Se indlæg
 Udskriv debat
Thai kvinder
rolan
håber ikke indlæket kom til at lyde forkert

Kimpil
Jeg ved ikke om jeg kan tillade mig at svare, da mit kendskab til thaikvinder begrænser sig til kolleger på sygehuset, samt dem jeg lige har mødt på min første tur til Thailand.
Men jeg forsøger nu alligevel.

I mine øjne er thaikvinder ligesom alle andre kvinder. De gør ind imellem nogle ting som de er tvunget til i forbindelse med de skal sørge for deres forældre. Vi kan ikke sætte os ind i de fattige kår nogle af dem kommer fra og hvilken loyalitet de føler overfor deres familie. Jeg kunne aldrig finde på at fordømme dem, de gør kun hvad de føler sig tvunget til. På mit månedslange ophold mødte jeg både barpiger og alm. thaipiger og fælles for dem alle er, at de alle arbejder for at forsørge deres familier. Den ene havde endda været nødt til at sælge sin restaurant gennem 10 år for at betale familiens bankgæld.

Så i mine øjne fortjener størsteparten min fulde respekt
Redigeret af Kimpil d. 07/12-2005 21:03

www.pilegaard-christiansen.dk
Mintz
1: ang. at sende penge til familie .. som i her i DK ikke forstår er FORDI : i vokser ikke op med fattigdom .. og de fleste har altid sine forældre der hjælper dem hele vej indtil de blive 18 -- der synes de fleste forældre at man er voksen nok til klare sig selv..? ikke?
men i Thailand hvis man har et job skal man hjælpe forældre ang. penge .. for være taknemlige.. er et tak for de passer på os dengang vi var små.. og bruge al sine tid på os .. jeg kan godt se at man bytte roller her i DK .. at forældre forsøger en indtil man kan klare sig selv.. man hvornår kan man klare sig selv når man er i Thailand`? jeg arbejderde fks. i et sko butik som min faster havde engang .. i weekenden.. der var jeg kun 11 år der fik jeg 100 bath .. for jeg kan komme i skolen hverdang .. der brugte jeg 20 bath om dagen på skolen... hvornår er man voksen ?
Goddag Wink

เมื่อรู้สึกตัวก็สายเกินไป
หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

Suk Rak Ning
Mintz.....
Jeg tror vi fleste her, er klar over det med penge og Thai-Fam.

Er du ude på at få os Danskere til at fremstå som DUMME ?????????

Suk....................Cool

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Robert Kronberg
Hej alle,

Kan vi ikke være lidt flinke ved Mintz. Hun er sød og sjov at have med her, og det er godt at høre hendes vinkel.

Hun lyder måske dansk og opfører sig også meget dansk, og hun er hurtig på tasterne, men hun er stadig Thai. Desuden har hun kun boet kort tid i DK, så det er ikke alt, hun forstår på samme måde som os. Hun kan nemt overse nuancerne, og vi kan ligeledes nemt overse hendes nuancer. Det burde I allerede genkende fra jeres Thai-koner/kærester.

Og jeg forstår sandelig godt, hvis hun som Thai føler sig provokeret over, at høre at Thaiere er dummere end danskere.
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Kimpil
@Robert

Jeg giver dig helt ret - Jeg bliver også stødt over hvordan nogle danskere bosiddende i Thailand omtaler deres værtsfolk. Magen til nedladenhed og mangel på respekt skal man lede længe efter. Det undrer mig, hvordan de kan leve blandt så dumme mennesker Shock
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på

MisterM
Kimpil skrev:
@Robert

Jeg giver dig helt ret - Jeg bliver også stødt over hvordan nogle danskere bosiddende i Thailand omtaler deres værtsfolk. Magen til nedladenhed og mangel på respekt skal man lede længe efter. Det undrer mig, hvordan de kan leve blandt så dumme mennesker Shock

Krage soeger mageGrin Dumme mennesker kan kun leve og omgaas dumme menneskerGrin

thaikurt1
Du har ret KronbergTH vi skal vaere glade for Mintz gider at bruge tid hun kan belyse vise sider af det thailands samfund som vi ikke kender selv og vi er gift eller kommer sammen med en thai.

