Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Jordpriser i Isan
|
|
jager |
Lagt på d. 27/10-2005 06:13
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
nej lau, sådan er reglerne ikke i danmark, hvis jeg laver en hønsegård freks. og denne ved et uhæld kommer ind på nabo grunden, hvis der går 10 år før han finder ud af det, kan han ikke kræve det fjernet, men når jeg en dag skal renovere eller ændre på denne hønsegård så skal han have sin jord tilbage, dette sker mange steder da man i de gamle villakvatere har det der hedder flydene skeld, jeg har ca 100 m2 af min grund liggende hos min nabo dette for jeg først tilbage når vi flytter hækken jager |
|
|
Allan Nielsen |
Lagt på d. 27/10-2005 07:11
|
Antal indlæg: 67 |
Denne lov gælder vist fortsat I Danmark: Kong Christian Den Femtis Danske Lov. (1683) 5.BOG 5. CAPITEL. Om Hævd 1. Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd i tyve Aar Ulast og Ukært til Tinge, det beholder hand, uden anden Adkomst at fremvise, angerløst og Uafvundet, med mindre det bevisis, at hand hafde det, enten til Pant, eller i Forlæning, eller i Forsvar. Venlig hilsen Nielsen |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 27/10-2005 09:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
OK, så lærte jeg også lidt om reglerne i Danmark, selvom forklaringerne afviger lidt fra hinanden. Det svar jeg fik fra Monty i thaivisa forummet lyder meget klart, men derfor kan jo godt have uret alligevel. Jeg kender en thailandsk jurist og vil prøve at spørge ham, hvad der er op og ned i dette spørgsmål. Men... som le-si siger, man kan jo bare lave en lejekontrakt, så er man ude over det problem. Peter
|
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 27/10-2005 18:31
|
Antal indlæg: 1145 |
paulsenp. Hvad der er op eller ned er ar det ser ud til du taler om jord med skoede paa, hvor Leif taler om Nikom Jord, altsaa jord uden skoede og naar Leif siger at jorfen bliver hans tror jeg at han mener han overtager brugsretten til jorden og ikke egndomsretten. Den sidste ville han jo under ingen omstendigheder kunne faa da han er Dansk. Rent teknisk maa det vel vaere saadant at det er konen der faar brugsretten. Leif du maa rette mig dersom jeg er gaaet helt galt i byen. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 31/10-2005 01:34
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Hejsa.. Ja ok..det er noget elendigt rod med jord her ude... Og Clyde har ret det er jord uden Thanod vi taler om her. Og ja det er brugs retten man kan miste hvis man lader andre bruge jorden uden at lave en lejekontrakt.. Eller bare lader det ligge brak. Og rigtigt jeg kan ikke faa brugs retten som udlaending, det kan kun en Thai, som jeg saa kan leje det af. Her kommer saa en lille ..hvis/maaske... for jeg er ikke helt sikker endnu, men i forbindelse med et andet stykke jord jeg har lejet strittede de imod med arme og ben da jeg ville have en 10 aars lejekontrakt , en anden har saa fortalt at det var fordi hvis kontrakten var gaeldende paa mere end 5 aar, ville samme regel om brugs retten kunne bruges.. Saa kan man spoerge hvorfor kan vi saa leje i 30 aar... Ja se det er vel egentlig ogsaa et stort ... maaske.... for kan vi reelt det da jorden er tildelt fattige for at have en levevej... Jeg tror faktisk kun det er land med Thanod vi kan leje. For lejekontrakten skal jo tinglyses paa Thanod for at vaere gyldig og se det er jo ikke nem naar der ingen Thanod er.. Og kan min kone reelt have de 10 rai eftersom hun er gift med en udlaending... Jeg er ikke saa sikker medmindre hun har faaet det inden hun blev gift.. Saa yes der er meget jeg stadig ikke ved, men jeg proever at hitte ud af det... hvis det er muligt saa faa den tidligere ejer til at faa udstedt en Ekasansit af Nikum. ( udstedes naar lejen er betalt og sagen er godkendt hos regeringen ) Saa har man ogsaa retten til at bygge paa jorden og kan faa adresse - el - vand osv. Saa er man ude over de fleste problemer og brugsretten til jorden kan overdrages til andre, man skal dog stadig give Nikum besked om dette.. Til det med el her er ogsaa lige en lille ting jeg er ved at finde ud af, for der er tilsyneladende 2 systemer.. et til alm brug og saa et udelukkende til mark brug. vanding osv. som ikke er gratis men naesten. Land med Thanod er meget mere enkel og vel stort set som i DK.. Men som naevnt saa er der noget som kaldes haevd vundet ret til brug.. ( Th. - DK ) Hvis f.eks man har ladet naboen bruge en markvej i xx aar, saa kan man ikke pludselig fjerne vejen fordi man har andre planer, han har nemlig retten til denne vej... Saa alt andet lige, saa leger vi lidt naar vi bruger penge paa jord her i Thailand, men hvis ikke det helt utaenkelige skulle ske, nemlig at de rydder op i det hele eller alle Thaier pludselig giver sig til at laere loven at kende.. Saa er risikoen nok ikke saa stor endda. Le-si Redigeret af xxxx d. 31/10-2005 01:51 |
|
|
lumbye |
Lagt på d. 31/10-2005 02:52
|
Øvet medlem Antal indlæg: 115 |
Her en artilkel fra Bangkokpost perspective 30. oktober om land i Thailand http://www.bangko...pers01.php Redigeret af lumbye d. 31/10-2005 02:54 |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 31/10-2005 09:15
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Hej le-si og Clyde, Ok, uden chanot, så havde jeg misforstået det i første omgang. Og Lumbye - det er en interessant artikel, du har fundet frem. Peter
|
|
|
xxxx |
Lagt på d. 02/11-2005 18:48
|
Hej Lombye Ja se det havde jeg helt glemt der er ogsaa meget jord som tilhoerer skovstyrelsen.. Det som omtales i artiklen. Men det er samme problem med ejerskabet.. Dem som lige faar lyst til at koebe et stykke jord ud til en stoerre vej / eller konen maaske har det.. Skal vaere opmaerksom paa at alt som ligger taettere end 21 m paa vej midte.. er offentlig ejendom og finder de paa at udvide vejen, ja saa skal det fjernes eller bliver fjernet. Det kan i nogen tilfaelde reducere grunden ikke saa lidt. Et finger peg er.. kik efter hvor elmaster staar, for det meste staar de i skel. Der skulle ogsaa vaere cement skel pael, men de bliver paa mystisk vis vaek. Min teori om hvorfor man ikke vil udstede Thanod paa jorden er... At Thailand gaar bankerot i loebet af meget kort tid hvis de goer.. For de fleste vil staa henne i banken med Thanod meget hurtigt efter at de har faaet den.. Og de har oftest lige glemt at lave budget over om de kan betale tilbage. Til det jord uden el.. saa koerer der pt et regerings forsoeg med sol energi i omraadet her. Det er for smaat men folk har dog lys / kan se tv og bruge koeleskab. Le-si |
|
|
Mads_T |
Lagt på d. 03/11-2005 09:33
|
Hej, Hvad med den jord, der hedder Ngor Sor Saam Gor, er det ikke i orden at købe den, jeg har hørt, at den er næsten lige så god som jorden med chanod ? Mvh. Mads |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 03/11-2005 12:54
|
Hejsa Mads. Du skal ikke tro paa alle historierne her ude... Norsor sam Nej det har intet med Thanod at goere... INTET... Men det er sidste trin paa stigen inden man kan faa en Thanod. Det betyder dog at man kan belaane jorden og kan saelge den... Men det skal stadig godkendes af NIKUM... Da jorden ikke er privat eje. Hvordan man faar en Norsor sam jeg ved det ikke.. For jeg har egentlig stillet mig tilfreds med at vi har faaet en Ekasansit, for jeg har ingen planer om at skulle ud og belaane jorden. Men selvfoelgelig jord med Norsor Sam faar en Thanod foer jeg goer.. Jeg tror saa bare ikke det bliver i vores tid det sker. mvh Le-si |
|
|
Mads_T |
Lagt på d. 03/11-2005 13:09
|
Hej Le-si, Jeg spurgte, fordi jeg havde læst følgende: What are the differences in the various land documents? Title Deed (Chanote) The Title Deed is the purest form of land ownership. It ensures easy transfer and is issued mainly in urban areas. One original set is kept in the District Land Office where the registration of land transfer takes place, and the other original set is given to the owner of the land. Look for the red coloured crest. Confirmed Certificate of Use (Ngor Sor Saam Gor) This document certifies the right to use land and is often issued pending title deed. Transfer of the certificate is mainly completed at the District Land Office or Branch District level, as the case may be. Look for a green coloured crest The 2 documents above are the easiest titles to transfer ownership of. The ones below are more compex and better avoided! Certificate of Use (Ngor Sor Saam) This is similar to the confirmed certificate of use, but lacks completion of formalities such as provision of an aerial photo of the land. Transfer of this certificate requires posting of intent at many local government offices. Certificate of Possession (Sor Kor Neung) This certificate only recognizes possession and does not imply ownership rights with such possession. The certificate is non-transferable. However, a person in possession may transfer physical possession. This certificate is required for issuance of a Certificate of Use. Ifølge dette er der forskel på Ngor Sor Saam Gor og Ngor Sor Saam, hvor der så står, at alt andet end Ngor Sor Saam Gor og chanote bør undgås. Er du enig i det der skrives om de forskellige typer jord og mener du, at det vil være dumt at sætte penge i Ngor Sor Saam Gor jord ? Mvh. Mads |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 04/11-2005 03:43
|
Mange har spurgt om priser paa landbrugsjord her i Thailand. Konen har tenkt sig at koebe 5 Rai her og 10 Rai der. Inden nogen koeber ogsaa i konens navn er der visse ting man skal tenke paa, nemlig hvem der er man invisterer for. Er det konen og hendes familie, eller er det en selv og ens boern. Afgaar konen ved doeden vil manden ikke kunne arve da han ikke er Thai. Felles boern vil, dersom disse er Danske, heller ikke kunne arve. De der vil kunne arve er konens soeskende og hendes foreldre. Er der boern fra et tidligere egteskab og disse stadigt er Thai statsborgere vil disse kunne arve. De vil rent faktisk staa oeverst paa arvelisten. Bare lidt til at taenke paa foer end tegnebogen kommer frem Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 04/11-2005 19:04
|
Hej Naa shit der kom jeg til kort igen.. Og har saa noget mere at skulle have fundet ud af.. Jeg var ikke klar over der var 2 forskellige Nor sor sam, saa jeg kan ikke umiddelbart svare paa det Mads. Til Clydes kommentar. Jamen man boer uanset hvad lave den 30 aars leje kontrakt, om ikke andet saa tror Thaierne den er gyldig. De 2 vidner der skal underskrive kan med fordel vaere den lokale poyabahn og evnt Gamnan eller en fra Thetsabahn. Saa kan man saette sig og budgettere med hvor meget man vil afskrive over de 30 aar.. Hvorfor nu det.... Jamen de fleste ender jo med at blive skilt og vi kan ikke vide om konen kommer ud for et uheld eller bliver syg og afgaar ved doeden.. Og som Clyde skriver saa er det hele altsaa pist vaek uden leje kontrakten.... I langt de fleste tilfaelde vil det vaere billigere at leje, men det giver selvfoelgelig ikke den samme frihed.. Og selvom det er billigt i Thailand, saa er det jo trods alt en paen stor pose penge vi taler om hvis vi taler om 10 - 20 Rai jord, hus, vandboring, anlaeg af vej osv osv. Le-si |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/11-2005 05:01
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej, Jeg har ikke helt fulgt med her, men: Maksimum lease af jord er 30 år, og det skal registreres, ala tinglyses. Det er ikke nok, at man bare har en kontrakt. Hvis det er tinglyst, er man rimmelig sikker. Falang kan ikke eje jord, men hvis konen dør sker det, at myndighederne tillader manden at overtage skødet. Det er undtagelsen, der bekræfter reglen og ikke noget man kan regne med. Men pointen er, at myndighederne normalt ikke slagter en farang, fordi hans kone dør, men at de forsøger at finde en mellemvej, især hvis vi er i en up-country provins. Normalt vil man lade konen købe jorden, hvis ejeren vil sælge den. Når konen så har overtaget jorden og har fået ALLE papirer, som tidligere nævnt, så leaser hun jorden ud i 30 år til hendes mand. Forklaringen (især til hende) er, at det er for at sikre manden, hvis hun dør. Skilsmisse eller ej, hvis hun dør, og myndigheder vælger at følge lovens bogstav og give jorden til tredjemand, så han manden dog stadig sin tinglyste lejekontrakt. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 05/11-2005 13:35
|
Kaere Robert. Myndighederne kan ikke tillade noget der er mod lovens bogstav. Det vil aldrig vaere retsgyldigt. Clyde Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/11-2005 14:08
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej Clyde, Det er Tilleke & Gibbins (since 1893), der hævder at farang kan eje jord under særlige omstændigheder, som fx at konen dør, og der er ingen nedadgående arvinge. Jeg har ingen personlig viden om dette, bortset fra hvad loven siger, som du nævner, at farang ikke kan eje jord, og at jordbesiddelser således ikke kan ingå i fællesboet. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 09/11-2005 19:20
|
Hejsa Robert Jamen du skal jo foelge med hvis du vil deltager her ik. Jeg har tidligere skrevet at lejekontrakten skal tinglyses paa Thanod. Men da mange .. undertegnede inklusive har investeret i jord uden Thanod kan det jo ikke lade sig goere... Saa maa vi bruge / misbruge Thaiernes uvidenhed, for de tror at kontrakten er gyldig...... Ja ja det er ikke specielt soedt sagt, men paa den anden side Thaierne har altsaa ikke de store skrupler naar det drejer sig om at lave penge paa os... Jo der er undtagelser det ved jeg, men jeg kender saa bare ingen af dem. Le-si |
|
|
lindegaard |
Lagt på d. 19/09-2011 11:29
|
Øvet medlem Antal indlæg: 332 |
jager skrev: jep vi blev tilbudt 10 rai til 400.000, og det er godt nok meget jord når der skal luges kartofler jager ja det er sådan ca 1½ Hkt, 3 tønder land omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent" |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 19/09-2011 11:47
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
Det må være rekord for eftertænksomhed. ca. 6år, og så svar til en der er udelukket. Hej |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |