Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » The English part of the forum » Information (English)
 Udskriv debat
Ugly Thais
AL 48
Enig,-god jul.

dutling68
thaier som arbejder i butikker for trukket det beløb som mangler i kassen i løn.. så det er derfor de tæller dem 2 gange, da de jo ikke for for meget i løn..
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

thaikurt1
dutling68

Tak Smile

Der ingen fagformning her, så det er nemt
at underbetale thai.
Angry
Redigeret af thaikurt1 d. 17/12-2010 06:21
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
AL 48
thaikurt1 skrev:
dutling68

Tak Smile

Der ingen fagformning her, så det er nemt
at underbetale thai.
Angry

Det forklarer jo nok også, hvorfor nogle thai`er prøver at "snyde" en fuld turist.
Det ser man jo overalt i verden.
Har de på den måde scoret lidt ekstra i dagens løb, er det jo at betragte som "lønforhøjelse" for dem. Så hvem tager ikke chancen.-Især da 100B ekstra på lommen kan betyde, at familien får kød / fisk til risen, og ikke kun må nøjes med æg og grøntsager.

thaikurt1
AL 48

Med den løn de få er der ikke til mange fornøjelse når betalet det de skal.

Jeg vil ingen gang arbejde for den løn og så mange time om dagen.

Hvis der overhovede noget arbejde at få.

Det er som i danmark for 150 år siden.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
AL 48
thaikurt1 skrev:
AL 48

Helt rigtigt!!
Derfor mener jeg heller ikke at man skal være så ømskindet over, at de en gang imellem "kommer til" at tage røven på en godtroende eller fuld turist. Som sagt,-det gøres over hele verden. Også i DK.Wink

bagerbager
AL 48 skrev:
thaikurt1 skrev:
AL 48

Helt rigtigt!!
Derfor mener jeg heller ikke at man skal være så ømskindet over, at de en gang imellem "kommer til" at tage røven på en godtroende eller fuld turist. Som sagt,-det gøres over hele verden. Også i DK.Wink
jeg har købt taletids kort i 7/11 i pattaya og ekspedienten satte det direkte på min tlf og fixede så jeg fik bonus,hver gang jeg handlede i den butik tog jeg kun sedler og lod mønter ligge som tak for god behandling, det er noget de husker og så smiler de hver gang man kommer i foretningen

AL 48
bagerbager skrev:
AL 48 skrev:
thaikurt1 skrev:
AL 48

Helt rigtigt!!
jeg har købt taletids kort i 7/11 i pattaya og ekspedienten satte det direkte på min tlf og fixede så jeg fik bonus,hver gang jeg handlede i den butik tog jeg kun sedler og lod mønter ligge som tak for god behandling, det er noget de husker og så smiler de hver gang man kommer i foretningen

Ja,- bare man viser lidt venlighed og forståelse forskånes man for mange uheldige ting, og bliver mødt med et smil.-Ikke et grin. Fingeren op.

natty
bagerbager skrev:
AL 48 skrev:
thaikurt1 skrev:
AL 48

Helt rigtigt!!

Bagerbager jeg er forsåvidt enig med dig i at det godt at være betænkelig og vise respekt, men jeg har aldrig set andre lade mønterne ligge i 7-11. Det synes jeg er lidt overdrevent. På mig virker det som at give drikkepenge i en departmentstore eller hos en gadehandler, når jeg har købt et par underbukser, eller i et supermarked for god betjening. Godt nok er thaier glade for tips, men det tror jeg sgu ikke de forventer at få, det er bare god kundeservice. Måske var det et lille overbærende smil?

Gokinok
Hæ!

Det næste bliver vel at man giver dem ens gamle brugte skjorter og bukser i tip..

Vi er langt ude er vi ikke?

Give tip i en forretning, hold nu op Bette Bager Bager, de bliver sgu´ da fornærmede de stakkels unge mennesker!

Hammer

Doc Gonzo

MM
Jeg giver gerne tip, og gerne 10B til den ting tong ude i landsbyen, så han kan få lidt sul på kroppen af en billig nuddel suppen med fiskeboller., men da ikke i 7/11, og lig. kæder. Angel
Redigeret af MM d. 17/12-2010 16:13