Ps VI skal vare flinke over for alle ogsaa thai
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
rinpoche
Bare fordi der mange thai kvinde der lever af at være luder.. det betyder ikke ALLE THAILNÆNDER kvinde er som dem vel

Nope, jeg mener også at medierne bærer en del af skylden for den tilsyneladende stigma mange forbinder med thai-kvinder qua deres ensidigt negative dækning af thailændere i Dk og for den sags skyld også i høj grad af selve Thailand.
Dårlige nyheder/skandaler og whatnot sælger, det gør historien om den arketypiske thailandske familie der lever lykkeligt ude på landet ikke!.

mvh
rinpoche

Mintz
Suk skrev:
Mintz.....
Jeg tror vi fleste her, er klar over det med penge og Thai-Fam.

Er du ude på at få os Danskere til at fremstå som DUMME ?????????

Suk....................Cool

Det er slet ikke det .. jeg vil gerne have at i skal forstår det ... at sende penge ..er noget vi gøre over for vores forældre... fordi for en dansk familie .. kan de slet ikke forstår hvorfor jeg sende penge til min mor...? og det jeg prøv er kun forklare hvorfor man gøre det ..

nogle gange kan jeg heller ikke svare på folk når de spørge mig hvorfor jeg sende penge til min mor...? det er nok en del af mig der er blev "for" dansk siden jeg ikke kun svare på hvorfor jeg sende penge til hende.. Frown
Redigeret af Mintz d. 08/12-2005 12:39
Goddag Wink

หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

Kimpil
@Mintz

Jeg synes også det er meget svært at forstå, men accepterer det fuldt ud. Dem jeg kender er villige til at leve på en sten, bare de kan sende forældrene penge. Den anden dag sendte jeg min veninde lidt penge, hvorefter hun betalte husleje og sendte resten til sine forældre. Nu går hun næsten uden penge og suger på lappen. For mig som dansker er det en uforståelig art for familiefølelse, men jeg kan ikke lade være med at beundre den.
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på

Robert Kronberg
Hej Mintz,

Mintz skrev:
nogle gange kan jeg heller ikke svare på folk når de spørge mig hvorfor jeg sende penge til min mor...? det er nok en del af mig der er blev "for" dansk siden jeg ikke kun svare på hvorfor jeg sende penge til hende.. Frown

Det er "sprogforvirring". Når du tænker som en Thai, ved du, at det er din måde at sige tak og vise respekt til hende.

Men når du tænker dansk, giver den forklaring ikke mening, da vi ikke siger tak eller viser respekt på den måde.

Men husk at du er Thai, og det er din mor også, og hun vil aldrig kunne forstå den danske forklaring. Du bør derfor fortsætte med at sende penge (inden for rimmelighedens grænse).

Det er mit råd.

"

Mintz
jeg forklare min mor mange gang at jeg ikke altid kan sende penge til hende .. når jeg lerver på kontanthjælp fordi jeg er på højskole.. når hun ringe og sige at lille bror er på hospital og hun skal bruge penge.. hvad skal man så gørè? selvom jeg ikk havde noget bliv jeg nødt til låne penge .. og hos thailænder er renter ret højt. 20% !

Men hvis man tænker pp dansk : Hun er mor. Jeg er hendes barnet.. hvem skal forsøger hvem..? er det mig skal bytte rollen med hende ?Frown
Goddag Wink

หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

rinpoche
og hos thailænder er renter ret højt. 20% !

Ja, ågeri er udbredt. Utroligt at thailændere ikke kan finde ud af at hjælpe hinanden, men partout skal suge blod af hinanden Sad, men det er jo ligesom en anden diskussion.

rinpoche

Robert Kronberg
Hej,

Mintz skrev:
jeg forklare min mor mange gang at jeg ikke altid kan sende penge til hende .. når jeg lerver på kontanthjælp fordi jeg er på højskole.. når hun ringe og sige at lille bror er på hospital og hun skal bruge penge.. hvad skal man så gørè? selvom jeg ikk havde noget bliv jeg nødt til låne penge .. og hos thailænder er renter ret højt. 20% !

Men hvis man tænker pp dansk : Hun er mor. Jeg er hendes barnet.. hvem skal forsøger hvem..? er det mig skal bytte rollen med hende ?Frown

Dilema...

Du må sætte nogle grænser. Hvis du ikke har penge, så har du altså ikke nogen penge, uanset hvor svært det er at sige fra. Du må også prøve at forklare din mor, at du ikke er rig, for det tror hun sikkert.

Har du ikke nogle ikke-Thai venner, som du kan låne af?

Og hvorfor kan din lillebror ikke gå på hospitalet under 50-baht-programmet, eller er det 30 baht? Det gør alle andre.

"

latour82
Mintz det dillema du har med at sende penge til din mor i Thailand når du ikke har flere penge, det problem deler du sikkert med mange andre.

Der er sikkert mange gange grund til ballade på hjemmefronten, når lillebrors motorcykel går i stykker derhjemme i det fjerne Thailand og der skaL sendes penge hjem, selvom køleskabet er tomt i Danmark, der er det ikke altid at den Danske partner har forståelse for den priotering.

Heldigvis har vi ikke haft den problemstilling i vores forhold, da min kones familie bestemt ikke lider nødSmile, de er faktisk rigeGrin, men derfor ved jeg jo godt at det er en del af Thaikulturen at man hjælper sine forældre

Niels

nicefarang
Hvis du er på kontanthjælp så er der ikke meget at gi af. Du må forklare hvor høje leveomkostnigerne er herhjemme.

Er det thaier i Danmark der tager 20 % ???

Jonah hex
nicefarang skrev:

Er det thaier i Danmark der tager 20 % ???

Yeps og det er kun pr. mdr.
Og de er ikke søde ved hinanden, Vi har enda en selvbestaltet thaimafia som kigger forbi, hvis der er problemer........

nicefarang
Kører de i mercedes med buddaer dinglende over instrumentbrættet Smile

Webmaster
Jeg har desværre også haft oplevelsen af at se thaier herhjemme låne penge til 20% om måneden. Det er den dag i dag stadigvæk fuldstændigt uforståeligt for mig at nogle "hopper" på den.

I de tilfælde som jeg har overværet så er en thai/kineser kommet på besøg med sin sorte attachemappe. Den bliver åbnet og personen (hvis det er en ny "kunde" i butikken) der vil låne penge må bevise at vedkomne mindst er på dagpenge for at blive godkendt som kreditværdig af thaien/kineseren.

Når godkendelse er over, så noteres datoer, rente og beløb i den sorte bog og der kvitteres for beløbet og pengene udbetales - og attachemappe kan lukkes igen.

Jeg har endnu ikke hørt om nogle som det er lykkes for at lade være med at betale gælden tilbage. Kun et tyndt rygte om én som stak af fra Danmark til Thailand - og om det er sandt og hvad der eventuelt videre er sket i den sag ved jeg ikke.

Sagt på en anden måde, hvis jeg virkelig var tvunget til at låne penge på denne uautoriseret måde så ville jeg nok foretrække at låne af nogle med rygmærke på i stedet. Heldigvis er jeg ikke i den situation, og jeg kan kun anbefale at herboende thaier hellere dør af sult end låner på de vilkår - bare tænk på hvor mange thaier som realt bliver "holdt" som "slaver" på diverse klinikker i årevis for at tilbage betale gælden. Som oftes pga. en syg spillelidenskab.
Redigeret af Webmaster d. 08/12-2005 18:02
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Spring til debat: