Se indlæg
solenergi
|
|
randle |
Lagt på d. 17/07-2010 06:17
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 25 |
Saendaeng skrev: Jeg har solvarme på huset i Thailand. Det er til det varme vand. Vi har så cirkulations pumpe og varmt vands beholder. Jeg fik det installeret for 3 år siden og er glad for det. Hvad er det lige du vil med dit indlaeg??? Er det kun for og komme op paa 1000 indlaeg???? 5555555555555555555555555555555 |
|
|
Lagt på d. 17/07-2010 07:07
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Fido skrev: sula skrev: har en rigtig god ven uden for korat noget der hedder wang nam keow ( nok forkert stavet ). Han har 3 bungalows og et resort hvor han har solfangere på taget af alle 4 dele samt hans eget hus og han er meget begejstret og glad for samme, da han kun har gode erfaringer. Men er der tale om et solvarme anlæg eller er det solceller ? Der er jo en verden til forskel .... jeg har selv solvarme på mit hus i Danmark og det har været en fantastisk investering - men det ligger selvfølgelig også på solskinsøen Jeg forstår ikke, at alle hoteller der har et kæmpe forbrug af varmt vand ikke installere solvarme. Det er virkelig en no-brainer. 100% agree det er tåbeligt at varme vandet, med strøm eller gas. jeg brænder mig nogle gange på vandet som køre gennem rør på loftet og ud i køkkenet og bad, det må være logik at varme det på taget. |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 17/07-2010 09:10
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
randle skrev: Saendaeng skrev: Jeg har solvarme på huset i Thailand. Det er til det varme vand. Vi har så cirkulations pumpe og varmt vands beholder. Jeg fik det installeret for 3 år siden og er glad for det. Hvad er det lige du vil med dit indlaeg??? Er det kun for og komme op paa 1000 indlaeg???? 5555555555555555555555555555555 Så skal du have en præmie for at spørge dumt Får jeg en præmie når jeg rammer 1000? For så havde jeg nok gjort det for længe siden!! Hvis du er interesseret i at hører mere om det solvarme! Så kan du jo spørge.! Og nu rammer jeg 995 indlæg. Gad vide hvad jeg vinder en stor præmie?? Michael B Kristensen
|
|
|
Lagt på d. 17/07-2010 10:01
|
|
Saendaeng... Hvorfor har du ikke en vindmølle i haven??????? lindy |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 17/07-2010 10:58
|
Antal indlæg: 3779 |
donis5 skrev: Fido skrev: sula skrev: har en rigtig god ven uden for korat noget der hedder wang nam keow ( nok forkert stavet ). Han har 3 bungalows og et resort hvor han har solfangere på taget af alle 4 dele samt hans eget hus og han er meget begejstret og glad for samme, da han kun har gode erfaringer. Men er der tale om et solvarme anlæg eller er det solceller ? Der er jo en verden til forskel .... jeg har selv solvarme på mit hus i Danmark og det har været en fantastisk investering - men det ligger selvfølgelig også på solskinsøen Jeg forstår ikke, at alle hoteller der har et kæmpe forbrug af varmt vand ikke installere solvarme. Det er virkelig en no-brainer. 100% agree det er tåbeligt at varme vandet, med strøm eller gas. jeg brænder mig nogle gange på vandet som køre gennem rør på loftet og ud i køkkenet og bad, det må være logik at varme det på taget. Tja, jeg boede en gang i en lejlighed, hvor vandbeholderen stop oppe i det fri på taget, og der blev vandet så varmt, at man ikke kunne tage bad fra omkring kl. 10.00 til hen på eftermiddagen. Så det var en dårlig løsning, og om morgen var det alligevel koldt efter at være kølet ned hen over natten. Her i huset, hvor jeg bor nu, står begge vandbeholdere (vandbeholder + trykbeholder) i baggården udenfor, og der var vandet godt tempereret om dagen, men da der kom tag over baggården, så var vandet atter "koldt", hvis man ikke tænder elvarmeren. Dog tror jeg, at en almindelig familie ikke kan bruge meget i el på vandvarme i badeværelset, men jeg aner ikke, hvad det reelt koster at tage et bad? Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 17/07-2010 11:21
|
lindyras skrev: Saendaeng... Hvorfor har du ikke en vindmølle i haven??????? lindy Jeg har faktisk tænkt mange gange på at købe en brugt mølle og sætte op.Dog ikke lige i baghaven. Undersøgte det lidt på et tidspunkt. Havde fundet et sted i nærheden af pak chong. Men det kan være det vil være nemmere nu. Så kan det være der er nogle af medlemmerne der er med på at være med i et par møller. Michael B Kristensen
|
|
|
Lagt på d. 17/07-2010 11:50
|
|
Snakker vi ikek om 2 forskellige ting: solfangere til opvarmning af vand? Solceller der laver el? Årsagen til at der ikke findes mange at disse anlæg er formentlig p.g.a. økonimien, altså prisen for et anlæg og installation, det er for dyrt for en alm. thaihusstand. |
|
|
Fido |
Lagt på d. 17/07-2010 12:02
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
Robert Kronberg skrev: donis5 skrev: Fido skrev: sula skrev: har en rigtig god ven uden for korat noget der hedder wang nam keow ( nok forkert stavet ). Han har 3 bungalows og et resort hvor han har solfangere på taget af alle 4 dele samt hans eget hus og han er meget begejstret og glad for samme, da han kun har gode erfaringer. Men er der tale om et solvarme anlæg eller er det solceller ? Der er jo en verden til forskel .... jeg har selv solvarme på mit hus i Danmark og det har været en fantastisk investering - men det ligger selvfølgelig også på solskinsøen Jeg forstår ikke, at alle hoteller der har et kæmpe forbrug af varmt vand ikke installere solvarme. Det er virkelig en no-brainer. 100% agree det er tåbeligt at varme vandet, med strøm eller gas. jeg brænder mig nogle gange på vandet som køre gennem rør på loftet og ud i køkkenet og bad, det må være logik at varme det på taget. Tja, jeg boede en gang i en lejlighed, hvor vandbeholderen stop oppe i det fri på taget, og der blev vandet så varmt, at man ikke kunne tage bad fra omkring kl. 10.00 til hen på eftermiddagen. Så det var en dårlig løsning, og om morgen var det alligevel koldt efter at være kølet ned hen over natten. Her i huset, hvor jeg bor nu, står begge vandbeholdere (vandbeholder + trykbeholder) i baggården udenfor, og der var vandet godt tempereret om dagen, men da der kom tag over baggården, så var vandet atter "koldt", hvis man ikke tænder elvarmeren. Dog tror jeg, at en almindelig familie ikke kan bruge meget i el på vandvarme i badeværelset, men jeg aner ikke, hvad det reelt koster at tage et bad? Hilsen, Robert Det er netop de problemer man undgår med et solfangeranlæg. Beholderen er normalt isoleret så man kan holde på varmen om natten - især på de nordlige breddegrader. I Thailand kan man nøjes med en meget lille solfanger, men tanken skal selvfølgelig stadig have en vis størrelse. I dit tilfælde var det så en kombineret tank/solfanger - ikke nogen helt optimal løsning Der findes masser af do-it-yourself sider på nettet og det kan gøres ret enkelt og billigt. Prøv f.eks at søg på DIY solar water heater One man's ceiling is another man's floor |
|
|
jylland55 |
Lagt på d. 17/07-2010 14:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 127 |
http://www.buildi...h11349.pdf
Hello ....
|
|
|
jylland55 |
Lagt på d. 17/07-2010 14:30
|
Øvet medlem Antal indlæg: 127 |
vi har lagt 1½ tomme rør ned i beton ved terassen og langs med pool... varmer vandet op til pool og køler beton ned så man kan gå på det i bare tæer! virker fint også lavet det til udv. bruser (de glemte at lave koldt vandt også så det kan godt blive for varmt) men virker fint kan ikke finde ud af uplode fotto.. Hello ....
|
|
|
Funnyboy |
Lagt på d. 17/07-2010 14:49
|
Øvet medlem Antal indlæg: 154 |
Gad vide hvad en mindre dampgenerator koster og hvor mange watt man kan hive ud af sådan en fætter. For vand der er varmet op gennem et rigtig solpanel kan mere end nemt lave 2-300 grader damp i middagssolen selv her i kolde danmark. Så en varmeveksler på eller sende dampen tilbage gennem et kar med vand og videre til solfangeren igen og man har gratis strøm og varmt vand til at bade i også. Det kræver så noget elektronik der kan få det til at spille med det strøm der allerede kommer fra elnettet så man ikke kortslutter det hele. Men det er ikke sikkert det er rentabel for en thaifamilie. |
|
|
andersfoto |
Lagt på d. 17/07-2010 15:00
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 83 |
Det kun måske være en løsningforslag til varmt vand |
|
|
Fido |
Lagt på d. 17/07-2010 15:01
|
Funnyboy skrev: Gad vide hvad en mindre dampgenerator koster og hvor mange watt man kan hive ud af sådan en fætter. For vand der er varmet op gennem et rigtig solpanel kan mere end nemt lave 2-300 grader damp i middagssolen selv her i kolde danmark. Så en varmeveksler på eller sende dampen tilbage gennem et kar med vand og videre til solfangeren igen og man har gratis strøm og varmt vand til at bade i også. Det kræver så noget elektronik der kan få det til at spille med det strøm der allerede kommer fra elnettet så man ikke kortslutter det hele. Men det er ikke sikkert det er rentabel for en thaifamilie. Det er muligt at lave selv, men vil være meget dyrt hvis det være i en skala hvor det bruges til noget fornuftigt. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 17/07-2010 15:05
|
Nu er det jo det at dampgeneratoren laver dampen.Hvor skal vi udvinde damp til strøm.Det vil jo kræve nogle tanke og noget turbine. Det kræver nok en del. Michael B Kristensen
|
|
|
Fido |
Lagt på d. 17/07-2010 15:14
|
Saendaeng skrev: Nu er det jo det at dampgeneratoren laver dampen.Hvor skal vi udvinde damp til strøm.Det vil jo kræve nogle tanke og noget turbine. Det kræver nok en del. Du har ret i at vi roder lidt rundt i begreberne, men på videoen er det damp der driver en lille generator og altså ikke en dampgenerator som producerer damp. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Fido |
Lagt på d. 17/07-2010 15:17
|
Et rigtigt anlæg med en dampturbine som driver en generator er vist ikke realistisk for os almindelige lønmodtagere
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
Funnyboy |
Lagt på d. 17/07-2010 15:26
|
Øvet medlem Antal indlæg: 154 |
Det var selvfølgelig en dampturbine jeg tænkte på. Ku man få sådan en fætter det kunne levere 6-8Kw så er man godt på vej. Men nej det er ikke sikkert de er til at komme i nærheden af for alm. penge. Eller også fylder de det samme som et helt hus. |
|
|
Gamba |
Lagt på d. 17/07-2010 15:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 191 |
Ser interessant ud hvis det kunne lade sig gøre at strikke et system sammen som giver damp nok. Der er lidt priser og tegninger her. http://greensteam...oducts.htm |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 17/07-2010 16:00
|
Vi er ude i noget stort.Hvis det skal give nok energi til at kunne trække en hustand. Man skulle nok være nogle husstande der gik sammen for at bygge et anlæg. Hvor det også kunne stå på et lukket område. Og ikke i baghaven Michael B Kristensen
|
|
|
Lagt på d. 17/07-2010 16:04
|
|
Fido skrev: Et rigtigt anlæg med en dampturbine som driver en generator er vist ikke realistisk for os almindelige lønmodtagere Så må man bygge selv, hehe hvem har ikke leget med damp maskine og ødelagt noget hiihihih |
|
Spring til debat: |