http://mhhm.dk/sveg
Amagerdreng
Hvornår gives TIPs og hvor ?? Hvorfor ikke give tips i 7/11 ??
Jeg gør det gerne specialt hvis jeg har fået den hjælp jeg har bedt om feks. Du køber simcard og personen sætter det i din tlf-kommer penge på og får din telefon opstartet. SÅDAN Lad os sige det bliver 282 bath jamen så giver jeg gerne 300 bath tager ikke de små penge retur men siger "Tak for hjælpen" På denne måde bliver personen IKKE FORNÆRMED" og du får et smil. Giver du tip til en Bellboy ? når han har slæbt din tunge kuffert op på 4 sal ? YEPS. Efter 10,30 time i fly og 2 i taxi så gider jeg ikke selv slæbe det op så ja. Og med tanke på lønnen til disse unge mennesker så hvorfor ikke... Lad mig komme med et eksempel som egentelig ikke har noget med tips at gøre men om anden hjælp. I år boede jeg på et hotel i Pattaya på 3 road. Deres to bellboys var vældig søde og hjalp med alt. En dag kom jeg ned og så at den ene bellboy var rigtig syg. (kunne næsten ikke trække vejret-hostede som besat-og var næsten grøn i hoved) Jeg snakkede med ham og spurgte "Hvorfor blir du ikke hjemme når du er så syg" Hans svar var "Så får jeg ikke løn og kan ikke undvære de 200 bath jeg får pr dag" (12 timer) "Det første jeg gjore var at give ham 300 bath og sagde "GO HOME" svaret var "Imorgen blir jeg hjemme TAK" og ja næste dag kom han ikke og da han igen kom på arbejde sagde han "Tank you not many farang like you" Det fik jeg ud af at være den barnhjertige samaratan. Snakkede ovenikøbet med hans kæreste som også takkede mig.
Og til MM. SÅDAN du og jeg dør ikke af at slippe 50 bath til en der virkelig mangler en skål ris med nudler. Friends again

Gokinok
Jeg har lige vrælet mig igennem en pakke Kleenex efter at ha´ læst "Den Barmhjertiges" indlæg ovenfor...

Nu var det så ikke lige hjertets ømme tårer det flød med, men istedet kaskader af lattertårer der væltede ned ad mine bajer-ophovnede og blodsprængte gamle kindposer!

Amagerboy:

Tager du tykt p*s på os?

Jeg håber det, for du er en af de selvfede og selvgode turistamatører der ødelægger Thailand som billig turist-destination, ved at vænne folk til alt for mange drikkepenge, og især drikkepenge og nu også socialhjælp til dem der ikke har krav på det, ej heller forventer det!

Har du et indre kald om at være barmhjertig samaritan, så gå ind i en organisation og hjælp hvor det virkelig rykker, Afrika, Haiti m.v., og hold dig langt væk fra LOS.

Tak for det...

Sad

Doc Gonzo
Redigeret af Gokinok d. 17/12-2010 18:40

Djan
Har man ikke lidt tips til rengøringen,, så skal man ikke tage på ferie.
Det være sig USA eller Thailand. Same same.

rinpoche
Amagerdreng skrev:
Jeg gør det gerne specialt hvis jeg har fået den hjælp jeg har bedt om feks. Du køber simcard og personen sætter det i din tlf-kommer penge på og får din telefon opstartet. SÅDAN Lad os sige det bliver 282 bath jamen så giver jeg gerne 300 bath tager ikke de små penge retur men siger "Tak for hjælpen" På denne måde bliver personen IKKE FORNÆRMED" og du får et smil.

For det første må jeg spørge om du også giver drikkepenge i Netto.
Og hvis ikke, hvorfor så ikke?
Kassedamen kan meget vel være en underbetalt, hårdt arbejdende enlig mor til 2 små børn, der dårligt kan få dagen og vejen til at hænge sammen.

For det andet skulle det slet ikke undre mig, om personalet i 7/11 slet ikke MÅ modtage drikkepenge, da det er en franchise baseret koncept-forretning.
Du får et smil? Det skal du ikke lægge så meget i, der er mange smil i Thailand. Det kunne meget vel være et smil affødt af beklemthed ved situationen.

For det 3. så er jeg glad for, at jeg aldrig har oplevet at skulle stå og vente på at komme til at betale i en kø, fordi der foran mig står en farang, der tror han er i en mobilbiks og får ekspedienten til at hjælpe sig med noget som min søn på 9 år kan finde ud af på 2 minutter.

Djan
dp
Redigeret af Djan d. 17/12-2010 19:26

Amagerdreng
Hvad raver det mig om jeg er "en af de selvfede og selvgode turistamatører der ødelægger Thailand" som du mener jeg er.Jeg er på ferie og har råd til det så hvorfor ikke ?? Har du råd ?? Jeg giver fordi jeg har lyst til det og er menneskelig (og måske også hjælper andre steder i verden) Drikkepenge i Netto NÆ men gider mange gange ikke tage de små 1 og 2 kroner så kald det drikkepenge eller ligende. Vi er alle heldigvis så forskellige. og FRED VÆRE MED DET.
AK OG VE. Nogle bruger deres penge på Øl og sprut mens jeg hellere vil give ud for at få et smil (kald det bare købe et smil det er DK2ren sikkert med på) SUK Kravl tilbage i flasken. Og så god weekend.Kick you
PS. Nu var de beløb jo altså bare fiktivt så HA vågn op. Og kald det drikkepenge. NÆ jeg gider bare ikke have de mønter i min pung.
Redigeret af Amagerdreng d. 17/12-2010 19:12

Djan
rinpoche skrev:
Amagerdreng skrev:
Jeg gør det gerne specialt hvis jeg har fået den hjælp jeg har bedt om feks. Du køber simcard og personen sætter det i din tlf-kommer penge på og får din telefon opstartet. SÅDAN Lad os sige det bliver 282 bath jamen så giver jeg gerne 300 bath tager ikke de små penge retur men siger "Tak for hjælpen" På denne måde bliver personen IKKE FORNÆRMED" og du får et smil.

For det første må jeg spørge om du også giver drikkepenge i Netto.
Og hvis ikke, hvorfor så ikke?
Kassedamen kan meget vel være en underbetalt, hårdt arbejdende enlig mor til 2 små børn, der dårligt kan få dagen og vejen til at hænge sammen.

For det andet skulle det slet ikke undre mig, om personalet i 7/11 slet ikke MÅ modtage drikkepenge, da det er en franchise baseret koncept-forretning.
Du får et smil? Det skal du ikke lægge så meget i, der er mange smil i Thailand. Det kunne meget vel være et smil affødt af beklemthed ved situationen.

For det 3. så er jeg glad for, at jeg aldrig har oplevet at skulle stå og vente på at komme til at betale i en kø, fordi der foran mig står en farang, der tror han er i en mobilbiks og får ekspedienten til at hjælpe sig med noget som min søn på 9 år kan finde ud af på 2 minutter.

Giver nu heller ikke tips i 7/11. Ville selv blive beklemt, hvis jeg arbejdede i en sådan, da det ikke er kotyme i de butikker. Så 18 Baht er vel nærmest at regne for en hån, hvis det er profitten den dag Grin "Uh uh.. falang give me 3 kroner.. I can live happily ever after now!"
Finder i øvrigt altid selv et fast family-mart de steder jeg er, når jeg er i Thailand. Og de er meget glade for mig efter et par gange - uden tips.
Men rengøring, bell-boy osv. - det er kotyme i det meste af verden.

Kort sagt - giv drikkepenge, hvor det forventes og hvor det er fair nok. Vil du imponere trunten i 7/11, så giv hende 1000 Baht.
Har en gang givet 500-600 Baht i tip efter en fantastisk fodmassage, forplejning. Kunne nærmest flyve bagefter.
Hele butikken løb nærmest efter mig, da jeg gik med store smil og grin (ved ikke om de ville have resten af mine penge hahaha), men sjovt var det og hun fortjente hver en Baht.

Kan man noget ekstraordinært, så giver jeg sgu gerne 100 kr ekstra.
Redigeret af Djan d. 17/12-2010 19:24

Gokinok
Djan:

De "store smil og grin" var hysterisk hånlatter, for du var til grin!

Sjovt som i amatører endnu ikke har fattet hvad et smil (eller alle varianterne) betyder i Thailand...

Rinpoche, kan du ikke give en lektion, for jeg tør knap nok ytre mig mere, eller sætte et link ind, så pøbelen kan blive oplyst!

Rolll

Doc Gonzo

Djan
Amagerdreng skrev:
Hvad raver det mig om jeg er "en af de selvfede og selvgode turistamatører der ødelægger Thailand" som du mener jeg er.Jeg er på ferie og har råd til det så hvorfor ikke ?? Har du råd ?? Jeg giver fordi jeg har lyst til det og er menneskelig (og måske også hjælper andre steder i verden) Drikkepenge i Netto NÆ men gider mange gange ikke tage de små 1 og 2 kroner så kald det drikkepenge eller ligende. Vi er alle heldigvis så forskellige. og FRED VÆRE MED DET.
AK OG VE. Nogle bruger deres penge på Øl og sprut mens jeg hellere vil give ud for at få et smil (kald det bare købe et smil det er DK2ren sikkert med på) SUK Kravl tilbage i flasken. Og så god weekend.Kick you
PS. Nu var de beløb jo altså bare fiktivt så HA vågn op. Og kald det drikkepenge. NÆ jeg gider bare ikke have de mønter i min pung.

Ja, ja.. Men du behøver jo ikke skide på folk ved at give dem 3 kroner.
Helt ærligt, så har de thai'er grint af dig, når du i din selvfedme har troet, at du som den store rige farang har reddet deres familie i de næste 3 generationer.

3-4 kroner er skam fint - når de gives, hvor det forventes - og hvor de får 10 3 kr. hver dag i tips. (turiststeder)
Redigeret af Djan d. 17/12-2010 19:31

Spring til debat: