Se indlæg
Ombytning af Thaikørekort til EU-kørekort
|
|
kisser |
Lagt på d. 26/08-2010 17:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 170 |
Jeg har hørt, at hvis man har et thai bil- eller MC kørekort, kan man få det om byttet til et EU-kørekort i England! Har nogen hørt om det? Vi kan ikke finde ud af reglerne - om man skal have MC-kørekort eller ej i Thailand. Når vi spørger omkring, siger alle noget forskelligt. Min mand kører kun med bil-kørekort og har så et internationalet kørekort til det. Hvis han bliver taget af politiet på vores MC, betaler han bare de 200 bath, det koster. Vi har læst de forskellige indlæg, men er ikke blevet klogere på andet end, at det er på eget ansvar. Redigeret af kisser d. 26/08-2010 17:06 |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 26/08-2010 17:14
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Ja men skal have køre kort til MC i thailand. der findes en knallert udgave.. Lod Bob, men er ikke så meget brugt. den kræver ikke kørekort. Reglerne i england kender jeg intet til. men i Dk svarer reglerne i store træk til. Nyt dansk kørekort. |
|
|
Allan73 |
Lagt på d. 26/08-2010 18:36
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 66 |
Jeg spurgte sidste år på den lokale politistation, om reglerne for ombytning af kørekort fra Thailand til Dansk kørekort, samt muligheden for at køre på mit Thai kørekort i Danmark. Jeg fik nogenlunde følgende svar: "Som EU borger kan du som hovedregel ikke bruge kørekort fra andre lande, indenfor EU. Har du kørekort fra Thailand kan du ikke ombytte det til danske kørekort. Du skal op til køreprøve i Danmark, du kan dog slippe for obligatorisk undervisning. Havde kørekortet været udstedt indenfor EU kunne det frit blive konverteret til Dansk kørekort." Hvis der er en smutvej med at konverterer Thaikørekort i England så burde man derefter unden videre konvertere det til DK kort. Husk forsikringen dækker ikke når man kører uden kørekort. Man skal ikke spise gul sne.
|
|
|
kisser |
Lagt på d. 26/08-2010 18:42
|
Allan73 skrev:
Jeg spurgte sidste år på den lokale politistation, om reglerne for ombytning af kørekort fra Thailand til Dansk kørekort, samt muligheden for at køre på mit Thai kørekort i Danmark. Jeg fik nogenlunde følgende svar: "Som EU borger kan du som hovedregel ikke bruge kørekort fra andre lande, indenfor EU. Har du kørekort fra Thailand kan du ikke ombytte det til danske kørekort. Du skal op til køreprøve i Danmark, du kan dog slippe for obligatorisk undervisning. Havde kørekortet været udstedt indenfor EU kunne det frit blive konverteret til Dansk kørekort." Hvis der er en smutvej med at konverterer Thaikørekort i England så burde man derefter unden videre konvertere det til DK kort. Så spørger jeg igen: Er en Honda 110 kubik en knallert eller en MC? Og er det en knallert, skal der så et kørekort til? Husk forsikringen dækker ikke når man kører uden kørekort. Redigeret af kisser d. 26/08-2010 18:43 |
|
|
kisser |
Lagt på d. 26/08-2010 18:45
|
Så spørger jeg igen: Er en Honda 110 kubik en knallert eller en MC? Og er det en knallert, skal der så et kørekort til? |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 26/08-2010 19:14
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
En Honda 110 der kan køre et stykke over 100 km/t er en motorcykel. En knallert som ikke er særlig alm. i Thailand skal der ikke kørekort til. Man skal naturligvis have et gyldigt motorcykelkørekort til at køre motorcykel i Thailand. At politiet så i mange tilfælde vælger at ignorere dette - ofte mod et mindre vederlag - er så en anden sag. MEN, hvis man bliver impliceret i en ulykke på motorcykel med person- eller tingskade uden gyldigt kørekort, er man på herrens mark. Både med hensyn til rejseforsikring (som i mange tilfælde end ikke dækker kørsel på motorcykel i Thailand) såvel som overfor de lokale myndigheder. Ups. Jeg så lige at Leif allerede har svaret herpå. Mht. thailandsk kørekort, så kan det kun glæde mig at dette ikke umiddelbart kan konverteres til et dansk ditto. Jeg husker stadig da min kone fik sit thailandske kørekort. Jeg var bivåner. Først var hun oppe til en teoretisk prøve. Hun dumpede med glans, havde aldrig siddet på førersædet af en bil. Den "prøvesagkyndige" spurgte hende så om hun ville tage en fornyet prøve om en uges tid, eller...? Nej, hun ville hellere bestå nu. Nå, okay, jamen det er så 400 baht. Praktisk prøve. For første gang sad hun bag et ret. Hun havde forlods fået lidt instruktioner fra den "motorsagkyndige". Efter bilen var startet forsøgte hun at sætte bilen i gear uden at ulejlige sig med at bruge koblingen. Resultatet var en hidsig tænderskæren fra tandhjulene og bilen gik i stå. "Tillykke, De har bestået" lød det glædesstrålende fra den motorsagkyndige. Jeg behøver vel ikke at nævne, at 500 baht skiftede ejermand der. Redigeret af rinpoche d. 26/08-2010 19:26 |
|
|
Nirvana |
Lagt på d. 26/08-2010 19:36
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 615 |
xxxx skrev: Ja men skal have køre kort til MC i thailand. der findes en knallert udgave.. Lod Bob, men er ikke så meget brugt. den kræver ikke kørekort. Reglerne i england kender jeg intet til. men i Dk svarer reglerne i store træk til. Nyt dansk kørekort. Hvordan difoner man Lod Bob, Come As You Are
|
|
|
TG950 |
Lagt på d. 26/08-2010 19:47
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
kisser skrev: Jeg har hørt, at hvis man har et thai bil- eller MC kørekort, kan man få det om byttet til et EU-kørekort i England! Har nogen hørt om det? Vi kan ikke finde ud af reglerne - om man skal have MC-kørekort eller ej i Thailand. Når vi spørger omkring, siger alle noget forskelligt. Min mand kører kun med bil-kørekort og har så et internationalet kørekort til det. Hvis han bliver taget af politiet på vores MC, betaler han bare de 200 bath, det koster. Vi har læst de forskellige indlæg, men er ikke blevet klogere på andet end, at det er på eget ansvar. som thai statsborger, at få ombyttet sit thai kørekort tror jeg er temmelig besværligt hvis det altså kan lade sig gøre og det mener jeg fordi at det er temmelig svært for en thai at komme ind i england, det kræver nærmest en familiesammenføring, med turist visa kan det helt sikker ikke lade sig gøre. om en EU borger kan få sit thai kørekort ombyttet til et engelsk kørekort aner jeg ikke pind om, men det kan den engelske ambassade vel svare på. Den Engelske ambassade / British Embassy Adresse: Kastelsvej 36-40 København Ø 2100 Danmark Bydel: Østerbro Telefon: +45 3544 5200 Hjemmeside: [url]www.ukindenmark.fco.gov.uk[/url] Email: Redigeret af TG950 d. 26/08-2010 19:49 |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 26/08-2010 20:23
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Nirvana skrev: Hvordan difoner man Lod Bob, he he den kræver lige en oversættelse, tror jeg.. En lod Bob er lidt mindre end de traditionelle MC 100 - 130 cc hmmm ligner nok mere en scooter.. En del steder findes de i en 3 hjulet udgave, bruges af forretninger til udbringning af varer. Hvad med forsikring på en Lod Bob, er der nogen der ved det ? |
|
|
Nirvana |
Lagt på d. 26/08-2010 20:36
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 615 |
xxxx skrev: Nirvana skrev: Hvordan difoner man Lod Bob, he he den kræver lige en oversættelse, tror jeg.. En lod Bob er lidt mindre end de traditionelle MC 100 - 130 cc hmmm ligner nok mere en scooter.. En del steder findes de i en 3 hjulet udgave, bruges af forretninger til udbringning af varer. Hvad med forsikring på en Lod Bob, er der nogen der ved det ? Har Lod Bob numerplade Come As You Are
|
|
|
kisser |
Lagt på d. 27/08-2010 14:16
|
Vi er blevet nervøse nu, så min mand forsøger at få det MC kørekort, når vi nu snart kommer til Hua Hin. Han skal altså have en lægeattest, kopi af pas med Non-emigration O som vi har, samt en form for adressedokumentation. Vi har et skøde på adressen vi bor, så det må vel være nok? Og så kører vi vel bare derud på vores egen lille MC? Vi ved, køreskolen ligger i Prachuabkirikhan, ca. 25 km fra Hua Hin. Det er ikke noget problem, da vi kører turen tit. Man skal være der ret tidligt om morgenen, men det værste bliver vel forståelsen af hvad han skal. Han er ikke god til engelsk, men jeg kan vel være med! |
|
|
Namprik |
Lagt på d. 27/08-2010 14:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 289 |
Om du kan vaere med, det kommer nok an paa hvor mange Thai'er der sidder i lokalet samtidigt, da jeg tog til mc, maatte min kone ikke hjaelpe mig foer at lokalet var mere eller mindre affolket.....men maaske forskeligt fra sted til sted. ( Teori-proeve ) ud af 30 spoergsmaal skal du min. have 23 rigtige ! Skulle din mand dumpe, ja saa faar han bare sat et nyt kort i pc'en og det kan han saa blive ved med indtil de lukker. ( eller bestaar ) Held og lykke. Redigeret af Namprik d. 27/08-2010 14:30 |
|
|
jylland55 |
Lagt på d. 27/08-2010 15:56
|
Øvet medlem Antal indlæg: 127 |
Kontrollerende køreprøve Ombytningen af et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort kræver, at man skal op til en kontrollerende køreprøve (teori- og praktisk prøve). inden 14 dage fra man har bopæl i dk. (ringer du til en kørelære siger de at man skal starte fra start... dette er ikke rigtigt..) Men husk at det thailanske kørekørt afleveres hos komunen og du får et midlertidligt kørekort. dumper man indrages det Thailanske kørekort.. svært at bestå når det er på dansk.. men man kan få en tolk!!! Man må godt bruge sit internationale kørekort fra Tahiland i feks Tyskland m,m.. Desværre vil Den Thailanske ambasade i københavn ikke forny kørekort hvis det er udløbet.. dette skal gøres i Thailand.. Redigeret af jylland55 d. 27/08-2010 16:04 Hello ....
|
|
|
kimkingo |
Lagt på d. 27/08-2010 17:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 252 |
Hej Jylland55. Det passer ikke, at man skal op til kontrollerende køreprøve inde 14 dage fra man har bopøl i Dk. Min kone fik midlertidig kørekort til Dk, da hun begyndte at tage Dk kørekort, efter at hun havde været i Dk 6 mdr. Hun afleverede sit Thaikørekort fik et midlertidig Dansk. Fik det fornyet efter 3 mdr. Da hun ikke havde været oppe til prøve endnu. Så det behøves ikke at være inden 14 dage. Hilsen Kimkingo |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 27/08-2010 17:58
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
kimkingo skrev: Hej Jylland55. Det passer ikke, at man skal op til kontrollerende køreprøve inde 14 dage fra man har bopøl i Dk. Min kone fik midlertidig kørekort til Dk, da hun begyndte at tage Dk kørekort, efter at hun havde været i Dk 6 mdr. Hun afleverede sit Thaikørekort fik et midlertidig Dansk. Fik det fornyet efter 3 mdr. Da hun ikke havde været oppe til prøve endnu. Så det behøves ikke at være inden 14 dage. Hilsen Kimkingo Det lyder underligt. Det er ikke det som du kan læse inde på politiets hjemmeside. Prøv og læs her: http://www.politi...koerekort/ Fra udenlandsk til dansk kørekort Hvis du har fået sædvanlig bopæl i Danmark, og har et kørekort udstedt i et land uden for EU, skal du inden 14 dage ombytte dit udenlandske kørekort til et dansk, hvis du fortsat ønsker at køre bil i Danmark. |
|
|
jylland55 |
Lagt på d. 28/08-2010 10:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 127 |
Peder1968 skrev: [quote]kimkingo skrev: Hej Jylland55. Det passer ikke, at man skal op til kontrollerende køreprøve inde 14 dage fra man har bopøl i Dk. Min kone fik midlertidig kørekort til Dk, da hun begyndte at tage Dk kørekort, efter at hun havde været i Dk 6 mdr. Hun afleverede sit Thaikørekort fik et midlertidig Dansk. Fik det fornyet efter 3 mdr. Da hun ikke havde været oppe til prøve endnu. Så det behøves ikke at være inden 14 dage. Hilsen Kimkingo Det lyder underligt. Det er ikke det som du kan læse inde på politiets hjemmeside. Prøv og læs her: http://www.politi...koerekort/ [b] Fra udenlandsk til dansk kørekort Det er rigtigt at man mens man går til prøve m,m får et midlertidligt kørekort som så kan forlænges ... Men reglen er at man har 14 dage man må køre, når man har fået opholdstilladelse.. så hvis du ikke går til prøve må du ikke køre.. Hello ....
|
|
|
kimkingo |
Lagt på d. 28/08-2010 14:17
|
Øvet medlem Antal indlæg: 252 |
Hej Peder1968 og Jylland55. Jeg kan godt læse det er rigtigt hvad i siger, men sådan er det alså ikke i virkligheden. Som jeg skrev, min kone havde været her 6 mdr. Fik ombyttet sit Thai kørekort til et midlertidig Dansk, som galdt i 3 mdr. Da hun efter 3 mdr kun havde bestået teoriprøven, og ikke været oppe til køreprøve, så fik hun bare et nyt til 3 mdr mere. Måske kender min kommune ikke reglerne Hilsen Kimkingo |
|
|
Lagt på d. 28/08-2010 14:26
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Her i lille Danmark kan et thaikørerkort ikke ombyttes til et dansk! Dansk teori og køreprøve skal bestås, så udstedes der et dansk kørekort. De engelske regler kendes ikke. Grunden til at et thaikørerkort ikke umiddelbart kan ombyttes til et dansk-siger vel sig selv,ikke? |
|
Spring til debat: |