Se indlæg
 Udskriv debat
Spørgsmål om skat i Thailand og i Danmark
wiwa
TomDK skrev:
Slap nu af med jeres brok, men kom ikke og sig at i ikke selv har hørt folk der er blevet lovet guld og grønne skov i Thailand som viste sig at ikke holde stik. Derfor synes jeg det var meget reelt og fair spørgsmål og lige tjekke om manden nu har tjekket facts, og det lyder det jo somom han har. Har man specielle evner og skal lokkes til at flytte til Thailand så er 60.000 da ikke urimeligt, jeg har da arbejdet for firmaer der lønnede deres expats i Kina med væsentligt bedre lønpakker end det i denne tråd.

Men ok jeg vil sku hellere beskyldes for at lægge under for janteloven, end at jeg vil lade være med at sige at det er folk der er blevet snydt.

Hej Tom,

Nej jeg er nu sikker på alt er i bedste orden, mit gamle firma har arbejdet sammen med dem i 22 år og jeg har to kolleger der arbejder der i dag, på 3 år.

Jeg er da meget glad for i hjælper - ligesom jeg er glad for i nævner der kan være snyd.
Du har ret der er væsentlig højere lønninger at hente i Hong Kong og i Singapore, men det er jo ikke Thailand - som jeg synes bedre om.

Jeg fik talt med en skatterådgiver som bekræfter skatteprocenten "knækker" ved 4.000.000 fra 30% til 37%, at det beregnes på den fulde løn udbetalt på 12 måneder, dernede vil de sikkert trække 30% eller 37% og så når jeg kommer hjem, vil dansk SKAT gøre krav på "resten" op til den skatteprocent jeg beregnes til herhjemme, vel omkring 49-52%% - så der skal jeg komme med dokumentationen og så kommer afgørelsen, så det er nok klogt at gemme 12-15% i banken. Han viste dog ikke hvad der blev krævet, det var lidt usikkert efter Thorning sagen - sagde han, men at jeg skal bede om et bindende svar fra SKAT, også fordi det kan jo ændre sig undervejs.

Så der var svaret på det med procenterne ;-) Så mangler jeg lidt af resten ;-)

Mange hilsner,
WiWa

wiwa
wiwa skrev:
Jeg har fået tilbudt et IT chef job i Thailand i en Thailands indehavet virksomhed. De har tilbudt mig en ganske fin expat pakke, med en årsløn som ligger på årligt lige under 4.000.000,- + en bonus sum. I denne forbindelse har jeg en række spørgsmål.

Spørgsmål # 1: Jeg mener at skatten for en årsløn optil 4.000.000 Bath er 30 procent og over 4.000.000 Bath stiger skatten til 37 procent, er der nogle der kan bekræfte dette?
STATUS - 27sep10: Det har jeg fået svar på, det er korrekt, skatten knækker ved 4.000.000 fra 30% til 37%

Spørgsmål # 2: Der har været mange ændringer omkring dobbeltbeskatning, er der en der ved hvad der faktuelt gælder?
Her tænker jeg på hvilke ting skal være opfyldt for at få mulighed for at betale skat i Thailand, som jo er noget mindre end den gennemsnitlige 49% i Danmark. Hvilke forhold skal jeg have styr på i Danmark og hvilke i Thailand?
STATUS - 27sep10: ?

Spørgsmål # 3: Eksempelvis skal man have fremlejet sin lejlighed i Danmark, er det et krav? Er der andet omkring telefon, forsikring, 180 dage væk fra Danmark eller er det 183 dage?

Spørgsmål # 4: Hvordan dokumenterer man de 183 dage?
STATUS - 27sep10: Flybillet, dagbog, forsikring, telefonregning udlandet, kopier af faktura (hotel), benzin kvito mv.

Spørgsmål # 5: Det andet jeg skal spørge om er ”hvad nu hvis” jeg siger ”ja tak” til jobbet i Thailand før jeg kan nå at få fremlejet min leje lejlighed (hvis dette er et krav) i Danmark (fokus er skatteprocenten igen).
Er det muligt at så betale dansk skat i disse måneder og så efterfølgende i Thailand) når den er fremlejet? - eller skal det være på plads før man flytter?/starter i nyt job!

Spørgsmål # 6: Hvis man nu får en bonus udbetalt så man eksempelvis kommer over de her 4.000.000,-Bath så skal man vel betale 37% hvordan foregår det?
STATUS - 27sep10: ? (Skatterådgiver nævner de trækker 37% hvis det er sandsynligt du får over 4.000.000- Bath, men ikke sikkert)

Jeg ved der rimeligt nyligt er lavet nye ændringer, men havde svært ved at finde link dertil, så hvis en af jer har henvisningerne må du gerne skrive disse, så jeg kan printe lidt ud.

Spørgsmål # 7: Ved du hvilket visum, arbejdstilladelse, opholdstilladelse osv. man skal have, skrive også gerne dette (Håber det er ok at spørge om det her, da det vel har relation til indtægten?) - skal det søges fra DK, eller kan man løse det i Thailand, efter man måske er kommet ind på et midlertidigt visum (muligvis det er noget virksomheden hjælper med?)
STATUS - 27sep10: Tom nævnte arbejdstilladelse, hvilket andet - hvilken visum kategori?

[i]Spørgsmål # 8: Man skal vel/jo have et visa kort i Thailand, hvad skal man have med for at få en bank konto?
STATUS - 27sep10: ? (Min DK bank har filial i Singapore, måske den kan bruges?)

På forhånd tak,
WiWa

Wink

Peder1968
Jeg har svaret på det med fremlejning af bolig....

Og det er min. 180 dage....

Jeg forstår ikke hvorfor du går så meget op i det med pengene. Der er vel andre ting der lokker med en stilling i udlandet? Leveomkostningerne i Thailand er også meget, meget mindre i Thailand..... Smile

PS Alle dine spørgsmål kan du finde svaret på www.google.dk
Jeg formoder da du kender lidt til computer Tuttelu Tralla

swedmark
Peder1968 skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du går så meget op i det med pengene. Der er vel andre ting der lokker med en stilling i udlandet? Leveomkostningerne i Thailand er også meget, meget mindre i Thailand..... Smile

Fuldstændigt korrekt Peder1968 at man kan finde alle svar på Google. Men hvis alle gjorde det, så fik vi jo ingen information her på siden Smile

Peder1968
swedmark skrev:
Peder1968 skrev:

Fuldstændigt korrekt Peder1968 at man kan finde alle svar på Google. Men hvis alle gjorde det, så fik vi jo ingen information her på siden Smile

Det var et forsøg på at være morsom. Smile

Med en så fin titel som IT chef, ville jeg nok selv kunne finde de fleste svar og jeg ville nok aldrig "prale" med lønnen. Men sådan er vi jo så forskellige Smile

hugoboerge
Hvor svaert kan det vaere ? Vedkommende der spoerger maa da vaere i stand til selv at google og regne sig frem til et resultat. Foelg denne link, her er fradrag og det hele. Jeg er maaske lidt sarkastisk, men helt aerligt. Mvh

http://www.rd.go....045.0.html

Robert Kronberg
wiwa skrev:
wiwa skrev:
Jeg har fået tilbudt et IT chef job i Thailand i en Thailands indehavet virksomhed. De har tilbudt mig en ganske fin expat pakke, med en årsløn som ligger på årligt lige under 4.000.000,- + en bonus sum. I denne forbindelse har jeg en række spørgsmål.

Spørgsmål # 1: Jeg mener at skatten for en årsløn optil 4.000.000 Bath er 30 procent og over 4.000.000 Bath stiger skatten til 37 procent, er der nogle der kan bekræfte dette?
STATUS - 27sep10: Det har jeg fået svar på, det er korrekt, skatten knækker ved 4.000.000 fra 30% til 37%

Spørgsmål # 2: Der har været mange ændringer omkring dobbeltbeskatning, er der en der ved hvad der faktuelt gælder?
Her tænker jeg på hvilke ting skal være opfyldt for at få mulighed for at betale skat i Thailand, som jo er noget mindre end den gennemsnitlige 49% i Danmark. Hvilke forhold skal jeg have styr på i Danmark og hvilke i Thailand?

DET PLEJER AT KUNNE ORDNES MED EN AFTALE MED SKATTEVÆSENET I DIN HJEMKOMMUNE, HVOR DE PÅ FORHÅND BEKRÆFTER, AT DU IKKE LÆNGERE ER SKATTEPLIGTIG I DANMARK, SELVOM DU FORTSAT VIL MODTAGE SELVANGIVELSE I TRE ÅR (HVIS DET IKKE ER LAVET OM).

Spørgsmål # 3: Eksempelvis skal man have fremlejet sin lejlighed i Danmark, er det et krav? Er der andet omkring telefon, forsikring, 180 dage væk fra Danmark eller er det 183 dage?

SOM UDGANGSPUNKT, SELVOM SKATTELOVEN ER NOGET UKLAR, SYNES JEG, SKAL DIN BOLIG VÆRE UDLEJET I MINDST TRE ÅR, MEN JEG HAR SET TILFÆLDE, HVOR SKATTEVÆSENET IKKE BETINGENDE DETTE, MEN HVIS DEN SLET IKKE ER LEJET UD, SÅ KAN DET BLIVE ET PROBLEM.

MEN LIGESOM MIT FORRIGE SVAR, SÅ ER DET NOGET, SOM DU BØR TALE MED EN DANSK REVISOR OM, DER HAR REDSKABER TIL AT KLARGØRE DISSE SPØRGSMÅL.

Spørgsmål # 4: Hvordan dokumenterer man de 183 dage?
STATUS - 27sep10: Flybillet, dagbog, forsikring, telefonregning udlandet, kopier af faktura (hotel), benzin kvito mv.

Spørgsmål # 5: Det andet jeg skal spørge om er ”hvad nu hvis” jeg siger ”ja tak” til jobbet i Thailand før jeg kan nå at få fremlejet min leje lejlighed (hvis dette er et krav) i Danmark (fokus er skatteprocenten igen).
Er det muligt at så betale dansk skat i disse måneder og så efterfølgende i Thailand) når den er fremlejet? - eller skal det være på plads før man flytter?/starter i nyt job!

DET ER JEG RET SIKKER PÅ, AT DER SKAL VÆRE STYR PÅ FØRST.

Spørgsmål # 6: Hvis man nu får en bonus udbetalt så man eksempelvis kommer over de her 4.000.000,-Bath så skal man vel betale 37% hvordan foregår det?
STATUS - 27sep10: ? (Skatterådgiver nævner de trækker 37% hvis det er sandsynligt du får over 4.000.000- Bath, men ikke sikkert)

Jeg ved der rimeligt nyligt er lavet nye ændringer, men havde svært ved at finde link dertil, så hvis en af jer har henvisningerne må du gerne skrive disse, så jeg kan printe lidt ud.

Spørgsmål # 7: Ved du hvilket visum, arbejdstilladelse, opholdstilladelse osv. man skal have, skrive også gerne dette (Håber det er ok at spørge om det her, da det vel har relation til indtægten?) - skal det søges fra DK, eller kan man løse det i Thailand, efter man måske er kommet ind på et midlertidigt visum (muligvis det er noget virksomheden hjælper med?)
STATUS - 27sep10: Tom nævnte arbejdstilladelse, hvilket andet - hvilken visum kategori?

VISUM B

[i]Spørgsmål # 8: Man skal vel/jo have et visa kort i Thailand, hvad skal man have med for at få en bank konto?
STATUS - 27sep10: ? (Min DK bank har filial i Singapore, måske den kan bruges?)

VISAKORT, HER MENER DU NOK KREDITKORT, OG IKKE DEBITKORT (VISA ELECTRON) - DET ER KNAP SÅ NEMT, HVIS DU LIGE ER ANKOMMET, DA DE SKAL SE DIT KONTOUDTOG 6 MÅNEDER TILBAGE. MEN DU KAN OGSÅ BRUGE ET UDENLANDSK VISAKORT.

På forhånd tak,
WiWa

Wink

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Anonym Bruger
wiwa skrev:
Årsløn kontraktuelt: 3.996.000 + bonus + benefit + bil og expat pakke!
Jeg skal jo så gå ned i løn, hvorfor skatte procenten er vigtig. Den kan så veje det op.

Det at du skal gå ned i løn i kr og øre burde ikke betyde så meget med de leveomkostninger du vil få i Thailand. Med din løn burde du kunne spare markant mere op end du ville kunne i DK og samtidig ikke gå ned i levestandard. Samtidig formoder jeg ikke at du feks har gratis bil i Danmark (vores skattelov gør jo át det for mange ikke kan betale sig at have firmabil)

Når vi taler leveomkostninger så er der jo flere førtidspensionister der tager til Thailand og lever som konger for deres pension. Du vil naturligvis så støre boligomkostninger da du sikkert vil bo tæt på dit arbejde i bangkok men resten er så utroligt billigt.

wiwa
Peder1968 skrev:

Tænkte der måske var andre som også kunne gøre brug af dette?

wiwa
Peder1968 skrev:
swedmark skrev:
Peder1968 skrev:

Det var et forsøg på at være morsom. Smile

Med en så fin titel som IT chef, ville jeg nok selv kunne finde de fleste svar og jeg ville nok aldrig "prale" med lønnen. Men sådan er vi jo så forskellige Smile

Jeg praler skam ikke, man må jo sige sandheden, når det viser sig Thai skatten knækker lige omkring de 4.000.000 Bath. Fra 30 til 37%

Mange hilsner,
WiWa
Redigeret af wiwa d. 30/09-2010 19:59

wiwa
Hej!

Det ser ud til mange har fulgt med i bloggen, så der er mange der har haft behovet, lige over 900 på meget få dage. Tak til jer alle til alle der kiggede med og til jer der hjalp med gode svar. Så er der styr på det hele.

Mange hilsner,
WiWa
Redigeret af wiwa d. 30/09-2010 20:15

Spring til debat: