Se indlæg
 Udskriv debat
thai logik og kulturforskelle
Hanshamsjel
Hej i Stuen,
jeg har flere steder læst om forskelle i tænkemåde mellem danskere og deres thai ægtefæller / kærester.
Jeg vil gerne suge til mig af andres erfaring.

Kan nogen henvise til tidligere tråde, eller komme med eksempler på hvor kulturforskelle, logisk tænkning eller opførsel er væsentlig anderledes end danskernes ?

Evt også gode måder at tackle ovenstående situationer på, uden at forværre situationen.

Hader thai'er at tabe ansigt, lige som f.eks. kinesere ?

Har de svært ved at sige nej, når der er noget de ikke ved ?

Har nogen erfaring med værdien af thailandske uddannelsescertifikater, er de af samme standard / værdi som danske (f.eks. B.Sc og M.Sc) ?

Jeg inlægger lige en stavefejl til ære for ham den sure

mvh
hans J

natty
hej hans j.
det er godt nok mange spørgsmål på ën gang.

Men "kan nogen henvise til tidligere tråde, eller komme med eksempler på hvor kulturforskelle, logisk tænkning eller opførsel er væsentlig anderledes end danskernes ?"
den er klar, alt er forskelligt. google er din hjælp.

Kalasi
Forslag til en bog:

Thailand Fever: ISBN 1-887521-48-8

Kalasi

huratho
Hej
Hanshamsjel, det er nok ikke så meget jeg kan bidrage med, lidt kan jeg da. Allerførst er det min overbevisning at det er betydelig nemmere at leve sammen med en thaier i TH end i DK. Jeg tror det hænger sammen med strammere regler i DK, hvor det er er lidt løsere herude.
Men tilbage til dine spørgsmål. Thaier HADER at tabe ansigt. En Thailandsk uddannelse er ikke på højde med Amerikansk, Engelsk og for den sags skyld Danske uddannelser. Japanske uddannelser er også velset her i TH.
Mit største problem har været at vænne vores omgangskreds at når man har aftalt en tid så er det den tid og en time senere. Det eneste danske som jeg har taget med herud fra DK er at jeg forlanger at "vores" børn siger godmorgen, goddag, godnat og tak for mad. Ellers synes jeg at vores dage kører nogenlunde, det er da klart at der kommer uoverensstemmelser, men dem takler vi som de kommer.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

kimkingo
Hej Hanshamsjel
Du nævner selv en væsentlig ting, som jeg har lagt mærke til. De har svært ved at sige nej hvis de ikke forstår, hvad du mener. Smiler bare og siger ja ja.Wink
De er bange for at tabe ansigt, virke dumme. Det er sjældent man hører en Thai sige. Det ved jeg ikke.
Hilsen Kimkingo

Robert Kronberg
Hanshamsjel skrev:
Hej i Stuen,
jeg har flere steder læst om forskelle i tænkemåde mellem danskere og deres thai ægtefæller / kærester.
Jeg vil gerne suge til mig af andres erfaring.

Kan nogen henvise til tidligere tråde, eller komme med eksempler på hvor kulturforskelle, logisk tænkning eller opførsel er væsentlig anderledes end danskernes ?

Evt også gode måder at tackle ovenstående situationer på, uden at forværre situationen.

Hader thai'er at tabe ansigt, lige som f.eks. kinesere ?

Har de svært ved at sige nej, når der er noget de ikke ved ?

Har nogen erfaring med værdien af thailandske uddannelsescertifikater, er de af samme standard / værdi som danske (f.eks. B.Sc og M.Sc) ?

Jeg inlægger lige en stavefejl til ære for ham den sure

mvh
hans J

Det er min erfaring, at man nemmere takler en konflikt, ved at argumentere med hjertet frem for med hjernen.

Logisk argumentation er sjældent vejen frem, hvis der ikke følger et følelsesmæssigt argument med samtidig, måske efterfølgende.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
huratho
Hej
Jeg ved ikke om jeg er enig med dig, Robert, for jeg ved ikke hvad du mener "med hjertet". Det eneste som ikke må ske er at en thaier taber ansigt overfor en farang. Jeg bruger meget denne vending "Jeg kan godt se det fra din side, men prøv lige at se det fra min side" det virker 9 gange ud af 10 og de har ikke tabt ansigt.
Hilsen Hugo

Robert Kronberg
huratho skrev:
Hej
Jeg ved ikke om jeg er enig med dig, Robert, for jeg ved ikke hvad du mener "med hjertet". Det eneste som ikke må ske er at en thaier taber ansigt overfor en farang. Jeg bruger meget denne vending "Jeg kan godt se det fra din side, men prøv lige at se det fra min side" det virker 9 gange ud af 10 og de har ikke tabt ansigt.
Hilsen Hugo

Jamen, så er vi faktisk enige: "Jeg kan godt se det fra din side, men prøv lige at se det fra min side" er noget i retning af, hvad jeg mener.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
TG950
kimkingo skrev: Det er sjældent man hører en Thai sige. Det ved jeg ikke.

Hmm, den sætning er nu en af, min kones mest brugte fraser Wink

bogen, Thailand Fever :
http://thailandfe...

første 35 sider af bogen :
http://thailandfe...n/022.html

[img]http://www.paiboonpublishing.com/image/books/product_xl/thailand-fever.jpg[/img] is not a valid Image.

jens
Denne bog kan absolut også anbefales.
http://www.amazon...9749575733

sabai sabai
Fin tråd .. men forbavsende få svar !

Som sædvanelig nok berøringsangsten der spøger !Angry

Thailogik er :

Du opdager at din veninde/kærste/kone har stjålet penge fra din pung !

Det er din egen skyld !

Du kan jo bare passe på din pung !
Og lade være med at have, så mange penge i din pung !
Desuden har du råd til at miste dem !
Og forøvrigt mistror du hende fordi du har den frækhed, at tælle dine egne penge !

Phuck you !...

You make me loose face !!..... ai hire, kee niaw, ai kwai, kee nok, Poor Farang !!
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

mon ikke der er forskel på folk Smile min kone har da haft 20.000 af vores fælles penge i sin pung i et par måneder nu og der er ikke forsvundet så meget som en krone Pfft

Kea siger også tit at det ved hun ikke, specielt når snakken kommer til computere

Du skal absolut læse THAILAND FEVER og din kone også.

thaikurt1
Det eneste danske som jeg har taget med herud fra DK er at jeg forlanger at "vores" børn siger godmorgen, goddag, godnat og tak for mad

huratho
Jeg har lære mine børn at de skal spørger når de tage noget i køleskabet.

Det har jeg også lært min børn at sige det samme er det med min pap-børn og børnene i familien har også lært at sig det.

Og så med at vende til alle er færdig med at spiser for man rejse sig.

Og hvis de modtager nogen at sig mange tak.
Redigeret af thaikurt1 d. 08/08-2010 21:22
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Det eneste de ikke skal spørge om, er når far beder dem hente en kold øl i køleskabet.

MortenDue
Hej Alle

Folk er forskellige - thai folk ligeså. Der findes de enorme kulturforskelle mellem lande og folkeslag - det gør jo netop så spændende at være gift med fx. en thai - der kommer nogle andre udfordringer i forholdet - det er fx. aldrig et spørgsmål om HVOR skabet skal stå (det bestemmer jeg) - kun om hvor stort det skal være (det bestemmer hun) Kiss kiss.

Min oplevelse mht. thai-dansk kulturforskelle i mit ægteskab indeholder 2 elementer som tilstadighed giver mig lidt flere grå hår:

Det ene er INITIATIV: At sætte en handling igang, som muligvis er lidt svær, eller har en længere (unævnt tid) tidshorisont.

Det andet er KOMMUNIKATION: Uddybning af en besked/fortælling/spørgsmål, så man er sikker på at modtageren har forstået den. For det er svært at høre hvad andre tænker!!! Og vi har ikke den samme sprogbrug og tillægger forskellige værdier til vores valg af ord og derfor også det vi hører.

En anden stor hvorskel er jo at vi i DK lærer at spørge om hvorfor/hvordan osv. Det er der ikke meget af i TH-kultur.
Og heraf kommer der som RobertK. skriver at man skal argumentere med hjertet og ikke logisk.

Og i TH opdrager man ikke med logik, kun konsekvens. Har du gjort noget forkert, bliver du slået. For så gør du det jo ikke igen.... eller også lærer du at lyve og ikke blive fanget. Det har jeg kæmpet med i 2 år med børnene.

Også til Sabai: Her i huset er det hustruen, der har kontanterne, sålænge jeg holder styr på den overordnede økonomi, så har hun styr på husholdningen. Og sådan er det også hjemme hos dele af familien i TH. Hun holder pengene/Han bruger dem Friends again

Og læser man en bog/andres mening - så er det andres mening og ikke ens egne oplevelser og opfattelse af den person, man er sammen med, og man kan komme til at være foruindtaget og tillægge forkerte motiver til andres handlinger. Så husk at alle gode råd kan være rådne.

Alt det bedste på en våd mandag morgenSleeping good,
Morten
Chance favours the prepared mind

www.mjdue.dk
savasava
Fik en email fra konen i dag (er pa arbejde), hvori hun sporger om det er ok. hun kober ny mobiltelefon, den gamle (6 ar) virkede ikki sa godt.

Selfolgelige ma hun det, men i forstar.

huratho
Hej
MortenDue der er 2 ting jeg er uenig med dig i. Jeg høre tit hvor/hvorfor og hvordan.
Vi har ALDRIG slået "vores" børn, i hvertfald ikke i den tid jeg har kendt Nang og det er efterhånden 8 år og jeg ville blive rasende hvis det skulle ske. Jeg mindes heller det sker i vores omgangs kreds.
Hilsen Hugo

Saendaeng
Jeg syntes nu også som Hugo at jeg hører tit hvorfor/hvordan fra thaier.
Syntes heller ikke mange thaier slår deres børn, de giver dem tværtimod for lang snor og lader dem gøre hvad de vil.
Det er ens betydende med at man skal slå dem. Men opdrage dem.
Har dog set nogle med bambus kæppen.Der har jeg gerne sagt at det vil jeg ikke se på.
Det er ikke lovligt at slå børn i Thailand.
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
savasava
Har ikke set thaier sla born, men ser dem tit true med at sla, altsa de lofter handen som om de skal sla, mon ikke det er naesten lige sa slemt som at sla rigtigt.

Spring til debat: