Se indlæg
hvad betyder det ???
|
|
kongeboaen |
Lagt på d. 14/06-2010 06:08
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 37 |
jeg har fundet ud af at folkeregistret har registret mig som udrejst.. men hva konsekvenser har det for mig ?? og hva konsekvenser har det for min førtidspension. (får ftp efter 2003 ) og det samme udbetalt |
|
|
kimberg |
Lagt på d. 14/06-2010 06:26
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 75 |
Ved ikke hvad det har af betydning for din pension. Men mener ikke at du er dækket at det offentlige hvis du bliver syg. Så du skal til og have en forsikring mod sygdom hvis du er i Danmark. Kan ikke forstå hvorfor du framelder dig folkeregisteret, med mindre det er fordi at du har arbejde i udlandet, og ikke gider alt det bøvl med de danske skatte myndigheder. Hvilket man dog ikke helt kan undgå, hvis man har fast ejendom i Danmark. Jeg har en sygeforsikring der dækker 1.800.000 USD om året. med en selvrisiko på 1.200 USD . Den giver jeg omkring 3.300 USD for om året. Men jo aldre man er når man tegner den første gang, jo dyrere er den. Jeg er 43 År, og var 40 da jeg tegnede den. Men prøv og skriv til din tidligere kommune. De kan sikkert svarer dig helt konkret. Hvis du så finder ud af at det er noget skidt at du har frameldt dig, så kan du bare flytte adressen hjem igen. Med venlig hilsen Kim Berg ________________________________________________________________________________________________ Skal giftes med Darika den 27 Marts 2011 Redigeret af Webmaster d. 14/06-2010 07:04 |
|
|
Suk |
Lagt på d. 14/06-2010 06:40
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 712 |
Jeg er ogsaa udrejst fra DK til TH, ja pensionen er jo saadan lidt baade og. En sygeforsikring i TH, go' ide', jeg har en, jeg gi'r ca. 15.000 THB pr. aar, blir du syg i DK....faa en adresse i DK og den gaelder fra foerste dag............altsaa en ferieadresse, du betaler jo stadig skat i DK af din pension... Hvis det er vroevl i laeser fra mig, saa sig til, og jeg vil uddybe det....dette var ganske kort. |
|
|
kimberg |
Lagt på d. 14/06-2010 08:12
|
Suk skrev: Jeg er ogsaa udrejst fra DK til TH, ja pensionen er jo saadan lidt baade og. En sygeforsikring i TH, go' ide', jeg har en, jeg gi'r ca. 15.000 THB pr. aar, blir du syg i DK....faa en adresse i DK og den gaelder fra foerste dag............altsaa en ferieadresse, du betaler jo stadig skat i DK af din pension... Hvis det er vroevl i laeser fra mig, saa sig til, og jeg vil uddybe det....dette var ganske kort. Det mener jeg nu ikke er helt rigtigt. På https://www.borge...andet.aspx kan man læse at Du er heller ikke socialt sikret under eksempelvis ferieophold i Danmark. Man har også 6 ugers karantæne fra den dag man tilmelder sig folkeregisteret igen. Sygesikring Hvis du flytter til udlandet for at arbejde og ikke længere har adresse i Danmark, er du heller ikke tilknyttet folkeregisteret. Dermed ophører din sociale sikring i Danmark, og du skal aflevere dit gule sundhedskort til kommunen. Du er heller ikke socialt sikret under eksempelvis ferieophold i Danmark. Nogle lande har et skattefinansieret system som det danske, mens andre landes sociale sikring bygger på et forsikringsprincip, som du selv skal købe dig til. Danmark har udover EØS-landene, indgået aftale om social sikring med en række andre lande: Canada, Chile, Israel, Kroatien, Makedonien (FYROM), Marokko, New Zealand, Pakistan, Québec, Schweiz, Slovenien og Tyrkiet. Kontakt landets ambassade, hvis du er i tvivl. Udenlandske ambassader og generalkonsulater i Danmark Læs pjecen Social sikring under arbejde i udlandet - arbejde i flere EØS-lande (pdf.) (nyt vindue) Læs pjecen Social sikring under arbejde i udlandet - arbejde i andre lande (pdf.) (nyt vindue) |
|
|
dutling68 |
Lagt på d. 14/06-2010 08:36
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1381 |
Man har også 6 ugers karantæne fra den dag man tilmelder sig folkeregisteret igen. det er en gammel regl man for ikke karantæne mere........ Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
Suk |
Lagt på d. 14/06-2010 08:40
|
Man havde, idag har man fra dag 1......foergen ja der har i ret....,aaske ?
|
|
|
kongeboaen |
Lagt på d. 14/06-2010 08:59
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 37 |
tak for jeres svar ja min forsikring den er i orden har tegnet en thai life assurance.. men hva så omkring 90 dages reglen.. skal jeg være ude af thailand 90 dage om året ?.. jeg er her på turistvisa med 3 indrejser a 60 dage.. eller kan jeg bare vende dk og tilbage igen |
|
|
Suk |
Lagt på d. 14/06-2010 09:49
|
Sikkert noget vroevl jeg skriver, er der nogen der kan tyde det ? Fra dag 1. i DK er man forsikret, hvis man altsaa er Dansker..... Karataenen er en saga blot for os, der trods alt betaler skal, det manglede da bare..... |
|
|
kimberg |
Lagt på d. 14/06-2010 10:11
|
Beklager at jeg har oplyst noget forkert med hensyn til 6 ugers reglen. Vidste ikke den var afskaffet. Men hvis man er frameldt folkeregisteret, så er det jo noget bøvl hvis man skal ned og og tilmelde sig hver gang man er på ferie. Kan selvfølgelig bare gå ned og gøre det med tilbage virkende kræft i tilfælde af ulykke. Man har jo noget frist til og melde sig til igen. Ved dog ikke om den løsning er helt lovlig :-) M.v.h. Kim ------------------------------------------------------- Skal giftes med Darika den 27 Marts 2011 |
|
|
Lagt på d. 14/06-2010 15:49
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Du kan være rigtig meget på røven.... Man kan IKKE tage sin førtidspension med til lande uden for EØS ud over 3 mdr. Hvis man gør og vore venner i staten finder ud af det, kommer du til at skulle betale det for meget udbetalte tilbage!! Jeg ved det er hysterisk, men har lige undersøgt det via min A-kasse og indenrigsministeriet da jeg havde en drøm om at flytte til Thailand om nøjagtig 12 år (man skal jo planlægge i gdo tid :-)) Har bedt min A-kasse rejse denne sag overfor de relevante politikkere for hvad f...... er forskellen på at nyde efterløn i Thailand eller Spanien ud over at Thailand er en 7-8 gange bedre på alle måder? |
|
|
goldwing |
Lagt på d. 14/06-2010 16:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
leifkr skrev: Du kan være rigtig meget på røven.... Man kan IKKE tage sin førtidspension med til lande uden for EØS ud over 3 mdr. Hvis man gør og vore venner i staten finder ud af det, kommer du til at skulle betale det for meget udbetalte tilbage!! Jeg ved det er hysterisk, men har lige undersøgt det via min A-kasse og indenrigsministeriet da jeg havde en drøm om at flytte til Thailand om nøjagtig 12 år (man skal jo planlægge i gdo tid :-)) Har bedt min A-kasse rejse denne sag overfor de relevante politikkere for hvad f...... er forskellen på at nyde efterløn i Thailand eller Spanien ud over at Thailand er en 7-8 gange bedre på alle måder? Hold nu tungen lige i munden, for det duer ikke at blande tingene sammen Du starter med at skrive at man ikke kan tage sin førtidspension med til Thailand mere end 3 mdr....... DETTE ER FORKERT... Så skriver du om din A kasse og efterløn, OG DETTE ER RIGTIGT Så prøv lige at skille tingene af..... |
|
|
frokjar |
Lagt på d. 01/07-2010 11:41
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Med hensyn til efterløn, må du max. opholde dig 3 måneder pr. kalenderår. Overskrides de 3 måneder stopper udbetalingen af din efterløn. Derefter skal du søge om du muligvis kan få genoptaget udbetalingerne. Diskuter aldrig med idioter, de trækker dig ned på deres niveau og vinder med deres erfaring
|
|
|
SteenJ |
Lagt på d. 01/07-2010 14:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 743 |
frokjar skrev: Med hensyn til efterløn, må du max. opholde dig 3 måneder pr. kalenderår. Overskrides de 3 måneder stopper udbetalingen af din efterløn. Derefter skal du søge om du muligvis kan få genoptaget udbetalingerne. jeg mener det er 180 dage man må opholde sig i udland, pr. 360 dage/år. EU land: må du være hele året i et andet land når du er på efterløn. |
|
|
frokjar |
Lagt på d. 01/07-2010 22:05
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Som efterlønner 90 dage.
Diskuter aldrig med idioter, de trækker dig ned på deres niveau og vinder med deres erfaring
|
|
|
PL |
Lagt på d. 01/07-2010 23:41
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1424 |
Ja, det er surt er det.. Nogle her der har erfaring med Tyrkiet? Ja, ved godt det er langt uden for tråd, men jeg fandt noget interessant i et andet forum, hvor nogle påstod at sociale pensioner er SKATTEFRIE hvis man flytter permanent derned, og private pensioner beskattes med 50%. Nok værd at overveje... PL Redigeret af PL d. 01/07-2010 23:42 |
|
|
sabai sabai |
Lagt på d. 02/07-2010 01:30
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1258 |
Interessant... Måske man skulle anskaffe sig en lerhytte og et lille harem på den Anatolske højslette. ..................... Skat i Tyrkiet: Beskatning af pensionsudbetalinger Pensionsudbetalinger fra Danmark vil blive undergivet følgende beskatning ved flytning til og bosættelse i Tyrkiet. Arbejdsgiveradministrerede ratepensioner, pensionsordninger med løbende udbetalinger og livrenter Ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyrkiet er såvel Danmark som Tyrkiet berettiget til at beskatte ratepensioner , pensionsordninger med løbende udbetalinger (fx pensionskasseordninger) og livrenter hidrørende fra tidligere ansættelse. Danmark kan pålægge disse pensionsudbetalinger 50 % af normal dansk indkomstskat, d.v.s. maksimalt ca. 30 % i marginalskat. Tyrkiet har ifølge DBO’en ret til også at beskatte denne indkomst, men ifølge interne tyrkiske regler beskatter man ikke pensionsordninger udbetalt fra udlandet. Det betyder altså, at skatten af disse pensionsudbetalinger ikke kan overstige ca. 30 %. Den effektive beskatning på en samlet pensionsudbetaling på kr. 400.000 for et ægtepar vil være ca. 17,5 % mens den effektive beskatning på en samlet pensionsudbetaling for et ægtepar på kr. 1.000.000 vil være ca. 25 %. Privattegnede ratepensioner og livrenter Privattegnede ratepensioner og livrenter vil blive beskattet i Danmark med de almindelige danske skattesatser, d.v.s. op til ca. 60 %, jf DBO’en. Tyrkiet har også ret til som bopælsland at beskatte pensionsudbetalingerne, men som følge af interne tyrkiske regler, beskattes udenlandske pensionsordninger ikke. Kapitalpensioner Kapitalpensioner vil normalt blive pålagt en 40 % dansk pensionsafgift, uanset på hvilket tidspunkt man flytter til Tyrkiet. Udbetales kapitalpensionen før flytning til Tyrkiet, vil den samlede skat være den danske 40 % afgift. Udbetales pensionen efter flytning til Tyrkiet, vil Danmark stadig pålægge 40 % afgiften. Efter DBO’en kan Tyrkiet også beskatte kapitalpensioner, hvis udbetalinger sker efter indtræden af fuld tyrkisk skattepligt. Efter interne tyrkiske regler vil udbetalinger af udenlandske pensionsordninger ikke blive beskattet i Tyrkiet. En arbejdsgiveradministreret kapitalpension kan normalt med fordel omlægges til fx en ratepension før flytningen til Tyrkiet, idet skatten herved falder fra normalt 40 % til maksimalt 30 % og typisk kun ca. 17,5 %. En privattegnet kapitalpension kan i visse tilfælde med fordel omlægges inden fraflytningen. Sociale pensioner (folkepension og ATP) Hvis en person kun modtager ydelser i henhold til den sociale sikringslovgivning, kan sådanne ydelser kun beskattes i Tyrkiet. Ifølge den interne tyrkiske lovgivning beskatter Tyrkiet ikke sådanne udenlandske pensionsordninger, og derved bliver de reelt helt skattefritaget. Udbetales disse sociale ydelser sammen med andre pensionsudbetalinger, kan udbetalingerne beskattes i Danmark, men skatten skal nedsættes med 50 %, hvorfor disse sociale pensioner kan blive beskattet med op til ca. 30 %. Tjenestemandspensioner og pensioner fra tidligere ansættelse i offentligt erhverv Tjenestemandspension og pensionsudbetalinger fra pensionskasser for offentligt ansatte kan kun beskattes i Danmark. Indkomsten undergives således almindelig dansk beskatning, og den vil være skattefritaget i Tyrkiet. Inwema marts 2009 http://dittyrkiet...le.43.html http://sist.dk/ar...202004.pdf [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
PL |
Lagt på d. 02/07-2010 01:49
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1424 |
Tak for researchen sabai-sabai! Ja, en lerhytte er nok en god ide, der er tit jordskælv på de kanter. Siden jeg så portrætfilmen om digteren Henrik Nordbrandt - "Mellem bjergene og havet" - har jeg haft lyst til at bo ved Middelhavet. http://www.elisab...bjerge.htm Bare f*ndens ærgerligt de er muslimer i Tyrkiet. Men man ku´jo snildt bo der i 6 mdr. - SKATTEFRIT - og andre 6 mdr. i Thailand. PL PS: Deres øl er godt - Efes, samt det der Raki gift, av mit hoved! Redigeret af PL d. 02/07-2010 01:51 |
|
Spring til debat: |