Se indlæg
valg i burma hmhm?????????????
|
|
waree |
Lagt på d. 13/08-2010 08:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 304 |
Ritzau Myanmar udskriver valg til den 7. november. Myanmars militære ledelse har udskrevet valg til den 7. november. Det siger en talsmand for myndighederne. Valget bliver det første i to årtier i landet. Statslige medier bekræfter datoen for valget. er vel det samme militærvalg, med et par nye generaler og admiraler |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 13/08-2010 08:44
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
Jep, og modstanderen er sat i husarrest, og må ikke deltage i valget---så hvem mun vinder Det er precis som i Thailand---dem som på demokratisk vis har vundet valget, dem skiller man sig af med Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
Lagt på d. 13/08-2010 15:04
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Ingolf, kan du ikke forklare dig nærmere. Hvis du mener Abhisit ikke er demokratisk valgt, må jeg sige dig at valgproceduren i både Sverige og Danmark, ville have været den samme som i Thailand, siden sidste folketingsvalg. |
|
|
b_j3ns3n |
Lagt på d. 13/08-2010 15:23
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1899 |
ja det skal nok gå fair til.. Aung San Suu Kyi har allerede sagt hun boykotter valget.. men så det vel også nemmere at vinde for juntaen
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 13/08-2010 15:40
|
Antal indlæg: 3779 |
Hvis man sætter sig en smule ind i, hvad der foregår og har foregået i Burma, så vil man finde ud af, at det er absurt at sammenligne Burma og Thailand. Dog er det korrekt, at de røde har kørt en massiv kampagne, der siger, at Abhisit ikke er kommet demokratisk til, men det er han, og hvis han ikke var det, så ville fx både det danske og amerikanske diplomati have måttet løfte en pegefinger, og det har de netop ikke gjort i forhold til at hævde, at han er udemokratisk indsat. Det er klart, at der er problemer fra alle sider i Thailand - ingen kan sige sig fra det faktum, og det er ganske normalt i Thailand, at det er sådan. Men sjovt nok, så har jeg aldrig mødt en farang i Hua Hin, Bangkok eller Pattaya, der efter de sidste optøjer har hævdet, at de rødes optøjer har medført noget godt for Thailand. De røde thaiere, som jeg har mødt, er også blevet langt mere diskrete. Jeg er enig i, at der bliver flere og flere voldsomt rige thaiere, samtidig med den fattige landbefolkning vokser, herunder disse, som er fabriksarbejdere eller lignende for minimale lønninger og dårlige arbejdsvilkår. Selv i den lille gade, hvor jeg bor, kan jeg forbavses over de store Mercedes og BMW-biler, som jeg ser. Altså mængden af voldsomt rige thaiere vokser, samtidig med at mængden af fattige thaiere vokser endnu mere, og det kan kun medføre et problem. Men det ændrer ikke ved, at jeg mener, at den fattige del af befolkningen har valgt at følge den forkerte leder, som i øvrigt er den rigeste person i Thailand... Hvis man vitterligt mener, at de lavtlønnnede thaiere direkte undertrykkes, så vil jeg samtidig hævde, at det er dobbeltmoralsk at lade sig servicere af dem, hvis man bor her eller er på ferie, uden at give ganske rigeligt med drikkepenge. Det kan også være, at man skulle tænke sig om en ekstra gang, inden man køber en fladskærm, eller hvad ved jeg, for her er også lavtlønnede involverede. Det er nemt at råbe op, men hvis man selv med stor fornøjelse har et godt liv med luksus på bekostning at meget fattige mennesker, så bør man lige kigge sig selv i spejlet. Personligt opfatter jeg al balladen i Thailand som en optakt til den næste regent eller præsident, og begge sider styres af mennesker, som er ligeglade med de fattige thaiere - Taksin benytter kun de røde som billige fodsoldater, og mere er de ikke værd for ham. Hilsen, Robert |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 13/08-2010 16:29
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Robert Kronberg skrev: Hvis man sætter sig en smule ind i, hvad der foregår og har foregået i Burma, så vil man finde ud af, at det er absurt at sammenligne Burma og Thailand. Dog er det korrekt, at de røde har kørt en massiv kampagne, der siger, at Abhisit ikke er kommet demokratisk til, men det er han, og hvis han ikke var det, så ville fx både det danske og amerikanske diplomati have måttet løfte en pegefinger, og det har de netop ikke gjort i forhold til at hævde, at han er udemokratisk indsat. Det er klart, at der er problemer fra alle sider i Thailand - ingen kan sige sig fra det faktum, og det er ganske normalt i Thailand, at det er sådan. Men sjovt nok, så har jeg aldrig mødt en farang i Hua Hin, Bangkok eller Pattaya, der efter de sidste optøjer har hævdet, at de rødes optøjer har medført noget godt for Thailand. De røde thaiere, som jeg har mødt, er også blevet langt mere diskrete. Jeg er enig i, at der bliver flere og flere voldsomt rige thaiere, samtidig med den fattige landbefolkning vokser, herunder disse, som er fabriksarbejdere eller lignende for minimale lønninger og dårlige arbejdsvilkår. Selv i den lille gade, hvor jeg bor, kan jeg forbavses over de store Mercedes og BMW-biler, som jeg ser. Altså mængden af voldsomt rige thaiere vokser, samtidig med at mængden af fattige thaiere vokser endnu mere, og det kan kun medføre et problem. Men det ændrer ikke ved, at jeg mener, at den fattige del af befolkningen har valgt at følge den forkerte leder, som i øvrigt er den rigeste person i Thailand... Hvis man vitterligt mener, at de lavtlønnnede thaiere direkte undertrykkes, så vil jeg samtidig hævde, at det er dobbeltmoralsk at lade sig servicere af dem, hvis man bor her eller er på ferie, uden at give ganske rigeligt med drikkepenge. Det kan også være, at man skulle tænke sig om en ekstra gang, inden man køber en fladskærm, eller hvad ved jeg, for her er også lavtlønnede involverede. Det er nemt at råbe op, men hvis man selv med stor fornøjelse har et godt liv med luksus på bekostning at meget fattige mennesker, så bør man lige kigge sig selv i spejlet. Personligt opfatter jeg al balladen i Thailand som en optakt til den næste regent eller præsident, og begge sider styres af mennesker, som er ligeglade med de fattige thaiere - Taksin benytter kun de røde som billige fodsoldater, og mere er de ikke værd for ham. Hilsen, Robert Mere præcist kunne det ikke skrives. !! Michael B Kristensen
|
|
|
pee chang |
Lagt på d. 13/08-2010 17:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
Burma og thailand er 2 lande der styres af militæret og en lille elite af rige mennesker, militæret bliver i begge lande brugt til at holde modstandere nede og til direkte myrde dem , jeg tror ballonen springer i Thailand når de fattige laoèr har fået nok af thaièrne i bkk , og det sker nok i forbindelse med kongens død , måske før fordi mange føler sig svigtet af kongen da militæret myrdede løs. Så at bruge ordet demokrati i forbindelse med de 2 lande er vel nærmest ironi |
|
|
Top High Class Fashion |
Lagt på d. 13/08-2010 18:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 398 |
Enig med Kronborg de 2 lande kan ikke samenlignes der er stor forskel
|
|
|
natty |
Lagt på d. 13/08-2010 18:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Man kan absolut ikke sammenligne Burma med Thailand, det er helt forrykt. Man kan heller ikke sammenligne Burma med Singapore, selvom hverken Burma eller Singapore er demokratier. Jeg har selv været i Rangoon i en lille uge for to år siden, og der er en verden til forskel mellem Burma og Thailand. Selvom det ikke altid er lige kønt i Thailand, har de faktisk frie valg og Thaksin, sad jo i flere perioder. Der skete til sidst det at han sad i et "forretningsministerium" og skulle udskrive valg, men det gorde han ikke. Men nok om det. I Burma ved du ikke om du taler med en stasiagent, når du bliver spurgt om hvad du synes om landet, og hvis du svarer måske skade dem du iøvrigt har mødt. De fleste tør ikke udtale sig og sige deres mening og der bliver holdt øje med Burmesere som er i kontakt med udlændinge. Overalt!! Det er et stikkersamfund som end ikke kan sammenlignes med DDR. Det synes jeg nu ikke jeg har oplevet i Thailand. Jeg mødt en uddannet advokat i Rangoon, jeg så hans advokatbestalling, men han ønskede ikke at arbejde som advokat i landet, underforstået at så skulle han arbejde for regimet. Derfor havde han åbnet en lille butik hvor han lavede post- og visitkort. Det var hans familie godt sure over, da han og familie ville have meget bedre status og kunne få alle de vestlige goder de kunne få, hvis han arbejde som advokat for regimet. For tro mig selv en forsvarsadvokat er i lommen på regimet. Pudsigt at Thaksin faktisk var på rigtigt god talefod og venner med regimet i Burma og endda opfordrede Thailandske virksomheder til at arbejde og investere i landet. Er han ikke også dømt for at han fik Thailand til at yde et lån til Burma, så Burma kunne købe teleudstyr/satellit gennem Thaksins eget selskab? Iøvrigt har Thailand en rimelig stor mellemklasse, det findes ikke på samme måde i Burma. Enten arbejder du for regimet, og bliver på den måde måske rig....ellers er du sikkert...nå ja fattig. For at det ikke skal være løgn, prøvede regimet at forhindre nødhjælp at komme ind i landet da der sidst var naturkatastrofe, for så kom der jo udlændinge ind i landet. Regimet er direkte nedrige og modbydelige mod deres egne borgere. Thaksin & Burma?, han støttede militærdiktaturet i Burma via lån og samarbejde. http://www.strait...95471.html Thaksins forbindelser med de øverste militære ledere i Burma http://www.siiaon...rs-myanmar Redigeret af natty d. 13/08-2010 19:04 |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 13/08-2010 22:15
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
Synes det er lidt märkeligt, at "I Röde" nästen aldrig nävner noget om militärkup og at Abhisit er militärets mand, men hele tiden skal fremhäve at har er "demokratisk" valgt!! Jeg er ikke specielt politisk enterresseret, men hader uretviser i verden, så jeg skal ikke lave noget langt politisk indläg! Thaksin og de röde blev demokratisk valgt af folket, og thaksin blev premiäreminister---til og med 2 gange!! Det var mere end de gule kunne tåle, så militären afsatte Thaksim ved en militär kup, og efter div. ture, ville militäret og de gule indsätte deres mand--Abhisit--som primiäreminister!! Problemet var bare, at der var en del röde i parlementet, og deres stemmer behövdes, for at Abhisit skulle blive PM---de fik så valget, stemme på Abhisit og blive i parlementet, og have snablen i pengekassen, eller ikke stemme på Abhisit, og blive byttet ud med nogle andre som vil have penge, og stemme på Abhisit. Selvfölgelig stemte parlementet på Abhisit som premiäreminister!! OG DET ER SÅ DET SOM I HELE TIDEN FREMFÖRER, AT ABHISIT ER DEMOKRATISK VALGT----jeg kan ikke lige se det demokratiske i prosessen!---det var ihvertfald ikke folkets valg!!! ABEKATTEN---hvor mange år skal vi tilbage, for at finde et militärkup i Danmark/Sverige, og hvor militäret satte ind deres mand til at styre landet?? Redigeret af ingolf d. 13/08-2010 22:17 Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
natty |
Lagt på d. 13/08-2010 22:54
|
"OG DET ER SÅ DET SOM I HELE TIDEN FREMFÖRER, AT ABHISIT ER DEMOKRATISK VALGT----jeg kan ikke lige se det demokratiske i prosessen!---det var ihvertfald ikke folkets valg!!!" Ret simpelt, Thailand har ingen præsident som bliver valgt som i USA. Systemet fungerer sådan set som i Danmark. Statsministeren=Abhisit bliver udpeget af et flertal i Folketinget=Parlamentet. Flertallet kan ændre mening og udpege en anden statsminister, ligesom da Nyrup blev udpeget som statsminister efter Schlüter uden folketingsvalg, da flertallet i parlamentet mente det var den bedste løsning her og nu. Flertallet gik fra at støtte en borgerlig regering til en socialdemokratisk ledet regering. Der var mange som mente der skulle udskrives valg, men det blev der ikke. Militæret har ikke udpeget Abhisit, men parlamentet. Du kan komme med nok så mange mellemregninger, og jeg ved ikke hvor meget der er betalt for at skifte side, og ingen ved om det er sket. Men det har jo været sådan i hele den nye historie at stemmer kan købes i Thailand. Thaksin var ekspert i det. Men reglerne er sådan set ellers klare og de er overholdt. PM kan ifølge reglerne sidde indtil næste år og hvis reglerne ikke bliver overholdt og der ikke bliver udskrevet valg er den først gal. PS Jeg har altid ment at militærkup er en forkert løsning, men de har da i det mindste overdraget magten til parlamentet igen. Ingen gruppering har noget at lade den anden høre, de er lige korrupte, men jeg mener faktisk at Abhisit gør et okay job under de omstændigheder han er sat i . Nu er det sådan set det at tråden handler om Burma, og må da også sige at jeg selv er kommet til at køre den i en anden retning, men det var fordi flere sammenlignede Burma med Thailand, hvilket jeg mener er helt ude i hampen. Redigeret af natty d. 13/08-2010 22:57 |
|
|
Lagt på d. 13/08-2010 23:14
|
|
Ingolf, den 21 december 2007 blev afholdt parlamentsvalg i Thailand. Valget blev godkendt af valgkommisionen, og der var ingen parrtier eller bevægelser ( røde eller gule ) der var uenige i at valget var det første demokratiske valg i mange år. Intet parti fik absolut flertal, så de 5 mindre partier var tungen på vægtskålen, og de valgte Thaksins kandidat Samak som statsminister, nøjagtig som det sker i Danmark og Sverige. Statsminister Samak blev af domstolene senere "væltet", da det konstateredes, at han havde lønnet job ved siden af statsministerposten. I stedet valgtes Thaksins svoger som statsminister. Parlamentet stemte som i Danmark og Sverige, parlamentet holdt afstemning. Så skete der det at Thaksins parti PPP og mange medlemmer blev dømt ude i 5 år grundet valgsvindel. De valgkredse hvor Thaksin medlemmer og iøvrigt også fra et par af de mindre partier blev ekskluderet af domstolene skulle der afholde suppleringsvalg, som man gør i England, i Danmark og Sverige, indkalder man blot en suppleant. Ved disse suppleringsvalg, blev der ikke flyttet eet mandat. Parlamentet havde samme sammensætning, PPP hed nu blot Puea Thai. Da der skulle vælges ny statsminister, gik flertallet af de små partier pludselig over og støttede Abhisit og Demokraterne. Dette er sket i Danmark flere gange, når der skulle vælges ny statsminister. Jeg tror ikke det har en disse med militæret at gøre, men selvfølgelig et spørgsmål om penge, vi er jo i Thailand. Abhisit blev herefter valgt ved en afstemning i parlamentet. Abhisit er således ligeså demokratisk valg som de tidligere statsministre indenfor de seneste år. |
|
|
natty |
Lagt på d. 13/08-2010 23:26
|
Abekatten har ret, og pudsigt som Samak blev afløst af Thaksins svoger, mon ikke der har været penge og anden inflydelse indeover den Familieudnævnelse?. Minder mig lidt om Nordkorea hvor sønnen afløser faderen (uden sammenligning iøvrigt). Thaksin prøvede sgu at skabe et ny dynasti som ville sætte reglerne til hans fordel. |
|
|
Lagt på d. 13/08-2010 23:48
|
|
Samak var jo kendt som meget pengeglad, så også han var købt til stillingen, men vi lever jo i Thailand. Til gengæld tror jeg Pee Chang lever i en drømmeverden. |
|
|
natty |
Lagt på d. 14/08-2010 00:15
|
jeg synes måske det var lidt let af fjerne ham fra PM posten, fordi han deltog i cooking televisions, men på den anden side, reglerne er regler. Derimod er det interessant hvordan han tidligere kaldte Demokraterne for kommunister og meget muligt havde en stor indflydelse på 1976 massakren. http://en.wikiped...Sundaravej men læst selv hvordan han støttede andre militærkup. SIC Redigeret af natty d. 14/08-2010 00:20 |
|
|
sabai sabai |
Lagt på d. 14/08-2010 00:26
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1258 |
I snorksover jo' !!... iført jeres gule pyjamas !! I glemmer vist , hvem der trækker i trådene !! .................... King Bhumipol lectured the Coup leader, his voice was censored! King Bhumipol underviste kuppet's ledere, hans stemme blev censureret! Chief of state: King PHUMIPHON Adunyadet, also spelled BHUMIBOL Adulyadej. Constitutional Court, Supreme Court of Justice, and Supreme Administrative Court; all judges are appointed by the king; Link til CIA..... https://www.cia.g...os/th.html The Peacemaker !! Redigeret af sabai sabai d. 14/08-2010 00:33 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
natty |
Lagt på d. 14/08-2010 00:40
|
ja det er godt med dig sabai sabai, men Kongen har altid trukket i trådene, selv den gang Thaksin var PM i flere perioder. Men fjernede han ham.? Mange sjove konspirationsterorier. Men jeg tvivler alligevel på at kongen med hans helbred har meget at skulle have sagt. Sidst jeg var i Thailand, fik jeg hele tiden, svaret, at den som kørte lande "was the other one" or "the one we dont tell you", underligt svar når man normalt for ærlige svar. Hvem er så disse personer? Dronningen? en højt stående militær mand eller en helt tredje?. Dejligt at DTW ikke er i located i Thailand, men hvem er den tredje mand?. kronprinsen? Som ikke er populær men havde kontakter til Thaksin. Han var på et kæmpe bilboard da jeg landede i Chiang Mai. Der går ihvertfald vilde rygter. |
|
|
sabai sabai |
Lagt på d. 14/08-2010 01:26
|
The Monkey Cheeks ! Did the King make any money from this project ? I see in Forbes his family is worth $35 billion American dollar. Thats a million a day since birth..... Thats more than Bill gates has made since birth ! ! Redigeret af sabai sabai d. 14/08-2010 01:28 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
natty |
Lagt på d. 14/08-2010 01:45
|
ja de har røven fulde af penge måde kongen og thaksin, og i øvrigt Thaksin som tjente dem få Burma.
Redigeret af natty d. 14/08-2010 01:47 |
|
|
sabai sabai |
Lagt på d. 14/08-2010 02:59
|
His Majestys sporting skills are not limited to sailing. He is interested in many other sports in which he studies and practices until he becomes a model for the following generations. [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
Spring til debat: |