Se indlæg
 Udskriv debat
Når du er i Rom ....
rinpoche
Jeg undskylder for denne noget kryptiske overskrift, men jeg kunne ikke lige finde en passende.

Den historie jeg vil fortælle, udspiller sig på Koh Chang for en årrække siden.
Jeg opholdt mig den gang på øen i 3 måneder, og mange af de andre besøgende var tilsvarende "farang long time".

Dette gjorde også, at de fleste kendte hinanden og tilbragte megen tid i hinandens selskab.

En aften var der en australsk gut, der efter at have været "deserteret" fra Koh Chang efter blot at have tilbragt en måned der, vendte tilbage fra et besøg i Laos.
Han havde der lidt under et anfald af dengue feber og havde tabt sig betragteligt.
For dels at fejre den fortabte søns tilbagekomst såvel som at bidrage til at han hurtigst muligt kom tilbage til en passende foderstand, blev det i "ø-rådet" besluttet at afholde et seriøst kalas nede på stranden.

Der var især stemning for at vi skulle have Puu Phat Pårng Garii, krabber, svitset i karry og det ad libitum.
Vores restaurant der var tilknyttet hyttekomplekset kunne ved en forespørgsel ikke honere denne voldsomme efterspørgsel efter krabber, da vores selskab bestod af 15 personer.
Men de foreslog at jeg selv kørte ud og indkøbte disse, og de ville så tilberede dem for os i forventningen om at få et par stykker selv.

Afsted gik det mod den nærliggende fiskerlandsby.
Her så total uddødt ud og jeg måtte opløfte min spæde røst til ikke uanselige højder for at få en smule opmærksomhed.
En søvndrukken fisker kom ud af sin hytte, missede mod solen, gned sig i øjnene, harkede og kløede sig i røven inden han så sagde "Arai"?

En mand af få ord. Det kan jeg så også: "Krabber, mester og 10 kilo".
"Maa sa". Kom her, lød det kortfattede svar. Han hev et net op af kanalen, der afslørede myriader af spillevende krabber, og jeg får hældt mine 10 kilo krabber over i et par medbragte net.
"200 baht!", det er jo det rene optrækkeri!

Lettet over at jeg forsvinder med indkøbet returnerer han til sin hytte. Der er nu engang ikke noget så belastende som kunder.

Vel ankommen tilbage til de andre, har personalet dækket op til os nede på stranden under kokospalmerne.
Det ser festligt ud. Alle de "usual suspects" er til stedet undtagen nordmanden, han har som sædvanligt svært ved at løsrive sig fra den lille restaurant, der har det prangende skilt hængende udenfor, hvorpå der står:
"Buy one bottle of Mekong and smoke all the gancha you want for free" (Jeg har udeladt alle stavefejlene)

Vi bliver bænket og ind kommer de karry stegte krabber samt et overflødighedshorn af anden thai mad.
2 thai gutter fra restauranten er også med og vi gør alle en ihærdig indsats for at støde al den dejlige mad ned, mens vores australske bekvemmelighedsflygtning underholder med historier fra Laos. Der er indikationer der tyder på, at han snart vil opnå sin gamle kampvægt igen at dømme efter de mængder af mad han indtager.

Solen er gået ned, der er ikke en vind der rører sig.
Den eneste lyd er en sagte dønning fra havet ikke 5 meter fra hvor vi sidder og så selvfølgelig cikaderne, der dog forstummer i takt med mørkets indtræden, kun en forsagt fårekylling forsætter uanfægtet sin ouverture.
Havet er sine steder oplyst af grønne lanterner, det er blækspruttefiskerne, forklarer de lokale.
Flakkende petroleumslamper oplyser vores lille selskab, og det er svært hyggeligt.
Bortset fra vores lamper er der så mørkt, at man føler at man kan skære deri. Himlen glimrer ved en utrolig mangfoldighed af blinkende stjerner i den måneløse nat.
Et sort flyveegern kommer lydløst flyvende forbi for at adsprede turisterne, mens skingre og knap hørbare hvin fra de utallige flagermus der flakser rundt for at fange myg er underlægningsmusikken. Det er et totalt fedt koncept.

Alt ånder således fred og idyl, indtil jeg pludselig hører en lyd fra kokospalmen vi sidder under. Jeg skal til at kigge op, da jeg mærker noget suse tæt forbi mit hoved og umiddelbart derefter en smerte i min lilletå.
Folk springer forskrækket op. "Hva faen var det"?
En kokosnød havde løsnet sig fra sit fæste i palmen, var drattet ned fra mindst 15 meters højde, havde passeret mit hoved i højst 20 centimeters afstand og havde ramt mig på det yderste af lilletåen med blot en lille hudafskrabning som resultat.

Jeg nåede ikke engang at blive forskrækket, det gik så hurtigt og intet skete jo.
Jeg får at vide at jeg er en "Glückpilz og Lucky Bastard, doesn`t your shit smell? Born under a lucky star" osv fra mine empatiske rejsekammerater.
Thailænderne derimod tager det helt anderledes alvorligt. Den ene af dem trækker mig til side og siger som så:

"Kan du se det Phra Phum (åndehus) der står derhenne lige ved indgangen til restauranten"?
Det kunne jeg jo godt.
"Du er vel klar over, at de eneste grund til at du ikke fik nødden i nødden var, at ånden derinde holdt hånden over dig"?
Tjoo, hvis du siger det.

"Hvad du skal gøre imorgen er, at bringe røgelse, mad og drikke til åndehuset som tak for hjælpen".
Jeg svarer respektfuldt, dog lidt henholdende.
Jeg har absolut ikke i sinde at gøre noget i den retning, og faren er drevet over.

Generatorerne på øen forstummer kl. 22.00. Restauranten lukker, og vi begiver os så småt hjemad.
Forinden må vi dog lige forbi "ganchaa" restauranten for at hente Orla nordmand, der hverken kan gå eller stå.
Det er ligesom en tradition.

En ny dag gryr, og jeg har slået åndehuset helt ud af tankerne.

I bagklogskabens ulidelige lys var der måske ikke så klogt. Jeg har aldrig fejlet noget som helst i Thailand, men i løbet af eftermiddagen kommer der nogle symptomer på at alt ikke er helt i vater.
Jeg får en nederdrægtig hoste, ondt i tænderne og bihulerne og min stemme bliver reduceret til en hæs raspen oftest iagttaget hos kæderygende lørdagsgæster på et værtshus ud på de små timer.
Feber støder til, og jeg er reduceret til en skygge af mig selv.
Selvmedlidenheden indfinder sig, mens jeg groggy krabber af sted for forsøge at finde et skyggefuldt sted.
Medlidenhed er dog det sidste thai fyren fra igår giver udtryk for da han passerer mig, mens jeg ligger mere eller mindre bevidstløst i min hængekøje og stønner som om min sidste time er kommet.

"Som nam na" Det bad du selv om. Han er ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg havde set hån på hans velmente anbefaling om at vise åndehuset den fornødne respekt for at have holdt hånden over mig.
Min begejstring over at have lært et nyt udtryk kan næsten ingen ende tage, desværre kan jeg ikke rigtig udtrykke min taknemmelighed med andet end en svag bevægelse af håndleddet. Det eneste der holder mig i live er tanken om at jeg snart skal dø.

Denne bedrøvelige tilstand varede ved et par dage, indtil et par af gutterne ikke kunne tage min klynk mere. Jeg blev håndfast samlet op, anbragt på laddet af en songtaew og fragtet til den lokale "Hong Anamai" klinik.
"Hvem skal vi skrive til"? spurgte lægen lakonisk efter undersøgelsen. (Okay, der strammer jeg den)
Jeg blev selvfølgelig forsynet med et drabeligt batteri af flasker indeholdende multi-spektret antibiotika, men de gjorde jobbet, og efter en bagatel af 10 dage var min stemme på normalen igen.
Nogle hævdede at dette ikke var en forbedring, men lad det nu ligge.

Dette indlæg var ment som en kort beretning, men så kom dagbogen indover.

mvh
rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 08/10-2010 19:03

John
Tak for at du gider dele oplevelsen med os.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
rin:
tak for en dejlig ferie historie fra dig igen, du kommer altid med sådan nogle skønne beretninger.Wink
tænk hvis der virkelig var noget om det "åndehus"???..ikke for at lyde overtroisk, men de thaier kan sku nogle triks nogle gange med at vide mange ting...jeg er dog ikke selv overtroisk overhovedet....men du stod vel bagefter og tænkte lidt efter selvfølgelig....men sådan sker der jo tilfældigheder ...med åndehuse også måske...

kro90
Hold da helt k... , kan der også skrives sådan på DTW, det er jo super læsning. i forhold til alt det andet mærkelige "fyld" Mere af samme skuffe og DTW har forbedret sig 100%, tilbage til goe gamle dage.
Længe siden der har været så godt et indlæg
TAK
Kim

rinpoche
Ved du hvad, soi7?
Jeg tænkte godt nok længe over hele den affære.
Syntes det var lidt for meget til at det kunne være et sammenfald Smile

Og til såvel dig som John, tak for kommentaren, den er værdsat.

mvh
rinpoche

rin:
respekt herfra igen.........god beretning igen fra dig....og tak for det.
du har er utrolig god sammenfatning af thai forhold....Smile

Så gjorde han det igen - ham Rinpoche! En historie med vid og bid og horisont.

Tak er kun et fattigt ord!

Kunne ønske at Webmaster ville samle dine fortællinger i en særskilt box som alle så kunne læse og lære af.

Apropos Åndehus, så skrev jeg en fortælling for et års tid siden om skiftet fra nyt til gammelt åndehus med tilhørende Shaman og offergaver. Det blev en uforglemmelig dag, som specielt jeg lærte meget af, omkring thaikultur og tænkemåde.

Siden den dag er der ting herude som jeg tror mere på og får mig til at overveje ord og handlinger som jeg ellers ville have løst på god gammel dansk verdensfjern/overfladisk måde.

Håber på nye input Rin!

Skeptikeren

Boes
Tak for at du deler med os ! Som sædvanligt en beretning fra dig af ypperlig kvalitet
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

paulsenp
Ja, atter en herlig beretning fra rinpoche.

Også denne gang har jeg været nødt til at læse det en gang mere, for at være sikker på at have fået det hele med.
Peter

DKPete
endnu en kanon historie fra Rin........du burde udgive din dagbog :-)

sni
Tak til Rinpoche, for endnu en god beretning.Herlig læsning.Sunflower

Payanak
Der er mere mellem himmel og jord!
Tak for en god fortælling, og kan man opfordre dig til at starte en tråd omkring åndehuse?
Jeg tror selv på, at det kan være gunstigt at have respekt for og ofre til div. hellige symboler, og på den måde kanalisere positiv energi i retning af en selv og familien.

sony
DKPete skrev:
endnu en kanon historie fra Rin........du burde udgive din dagbog :-)

Jeg kan kun være enige her, altid en fornøjelse at læse rin's fortællinger eller for det meste da hæ hæPfft
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

Robert Kronberg
Ja, flot historie.

Jeg er heller ikke overtroisk, men har oplevedet flere ting i mit liv, som ikke burde kunne lade sig gøre. Dem skal jeg ikke komme ind på her.

Da jeg flyttede til Thailand med få penge på lommen, og derfor levede på nedtælling, og fortsat nedtælling uden fremgang. Nå, jeg pakkede jeg nu lidt mere ud af flyttekasserne.

Ups - da jeg skulle pakke mit indbo i Danmark havde jeg måttet være ganske kreativ for at få det hele ned i det antalt flyttekasser, som jeg havde budgetteret med.

Ja ups, jeg fandt en 20 år gammel Budda-figur, som jeg kreativt nok havde anbragt i en sko. Teknisk set var det smart at udnytte den plads, som der er i en sko...

Men at putte en Buddha-figur i en sko...

Herefter begyndte det at gå bedre, og gennem årerne i Thailand er jeg begyndt at få større respekt for thaiernes respekt for diverse, efter danske forhold, overtroiske fænomener.

Og har jeg været i en vanskelig situation, hvorpå thaiere ville følge mig til en eller anden tak-ting ved en figur eller et tempel, så har jeg gjort, hvad jeg skulle, også selvom jeg hverken er overtroisk eller buddhist.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
moon
BVDr Utrloig morsom læsning men for helvede en dårlig overskrift Angel Det tog mig lidt tid i det hele taget at åbne en historie om når du er i Rom indtil det slog mig det må have noget at gøre med at drikke rigelige mængder med rom Come here sun
Mvh
Moon
Violin

Payanak
Overskriften er rigtigt nok lidt kikset, men det ændrer ikke på værdien af historien, som er stor for DTW.
Overskriften kunne måske have ligget tættere på det overnaturlige, som er det historien vel mest drejer om.

sank
Angry Håber du har lært rinpoche ?

Robert Kronberg
Payanak skrev:
Der er mere mellem himmel og jord!
Tak for en god fortælling, og kan man opfordre dig til at starte en tråd omkring åndehuse?
Jeg tror selv på, at det kan være gunstigt at have respekt for og ofre til div. hellige symboler, og på den måde kanalisere positiv energi i retning af en selv og familien.

Efter at have genlæst dit svar, som jeg er enig i, så vil jeg supplere med at sige, at det også gør thaiere i ens hjem eller firma mere rolige, hvis de ved, at tingene sker på behørig vis, ligesom de også er glade for den respekt, som man viser deres tradition (herunder religon og animisme).

Når og hvis en thai gør opmærsom på, at noget står eller er forkert i mit hjem eller på mit kontor, så retter jeg det altid snarest muligt.

Det er vel ligesom, hvis der flyttede en thai ind i mit hjem i Danmark (hvis jeg boede i Danmark) og hang en kors på hovedet på væggen, så ville jeg også påtale det og forvente, at det blev vendt rundt, uanset om jeg var kristen eller ej.

Vigtigheden i at følge og respektere thaiernes tradition ses fx ved, at selv de helt store udenlandske firmaer altid har et åndehus etc, og desuden kan en religiøs figur og et kongebillede sagtens organiseres på en måde, så det ser pænt ud med vestlige øjne.

Bemærk i øvrigt, at der ikke kun skal et åndehus til, hvis det skal være helt korrekt, men der skal to til, hvor det ene er større end det andet.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
noisnabo
Skeptikeren skrev:
Apropos Åndehus, så skrev jeg en fortælling for et års tid siden om skiftet fra nyt til gammelt åndehus med tilhørende Shaman og offergaver. Det blev en uforglemmelig dag, som specielt jeg lærte meget af, omkring thaikultur og tænkemåde.

Hvor finder vi den?

På forhånd tak.

Jeg har oplevet flere forskellige ting, som jeg ikke kan finde ud af, om det overnaturlige ånder eller tilfældighed..

Jeg har bl.a. oplevet noget der ligner din historie.

For at gør det kort, så var jeg på en tempel i Thailand sammen med nogle thai venner. Jeg skulle PLUDSELIG tis rigtig meget, og kunne virkelig ikke holde det. Så løb jeg hen til et træ og tissede ved side af det. Uden at tænke over noget. Mens jeg tissede råbte de noget med at jeg skal flytte mig. Ogsa sagde på thai ''barb'' osv.. Men man kunne jo ikke bare gemme det, når man først er begyndt og tis, jeg vendte mig om i stedet..

Træet var et hellig træ, hvor thai'er kom med ''brugt'' buddha figuer og åndehuse og lagde dem der. Der var gul bånd rundt træet, mennesker wai træet sammen med det brugte buddha figur. Det vidst jeg godt, men jeg tænkte slet ikke over det.

Gæt hvad der sket med mig dagen efter... Jeg blevet rigtig syg, med højt feber og kvalme ca. 3-4 dage. Jeg kunne ikke andet end at lå på sengen. Indtil en ven sagde det til min mor om jeg tissede der forleden dag.

Min mor som er thai, hun blevet meget overrasket og snakkede med en munk i templet, og fik råd efter jeg ikke var blevet rask.

Vi var ned og sagde undskyld med 3 stk. "tub" (tror jeg nok) Jeg opfattede ikke så meget, da jeg var meget syg. Min mor gjorde også et eller andet.

Dagen efter det, havde jeg det bedre, og blev rask. Vi snakker stadig om det nogle gang. Men personligt ved jeg ikke hvad jeg skal tro på, for ånder er ikke logik for mig. Men jeg har selvfølgelig respekt for det.
Redigeret af d. 10/10-2010 14:02

Spring til debat: