Se indlæg
 Udskriv debat
Hva så efter Dansk 1
Thongthai
Min kammerats kone er blevet færdig med dansk 1, hun kom til Danmark for precis 2år siden.
Nu ville hun jo gerne lære videre men integrationen siger at de selv må betale for Dansk 2.
Jeg troede man havde 3års gratis læring.
Hvilken skole skal hun så på, findes der noget tilsvarende eller bedre.
Jeg har kigget på VUC hjemmeside og der er noget der hedder avu.

På AVU kan du deltage i Dansk som andetsprog på niveauerne Basis, G, F, E, og D.
Her kan du træne korrekt, flydende mundtlig og skriftlig kommunikation på dansk i forskellige sammenhænge, som kan anvendes på arbejdspladsen og i uddannelsessystemet, fx læsning af faglige tekster, oplæg, beskrivelser og referat.
Faget afsluttes med prøve på niveau G og D, der har samme værdi som folkeskolens afgangsprøver efter 9. og 10. klasse.

Jeg tror bare at selv om det er basis er det for svært for en person der kun er færdig med Dansk 1.

Hvad gør i, der må da være andre i en sådan situation.

Thongthai
Her er et link til Dansk som andetsprog hvad det indebærer.

http://vuclyngby....holdogkrav

kiml
Betaler Kommunen ikke dansk ??

swed
Hun har ret til 3 år`s betalt danskundervisning , det står i integrationsloven
Swed

styx32
Til Swed

Ja det er korrekt det gælder bare ikke ved hop fra det ene niveau til det andet.

Er du først blevet placeret på Dansk 1-2 eller omvendt så kan du ikke hoppe fra 2 til 3 når du bliver bedre til Dansk.

Kommunen vil kun betale for enten Dansk 1,2 eller 3.

Min kone sidder også i saksen og kan ikke få opgraderet hendes dansk fra 2 til 3 pga. den skranke pave der satte hende på Niveau 2.

Så nu kan hun ikke ansøge om Dansk statsborgerskab med mindre hun selv betaler for Dansk 3.

Super smart system :-Angry

OleOrm
Jamen så kom dog til lommerne og betalt for det rette kursus. Glem alt om VUC, det er på nuværende alt for svært for hende.

styx32
Pointen er at man har fået oplyst det er gratis i 3 år og når det så kommer til stykket kan man ikke flyttes fra et niveau til et andet.

jeg har allerede betalt 14.000 kr af egen lomme for sølle 30 timer ved en privat lærer så det vild dyrt.

Gert
Jeg har også forstået at det kun gælder for dansk 1!!!!

swed
I helsingør kumunne kan du flyttes fra 2 til 3 hvis læren vudere at du kan
Swed

DKPete
I Vejle, hvor min kone startede i november på dansk 2, fik vi at vide at såfremt læreren vurderer at hun skal et niveau op eller ned vil hun blive flyttet.... iflg. den vejleder jeg talte med er dansk 1 kun for folk der ikke kan læse/skrive - 2 for dem der kan læse/skrive på eget sprog og 3 for dem der har en længere skole uddannelse i eget land. Min kone er idag startet på 2.2 - dvs hun har brugt 3 uger på 2.1 - fatter ikke helt at det enkelte modul ikke varer længere tid. Og at man iøvrigt ikke kan gå et modul om hvis det behøves....

keniko
DKPete skrev:
I Vejle, hvor min kone startede i november på dansk 2, fik vi at vide at såfremt læreren vurderer at hun skal et niveau op eller ned vil hun blive flyttet.... iflg. den vejleder jeg talte med er dansk 1 kun for folk der ikke kan læse/skrive - 2 for dem der kan læse/skrive på eget sprog og 3 for dem der har en længere skole uddannelse i eget land. Min kone er idag startet på 2.2 - dvs hun har brugt 3 uger på 2.1 - fatter ikke helt at det enkelte modul ikke varer længere tid. Og at man iøvrigt ikke kan gå et modul om hvis det behøves....

Min kone er også startet på 2.2, efter at have bestået testen. Hun startede i september sidste år. Man rykker et modul op ved at bestå en test. Test bruger lærererne på at vurdere hvornår eleverne er klar til næste modul!!

Hvorfor nogle bruger 3 år på modul 1/dansk 1, som jeg har opfattet det, forstår jeg ikke en bjælde af??Hmmmmmm

K.
Du skal ikke lægge puslespil hvis du ikke fatter en brik.

Joe
styx32 skrev:
Til Swed

Ja det er korrekt det gælder bare ikke ved hop fra det ene niveau til det andet.

Er du først blevet placeret på Dansk 1-2 eller omvendt så kan du ikke hoppe fra 2 til 3 når du bliver bedre til Dansk.

Min kone sidder også i saksen og kan ikke få opgraderet hendes dansk fra 2 til 3 pga. den skranke pave der satte hende på Niveau 2.

Så nu kan hun ikke ansøge om Dansk statsborgerskab med mindre hun selv betaler for Dansk 3.

Er fast opholdstilladelse ikke lige så godt som statsborgerskab? Hvis man alligevel er ligeglad med stemmeret osv..

Lung Yao
styx32 skrev:
........................................................................................................................

Hvor længe har din kone opholdt sig i DK, siden hun er allerede ville søge om statsborgerskab?
Du mente måske Varig/permanent opholdstilladelse ?
Jeg spørger fordi min kone som har nu boet i DK i 15 år, går p.t. på skolen igen,(modul 5+6) under aktivering betalt af 3F.

Ved ikke om I kan bruge info fra den ny lov :

https://www.retsi...?id=129532

lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning m.v.)
<< § 16 b
Stk. 8. Tilbud om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning omfatter højst 250 timers undervisning i højst 1 år og 6 måneder efter det tidspunkt, hvor den pågældende første gang kunne påbegynde undervisningen.

Stk. 9. En udlænding, der har deltaget i arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, er berettiget til tilbud om danskuddannelse, jf. § 2, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Tilbuddet efter § 2 omfatter danskuddannelse, indtil udlændingen har bestået en af de afsluttende danskprøver, dog højst 3 år efter at den pågældende første gang kunne påbegynde arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.

Stk. 10. Tilbuddet om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning er vederlagsfrit for den enkelte udlænding. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen afholder de udgifter, der er forbundet med arbejdsmarkedsrettet danskundervisning, efter en timetakst fastsat af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration. Er udlændingen på tidspunktet for henvisningen til arbejdsmarkedsrettet danskundervisning endnu ikke folkeregistreret, dækker den kommune, som har henvist udlændingen, de foreløbige udgifter mod efterfølgende fuld refusion fra bopælskommunen.>>

Er der nogle som har benyttet sig af denne her metode?

h[url]ttp://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integration/integration_af_nyankomne/online_danskundervisning/online_danskundervisning.htm[/url]

http://www.nyidan...nettet.htm

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Gert
Der hvor min kone går i skole er der danskuddannelse 1-2 & 3, med 6 moduler i hver .

Rawirot
Joe skrev:
styx32 skrev:
Til Swed

Er fast opholdstilladelse ikke lige så godt som statsborgerskab? Hvis man alligevel er ligeglad med stemmeret osv..

Så vidt jeg er orienteret er Alderspensionen mindre ved varig ophold. Og på samme måde forsvinder ens varige ophold vel hvis man bosætter sig i thailand i mere end et år (måske nogen ved bedre hvordan det er hvis man rejser tilbage og bosætter sig i thailand for en længere periode ) Ellers hvad skal de med dansk statsborgerskab? Min kone vil ikke ha detSmile
Rawirot
Siamren . Flauenskjold-by.dk

flauenskjold-by.dk/ Siamren
styx32
Min kone vil nok heller ikke have et dansk statsborgerskab men hun kæmper en kamp bare for at hænge i Dansk 2 så vi holder os til det.

Alle hendes veninder er ved at overhale hende indenom og er på et langt højere niveau end hende. (Hun er kun på 2.2 og alle veninderne er på 2.3)

Hun har været her i et år nu så jeg ved ikke om det er normalt niveau at befinde sig på.

Så det tager hårdt på lysten til at lærer det danske sprog. (hun er faktisk ved at give op).

Hvor lang tid har hun til at lærer det i ?

Hvad sker der hvis ikke hun består prøverne efter de 3 år ?

Kan hun miste hendes midligertidige opholdstlladelse hvis ikke hun kommer levende igennem Dansk prøverne.

Ved godt det er off topic...

styx32 skrev:
Min kone vil nok heller ikke have et dansk statsborgerskab men hun kæmper en kamp bare for at hænge i Dansk 2 så vi holder os til det.

Alle hendes veninder er ved at overhale hende indenom og er på et langt højere niveau end hende. (Hun er kun på 2.2 og alle veninderne er på 2.3)

Hun har været her i et år nu så jeg ved ikke om det er normalt niveau at befinde sig på.

Så det tager hårdt på lysten til at lærer det danske sprog. (hun er faktisk ved at give op).

Hvor lang tid har hun til at lærer det i ?

Hvad sker der hvis ikke hun består prøverne efter de 3 år ?

Kan hun miste hendes midligertidige opholdstlladelse hvis ikke hun kommer levende igennem Dansk prøverne.

Ved godt det er off topic...

Jeg kender ikke de aktuelle regler for opholdstilladelse, men så vidt jeg kan se må du jo bare støtte og hjælpe hende så godt du kan, det er jo ikke alle, der har let ved at lære sprog.

DKPete
Har en ven hvis kone lige er droppet ud af skolen efter 2 år hvor hun gav op pga analfabetisme. Iflg. ham får det ikke indflydelse.... men lad os nu se. Omvendt er der jo mange udlændinge herhjemme som aldrig har lært dansk - og de er her stadig.....

Styrx
Nu maa du lige vaere rolig og hjaelpe konen lidt paa vej.
HUsk hver at hjaelpe med lektierne og rosde hende for at det gaar fremad.
Hvis din konne ikke tidligerehar kunnet laese og skrive engelsk, saa er det jo lidt svaert at skulle det hele paa eengang.
Hun maa endelig ikke blive ked af det fordi et par veninderp.t. overhaler hende lidt, du maa bare hjaelpe henmde endu mere.

Som min konne kom hjem og sagde til mig fra sprogskolen- det kommer, det kommer-sagde laereren, hvad kommer, jo det danske sprog kommer lige pludselig.

Men ingen bliver perfekt til dansk paa et sprogkursus for indvandere over en periode paa 2-3 aar, det er en umulighed.

Taler dun kone med meget thai efter skoletid? Det skal hun begraense mest muligt og helst kun tale eller oeve i at tale dansk.
Hvilket sprog taler i med hinanden? maaske lidt dansk og engelsk-heller ikke godt- kun dansk!

styx32
Problemet er at når jeg taler dansk til hende så slår hun over i Engelsk og svarer på Engelsk.

Så er det ikke nemt.

Hun er dog begyndt selv og lave lektier men hvordan det går i skolen aner jeg ikke.

Vi får ingen information overhovedet.

Læren holder hende hen med snak sådan at hun ikke får at vide hvornår hun skal til Dansk prøve.

Der sker intet..

Spring til debat: