor, hvis det er frit, til accelerationsbane for at flette dig ind i trafikken. Er der nogen der skal ud fra en sidevej, og trafikken er meget tæt, så hav øjenkontakt og med et kort nik, markerer du at du lader ham komme foran dig. Det samme gør du også hvis du skal ud. Øjenkontakt og frem. Til dit sidste spørgsmål mener jeg det har noget med munkene at gøre. "I survived Bankok traffic". |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 06/01-2011 08:13
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
Færdselsloven i Thailand adskiller sig ikke voldsomt meget fra Europa, borset fra at her er venstrekørsel. En væsentlig forskel er dog, at man i et lyskryds må dreje til venstre, selvom der er rødt. |
|
|
natty |
Lagt på d. 06/01-2011 08:36
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
"Gamle mænd bærer til et klæde (skærf hedder det vist) om livet - både til fest og i dagligdagen. Jeg har også set dette klædestykke brugt af brudgommen til et bryllup - skråtstillet - over den ene skulder. Hvad skal dette klædestykke symbolisere?" !.Hvad symolisere dine bukser ? Hvis der er sarong du mener ser man nu ikke så mange med dem på i Thailand men masser i Burma. 2. Færdselslov, ja den er der, men synes nu mer det handler om at få trafikken til at glide, modsat i dk hvor man holder på din ret. Men husk U-Turn 3. Så mange drenge bliver vel heller ikke opereret i hovedet? Så har nok ikke noget med det at gøre. Redigeret af natty d. 06/01-2011 08:42 |
|
|
Lagt på d. 06/01-2011 09:38
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Dette skærf (sarong kalder nogen det) jeg husker lige her og nu ikke det thailandske navn (Lao) men det har stor betydning oppe i Isaan. Farverne er vel det der kaldes et klamønster lige som de skotske kilte og hver familie har så at sige valgt sin version. Jeg fik mit overrakt at Mama under stor bevågenhed ved min indlemmelse i familien, fik nøje beskrevet hvordan min familie binder det om livet (mændene) under megen moro for Mama ser ikke så godt så hun kom til at strejfe den lille fyr og måtte rødme. Familierne har hver deres måde at binde på. Samtidig med at man får skærfet overrakt får man en af de der puder til at hvile hovedet på, Skærfet er meget behageligt at have på og jeg bruger det tit i min hverdag. Men som beskrevet bruges det også som skulderpynt under bestemte ceromonier. Det er ikke velset at en Farang render rundt i offentligheden med en sarong og prøver at ligne en thai, så det skal bruges med omtanke, lige som alt andet der har med Thailand at gøre. Færdsel i Thailand er så absolut blevet bedre i og med at man nu har køreskoler, og til færdselsprøven har man skam tavler hængt op med alle de skilte der findes og man bliver nøje overhørt. Færdselsregler er som det meste andet her, adopteret fra de engelsek regler. Problemerne er der dog, Det største er at Faranger har taget alle dårligdommene til sig og tror at de SKAL køre som thaier gør, og at de fleste der lejer motorcykel har aldrig i deres liv har siddet på sådan et dyr før, så de kører som araberne rider kameler. Et andet stort problem er de mørk-tonede ruder i bilerne og i solskærmen på cykelhjelmene, man kan ikke få øjenkontakt og så sker ulykkerne, dette kombineret med at de fleste helst kører iført en brandert af de store (Faranger er i virkeligheden skide bange når de bevæger sig ud i trafikken, så de stiver sig af med en flaske eller fem). Den med hårtotten har jeg ikke noteret men gætter også at det er religøst bestemt. Man kronrages jo i mange situatioenr her ude, Når et familiemedlem dør f.eks., når et barn fødes, inden det er 3 mdr. skal det kronrages efter et ganske bestemt mønster. Men Thailand er st stort land, og hvad der gælder i nord kan være anderledes i syd. Må så lige til slut tilføje: "Dejligt at se at man endelig er begyndt at tage sitete seriøst og kan spørge om seriøse ting uden at der hældes lort ud til højre og venstre. Godt nytår fra Skeptikeren |
|
|
natty |
Lagt på d. 06/01-2011 09:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
"Et andet stort problem er de mørk-tonede ruder i bilerne og i solskærmen på cykelhjelmene, man kan ikke få øjenkontakt og så sker ulykkerne" Sjovt at du nævner det, har lige været på en tur med "road-blocks" Hvad jeg fik at vide var, rul vinduet ned, fordi vinduerne er mørke,, the army skal kunne se dit ansigt, hav ikke solbriller på om 2 minutter, øjenkontakt er vigtigt, og gem dit kamera væk. Men skkert ikke hvor Pattaya folkene normalt opholder sig Redigeret af natty d. 06/01-2011 09:58 |
|
|
Lagt på d. 06/01-2011 10:18
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Mener at huske at netop det med de sorte ruder for år tilbage blev forbudt i DK. Det er jo som det meste et modespørgsmål, og når naboen har så vil jeg også... Og så det vigtigste: Politiet orker/gider ikke gøre noget ved det, lige som alt det andet med trafik, du kan se 8-10 betjente i dyb debat mens trafikken uhindret hober sig op bag deres ryg. Ejendommeligt nok har f.eks. Chang Mai en hel anden færdselskultur. Skeptikeren |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 06/01-2011 10:42
|
Mange tak for mange gode svar.....men jeg er ikke helt tilfreds. Jeg ved godt hvad en sarong er - en lang og fyldig nederdel, som man binder fast i en knude foran. Skærfet ligner et halstørklæde som er bundet om livet med en knude. Cali 111 nævnte noget om et tæppe - det kan det formentlig godt være - så har man bare lagt det sammen flere gange på langs - så det får form som et halstørklæde. Jeg må overtale min kone til at se hendes onkels skærf. Der kommer også mange gode svar omkring trafikregler - men ikke det jeg spørger om. Hvem har vigepligten i et gadekryds med to lige vigtige gader. Der er ingen politibetjent, der er ikke trafiklys og der er ikke spærrelinie. Forestil jer: I kommer kørende og skal over krydset (1). Samtidig kommer en kørende mod krydset fra jeres venstre side (2). Hvis i begge fortsætter sker der et sammenstød. Hvem havde vigepligt? I højre kørende Danmark er der højre vigepligt. Hvis det kan overføres til Thailand skulle der her være venstre vigepligt - altså skulle (1) standse. Men er det rigtigt? Det er ikke en tænkt situation. Det skete rent faktisk i Phichit, som er en mellemstor provinsby. 2 motorcykler kørte som ovenfor beskrevet - og brasede sammen midt i krydset. Nej - der er da heldigvis ikke mange drenge der bliver opereret i hovedet - men her i landsbyen - som nok huser 4-5000 sjæle har jeg set en 4-5 stykker. Alle med tydelig ar efter operationen - og alle med den omtalte hårtot. Jeg tror også det har noget med munkene at gøre. Himmelhunden Redigeret af Himmelhunden d. 06/01-2011 10:52 |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 06/01-2011 11:27
|
Det var ikke så uanmindeligt at drenge havde denne hårdknude. Se film omhandlende datiden, og læg mærke til dette. Ved ikke umiddelbart hvad det har med operationer at gøre, hvis noget, men måske det er et 'modefænomen' i dit område, at sætte håret op således. |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 06/01-2011 11:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Den mest almindelige regel i trafikken er: Kør frem med lempe og respekter andre trafikanter. Det hedder på engelsk: Drive with precaution!!!! Det er den regel der gentages oftest til køre- og -teori-prøven på de Thailandske køreuddannelsescentre der samtidig fungerer som synshal for motorkøretøjer, flere steder i landet.... Desuden opfordres man til at færdes uden at udøve "roadrage", altså god og pæn opførsel i trafikken, uden at genere og provokere andre.... __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
krydolf |
Lagt på d. 06/01-2011 12:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 137 |
Himmelhunden skrev: Der kommer også mange gode svar omkring trafikregler - men ikke det jeg spørger om. Hvem har vigepligten i et gadekryds med to lige vigtige gader. Himmelhunden Jeg har set at der mange steder hvor lige store gader/veje mødes, er malet en stor gul kvadrat med et kryds inden i. Min kæreste, som kører bil hver dag, siger, at det betyder at man "lister" sig frem og fletter ind når en venlig sjæl holder tilbage. Jeg har set, at hvis der går for lang tid, kører hun frem så den tværgående trafik er nød til at stoppe op. Om det står skrevet nogen steder, ved hverken hun eller jeg. Man kan godt drikke uden at more sig.
|
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 06/01-2011 13:00
|
Payanak skrev: Færdselsloven i Thailand adskiller sig ikke voldsomt meget fra Europa, borset fra at her er venstrekørsel. En væsentlig forskel er dog, at man i et lyskryds må dreje til venstre, selvom der er rødt. Ja, som jeg også har set det i U.S. Hvis vi bruger Thailand som eksempel giver det blot anledning til een unode bland MC´er, som jeg selv bruger, hvis jeg har travlt. Ved rødt med 70 sec. ventetid - drejer man blot til venstre (hvad man godt må) - derefter en U - vending og til venstre een gang til. Så er man på banen igen og har sparet omkring 50 sec.......men det var vist ikke det, man mente med frit venstresving. Himmelhunden |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 06/01-2011 16:04
|
Færdselsreglerne i Thailand ligner umiddelbart jungleloven, men jeg må indrømme at jeg faktisk sætter pris på dette 'system' da det virker godt på sin egen måde. Jeg er dog ikke så tilfreds med usvingssystemet i Bangkok, men det er et helt kapitel for sig... |
|
|
Thjaa |
Lagt på d. 06/01-2011 18:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 644 |
Himmelhunden skrev: Mange tak for mange gode svar.....men jeg er ikke helt tilfreds. Der kommer også mange gode svar omkring trafikregler - men ikke det jeg spørger om. Hvem har vigepligten i et gadekryds med to lige vigtige gader. Der er ingen politibetjent, der er ikke trafiklys og der er ikke spærrelinie. Forestil jer: I kommer kørende og skal over krydset (1). Samtidig kommer en kørende mod krydset fra jeres venstre side (2). Hvis i begge fortsætter sker der et sammenstød. Hvem havde vigepligt? I højre kørende Danmark er der højre vigepligt. Hvis det kan overføres til Thailand skulle der her være venstre vigepligt - Himmelhunden Ja Thailand her det lisaa Danmark hvor vi bare har hoejer vigepligt Har de venstre vigepligt Faktis et Spoestmaal jeg fik da jeg tog koerekort i thailand og sjov nok saa svaret jeg forkert paa dette spoestmaal da jeg kom til at svare ud fra hoejer vigepligt MEN som sage har man venstre vigepligt i Thailand at der saa ikke nogen der koereefter det er jo en held anden histaare Livet er forkort til store problemmer
|
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 07/01-2011 03:03
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Rigtig Thjaa, der venstrevigepligt i Thailand, men du kommer aldrig frem, eller du får nogle store buler, hvis du holder på din ret!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
VIP |
Lagt på d. 07/01-2011 07:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 567 |
Skeptikeren skrev: Mener at huske at netop det med de sorte ruder for år tilbage blev forbudt i DK. Det er jo som det meste et modespørgsmål, og når naboen har så vil jeg også... Skeptikeren Jeg mener det har været forbudt i DK mange år, men loven blev vist lempet for et år eller to siden. Her i Thailand, har jeg aldrig fået så få bøder som nu, hvor min bil er med mørke ruder. Tidl. blev jeg spottet af BIB'erne som farang, med det samme og måtte til lommerne >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 07/01-2011 14:33
|
Skeptikeren skrev: Den med hårtotten har jeg ikke noteret men gætter også at det er religøst bestemt. Man kronrages jo i mange situatioenr her ude, Når et familiemedlem dør f.eks., når et barn fødes, inden det er 3 mdr. skal det kronrages efter et ganske bestemt mønster. Men Thailand er st stort land, og hvad der gælder i nord kan være anderledes i syd. Må så lige til slut tilføje: "Dejligt at se at man endelig er begyndt at tage sitete seriøst og kan spørge om seriøse ting uden at der hældes lort ud til højre og venstre. Godt nytår fra Skeptikeren Tak skeptiker. Jeg tror nu, at jeg har fået rimelige tilfredsstillende svar på færdselsregler og skærfet. Det sidste spørgsmål omkring hårtotten indløb i går på min hotmail - som siger: Hold nu fast. Det er tungt stof - det her: I Khmer overtro religiøsitet opererer man med 32 forskellige kropsånder - en af de vigtigste er Kwan, som opholder sig i hovedet. Får man et slag eller bliver chokeret, kan man risikere at Kwan forlader sin plads, og i svære tilfælde kommer den aldrig tilbage. Hårknuden har til formål at beskytte fontanellen på børn - det er den bløde plet på hovedet, der pulserer hos babyer - og det er netop Kwan der pulserer i dette åbentlyst åbne område i kraniet, som har til formål at sikre moderen overlevelse under fødselen - iøvrigt ved at gøre kranie knoglerne fleksible - og bliver derfor beskyttet med den hårknude. I turistområderne ses det ikke - og det er mest udbedt langs grænsen til Cambodia, hvor også troen på de 32 ånder er stærkest. Den hjælpsomme forfatter til ovennævnte har studeret Kwan filosofien - så det er ikke grebet ud af den blå luft. Når jeg taler om børn der har gennemgået en operation i hovedet - kan teorien umiddelbart overføres hertil - som det "svage punkt". Vi vesterlændinge kan selvfølgelig trække på smilebåndene - fordi vi ikke tror på "kropsånderne" - og har derfor svært ved at følge teorien. Men derfor er der vel ingen skade sket - at vi prøver at sætte os ind i andre folkeslags tankegang. For mig er det en af grundene til at jeg syntes at Thailand er et utroligt spændende land - Mange tak for bidraget. Jeg tror dermed at tråden har opfyldt sit formål - jeg takker alle som har bidraget. Jeg kan fornemme at emnet omkring færdselsregler har interesseret mange - jeg vil derfor snart åbne en ny tråd "færdselsregler" - det er noget der berører os alle - misforstår vi de thailandske signaler - kan det koste os livet. Med venlig hilsen Himmelhunden |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/01-2011 17:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
natty skrev: "Gamle mænd bærer til et klæde (skærf hedder det vist) om livet - både til fest og i dagligdagen. Jeg har også set dette klædestykke brugt af brudgommen til et bryllup - skråtstillet - over den ene skulder. Hvad skal dette klædestykke symbolisere?" !.Hvad symolisere dine bukser ? Hvis der er sarong du mener ser man nu ikke så mange med dem på i Thailand men masser i Burma. . Det er ikke en sarong der menes, men et mønstret skærf man binder om livet, ofte mens man samtidig bærer en sarong. Sarong er en fællesnævner, ligesom bukser. Der er forskel på jeans og korte bukser fx. Mænds version af sarong hedder Phaa-Khaw-Maa, den er relativ kort, og som regel med et simpelt ternet mønster. Hvorimod kvinders version er længere, og med alle tænkelige farver og mønstre. Kaldes Phaa Sin. Når man ser turister iklæde sig en sarong, vælger de alle som en den kvindelige version. Det er lidt komisk. Der kan dog være regionale/etniske7religiøst bestemte undtagelser fra denne hovedregel. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/01-2011 20:36
|
Antal indlæg: 3779 |
rinpoche skrev:Når man ser turister iklæde sig en sarong, vælger de alle som en den kvindelige version. Det er lidt komisk. Ja, især på Lonely Beach på Chang, ses dette fænomen... Hilsen, Robert |
|
|
Thjaa |
Lagt på d. 08/01-2011 06:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 644 |
jesperfrb skrev: Rigtig Thjaa, der venstrevigepligt i Thailand, men du kommer aldrig frem, eller du får nogle store buler, hvis du holder på din ret! alsaa vordan de koere i thailand og hvad loven siger er jo total i den modsat ratning men skulle du komme ind i et uheld saa er det loven der teller og ik vordan de koere i landen og saa er det den person som ikke holte tilbage som kommer til at betale saa jo venstervidplik er naade man skal tinke paa .. Livet er forkort til store problemmer
|
|
Spring til debat: |