Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Fluer i køleskabet
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/05-2010 18:00
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej, Jeg er et underligt problem, som jeg ikke har prøvet før. Der var en masse døde og halvdøde flueagtige ting i mit køleskab, så jeg gjorde det rent. Men nu er der igen halvdøde fluer i køleskabet. Der er intet rådent i skabet, og min kone forstår det heller ikke? Fluerne er ikke i maden, da det er lukket inde i skåle, så umiddelbart er det ikke et overordnet problem, men naturligvis er det ikke noget, som jeg har lyst til at leve med. Er der andre, som har prøvet det? (Aktuelt har jeg skruet kulden op på max og vasket køleskabet igen). Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 29/05-2010 18:14
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
Jeg skyder på at de umiddelbart må komme fra noget af det mad, som allerede er i køleskabet(selvom du skriver at de ikke stammer derfra). Kan være at det er æg der er blevet udklækket... Hmm...kan også være at fluerne har lavet et hul et sted et sted i væggen...æg der udklækkes i et hulrum og finder vej ind i køleskabet... |
|
|
Jay |
Lagt på d. 29/05-2010 18:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 261 |
stakkels fluer... kan være ét af disse muligheder: 1) din kone laver for dårlig mad. Fluerne dør af den, eller begår kollektiv selvmord over det. 2) åbn skålene, så de stakkels fluer for lidt at spise. når det så er sagt, ved jeg ikke hvad det kan være, har ik hørt om det før....måske hvis I har frugt i køleskabet kan de være kommet ind på den måde... |
|
|
b_j3ns3n |
Lagt på d. 29/05-2010 18:20
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1899 |
jeg havde købt et nyt... det ville jeg som dig ikke kunne leve med
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
John |
Lagt på d. 29/05-2010 18:21
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Hvis der er automatisk afrimning, går der en slange fra en opsamlings rille inde i køleskabet på bagvæggen. Denne er ført ned til en skål oven på kompressoren på køleskabets bagside, hvorfra vandet lettere kan fordampe. Denne slange er ofte fyldt med slam, måske er der æg i slammet. Eller måske kommer fluerne ind via slangen. john@dansk-thai.dk
|
|
|
TG950 |
Lagt på d. 29/05-2010 19:14
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
hmm, godt nok mærkligt, har dog heller aldrig oplevet det før, kun hvis der ved et uheld er sluppet en flue ind ved lukning af døren, for så har den været død ved åbning igen. normalt udklækkes æg ikke under +5°C Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/05-2010 19:16
|
John skrev: Hvis der er automatisk afrimning, går der en slange fra en opsamlings rille inde i køleskabet på bagvæggen. Denne er ført ned til en skål oven på kompressoren på køleskabets bagside, hvorfra vandet lettere kan fordampe. Denne slange er ofte fyldt med slam, måske er der æg i slammet. Eller måske kommer fluerne ind via slangen. Hm, ikke automatisk afrimning, da jeg er for nærrig til at købe den slags luksus, men din forklaring lyder logisk, så jeg hælder klorin i rørerne i morgen. Tak til alle jer andre. Og nej, der er intet rådent i min kones mad, ej heller hendes durian :-). Hilsen, Robert |
|
|
hamster01 |
Lagt på d. 29/05-2010 20:04
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 80 |
hej hvor opbevar i jeres bananer da di er slemme til at ha fluer hilsen henrik mvh
hamster |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/05-2010 20:09
|
hamster01 skrev: hej hvor opbevar i jeres bananer da di er slemme til at ha fluer hilsen henrik Bananerne ligger uden for køleskabet, men jo, der ligger en masse bananer ved siden af, så det er måske problemet... (Normalt er det myrer, der er problemet - har aldrig prøvet fluer, eller bananfluer). Hilsen, Robert |
|
|
hamster01 |
Lagt på d. 29/05-2010 20:19
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 80 |
hej igen skriv hvis det hjælper at flytte dem hilsen henrik ps planter der står i jord kan også give fluer (men di står jo nok ikke i køleskabet) mvh
hamster |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 29/05-2010 20:53
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
Robert Kronberg skrev: hamster01 skrev: hej hvor opbevar i jeres bananer da di er slemme til at ha fluer hilsen henrik Bananerne ligger uden for køleskabet, men jo, der ligger en masse bananer ved siden af, så det er måske problemet... (Normalt er det myrer, der er problemet - har aldrig prøvet fluer, eller bananfluer). Hilsen, Robert tradionelt så er der altid fluer i nærheden af Bananer ( Bananfluer) meget,meget små fluer så måske det der problemet ligger. [img]http://www.agrsci.dk/var/agrsci/storage/images/djf/nyhedsbrev/nyhedsbreve/nyhedsbrevet_danmarks_jordbrugsforskning_oktober_2004/bananfluer_som_modeldyr_for_k_er/266816-11-dan-DK/bananfluer_som_modeldyr_for_ker_newsletter.jpg[/img] is not a valid Image. Bananfluer [img]http://www.springhalen.dk/mulleri.jpg[/img] is not a valid Image. Bananfluer [img]http://www.skadedyrshop.dk/catalog/images/tanaco/image_64.jpg[/img] is not a valid Image. Bananfluefælde, kan man ikke skaffe en sådan en, kan god sjat rødvin i et glas også gøre dette ( brug nu ikke den dyreste rødvin, en Chatau du pap er lige så god ) p.s. læg ikke Bananer i køleskabet for så ser det sort ud for Banaerne. Bananer som har været udsat for stor kuldepåvirkning. Redigeret af TG950 d. 29/05-2010 21:00 Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 30/05-2010 00:46
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Robert Kronberg---> Hvis ikke noget af ovenstående hjælper, så lad være med at være så nærig!!!! Køb et nyt køleskab.... __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
pee chang |
Lagt på d. 30/05-2010 13:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
Jeg har et nok gammelt råd som måske er glemt , og det er at bruge fluesvampe , nogle tynde skiver fluesvamp i en tallerken med mælk og man har en mix der er giftig , og fluerne syntes åbenbart at det smager godt , men de dør af det , det gør katte , firben , børn osv også hvis de drikker det , så placeringen er vigtig |
|
|
pdrhan |
Lagt på d. 30/05-2010 15:39
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1323 |
pee chang skrev: Jeg har et nok gammelt råd som måske er glemt , og det er at bruge fluesvampe , nogle tynde skiver fluesvamp i en tallerken med mælk og man har en mix der er giftig , og fluerne syntes åbenbart at det smager godt , men de dør af det , det gør katte , firben , børn osv også hvis de drikker det , så placeringen er vigtig Hmm nok ikke det mest skidesmarte at stille i et køleskab.. Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
|
|
|
sabai sabai |
Lagt på d. 30/05-2010 16:01
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1258 |
Der er ingen vej , udenom ham her ! [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
Lagt på d. 30/05-2010 16:57
|
|
Begynder Antal indlæg: |
køb en ny og bedre model, jeg havde engang et problem med en elkedel, som myrerne blev ved med at gå ind i, så de faldt ned og druknede i vandet, efter at havde renset den 4-5 gange uden det hjalp, smed jeg den ud, men nu er et køleskab lidt dyrere, så jeg kan godt se problemet. |
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 31/05-2010 01:09
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
Hej Robert Hvis dit køleskab er gl. hvilket det godt kunne tyde på, bør du være opmærksom på om der evt. er en køleplade på bagvæggen inde i køleskabet. Bag denne køleplade kan der gemme sig ting og sager som kunne være årsagen til dine fluer i køleskabet. Du kunne f.eks. lave lidt sæbevand med alm. opvaskemiddel og lidt klor, (Klorin) eller med salmiakspiritus. (Ammoniak) Kom det i en håndspray flaske, og giv køleskabet en tur indvendigt, og skyld godt efter med vand. Men husk! Du må aldrig blande klor og salmiakspiritus sammen….. Når klor og ammoniak blandes, udvikles der ”Kloraminer” som er sundhedsskadeligt. Som jeg husker det - så kan Kloraminer give åndedrætsbesvær. Hjemme hos svigermor i hendes køkken, står køleskabet og fryseren på et lavbenet aluminiums understel på fire ben. (ca. 10-15 cm. højt) Det samme gør et stort Fadebur i aluminium med låger i fintmasket flue net. Alle disse små understels ben står i nogle små specielle keramiske skåle på ca. 10 cm. i diameter. Disse små skåle er alle 1/3 fyldt med ganske alm. billigt Thailandsk motorolie. Så skulle div. småkryb med 4-6 eller 8 ben, få den ide at indtage køleskabet eller fadeburet fra gulvhøjde, venter der dem en meget ubehagelig overraskelse som helt sikkert vil få dem på andre tanker. Men nu er der insekter i Thailand, som er udstyret med vinger, som også kan finde vej til køleskabet og fadeburet. Her venter der dem igen en anden af svigermors overraskelser - løg frugter! En lille dessert tallerken med hakket løg, eddike og presset Lime frugt, gør opholdet i køleskabet og fadeburet uudholdeligt for insekter. Simpelt og effektivt økologisk krigsførelse! I øvrigt er alm. opvaskemiddel, vand og presset Limefrugter et fantastisk myggemidel – men det er en helt anden snak. Hilsen Rasmus |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/11-2011 20:35
|
Nja, mit problem med bananfluer er stadig ikke løst, og jeg køber ikke et nyt køleskab, før jeg har et svar på problemet, for jeg tror ikke, at problemet er hos køleskabet. Men nu har vi store rotter, og så er bananfluerne et luksusproblem. Den ene rotte boede inde i vandpumpen, og aktuelt splitter de alting ad i "bryggerset". Hvad gør I andre ift. rotter??? Jeg er ikke helt med på rottegift og rottefælder, da jeg for det første ikke ved, hvad jeg skal gøre med en rotte, død eller levende, og for det andet ved, at Thaiere ikke bryder sig om at slå dyr ihjel... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 20/11-2011 21:35
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Alså Robert, 1 år er gået og du har stadigt ikke løst problemerne med fluerne , måske fordi du bruger al din tid på DTW Jeg er ikke helt med på rottegift og rottefælder, da jeg for det første ikke ved, hvad jeg skal gøre med en rotte, død eller levende, og for det andet ved, at Thaiere ikke bryder sig om at slå dyr ihjel M.h.t. rotterne, kunne du måske prøve den her "løsning" som ville også give dig et "bi-indtægt" også kaldt "frynsegoder" Rotter à la Nakhon Sawan style : [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats1.s.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats2.s.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats3.s.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats4.s.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats5.s.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats6.s.jpg[/img] is not a valid Image. Bon Appetit : [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats7.s.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://bsornot.whipnet.net/images/rats/rats9.s.jpg[/img] is not a valid Image. Redigeret af Lung Yao d. 20/11-2011 21:49 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 20/11-2011 21:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Du kan såmand også få "opskriften" på Rotter i Chili : Recipe for ground rat meat and chili paste: Ingredients: •1/4 cup fish oil •1/4 cup vegetable oil •1-1/2 cups of dried red chili peppers •4 long green peppers •8 large bay leaves •1/2 cup holy basil leaf •1 tablespoon salt •4 chopped garlic cloves •4 small rats Initial Preparation: •With a mortar and pestle place the 1-1/2 cups of dried red chili peppers, and begin to mash until a red paste is achieved. Add a tablespoon of water to make moist. •Chop garlic cloves. •Place bay leaves in a small bowl of water. Roll two bay leaves at a time and then thinly shred and place in dry dish. Do for all 8 leaves - two at a time. •Place holy basil leaves in a small bowl of water. •Dice long green peppers. Do small cross sections so look like wheels and place in dry dish. •Skin 4 small rats. Clean and place heart and liver in separate bowl. Cooking preparations: •Place oil in a wok over an open flame and heat •Place small rats in a grate, and lightly cook over an open flame on both sides until medium cooked. Do not cook well done. •Mix red chili paste with hot oil and stir well. •Finely chop rats on a wood chopping block over and over until makes a smooth ground meat texture. Be sure to chop all the bones well. •Add chopped rat meat to the red chili paste and oil and stir well. •Add diced green peppers and stir well. Let cook for 5 minutes. •Add 1/2 tablespoon of salt. •Add whole liver and heart and sir in. •Add holy basil leaves to mixture and stir in well and let cook for another 5 minutes. Be sure not to burn the chili paste - add a little water if necessary to keep moist but not runny. •Add chopped garlic cloves •Add shredded bay leaves and stir in and cover and let simmer for 5 minutes or more to let all the flavors mix well. Serving :
. Redigeret af Lung Yao d. 20/11-2011 22:09 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |