Se indlæg
Ingen bankgaranti - men lønseddel...??
|
|
petergm |
Lagt på d. 23/11-2005 19:12
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
Hejsa, Så haster det igen med svar fra jer, åhh store orakler... ;-) Samtidigt kan nedenstående måske være interessant for de af jer, der spekulerer over Udlændingestyrelsens (US' ) nuværende behandlingstider. Min kæreste besøgte mig første gang i DK i de to sidste uger af september. Det gik så godt at vi bestemte os for at ses meget snart igen, det betød at vi endnu engang skulle søge om turistvisum til hende da jeg ikke har stort set ikke har mere ferie tilbage i dette ferieår og derfor ikke kan rejse til Thailand lige nu. Anyways, et stykke ind i oktober fik jeg endelig afsendt min "officielle invitation" til kæresten, samt de papirer, hun skulle fylde ud og aflevere personligt på ambassaden i Bangkok. Det var lidt af et "gedemarked", da jeg havde glemt præcist hvilke papirer der skulle udfyldes og først måtte gennemgå alle procedurerne igen for at være sikker på at det hele kom med første gang. Der gik ca. 10 dage inden hun fik papirerne med "snail-mail" (det blev ikke sendt express, da postvæsenet sagde at det så max. ville nå hende en dag eller to før). Efterfølgende skulle hun selvfølgelig lige have lidt tid til at udfylde de resterende punkter i papirerne, og hun kunne så tage fri fra arbejde d. 31. oktober for at aflevere dem på ambassaden. Allerede fredag d. 4. november modtager jeg et brev fra US med spørgeskema. Heri skal man angive om det er en ven/veninde, der skal på besøg, eller om det er familie, forlovet/kæreste. Sidste gang skrev jeg "veninde", da det reelt set var, hvad hun var på det tidspunkt. Denne gang ville jeg igen være reel og skrev "kæreste", men så træder nogle andre regler i kraft og man skal opgive en masse dokumentation for vores forhold. Udfyldelsen af spørgeskemaet kunne klares rimeligt hurtigt, men det tog nogle dage at indsamle dokumentationen (mængden forklarer vel meget godt tidsforbruget!): Kopi af forside samt side med Thailand-stempler i mit pas Kopi af de 2 personlige breve vi har skrevet til hinanden (vi har kun skrevet disse to breve, da vi klarer alt over telefonen og "snail-mail" er langsom) Kopi af fællesbilleder: De fik 4 A4-sider med 4 billeder på hver Udskrift af telefon-regninger: De fik en 5 siders udskrift af mine Skype-opkald til hendes mobil siden april Det hele blev lagt i US' postkasse onsdag aften d. 9. november, sammen med et brev til sagsbehandleren. Hvad jeg nemlig undrede mig over, var at jeg denne gang IKKE VAR BLEVET BEDT OM AT STILLE EN BETALINGSGARANTI!!! Bankgarantien fra sidste besøg blev nemlig ophævet midt i oktober, da US sendte papirerne tilbage til banken. Så da jeg lige nu står uden bankgaranti, spurgte jeg i brevet om det var en fejl, og hvis det var, så blev de bedt om at kontakte mig straks på enten min mobil eller email, så vi kunne få det på plads snarest. Jeg har dog intet hørt. I aften talte jeg så, som hver aften, med kæresten via Skype. Hun havde i dag, d. 23. november, modtaget et brev fra ambassaden. Forbindelsen var ikke så god og hun var gået i seng da jeg ringede, derfor havde jeg en smule svært ved at forstå, hvad hun mente. Hun fik dog fat i en veninde, der bor ved siden af og som er lidt bedre til engelsk, forklaringen var tilsyneladende at ambassaden havde bedt om en KOPI AF MIN LØNSEDDEL...???!! Jeg forstår ikke helt, hvad der foregår, hvis US/ambassaden skal bruge oplysninger fra mig, burde de jo kontakte mig direkte. Jeg regner med at sende en email til både US og ambassaden i Bangkok i aften, for at få afklaret, hvad det er, de skal bruge. Alt imens jeg nu skriver de mail, hører jeg gerne fra jer om I har oplevet noget af det samme, og hvad I så gjorde. Om ikke andet ser det ud til at sagsbehandlingen går utrolig hurtigt lige nu, så AP7100, hvis I allerede har fået sendt papirer ind, så er der måske en chance for at din kæreste kan være hjemme til jul. Alt for nu, glæder mig til at høre jeres kommentarer. Mvh. Peter G. |
|
|
high-tower |
Lagt på d. 23/11-2005 19:26
|
Øvet medlem Antal indlæg: 214 |
Mine erfaringer er nogenlunde de samme de to gange jeg har søgt om visum for kæresten. Så vidt jeg husker er det ikke altid et krav med bank garantien, men det kan kræves. Da din kæreste har været her tidligere, kan det være Udlst. vælger at se bort fra en bank garanti. At de skal se en lønsedler kan være dokumentation for at se at du har arbejde. Men det er absolut en god idé at mail til ambassaden, og med lidt held kan du måske scanne en lønseddel eller blot faxe den til dem. held og lykke i hvert fald. |
|
|
John |
Lagt på d. 23/11-2005 19:34
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Hej Peter Vedrørende bankgaranti: så har jeg en ven der har haft sin kæreste i Danmark for 3. gang og det var kun første gang de krævede bankgarantien. Med hensyn til lønsedlen, mener jeg at kunne huske at hans kæreste skulle vise en bankbog med xx indestående, eller at han skulle vise sin sidste lønseddel. Kan desværre ikke få fat i ham lige for tiden, men du har jo muligheden for at ringe til Ambassaden i BKK. og spørge om hvad de gerne vil have. John john@dansk-thai.dk
|
|
|
petergm |
Lagt på d. 23/11-2005 19:38
|
Hej High-tower, Tak for et yderst interessant svar! Jeg anede ikke at man ikke altid krævede bankgarantien. Det er jo en meget rar nyhed, så sparer jeg trods alt gebyrerne ved at lave en ny garanti! :-) Mht. lønseddel, det har du altså også været ude for at skulle sende en kopi af? Hvor har du sendt kopien hen, til ambassaden i Bangkok eller til US? Hvad har du helt præcist gjort? På forhånd 1000 tak for info, det er af uvurderlig hjælp! Mvh. Peter G. |
|
|
petergm |
Lagt på d. 23/11-2005 19:42
|
Det går sg' stærkt det her, alt imens jeg selv skriver svar kommer der et nyt... Det er måske derfor jeg elsker dette forum... ;-) Anyways, John, også 1000 tak for din kommentar. Det hele begynder at give mening. Mvh. Peter G. |
|
|
petergm |
Lagt på d. 23/11-2005 21:50
|
Hej AP7100, Det brev som jeg har fået fra US bærer titlen "Spørgeskema i forbindelse med ansøgning om visum". Det var ca. det samme jeg fik fra US første og seneste gang vi ansøgte om visum. Uddrag fra brevet: "US har fra nedennævnte ansøger(e) modtaget en ansøgning om visum til Danmark." Herefter nævnes navn, fødedato og nationalitet på min kæreste. "Pågældende har i ansøgningen henvist til dig som reference".... "returnere vedlagte spørgeskema til styrelsen pr. post eller telefax snarest muligt og senest 14 dage fra dags dato".... "Sagsbehandlingstiden er for tiden 4-6 uger". Det vedlagte spørgeskema er på 4 sider, og her er der et punkt kaldet "Hvilken relation har du til ansøgeren?" Her bliver man spurgt om det er en ægtefælle, eller forlovet/kæreste. Ifm. sidstnævnte, står der med fed skrift: "Hvis ansøgeren er din forlovede/kæreste, bedes du venligst vedlægge dokumentation for kæresteforholdet, f.eks. i form af kopi af dit pas med indrejse- og udrejsestempler, fællesbilleder, breve, telefonregninger mv." Herefter skal man svare på følgende spørgsmål: "Hvornår har du senest mødt ansøgeren?" Dato og sted skal angives. "Har du tidligere boet på fælles bopæl med ansøgeren?" Ja/Nej, og hvis ja, uddyb. Sidst, men ikke mindst, skal man angive om man har en anden familiemæssig relation til ansøgeren og uddybe, hvis ikke, skal man uddybe nærmere hvad besøget vedrører. Det var det samme spørgeskema som jeg blev præsenteret for sidste gang, forskellen var bare (og det er det, jeg har undret mig over!) at jeg denne gang ikke er blevet bedt om at stille en bankgaranti. Men ud fra tidligere indlæg kan jeg se at der kan ses bort fra bankgarantien og man så måske i stedet bare skal bruge en kopi af lønseddel. Jeg har derfor netop scannet min seneste lønseddel ind og sendt den per email til Den Danske Ambassade i Bangkok med reference til journalnummeret hos US. Jeg håber dermed at alt er "fryd og gammen" og at min kæreste kan komme herop midt i januar. AP7100, jeg håber under alle omstændigheder at det hele også går i orden for dig, selv om du har været lidt sent ude. Men tager vi den nuværende sagsbehandlingstid i betragtning og du har afsendt de nødvendige informationer til diverse myndigheder, så har jeg en tro på at det må kunne lykkes. Om ikke andet, så krydser jeg fingre for dig! Mvh. Peter G. |
|
|
AP7100 |
Lagt på d. 23/11-2005 22:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 161 |
Hej Peter.... Jeg synes det lyder HELT rigtigt hvad du gør der og i det hele taget virker det til, at man jo kun gør det nemmere for sig selv også, ved at "hellere give dem for mange oplysninger end for få" - det er i hvert fald den holdning jeg har fået mht. dokumentation Tak for de velmenende ord - det håber jeg også !!! Har det sådan lidt på den ene og på den anden side holdning...nu må vi se hvad der sker..... for selvom jeg har sendt papirerne til ambassaden har hun først mulighed for atkomme på ambassaden sidst i næste uge (hun har immervæk 700 km til Bangkok....) Jeg skal nok vende tilbage når jeg forhåbentligt er kommet et stykke videre, for jeg kan da godt se, ud fra det du skriver, at det der spørgeskema nemt kan give anledning til spørgsmål !! Betegnes det f.eks. som fælles bopæl når jeg har boet hos hende når jeg har været der på ferie....nå, jeg spørger bare..... Indrømmet...jeg er altså lidt en der skal have tingene skåret ud i pap særligt når vi taler breve fra instanser og myndigheder !! |
|
|
high-tower |
Lagt på d. 23/11-2005 22:48
|
Øvet medlem Antal indlæg: 214 |
Hej AP7100, Ved fælles bopæl forstår man at man bor fast sammen på en adresse enten i Dk eller Thailand. Alstå ikke at man kun har boet sammen på en ferie - din adresse er jo i dk. |
|
|
AP7100 |
Lagt på d. 23/11-2005 23:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 161 |
Okay, tak for det high-tower så blev jeg et svar rigere...... det er altså VIRKELIG fedt med et forum som dette hvor man kan få opklaret noget af den her "lov-jungle" af regler !!! |
|
|
Christian |
Lagt på d. 24/11-2005 08:55
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Hej. Min kone har været her i Danmark 5 gange tidligere. Ingen af gangene er jeg blevet afkrævet bankgaranti. Min kone kommer igen d. 24.12 og holder jul sammen med mig og ganske som før, sender jeg hende et invitationsbrev og kopier af min årsopgørelse og 3 seneste lønsedler. Så ordner hun resten på ambassaden. Behandlingstiden har altid kun været 3 arbejdsdage så det håber vi også på denne gang. |
|
|
petergm |
Lagt på d. 26/11-2005 13:13
|
Hej alle, En lille opdatering på sagen, efter at jeg tilsyneladende har fået styr på nogle tvivlsspørgsmål: Jeg har som tidligere nævnt sendt en email til den Danske Ambassade i Bangkok, hvor jeg henviser til min kærestes journalnummer hos US, dertil navn og fødselsdato. Heri skriver jeg at kæresten har modtaget et brev fra dem, hvori de tilsyneladende beder om en kopi af min lønseddel. Jeg vedlage dertil en indscannet kopi af min seneste lønseddel, og spurgte om dette var fyldestgørende, hvis ikke, skulle de kontakte mig snarest på enten mobiltelefon eller email. Jeg har dog intet hørt. Efterfølgende har jeg så talt med kæresten flere gange, og hun siger så at hun rent faktisk HAR fået sit 90-dages visum (JUBUIII!!!). Hun skal bare afhente det i Bangkok og som normalt fremvise gyldig returbillet, pas samt den krævede forsikring. I dette tilfælde skal HUN så også fremvise kopi af MIN lønseddel. Jeg undrer mig fortsat over, hvorfor ambassaden/US ikke kontakter mig direkte for at få mine lønsedler, det er jo noget besværligt at hun skal medbringe dem når hun afhenter visaet. Nå, men aftalen med kæresten er indtil videre at hun ringer til ambassaden på mandag og forhører sig om, hvad de præcist skal bruge. Om det evt. er nok med kopi af den seneste lønseddel, om de f.eks. skal bruge 3 måneder eller et helt år tilbage. Eller om de måske skal have en årsopgørelse. Når det er fastlagt, regner jeg med at tage de nødvendige kopier og sende dem per "snail-mail" til hende. Så mangler vi kun at bestille billet/forsikring før hun er på vej til DK igen... :-) Mvh. Peter |
|
|
Don |
Lagt på d. 26/11-2005 17:35
|
Øvet medlem Antal indlæg: 117 |
Hej Peter Tillykke med det. Det sgu da for fedt. Og lige i forhold til hvad man skal sende af info til ambassaden, så lad dem dog drukne i papirer, når nu de er så glade for dem Don Hellere være en god original...end en dårlig kopi.
|
|
|
rolan |
Lagt på d. 26/11-2005 18:14
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 669 |
så må du jo have en knalgod jul og nytår |
|
|
petergm |
Lagt på d. 26/11-2005 20:12
|
Hej Don og Rolan, Don: Jeg er enig, hvis de vil have dokumentation, så lad dem få dokumentation! Selv om jeg på et eller andet punkt føler at det er indtrængen på privatlivets fred at sende dem en kopi af private breve. Men hvis det er det, der skal til for at jeg ser min kæreste igen, så gør jeg det. Rolan: Takker, og i lige måde. Det er dog planen at kæresten først ankommer midt i januar, så jul/nytår fejrer vi ikke sammen denne gang. Det hele skulle nemlig gerne passe sammen med at jeg kan tage med hende tilbage til Thailand ved udløbet af hendes visum i midten af april, hvor jeg har ferie igen og har mulighed for at besøge "svigermekanikken". Mvh. Peter |
|
|
Don |
Lagt på d. 26/11-2005 20:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 117 |
Hej Peter Her tænkte jeg først og fremmest på lønsedler, årsopgørelser mv. Måske skulle ambassaden gå i front for projektet "Plant et Træ", for der bliver immervæk brugt noget papir Endnu engang tillykke Don Hellere være en god original...end en dårlig kopi.
|
|
|
christian-s |
Lagt på d. 27/11-2005 19:13
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Hej Peter tage med hende tilbage til Thailand ved udløbet af hendes visum i midten af april, Konen og jeg skal også af sted i starten eller midt i april måned. Vi skal være dernede til hendes fødselsdag samt til den thailandske højtid Song Krang (har glemt stavemåde). NB: Flybilletter er måske dyre på det tidspunkt pga. netop denne højtid. Held og lykke med det hele ! Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
petergm |
Lagt på d. 28/11-2005 22:29
|
Seneste opdatering: Jeg stod tidligt op mandag morgen og ringede kl. 5.45 til Den Danske Ambassade i Bangkok. Pas/visa-sektionen har nemtlig kun telefontid til kl. 12 lokal tid, og de er jo 6 timer foran os lige nu.... Beskeden var at de havde modtaget min email, og den kopi af min seneste lønseddel jeg havde vedlagt, var nok til at min kæreste kan afhente sit 90-dages visum, når hun viser sin retur flybillet, forsikring og pas. Nu er det så "bare" et spørgsmål om at få booket flybilletter og købt forsikring. Vi har indtil videre fået et tilbud fra A.T.C., prisen er 7.950 kr. inklusiv den krævede forsikring. Hjemrejsen kan ombookes gratis inden for de 90 dage. Mvh. Peter |
|
Spring til debat: |