Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
bistandshjælp (eller lign)
|
|
L |
Lagt på d. 06/04-2010 17:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
en thai-dame , som netop har fået sin familiesammenføring, skattekort og sygesikringsbevis og som netop er startet på danskundervisning, kan en sådan thai-dame få bistandshjælp eller lignende ??? det er der nemlig en thai der idag påstår hun får og hun er lige kommet hertil og så siger min kone selvfølgelig: "hvorfor kan jeg ikke også få penge fra Danmark mens jeg går i skole" jeg er rystet og aner ikke lige hvad jeg skal svare.... nogen der ved noget om dette ??? |
|
|
PL |
Lagt på d. 06/04-2010 18:04
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1424 |
Ja, de lærer hurtigt velfærds-Danmark at kende, ikke? Selvfølgelig kan hun da få B-hjælp! PL |
|
|
latour82 |
Lagt på d. 06/04-2010 18:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 377 |
stop blot rystelserne, hun kan ikke få en rød øre, det er op til ægtemanden at forsørge hende. Så ingen løn for at gå i skole. Eneste "løn" er at manden kan overtage hendes personfradrag. Niels |
|
|
L |
Lagt på d. 06/04-2010 18:20
|
to forskellige og stik modsatte svar på få minutter...hmm...hvad skal man tro ? jeg selv var af den tro at jeg fik fradrag og at der ikke var noget bistand at hente |
|
|
Noobmaster |
Lagt på d. 06/04-2010 18:24
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
latour82 skrev: stop blot rystelserne, hun kan ikke få en rød øre, det er op til ægtemanden at forsørge hende. Så ingen løn for at gå i skole. Eneste "løn" er at manden kan overtage hendes personfradrag. Niels Fuldstændig korrekt !!!! det "magiske ord" hedder gensidig forsørgerpligt ....hun kan ikke få en krone |
|
|
PL |
Lagt på d. 06/04-2010 18:26
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1424 |
Hmmm.... Måske jeg alligevel var for hurtigt ude. Tjek eller spørg her: wwww.k10.dk Nok nemmere hvis hun var muslim, analfabet og gik med kebab, ups... Niqaab, hedder det... PL |
|
|
latour82 |
Lagt på d. 06/04-2010 18:27
|
Øvet medlem Antal indlæg: 377 |
kan ikke forestille mig at bistandsloven er forskellig fra kommune til kommune? Vi fik da i alle tilfælde at vide fra starten at der ikke kunne fåes penge fra det offentlige, det var op til mig som ægtemand at forsørge hende. Om det så var noget de sagde som automatik da jeg lå over de 300.000kr i årsintægt i 2001 penge skal være usagt, men vil som sådan da værge mig ved at tro at Dk giver penge når der er tale om familiesammenførsel. Det kan vel ikke være kommunens pligt at sørge for underhold tilen partner man tager op fra et andet land( det kan man jo lade være med), så meget uenig med dem som påstår modsat. Vh. Niels |
|
|
Fido |
Lagt på d. 06/04-2010 18:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
Sagen er vist ret klar ... i forbindelse med behandlingen af ansøgning om familiesammenføring bliver der bl.a kigget på den herboendes ægtefælles evne til at forsørge den eller de som skal til landet. Integrationsloven § 25. Udlændinge, der tilbydes et introduktionsprogram, jf. § 16, er efter reglerne i dette kapitel berettiget til introduktionsydelse i op til tre år fra det tidspunkt, hvor ansvaret overgår til kommunalbestyrelsen, og udlændingen har ansøgt om introduktionsydelse. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om udbetaling af introduktionsydelse efter reglerne i dette kapitel. ... Stk. 8. § 2 og § 14, stk. 1-3 og 5, i lov om aktiv socialpolitik finder tilsvarende anvendelse. Det samme gælder de regler, som beskæftigelsesministeren fastsætter i medfør af § 14, stk. 4, og § 15 i lov om aktiv socialpolitik. § 13, stk. 7 og 8, i lov om aktiv socialpolitik finder tilsvarende anvendelse, hvis udlændingens ægtefælle ikke er omfattet af integrationsloven. Stk. 9. Påhviler det en person, der bor i Danmark, at forsørge udlændingen, og er opholdstilladelsen betinget af, at den pågældende har godtgjort at være i stand hertil, jf. udlændingelovens § 9, stk. 2 og 3, og § 9 c, stk. 1, 2. pkt., er udlændingen ikke berettiget til at få introduktionsydelse. Stk. 10. En udlænding, der opfylder betingelserne for at modtage statens uddannelsesstøtte eller social pension i henhold til lov om social pension, er ikke berettiget til at få introduktionsydelse, jf. dog stk. 11 og § 23 a, stk. 6. Stk.11. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan ydes en særlig ydelse til udlændinge under uddannelse. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
DKPete |
Lagt på d. 06/04-2010 18:41
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 594 |
hrmm - hvornår vil hun så være i stand til at få SU ? jeg mener når FS er gået igennem - opnår man vel samme rettigheder som en dansker ?? |
|
|
kylling |
Lagt på d. 06/04-2010 18:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 789 |
L skrev: en thai-dame , som netop har fået sin familiesammenføring, skattekort og sygesikringsbevis og som netop er startet på danskundervisning, kan en sådan thai-dame få bistandshjælp eller lignende ??? det er der nemlig en thai der idag påstår hun får og hun er lige kommet hertil og så siger min kone selvfølgelig: "hvorfor kan jeg ikke også få penge fra Danmark mens jeg går i skole" jeg er rystet og aner ikke lige hvad jeg skal svare.... nogen der ved noget om dette ??? Den tror jeg alle her har været igennem , nå thaidamer taler sammen omgås de sandheden meget lemfældigt . Jeg husker da min kone lige fik opholdstilladelse fortalte veninderne hende at jeg fik 5000 kr hver måned for at hun var her,det tog lang tid at overbevise om det modsatte Men ok hvor skulle hun vide det fra? |
|
|
Noobmaster |
Lagt på d. 06/04-2010 19:39
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
Uanset hvad så er der ikke en krone og hente ...det lander alt sammen på "gensidig forsørgerpligt" som går ud på at manden har pligt til at forsørge hans kone og vice versa. Eksempel ...mand og kone er gift ...kone bliver arbejdsløs og er ikke i a-kasse....kone går på kommunen for at få bistandshjælp/kontant hjælp....kommunen spørger "er du gift" konen svarer "ja" kommunen svarer "så er du underlagt gensidig forsørgerpligt som betyder at din mand skal forsørge dig"....her er ikke noget at hente og da SLET ikke hvis du Thai statsborger der lige er kommet til landet Redigeret af Noobmaster d. 06/04-2010 19:43 |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 06/04-2010 20:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
DKPete skrev: hrmm - hvornår vil hun så være i stand til at få SU ? jeg mener når FS er gået igennem - opnår man vel samme rettigheder som en dansker ?? Man kan få SU når man tilmelder sig en SU berettiget uddannelse. Det er danskundervisning ikke. |
|
|
TG950 |
Lagt på d. 06/04-2010 20:40
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1670 |
DKPete skrev: hrmm - hvornår vil hun så være i stand til at få SU ? jeg mener når FS er gået igennem - opnår man vel samme rettigheder som en dansker ?? en udlænding der har fået FS, har naturlig vis ret til SU eller voksenlærlinge løn hvis vedkommende påbegynder en uddanelse, og det er uanset om vedkommende går til sprogundervisning samtidig, det er kun et spørgsmål om vedkommende kan klare begge dele. og ja Thaierne er gode til at sætte rygter igang, og dem der påstår at får overførsels indkomst, ja de er nok under den gammle ordning, fra før hvor DF & regeringen lavede den nuværende FS lov. Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først. både store & små stavefejl kan forekomme livet forståes forlæns, leves baglæns. Brug ikke dagen på at se dig tilbage, Du skal alligevel ikke den vej..... Lev med de beslutninger du tager, også selv om andre ikke acceptere det Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel.. |
|
|
Lagt på d. 06/04-2010 21:52
|
|
Begynder Antal indlæg: |
nogen der ved hvordan reglerne er når man er familiesammenført efter EU reglerne? har lidt svært ved at gennemskue dem |
|
|
Lagt på d. 06/04-2010 22:38
|
|
Begynder Antal indlæg: |
alle der er kommet til dk efter 2001 skal havde ophold sig her i 7 år for at få Kontanthjælp, https://www.borge...dinge.aspx en garanti på ca. 60 000 stilles netop overfor kommunen til at betale for hjemrejse mm hvis man ikke kan forsørge den der er blevet FS er hun kommet hertil som flygtning eller som familiesammenført med en flygtning er der mulighed for starthjælp. og jo der dukker endnu thaier op på sprogskoler som har været i dk 10- 20 år, og de kan få Kontanthjælp. det er nok mere fradraget hun har fået af hendes mand, som kan spare 17.000 - 25.000 skattekroner ved at bruge hendes personfradrag på 42.900 efter man har gennemført sprogskolen, kan man komme ind på SOSU hvor der er SU på grundforløbet, flere steder er der forløb for elever der kommer direkte fra sprogskolen og SOSUskolen godkender dem så til SU, de fleste andre uddannelser vil kræve at man har dansk på højere niveauer end det sprogskolen underviser. |
|
|
natty |
Lagt på d. 07/04-2010 00:35
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Er der ikke forskel på om man er kommet ind på eu-reglerne eller reglerne fra en anden borger? ja spørger bare dumt og misbrugt. ??? |
|
|
kiml |
Lagt på d. 07/04-2010 07:08
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 686 |
L. min erfaring er at de sidder og snakker om noget de aner en skid om og inden du har set dig om er det blevet sådan.Eks. min kone er startet på arbejde, og en veninde til hende ser den første lønseddel, og spørger ind til hendes fradrag, hun ser ud som hun forstår, kører hjem til sin mand og forklarer at min kone får 5413 kr fra kommunen. Hendes mand ringer til mig, for at spørge hvad det er og, må så forklarer hvordan det hænger sammen.Og mange ser og hører jeg,om disse misforståelser. Og især når det er noget om penge |
|
|
L |
Lagt på d. 07/04-2010 07:50
|
tak for opklaringen, så var det også som jeg selv mente, og kors i hytten at man skal bruge energi på den slags....! og ja kiml, det kunne godt være fradraget hun har brygget den historie på. |
|
|
Thongthai |
Lagt på d. 07/04-2010 08:24
|
Øvet medlem Antal indlæg: 430 |
1. En familie med børn hvor manden mister sit arbejde og har ingen muligheder for andet end at melde sig hos komunen, smider de så kone og barn ud. 1. En familie med børn hvor manden mister sit arbejde og har ingen muligheder for andet end at melde sig hos komunen, har har barn fra forrige ægteskab som har han ser.Konen er kommet herop selvom han ikke kunne opfylde alle kravene men reglen for særbarn trådte ind, smider de så kone og barn ud. Kan i svare på det? |
|
|
Hilux |
Lagt på d. 07/04-2010 09:01
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 87 |
Der er mange gode gæt i denne tråd. Hermed lidt fakta. En familiesammenført ægtefælle fra thailand kan godt få introduktionsydelse på kr 5.267,- pr. måned under forudsætning af at forsørgerkravet er fraveget samt at den herboende rent faktisk ikke kan forsørge sin ægtefælle. Forsørgerkravet (samt andre krav) kan bla. fraviges såfremt den herboende ægtefælle har særbørn - børn fra et tidligere forhold under 18 år - og at den herboende ægtefælle har tilstrækkelig tilknytning til sine særbørn. Jeg kan derudover tilføje at der udover introduktionsydelsen er mulighed for også at få forsørgertillæg på kr. 1.317,- pr barn (maks for to børn) således at den samlede ydelse pr. måned kan udgøre kr. 7.901,- Hilux Redigeret af Hilux d. 07/04-2010 09:05 |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |