Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Hvad sprog taler I hjemme ?
|
|
CHINGCHOK |
Lagt på d. 29/06-2010 17:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 110 |
Vi taler både Thai og Dansk (nogle gange Engelsk). Når vi er her i DK kan jeg godt lide at holde det thailandske sprog ved lige ved at vi taler Thai. Det er også rart at kunne føre en privat samtale f.eks når jeg sidder på kontoret og mine kollegaer ikke fatter en meter Jeg mener det er vigtigt at lære lidt hele tiden - jeg på Thai og min kone på Dansk. Mvh Chingchok จิ้งจก
|
|
|
latour82 |
Lagt på d. 29/06-2010 18:24
|
Øvet medlem Antal indlæg: 377 |
Tja efter snart 11 år sammen, fast bopæl i Dk, 2 fællesbørn, hun har da også arbejde så....... Da vi mødtes kunne hun i realiteten kun Thai, velsagtens kunne hun hendes ordforråd på Engelsk vel tælles på lidt over 1 hånd. Så valget var let da hun kom herop, hun skal lære Dansk og det gjorde hun så, så sproget derhjemme er Dansk. Niels |
|
|
Jens Ole |
Lagt på d. 29/06-2010 18:34
|
Øvet medlem Antal indlæg: 156 |
Hejsa. Ganske interesant tråd. Jeg mener at vi mænd skal lave lidt forarbejde,for at det fungerer optimalt for vores koner. Motivationen er alfa og omega for at hun skal føle en vis glæde ved at lære sproget,derved bliver vi nødt til at tage os tid til at hjælpe,selvom vi er trætte efter en arbejdsdag,gerne med en vis gejst. Jeg kan her prøve at fortælle lidt om hvordan vi gør/har gjort det herhjemme. Da min kone rejste hjem efter ferie(bryllup) startede hun på dansk skolen i Bangkok. her får man lagt et lille fundament som kan være meget givende senere. Da hun kom tilbage i Feb søgte vi FS og blev godkendt. Hun kunne starte i sprogskole d 1-6. Indtil da havde vi snakket engelsk sammen,dog brugte vi også en del danske gloser,men stadig meget svært,da jeg måske ikke ligefrem er en ørn til at forklare logikken i grammatikken. Jeg valgte at tage med hende i sprogskole den første uge(3 dage a 6 timer) og det kan godt være at jeg lige fik nogle redskaber der var gode til at forklare grammatikken. Det er faktisk det bedste jeg har gjort indtil nu og kan kun opfordre andre til at gøre det samme. Hver dag hun kom hjem fra skole,forsatte hun med at lave lektier og spurgte hele tiden om forskellige ting. selv efter en lang arbejdsdag,samlede jeg kræfterne til at virke begejstret når hun spurgte og kom med en uddybende forklaring på hendes spørgsmål. Derved håber jeg jo at jeg kan motivere hende og få hende til at føle at jeg altid har tid til at forklare. Efter 3 uger på sprogskolen,begyndte vi KUN at tale dansk herhjemme( hvis umulig for hende,så engelsk) og det er alså noget der rykker,på blot en uge var det en helt anden kone ud i det sproglige,og belønningen til hende kom da også,da hun rykkede et trin op efter kun 4 uger på skolen,hvor gennemsnitstiden er 4 måneder. Nu er min kone også heldig,da jeg har en søn på 6 år , og han giver min kone utroligt meget,da han jo taler helt banal børnesprog. Børneprogrammer i fjernsynet er også en kanon måde at lære dansk på,specielt TELETUBBIES hvor de næsten altid gentager det de siger. Ja grin i bare,men det er guld værd. Andre gode ting , er at finde gode programmer på nettet. Vi har bla brugt denne side meget,da den er med ordlyd og billede og rimelig nem at gå til: http://lexin-bill...dansk.html Dette var den måde jeg/vi har grebet tingene an,og jeg er stadig overbevist om at hvis vi er interesseret,så smitter det automatisk af på hende,samt omvendt,hvis vi afviser eller lyder hvæssende over for dem , når de spørger. Mvh Jens Ole |
|
|
mugge |
Lagt på d. 29/06-2010 19:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 389 |
Vi snakker faktisk en blanding. Boernene snakker dansk men forstaar godt thai. Ellers er det dansk og lidt thai, jeg vil utrolig gerne laere mig det thailandske sprog men med en stresset arbejdsdag og aktiviteter for alle i familien ( 5 stk ) er det nu lidt svært...eeev Dog er det bedre for boernene, de forstaar mor bedre og snakker tilbage paa dansk naar mor snakker thai :-) Go sommer alle sammen :-) |
|
|
Lagt på d. 29/06-2010 20:34
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hej Jylland 55. Din ide brugte vi også og det virkede fint! |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 29/06-2010 21:08
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
He-He Snakker overvejende Thai med veninderne, da min Danske fremmeddialekt skinner for meget igennem.... Det er svært som udenlandsk født( i Tjekkoslovakiet for 40 år siden!!!!) at tale Dansk fejlfrit!!!! Engelsk og tysk er mine sprog nr. 2 og 3, derefter Dansk.... Pigerne vil selvfølgelig helst tale og skrive Thai!!!! __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
kiml |
Lagt på d. 30/06-2010 06:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 686 |
engelsk -dansk |
|
|
2182 |
Lagt på d. 30/06-2010 10:55
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 46 |
Vi taler kun dansk hos os, jeg ville gerne have lært thai, men har opgivet fordi vi fik et barn for 6 år siden, det betyder jo at vi skal være i DK pga. skolegang og evt. uddannelse til ham. Jeg begyndte jo med engelsk i starten, men efter en 3-ugers tid, sagde hun at det hele skulle foregå på dansk så godt som nu vi kunne få det til at køre. Hun startede jo også på sprogskolen længe før hun fik OT, så hos kommunen har de da været flinke ellers kostede det dengang 65.-kr. pr. time. Hun snakker jo meget med søskende over telefonen, og sønnen kan godt forstå en hel del thai. Den der med at 'du skal bare finde et arbejde så lærer du dansk' holder ikke altid, da der hvor hun arbejdede kun var udlændige fra forskellige lande, så de snakkede jo ikke 'rigtig dansk', der lærer man så ikke ret meget. For dem der interesserede er der: http://www.multid... Ikke så dårligt!! Redigeret af 2182 d. 30/06-2010 10:58 |
|
|
Frank |
Lagt på d. 30/06-2010 11:21
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Vi har besøg fra Sverige og Frankrig i denne uge. Det giver en livlig blanding af dansk, svensk, fransk, engelsk, thai og isaan. Efter et par øl er mit franske helt ok. |
|
|
sonni08 |
Lagt på d. 30/06-2010 11:32
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 95 |
Har nu været gift i otte år og hun har bestået 9. klasse. I starten brugte vi en blanding af engelsk og dansk og jeg lærte hende konsekvent kun danske ord, hvis hun manglede det engelske. "tomorow you must buy grønsager" og deslige. Problemet med blandingssprog er, at man lærer at klare sig med noget mindre end det rigtige og det virker måske derhjemme, men ikke ude i resten af "Danmark". Og sprog kan godt læres. - selv små børn kan lære nye sprog |
|
|
vandango |
Lagt på d. 30/06-2010 11:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Min kæreste har en stor vennekreds, mange af dem er faranger, både mænd, kvinder og børn. Hun griner lidt når en ven glad kommer og fortæller, at nu har de lært Lao eller Thai, men men......... Pas på når i lærer sprog fra venner eller kæreste, nogen mennesker har et dårligt sprog, bandeord og slang, og det lærer vi desværre også. Omvendt også når vi lærer dansk fra os, så skal det være rigsdansk, eller skoledansk whatever. |
|
|
L |
Lagt på d. 30/06-2010 12:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
mange tak for de gode råd. Og da tråden var oprettet i debat emnet "Thai i Danmark" så var det selvfølgelig henvendt til alle dem i DK. Jeg er godt klar over at der ikke snakkes dansk hos jer i Thailand. |
|
|
sabai sabai |
Lagt på d. 30/06-2010 12:21
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1258 |
Her hos os startede vi også med en blanding af engelsk, dansk, og thai , . . men der opstod for mange misforståelser. Så idag er det kun næverne der taler ! [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
L |
Lagt på d. 30/06-2010 12:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
sabai sabai skrev: Her hos os startede vi også med en blanding af engelsk, dansk, og thai , . . men der opstod for mange misforståelser. Så idag er det kun næverne der taler ! Det er FOR sent hos os. Min kone har i mandags været kaldt til samtale hos Jobcenteret og har her skrevet under på Integrationskontrakten og der står jo bl.a. at hun ikke må slå sin mand....! |
|
|
sula |
Lagt på d. 30/06-2010 14:06
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
her hos os tales der lidt af hvert generelt Engelsk, Dansk, lidt thai der hænger ved hos mig og så kan knægten og konen lidt grønlandsk de lærer på job og i skolen dog ikke altid det mest sturrene de lærer der |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |