Se indlæg
 Udskriv debat
Han købte Johanne ud af fængslet for 40.000 kr.
Webmaster
Diplomatiske forhandlinger var ikke nok til at få Johanne Vinther Axelsen hjem til Danmark. Så trådte Mikkel Hass til med 40.000 kr. for at få hende hjem til Danmark og væk fra et cambodjansk fængsel.

Selvom Justitsministeriet i længere tid havde forhandlet en aftale på plads med de cambodjanske myndigheder, så kunne 55-årige Johanne Vinther Axelsen ikke komme hjem til Danmark, før en bøde på 40.000 kr. var betalt. Penge som hverken Johanne selv, eller de danske myndigheder havde mulighed for at betale.

Det er ikke første gang, Mikkel Haas har hjulpet danskere ud af en vanskelig situation. For fire år siden bidrog Mikkel Hass også med et større beløb til at betale kaution for en anden dansker, James Christensen.

James Christensen var blevet idømt 10 års fængsel i Thailand på en anklage om at have sat ild til sin genbos hus. Appeldomstolen frikendte i i oktober sidste år, James Christensen for alle anklager mod ham.

Mikkel Hass synes det er ærgerligt, at ikke flere mennesker er parat til at hjælpe folk, som Johanne Vinther Axelsen og James Christensen.

Læs nærmere på:
http://www.berlin...-40.000-kr

Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
rinpoche
Stor respekt for Mikkel Hass.

Men et eller andet sted kommer jeg også til at forholde mig til den konkrete sag.
Vedkommende har overtrådt Cambodias gældende lovgivning.
At påberåbe sig manglende kendskab hertil er ikke en fribillet.
Sagen er prøvet ved Cambodiansk domstol, og dommen er forkyndt.

For nu at stille sagen på spidsen og uden at sammenligne iøvrigt.

Hvis en af vores alternativt pigmenterede kulturberigere i DK begår æresdrab eller udsætter en kvinde for vansiring vha syre (stolt Pakistansk tradition) , som han muligvis kunne slippe afsted med i sit hjemland, så er der ejheller carte blanche her.

Hun er heldig, de lokale uden muligheder for assistance fra udenlandske filantroper må sidde og rådne i fængslet for tilsvarende forseelser.

bagerbager
mit svar var ...... jeg syntes sønnen skulle have betalt de penge da det jo var ham der var årsagen til at hun blev fængslet. ps. web kan du ikke slette det overstående svar det var en fejl

b_j3ns3n
ja jeg er enig i at Mikkel Hass gør noget godt..
dog mener jeg også at hun ikke er helt uskyldig og måske skulle han bruge sine penge på folk som James Christensen...

hun kan sidde og beklage sig herfra til nytårs aften (jeg køber den ikke), over hun ikke vidste det var ulovligt.. hvorfor pakkede hun så pillerne over i små legetøjs biler, før hun sendte dem..Hmmmmmm
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

Var det ikke ide at ham vatpikken til søn kom frem og tag staffen...

lindy

Frank
rinpoche skrev:
Stor respekt for Mikkel Hass.

Men et eller andet sted kommer jeg også til at forholde mig til den konkrete sag.
Vedkommende har overtrådt Cambodias gældende lovgivning.
At påberåbe sig manglende kendskab hertil er ikke en fribillet.
Sagen er prøvet ved Cambodiansk domstol, og dommen er forkyndt.

For nu at stille sagen på spidsen og uden at sammenligne iøvrigt.

Hvis en af vores alternativt pigmenterede kulturberigere i DK begår æresdrab eller udsætter en kvinde for vansiring vha syre (stolt Pakistansk tradition) , som han muligvis kunne slippe afsted med i sit hjemland, så er der ejheller carte blanche her.

Hun er heldig, de lokale uden muligheder for assistance fra udenlandske filantroper må sidde og rådne i fængslet for tilsvarende forseelser.

Hvis man skulle sætte det yderligere på spidsen, så kunne man jo også synes det er ok med dødsstraf for at pille næse mens man opholder sig i en bil, hvis det er et lands lovgivning.

Mig bekendt forsøgte hun at sende nogle varer, som kan købes frit og uden videre, ud af landet. 15 års fængsel for dét er rablende vanvid. Smile

kylling
Ja købt fri for 40,000 kr, det beviser jo bare at det ikke handler om lovgivning eller respekt for loven,

Men kun om penge eller forbindelser,

Men ingen af os kan vel blibe overrasket

rinpoche
Helt enig med hensyn til til strafudmålingen.

Jeg vil dog forbigå dit søgte eksempel i tavshed og istedet forholde mig til konkrete forhold.

Der er ejheller intet til hinder for at du køber x antal kopivarer i fx. Thailand som kan købes kvit og uden videre.
Hvis du sender indkøbet til din bopæl har du også et problem, omend ikke af samme størrelsesorden.

Du forholder dig ikke til hvad jeg skriver.
Jeg synes ikke danskere i udlandet, der laver fuckups skal have særbehandling i forhold til de indfødte med tilsvarende forteelser. Uvidenhed eller ej. Og i den konkrete situation vil jeg tillade mig at stille et stort spørsmålstegn herved. Dertil kommer at det juridisk er irrevelant.

Men det er måske din holdning?

Frank
15 års fængsel for den omtalte forseelse er rablende vanvid. Uanset hvor juridisk korrekt det er i følge landets love. Og det bliver ikke bedre af, at andre også bliver straffet på samme måde, og måske ikke bliver hjulpet. Det gør det bare endnu mere forrykt. Smile

b_j3ns3n
Skik følge eller land fly
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

rinpoche
Enig mht strafudmålingen, Frank.

Men du glider af.
I den givne situation bliver man nødt til at være konkret.
Pågældende har overtrådt landets gældende lovgivning. Og man kan stille sig selv det spørgsmål om det var i god tro? Efter alle solemærker at dømme: Næppe.

Personligt bliver jeg pisset af, at en dansker slipper ud pga penge, hvor de lokale med tilsvarende forteelser kan se frem til endu et årti doing hard time.

Frank
Jeg synes sådan set også at loven er sindssyg. Smile

Rasmus
Når Hr. Mikkel Hass nu har formået at frikøbe Johanne V. Axelsen fra en fængselsdom i Cambodja, er han ikke et hak bedre end alle de andre korrumperet i Sydøstasien der frikøber sig fra div. forbrydelser. En praksis som også er ganske udbredt i andre underudviklet lande, hvor korruption er yderst lukrativt, netop pga. fjolser som Mikkel Hass.

Når Mikkel Hass til Berlingske beklagende udtaler sig: ”at han syntes det er ærgerligt at ikke flere mennesker er parat til at hjælpe” kan jeg kun glæde mig over andre ikke lider af samme forkvaklet opfattelse til lov og ret.

Det føre mine tanker tilbage i Danmarkshistorien, til middelalderen hvor man i kirken kunne købe sig til syndsforladelse hvis man havde lavet et eller andet lort!

Rasmus

Lung Yao
Rasmus skrev:
....................................................................................
Det føre mine tanker tilbage i Danmarkshistorien, til middelalderen hvor man i kirken kunne købe sig til syndsforladelse hvis man havde lavet et eller andet lort! Rasmus

Middelalderen hmmmm Den gælder stadig den dag i dag i den katolske kirke :Read the rules
<< "Dominus noster Jesus Christus te absolvat; et ego auctoritate ipsius te absolvo ab omni vinculo excommunicationis (suspensionis) et interdicti in quantum possum et tu indiges. [making the Sign of the Cross:] Deinde, ego te absolvo a peccatis tuis in nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti. Amen" >>

[img]http://img.tfd.com/wn/0D/6D444-absolution.gif[/img] is not a valid Image.

"Prisen": 10 Ave Maria og tænd 25 lys , og så er du "rene" på ny. Sad Headbanger

Bare tænk på de aktuelle afsløringer om sexuelle overgreb på børn indenfor den katolske kirke.
Redigeret af Lung Yao d. 26/03-2010 23:01
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
Frank skrev:
Jeg synes sådan set også at loven er sindssyg. Smile

Jeg ville have givet dig ret hvis det var denne her sag det drejede sig om :

<<En domstol i USA har besluttet, at sagen mod den narko-sigtede dansker Camilla Broe er forældet. Hendes danske advokat venter nu, at hun bliver løsladt.
Den narko-sigtede dansker Camilla Broe bliver måske snart løsladt. Hun har siddet fængslet i Miami i USA siden september, da hun blev udleveret fra Danmark. Men onsdag afgjorde en dommer i Miami, at anklagerne i sagen mod hende er forældede. Det oplyser hendes danske advokat Michael Juul Eriksen
.>>

Hun var "heldig" at det var i USA og ikke Thailand.

Ligesom de sager der bliver afvist p.g.a. "procedure fejl", når vedkommende er SKYLDIG (mord-æresdrab-voltægt-m.m.).
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Fido
rinpoche skrev:
Enig mht strafudmålingen, Frank.

Men du glider af.
I den givne situation bliver man nødt til at være konkret.
Pågældende har overtrådt landets gældende lovgivning. Og man kan stille sig selv det spørgsmål om det var i god tro? Efter alle solemærker at dømme: Næppe.

Personligt bliver jeg pisset af, at en dansker slipper ud pga penge, hvor de lokale med tilsvarende forteelser kan se frem til endu et årti doing hard time.

Jeg er helt enig i at der bør være lighed for loven, men det er jo en kendsgerning at man i mange lande kan købe sig fri hvis man har råd - udlænding eller ej.
I har jo selv en snert af det i Danmark, se blot hvordan der rutinemæssigt nedlægges navneforbud i sager hvor en af samfundets spidser har rodet sig ud i noget snavs ..... Rigmor Zobel og Claus Colliander er blot de seneste eksempler. Må man forresten sige Claus Colliander ??

Wink
One man's ceiling is another man's floor

sank
Angry Naturligvis må du ikke sige Claus Colliander Shock og helst ikke Rigmor Zobel heller for så kommer alle de kende sniffere jo også frem ? så gør det ikke Angry

mikkel hass
Ja, jeg er den "tumbe" der har betalt de 40.000.

Flere af indlægsskriverne kan tilsyneladende ikke læse indenad (for det er vel ikke ond vilje?) så her er kendsgerningerne:

Det danske justitsministerium og det danske udenrigsministerium har i 6 måneder arbejdet målrettet sammen med de cambodianske myndigheder for at få Johanne Vinther Axelsen overført til Danmark. Det så i februar ud til at lykkes, men der findes i Danmarks regeringsapparat ikke en konto, hvor man kan tage 40.000 til de slags. Derfor måtte pengene skaffes på anden måde, og her trådte jeg til.

De 40.000 er et LÅN til Johanne og ikke en gave.

Johanne blev i april 2008 idømt 15 års fængsel OG en bøde på 3.000.000 af de lokale træpenge = 40.000 DKR
Beløbet er altså en BØDE og ikke bestikkelse.

Johanne skal stilles for en dommer i Danmark. HAN (eller hun) afgør så suverent, hvad straf Johanne skal have. (Jeg håber personlig, at 2 år i cambodiansk fængsel vil blive betragtet som tilstrækkelig straf og hun løslades umiddelbart)

Jeg kunne ha' valgt anonymiteten som giver, men jeg har valgt at stå frem, fordi jeg har et blåøjet håb om, at mit eksempel vil ændre nogen menneskers adfærd i dagligdagen til at være en lille smule venligere. Det behøver ikke være lån i kilo-klassen, men lidt venlighed og hensyntagen, i trafikken f.eks, vil være dejligt!

Lidt mindre MIG! MIG! MIG! og lidt mere vi, os, du og jeg.

Webmaster
Herfra tager jeg hatten af for dig Mikkel. Stor respekt.

Uanset om Johanne har været skyldig eller ej i den omtalte sag, så er en straf på 15 år helt hen i vejret - også selvom jeg synes det er et godt signal at sende fra Cambodjansk side om at udlændinge ikke er fredet for straf ved kriminalitet i landet.

Både håber og regner med at Johanne får forvandlet sin straf ved en dansk domstol til at straffen er fuldt udstået.

Det jeg synes er helt grotesk i denne her sag med Johanne er sønnens opførelse og at sønnen tilsynladende intet eller ikke har gjort mere for at løse den situation han har bragt sin egen mor i. Dette er selvfølgelig bedømt udfra de oplysninger som er sluppet gennem medierne.

Mindst én anden dansker sidder i øvrigt pt. i fængsel i Cambodja. Men tvivler på at han kan opnå samme støtte for sin forbrydelse. Desuden så har han vist også selv midlerne til at komme fri, hvis det alene kommer an på mønter.

Jeg kan forstå ud fra dit indlæg at Johanne rent faktisk kunne have været tilbage i Danmark allerede i februar måned - pengene manglede bare. Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvordan blev du bekendt med at problemet kunne løses med penge ? Spørger om det af nysgerrighed og fordi personligt har jeg intet hørt om den mulighed og mindes hellere ikke at nogle offentlige instanser har giver udtryk for dette på noget tidspunkt.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
bagerbager
til mikkel hass....... jeg syntes det er et godt træk at du hjælper personer der er kommet i klemme i udlandet...... men der er lidt der klemmer i nakken på mig så hvis du kan og vil svare på et par spørgsmål kan det hjælpe på mit syn på sagen ..... hvorfor kom sønnen ikke til hjælp ? er sønnen eftersøgt ? vil han blive straffet når han bliver fanget ? . ps. hvis jeg skulle komme galt afsted i udlandet er jeg glad for at der findes folk som dig.

Spring til debat: