Se indlæg
Bortførelse af vores barn til Thailand.
|
|
Martin |
Lagt på d. 30/07-2010 13:53
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 40 |
Hej. Min kone har 2 gange truet med at tage vores barn med til Thailand for så ikke at tage ham tilbage til Danmark. Han er 2 år. Han er født i Thailand og har både Dansk og Thai pas. Måske har hun sagt dette til mig uden at mene det alvorligt men jeg tænker alligevel meget over det. Jeg har vores søns pas og original thai-fødselsattest i min besiddelse så hun ikke kan bruge det. Kan hun få lavet et nyt pas til ham mens hun selv er i Thailand? Alt kan snart lade sig gør der ude. Vi er ikke skilt eller separeret. ( endnu ) måske bliver vi dette senere, kan statsamtet så forlange hun deponere sit og vores søns pas hos dem? Hvor let er det egentlig at rejse ud fra et andet land i europa selv om vores søn ikke må rejse fra Danmark? Er der andre der har eller har haft samme bekymringer som jeg nu har? Det må da være ganske forfærdelig hvis vores søn ikke kunne komme tilbage til Danmark fordi moren ønsker han skal bo i Thailand. Venlig hilsen og god weekend Martin |
|
|
Klovn |
Lagt på d. 30/07-2010 14:48
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 575 |
Redigeret af Klovn d. 30/07-2010 14:51 |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 30/07-2010 15:15
|
Antal indlæg: 3779 |
Martin skrev: Hej. Min kone har 2 gange truet med at tage vores barn med til Thailand for så ikke at tage ham tilbage til Danmark. Han er 2 år. Han er født i Thailand og har både Dansk og Thai pas. Måske har hun sagt dette til mig uden at mene det alvorligt men jeg tænker alligevel meget over det. Jeg har vores søns pas og original thai-fødselsattest i min besiddelse så hun ikke kan bruge det. Kan hun få lavet et nyt pas til ham mens hun selv er i Thailand? Alt kan snart lade sig gør der ude. Vi er ikke skilt eller separeret. ( endnu ) måske bliver vi dette senere, kan statsamtet så forlange hun deponere sit og vores søns pas hos dem? Hvor let er det egentlig at rejse ud fra et andet land i europa selv om vores søn ikke må rejse fra Danmark? Er der andre der har eller har haft samme bekymringer som jeg nu har? Det må da være ganske forfærdelig hvis vores søn ikke kunne komme tilbage til Danmark fordi moren ønsker han skal bo i Thailand. Venlig hilsen og god weekend Martin Mig bekendt skal man have alle forældrermyndighedens underskrifter for at få en (nyt dansk) pas, og han kan vel næppe rejse ud af Schengen på et Thaipas uden et indrejsestempel? Dog er jeg ikke sikker på, hvor meget paspolitiet tjekker det ved udrejse af Schengen, da jeg aldrig har tænkt over det? Hvor meget hun lige mener det, ved jeg ikke, men det kommer jo et sted fra i hovedet - jeg ville tage sådan en trussel alvorligt - ikke mindst fordi man jo ikke lige kan glemme det... Hilsen, Robert |
|
|
Fido |
Lagt på d. 30/07-2010 15:19
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
Jeg tror du kan få svar på nogle af dine spørgsmål på denne side: http://boernebort... One man's ceiling is another man's floor |
|
|
savasava |
Lagt på d. 30/07-2010 15:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Da vi siste år skulle have pas til vores datter der er født i Thailand, blev min kone nødt til at vente til jeg kom hjem (Thailand) fra job. Det var altså ikke muligt at lave pas til hende i Bangkok uden min tilstedeværelse. |
|
|
Martin |
Lagt på d. 30/07-2010 15:51
|
savasava skrev: Da vi siste år skulle have pas til vores datter der er født i Thailand, blev min kone nødt til at vente til jeg kom hjem (Thailand) fra job. Det var altså ikke muligt at lave pas til hende i Bangkok uden min tilstedeværelse. Hejsa Savasava tak for dit svar - også jer andre. Jeg går ud fra at du mener et Thai pas? Sidst vi lavede pas i Thailand skulle vi møde op og have taget et billed på pas kontoret med et lille webcam. Min kone kan jo så ikke få lavet et pas uden at vores søn er med. Martin |
|
|
savasava |
Lagt på d. 30/07-2010 16:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Ja i Thailand, nu du siger det, billedet blev også taget på passkontoret, ja. |
|
|
b_j3ns3n |
Lagt på d. 30/07-2010 17:24
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1899 |
Jeg er lige kommet hjem fra thailand, turen gik over hamburg og ved udrejse skulle vi selvfølgelig vise pas.. men da min kæreste og søn har thai pas skulle de fremvise det hvide plastik kort som beviser de har opholdstilladelse, ellers kunne de ikke komme med flyet.. så vis du har det danske pas burde de ikke kunne forlade eu på et thai pas uden det hvide kort.. (og vis de har dansk pas har man vel ikke dette kort eller?) Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
TG950 |
Lagt på d. 30/07-2010 18:27
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
for at få dansk børnepas, så skal begge forældre give tilladelse hvis der er fælles forældremyndighed, eller kun 1 foældre hvis der er ene forældre myndighed. for at lave et thai pas, så skal modern vel fremvise famillie bogen, ( mener at den er blå ! ) ved ikke om mindre årige børn har opholdskort, vores har ikke ( måske en fejl men jeg vil undersøge det ). Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
Lagt på d. 30/07-2010 19:01
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Martin, eet er, at du kan forhindre en bortførelse, men der følger meget meget hurtigt en forældremyndighedssag bagefter, og her er det uhyre sjældent at en 2 årrig ikke tildeles moderen. Moderen skal ligefrem være narkoman eller lignende før det sker at faderen får forældremyndigheden. Dit børnebidrag er jo leveomkostninger nok for to i Thailand. Derfor er mit råd, søg allerede nu advokat, der har forstand på sådanne sager. |
|
|
sonni08 |
Lagt på d. 30/07-2010 20:20
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 95 |
Det er dybt ulykkeligt situation. Som udgangspunkt bliver der delt forældremyndighed og jeg er ret sikker på, at hun ikke har lov til at tage til udlandet. - MEN - et er, hvad hun har lov til og noget andet er, hvad hun faktisk gør. Det kan også være, at der ikke er en udleveringsordning for børn med Thailand. Jeg ville spørge de sociale myndigheder i Danmark, Foreningen "Far" samt udlændinge service som måske også kunne have et svar eller to, du kan bruge. Ring evt til politiet og få lagt en spæring ind på hendes pas, så hun ikke kan rejse ud. - Spørg, hvad du skal gøre, når du er bange for at dit barn bliver bortført til udlandet. Held og lykke. - og se at komme i gang med det samme. //Sonni |
|
|
Lagt på d. 30/07-2010 21:44
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Martin skrev: Hej. Min kone har 2 gange truet med at tage vores barn med til Thailand for så ikke at tage ham tilbage til Danmark. Han er 2 år. Han er født i Thailand og har både Dansk og Thai pas. Måske har hun sagt dette til mig uden at mene det alvorligt men jeg tænker alligevel meget over det. Jeg har vores søns pas og original thai-fødselsattest i min besiddelse så hun ikke kan bruge det. Kan hun få lavet et nyt pas til ham mens hun selv er i Thailand? Alt kan snart lade sig gør der ude. Vi er ikke skilt eller separeret. ( endnu ) måske bliver vi dette senere, kan statsamtet så forlange hun deponere sit og vores søns pas hos dem? Hvor let er det egentlig at rejse ud fra et andet land i europa selv om vores søn ikke må rejse fra Danmark? Er der andre der har eller har haft samme bekymringer som jeg nu har? Det må da være ganske forfærdelig hvis vores søn ikke kunne komme tilbage til Danmark fordi moren ønsker han skal bo i Thailand. Venlig hilsen og god weekend Martin Hejsa Martin. Umiddelbart er det jeg siger ikke til nogen hjælp. Men jeg kan dog sige at min danske stedfar rev min søsters(min mors og stedfars datter) pas sønder og sammen, fordi min mor truede ham med at tag os til Thailand. Ærligt talt så tror jeg ikke på at hun vil det, men bare truer dig, men jeg kender jo ikke din kæreste/kone. Har du efter i måke bliver separeret/skilt større mistanke om at hun kunne finde på det, så ansøg om fuld forældre mundighed over din søn. Som vi jo alle sammen ved er det hun har truet med at gøre sindssyg dumt og er sikkert af desperaton over et eller andet. Mvh Kusuma. |
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 31/07-2010 14:40
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
Hej Martin Det er naturligvis meget ubehageligt at have en sådan trussel hængende over hoved, ret oftest er den slags trusler ikke særligt velovervejet og meget svære at føre ud i livet. En ting skal du gøre dig helt klart – hun kommer ikke ud af hverken Danmark eller et Schengen land med kurs med Thailand, uden barnet har én eller anden form for pas, eller er indskrevet i moderens pas. Men da jeres søn er født efter 1st oktober 2004 skal han have sigt eget danske pas, hvilket jeg forstår han også har. Har din kone kun et Thai-pas, er det ikke mulig at indføre barnet i dette pas, børn skal have deres eget pas også i Thailand. Martin skrev #1 Jeg har vores søns pas og original thai-fødselsattest i min besiddelse så hun ikke kan bruge det. Kan hun få lavet et nyt pas til ham mens hun selv er i Thailand? Alt kan snart lade sig gør der ude. For at din kone skal kunne lave et nyt pas til jeres barn i Thailand, skal hun have en hel del dokumenter med sig - inkl. naturligvis barnet. Blandt nogle af disse dokumenter der skal medbringes, er ét der klart beskriver hvem der har forældremyndigheden over barnet samt en fødselsattest. Min kone og jeg har her i juni-juli måned været hele denne tur igennem i Thailand med at forny Thai-pas til vores piger, (11 og 17 år) da deres Thai-pas var ved at udløbe. Og jeg skal lige hilse og sige, at det var sgu ikke så nemt og lige til som man skulle tro, det til trods for de allerede havde et gyldigt Thai-pas! Der skulle fremvises en forælder myndighedserklæring på begge børn, samt adoptions papirer på vores ældste datter. Alt dette måtte vi fremskaffe hos div. instanser i BuriRam inden der kunne blive udstedt ny Thai-pas til pigerne. Så jeg har lidt svært ved at tro, at din kone uden videre kan få lavet et nyt Thai-pas til jeres barn i Thailand uden din medvirken. Hun har så den mulighed for at få lavet et nyt pas til barnet på den Thailandske Ambassade i Danmark. Men hvis du virkelig frygter at din kone har til hensigt at flytte/flygte til Thailand med barnet, kunne du jo lige så stille - og uden din kones viden - kontakte den Thailandske Ambassade i Danmark via et anbefalet brev og gøre rede for situationen. Her kunne du så som fadder til barnet gøre Ambassaden klart, at du på ingen måde vil sanktionere de udstedte et pas til barnet. Sonni08 skrev #11 Som udgangspunkt bliver der delt forældremyndighed og jeg er ret sikker på, at hun ikke har lov til at tage til udlandet. - MEN - et er, hvad hun har lov til og noget andet er, hvad hun faktisk gør. Det kan også være, at der ikke er en udleveringsordning for børn med Thailand. Jeg mener helt bestemt at der i 2001 blev indgået en udleveringsaftale mellem Danmark og Thailand, men kan pt. ikke lige finde den frem! Hilsen Rasmus |
|
|
Fido |
Lagt på d. 31/07-2010 14:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
Prøv at kigge på http://www.boerne...erelse.dk/ .. Det er Justitsministeriets side om emnet, hvis du ikke kan finde de oplysninger du skal bruge så står der hvor du skal henvende dig. http://www.boerne...erelse.dk/ Haagerkonventionen Haagerkonventionens hovedformål er at sikre, at et barn, der ulovligt er bortført til eller tilbageholdt i et andet land, umiddelbart kommer tilbage til det land, hvor barnet normalt bor. Konventionen gælder uanset, om man har forældremyndigheden efter loven, eller om der er en afgørelse eller en aftale om forældremyndighed, bopæl eller samvær. Danmark har for tiden et samarbejde med følgende lande Argentina, Australien, Belgien, Bosnien-Hercegovina, Canada, Chile, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Israel, Italien, Kina (kun regionerne Hong Kong og Macau), Kroatien, Luxemburg, Makedonien, Mexico, Monaco, Montenegro, New Zealand, Norge, Panama, Polen, Portugal, Rumænien, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ungarn, USA, Venezuela og Østrig. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Martin |
Lagt på d. 01/08-2010 07:26
|
Som jeg kan læse af alle svarene er det ikke så nemt eller sagt på en anden måde det er meget svært at få lavet et pas til vores barn uden at bægge forældre giver skriftlig tilladelse. Hvis jeg starter en forældremyndighedssag i Danmark hos statsamtet så kan de hvis der er mistanke om at min kone vil forlade landet med vores barn uden min accept kunne kræve at hun og vores barns pas deponeres (hvorhen ved jeg ikke, det står på deres hjemmeside) Ellers kan hun jo bare rejse i nattens muld og mørke. Ellers kan hun vel bare ''låne'' et pas af en anden Thailænder der også har et barn på vores alder og rejse ud af landet? Eller få en anden til at tage vores søn til Thailand for hende. Jeg ved ikke hvor meget de checker det. I pas kontrollen i Kastrup gider de knap nok kigge i mit pas. Dog har jeg lagt mærke til at de kigger mere på rejsende der ikke har EU pas. God søndag til alle Hilsen Martin |
|
|
Sarah |
Lagt på d. 01/08-2010 08:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 219 |
Hej Martin. Sikke en ulykkelig situation, håber virkelig ikke din kone mener noget alvorligt med det... I snakker alle sammen om nyt thai pas...men ville hun ikke kunne få lavet nyt dansk pas til barnet?! Jeg har lige fået lavet (dansk) pas til min datter og jeg skulle ikke bevise at jeg har ene forældremyndighed...! Mvh. Sarah |
|
|
Martin |
Lagt på d. 01/08-2010 09:57
|
Sarah skrev: Hej Martin. Sikke en ulykkelig situation, håber virkelig ikke din kone mener noget alvorligt med det... I snakker alle sammen om nyt thai pas...men ville hun ikke kunne få lavet nyt dansk pas til barnet?! Jeg har lige fået lavet (dansk) pas til min datter og jeg skulle ikke bevise at jeg har ene forældremyndighed...! Mvh. Sarah Hejsa Sarah. Jo hun kan godt tag på borgerservice og få lavet et pas til vores søn. Men jeg skal skrive under sammen med min kone at det er ok. Vores søn skal også med. Grunden til at du ikke skulle bevise at du har ene forældremyndighed over dit barn er nok at myndighederne allerede ved det, det gætter jeg på. Hilsen Martin |
|
Spring til debat: |