Se indlæg
 Udskriv debat
Har brug for hjælp ASAP!
petergm
Hej alle,

Min veninde (nu kæreste!) har netop afsluttet sit første besøg i DK efter 2 uger på et 30-dages turistvisum. Besøget var lidt ment som en "test", så vi kunne finde ud af om "det skulle være os 2" eller f.eks. det danske klima ville skræmme hende langt væk.

Besøget gik ud over al forventning og vi gik hen og forelskede os rigtig meget i hinanden... Det danske efterårsklima klarede hun også fint, og der var heller ingen problemer med at drikke det danske "hane-vand", som jeg ellers var bekymret for (se anden tråd i Thai i DK).

Nu er hun desværre rejst tilbage, og der er blevet så tomt her.... Sad Vi begyndte selvfølgelig at lægge planer for den kommende tid, så vi kunne ses snart igen.

Planen lige nu er at hun skal tilbage engang i januar, og jeg tager med hende tilbage til Thailand midt i april, tids nok til at kunne nå det Thailandske Nytår. Så vil jeg blive der i hvert fald 3 uger, så jeg har tid til at møde hendes familie osv. Hvad der derefter skal ske, er ikke planlagt endnu.

Der er dog ikke lang tid til januar, hvis Udlændingestyrelsen skal nå at behandle hendes næste visumansøgning, derfor skal jeg snarest afsendt en masse papirer, både til netop Udlændingestyrelsen og min kæreste.

Så opstår problemet, som jeg hurtigst muligt har brug for hjælp til: Jeg kan ærlig talt ikke huske hvilke formularer jeg skal udfylde, og hvilke jeg skal sende til hende så hun kan udfylde dem.

Mens vi allesammen venter på en "step-by-step" guide her på sitet, så kunne nogle af jer måske være behjælpelige.

Jeg er klar over at jeg skal sende hende en formel invitation, som jeg skal underskrive (dette brev sender jeg til hende, så hun kan udfylde med pas-/ID-nummer osv.). Dertil skal hun udfylde 2 formularer for at ansøge om Schengen visum, en alm. formular og en udvidet. Sidst, men ikke mindst, skal jeg stille bankgaranti. Er der noget, som jeg har glemt?

Jeg har så sent som i dag modtaget et brev fra Udlændingestyrelsen om at de har registreret at min kæreste nu er rejst hjem, og at de nu derfor returnerer anfordringsgarantien til min bank. Hvad gør jeg med dette? Skal jeg oprette en ny bankgaranti ifm. næste besøg eller hvad, eller kan jeg bare lade den gamle løbe videre (den skulle jo gælde i 18 måneder fra da jeg stiftede den) og benytte den igen ved næste visumansøgning? Eller skal min bank forlænge bankgarantien?

Jeg håber I kan give nogle hurtige svar. Min kæreste sidder lige nu og venter på at jeg får sendt papirerne afsted, og der er jo ikke lang tid til januar...

Hvis der er nogen forslag, så vil jeg også gerne vide hvad vi gør, hvis hun ønsker at komme tilbage til DK igen, når jeg har afsluttet mit besøg i Thailand til maj. Der er jo noget med at hun max. kan få 3 måneder i DK hvert halve år, så hun kan vel ikke søge igen lige efter? Hvad hvis vi vælger at gifte os, er reglerne så anderledes? Og skal det i så fald ske i Thailand eller DK, for at lette processen?

Håber på hurtigt svar, og på forhånd tak for den store hjælp, I giver.

Mvh.
Peter

AP7100
Hejsa Peter Smile
Jeg er absolut ikke nogen ekspert, men jeg ved, at der er mange hjælpsomme mennesker herinde der langt bedre kan svare dig! På mange måder kan jeg sagtens følge dig.... en del af dine oplevelser, står / har stået jeg selv i !

Men....det jeg kan hjælpe med, som jeg selv har fundet meget brugbart og godt skrevet er fra den danske ambassade...håber du kan bruge dette her til noget :

http://www.ambban...uristVisa/

http://www.ambban...Relatives/

God fornøjelse med det hele Wink

Frank Lysbro
SVAR TIL PETER.

Noget af en administrativ rodebutik du har involveret dig i-som du var fri for hvis du havde giftet dig med thaieren da hun besøgte dig her i DK.

Jeg tror på det bedste er at du nu gifter dig med damen i Thailand,og derfra søger familiesammenføring via Den Danske Ambassade i Bangkok- det tager vel 2 mdr så¨får du dit visa til din kone vil jeg tro..

held og lykke

FRANK LYSBRO

http://www.az9.hotforum.dk
Robert Kronberg
Hej,

Jo, som Frank antyder, så får vi nogen gange gjort det mere komplicerede, end det er.

Du har allerede kunne sørge for anfordringsgaranti og visum, så nu er det bare, at I gifter jer på et ampør i Thailand, og så søger familiesammenføring.
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
petergm
se næste indlæg.....
Redigeret af falang yao d. 20/10-2005 21:41

falang yao
KronbergTH skrev:
Hej,
Jo, som Frank antyder, så får vi nogen gange gjort det mere komplicerede, end det er.
Du har allerede kunne sørge for anfordringsgaranti og visum, så nu er det bare, at I gifter jer på et ampør i Thailand, og så søger familiesammenføring.

Hej Peter,
Her vil jeg give Robert ret. Uden at være ekspert på området, men baseret på læsning af flere indlæg her i forumet, vil jeg vove den påstand at jeres næste turistvisum ansøgning vil blive behandlet på en kortere tid, og du giver selv svaret :
<<Jeg har så sent som i dag modtaget et brev fra Udlændingestyrelsen om at de har registreret at min kæreste nu er rejst hjem, og at de nu derfor returnerer anfordringsgarantien til min bank>>
UDSL. vil hermed se at din kæreste har opfyldte sin del af "kontrakten",ved sidste besøg i DK. Samtidigt manner du til jorden den myte vedr. et spørgmål der har været rejste tidligere ad andre medlemmer :
anfordringsgarantien bliver åbenbart ikke "spæret" i 18 mnd , som nogle havde påstået. Det vil sikkert glæde mange at høre/læse.
I dit eget tilfælde vil jeg mene at du kan "genbruge" anfordringsgarantien , idet den skulle være gyldig i 18 mnd, medmindre din bank har annuleret dokumentet ( jeg vil sammenligne det med et ejerpantebrev).
Pøj pøj.
M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

Allan Nielsen
Kære Peter.
Det er fornufigt, at I ikke hovedkuls har giftet jer for at din kæreste kan få arbejds- og opholdstilladelse. Som du skriver kan det være svært at overskue.
Retsvirkningerne af et ægteskab har stor betydning, hvis man har formue, hus, selvstændig virksomhed, pensionsordninger m.v.
Specielt, hvis ægteskabet ikke holder, har det betydning.
Ved ægteskabets indgåelse bør forskellige former for særeje overvejes - for mange vil det være en fordel at rådføre sig med en advokat.
Venlig hilsen
Nielsen

petergm
Sorry Peter, det var jeg som lavede lidt rod i det, til sidste. Undskyld besværet.

M.Rasmussen Wink
Redigeret af falang yao d. 20/10-2005 22:09

petergm
ROLIGT, Peter, der er ingen grund til at blive nervøs og trykke "Send" 2x. Grin Grin
Redigeret af falang yao d. 20/10-2005 21:33

petergm
Et eller andet gik galt ved mit forrige indlæg, som udover formatteringen er det samme som det seneste. Undskylder mange gange...

high-tower
Hej Peter,

Det var en ordentlig mundfuld, men jeg skal forsøge at svare efter bedste evne/erfaring. Grin

Først og fremmest er det en rigtig god idé at se hvordan din kæreste trives ved almindeligt hverdagsliv.

Det har meget at sige - og som du så rigtig antyder, er der stor forskel på at holde ferie sammen hvor alt er nyt og spændende, til at få en dagligdag til at fungere - det skal jo helst ikke ende udelukkende med aktivering i form af tøjvask, rengøring og madlavning for din kærestes vedkommende.

Og ja, det stiller store krav til jer begge - jeg her prøvet det med min første kæreste, som var heroppe i 6 mdr., men som jeg måtte sende retur på grund af hendes glæde for kortspil og Singha - udelukkende pga. dårligt selskab.

Min nuværende kone stortrives, har nogle søde thai veninder og er startet på sprogskole - så det fungerer bare.

I forbindelse med indgåelse af ægteskab, er det en rigtig god idé at besøge hendes familie, det giver et meget bedre indblik i hendes kultur og måde at leve på.

Du bør måske også gøre nogle overvejelser omkring at det er naturligt at pigen økonomisk hjælper familien - få det afklaret på forhånd, så hun ikke taber ansigt ved at skulle komme med hatten i hånden hver måned - og send KUN det aftalte beløb, nogle thai´er har den underlige opfattelse at vi har pengetræer i baghaven, og betaler man til underlige ting en gang, jamen så går den nok igen.

Det behøver ikke være en formue, jeg vil sige mellem 500-1500 Dkr. pr. md.

Hvis du er bange for at det hele ender i et hundeslagsmål om dit indbo, er det måske en fordel at lave en ægtepagt - man kan enda købe dem/downloade dem på nettet.

Få angivet at hus, indbu, bil osv. er dit - men for at være fair kunne du jo betænke hende med 5-10.000 kr. pr. år i har været gift, hvis uheldet skulle være ude og i ikke bliver sammen - så står hun heller ikke med hatten i hånden med kun en flybillet hvis hun skal tilbage.

Ang. Visum ansøgningen syntes jeg du skulle spille med åbne kort, og skrive at det er din forlovede og at du derfor ønsker hende på besøg igen - vær ærlig.

Jeg skrev begge gange at der var tale om min forlovede, og vi ønskede at tilbringe mere tid sammen i DK for at hun kunne lære DK at kende.

Det med spørge skemaet er ikke så slemt, send et fyldestgørende brev om hvordan i mødtes, hvornår, og hvorfor i ønsker at være sammen.

Ulst. kan i princippet være flintrende ligeglade med om hun har et job at vende tilbage til - de har deres på det tørre, og har tilmed en bankgaranti der dækker hvis noget uforudset skulle opstå.

- Det kunne jo også være at i blev så glade for hinanden, at i kom til at gifte jer i DK - i så fald vil jeg anbefale at gøre det umiddelbart inden visummet udløber - og så efterfølgende søge om opholds tilladelse til hende.

- Det gjorde jeg, og i princippet kan Udlst. forlange at hun skal rejse ud, men hvis du opfylder kravet om bolig, indtægt osv. skulle det være en formsag (det tog et par. mdr. for vores vedkommende.).

Sidste spørgsmål...

Når din kone får opholds tilladelse i DK gælder den såvidt jeg husker 2 år, så skal man minsandten søge igen - det er så vidt jeg husker først efter 7 år, hun kan blive statsborger og få dansk pas.

Opholds tilladelsen bliver klistret ind i hendes pas, og så kan hun i princippet færdes i alle Schengen landene.

Der er dog en ting du skal tænke over, og det er kravet om at lære Dansk - hvis I er på farten i flere år, kan det have betydning, da hun i så fald ikke opfylder dette krav.

Håber du kan bruge det - og held og lykke !

Mvh

High-Tower

christian-s
Hej Peter - jeg vil ikke gentage High-Towers gode kommentarer, men kun skrive hvor jeg er uenig:
- Jeg kender til to sager hvor US har "afpresset" danskeren når de er blevet gift i DK under et turist-visa ved at sige at de ville konfiskere de 51.000 (anfordringsgarantien) hvis hun ikke rejste hjem som aftalt. Jeg ved ikke om det bare er retorik eller reelt noget de kan gøre.

Og to yderligere kommentarer:
- Hvis i bliver gift og hun får opholdstilladelse skal hun som High-Tower skriver i danskskole og når den er bestået får du iøvrigt halvdelen af pengene fra anfordringsgarantien tilbage.
- Jeg vil heller ikke anbefale for mange rejser før danskprøven er bestået.

Jeg selv besøgte min kæreste 2 gange i Thailand før jeg besøgte hendes forældre i nordthailand. Så var hun her oppe i 3 måneder for at se om hun kunne holde DK ud og for at prøve en hverdag. Så rejste jeg på ferie i Thailand igen og vil blev gift dernede. Hun er nu 8 dage inde i sit andet turist-visum (som blev godkendt på kun 2-3 uger regnet fra aflevering på ambassaden) og lige præcist i dag er opholdstilladelsen foreløbigt godkendt (skal lige indsende anfordringsgarantien).

Held og lykke - skriv evt. en privat besked hvis du vil snakke / spørge på telefonen i stedet for her.
Redigeret af christian-s d. 21/10-2005 12:28
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

jager
pas på med at lave ægtepagt for det er ikke en skid vær alligevel, er der stor forskeld på hvad man går ud med af ægteskabet kan man gøre krav i hinandens særeje. tro mig jeg fik et chok da de sagde det i statsamtet.

jager

Don
Hej Christian og Peter

Jeg har haft det lidt inde på livet, det´ med de 51.000 i anfordringsgaranti.
Dem kan udlændingestyrelsen sagtens tage hvis kæresten/konen ikke er ude af landet inden de 90 visum-dage udløber. Hun skal ikke bare ud af landet…hun skal helt ud af Schengen-området.
(Schengen-landene omfatter Belgien, Frankrig, Grækenland, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Portugal, Tyskland, Spanien, Østrig, Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.)

Held og lykke med det hele

- Og så lige et spørgsmål til dig Christian…Hvor lang tid gik der fra ansøgning om opholdstilladelsen til godkendelsen af den..?
I øvrigt tillykke med det, det er da kanon fedt.

(Venter selv på at konen kan få opholdstilladelse).

Don
Hellere være en god original...end en dårlig kopi.

high-tower
Jeg skal måske lige for en god ordens skyld huske at fortælle at man skal en tur forbi den lokale politistation, og have en midlertidig opholdstilladelse, mens Udlst. behandler ansøgningen - men det er korrekt at Udlst. kan bede ens ægtefælle rejse hjem mens sagen behandles. - Gør de det er det bare at rette ind til højre.

Derfor er det igen vigtigt at have styr på alt hvad der har med sagsbehandlingen at gøre, lønsedler, udd. beviser, kopi af skøde osv. - hvis man opfylder alle krav til familie sammenføring, burde der ikke være det store at komme efter.

Ang. ægtepagt er det under alle omstændigheder en god idé at have en advokat inde over - efter min mening er det bestemt muligt at tage sine forholdsregler - og for den sags skyld sikre begge parter såfremt uheldet er ude og man skal skilles.

christian-s
Til Don
Vi indleverede ansøgningen i ferie-tiden (20/7) i Bangkok, kort efter jeg kom hjem fra ferie fik jeg de 23 siders spørgeskema (ca. 10/8) som jeg sendte ind øjeblikkeligt da jeg havde forberedt mig ud fra skemaet på hjemmesiden. Så hvis man regner fra indleveringstidspunktet var det præcist 3 måneder.

Det skal siges at konen blev ringet op og at der manglede underskrift på et-eller-andet og at hun skulle forbi Bangkok igen for at ordne det før det blev sendt til udlst. så jeg vil gætte på at havde dette været klaret korrekt fra starten, så kunne vi have sparet 2 uger.

Held og lykke med Jeres ansøgning.
Redigeret af christian-s d. 24/10-2005 10:03

Don
Hej Christian
Det må da siges at være en rimelig sagsbehandlingstid.

Jeg har nu modtaget det brev fra US hvor de skriver at de vil spørge min kommune om jeg har modtaget hjælp vedr. lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven. Det har jeg ikke.

Så håber jeg bare det kan gå lige så hurtigt, som med jer, for så er der sgu noget ved det´.

xxxx
Ja ja goer det nu ikke vaerre end det er... har man ikke vaeret gift i 3 aar, kan hun ikke goere krav paa en skid.
Saa lidt retfaerdighed er der dog til... Men overskrider man de 3 aar, saa er det uhyre vigtig at have styr paa hvad man foretager sig, ellers kan det blive en meget dyr oplevelse.
Taler af bitter erfaring her... Og jeg toer garantere der staar en hel haer af hjaelpere paa hendes side. for det er ALTID manden der er en skid hvis man spoerger skraldemaendene der staar paa spring for lidt sympati Fisse, saa^en er det bare og det er ikke specielt i Dansk / thai forhold.
Ok der kan vaere kommet nye love de sidste par aar jeg ikke kender til, men jeg tror det ik.
mvh
Le-si

christian-s
Don - så går der kun 1-2 uger før du får brevet om at nu skal anfordringsgarantien sendes til kommunen, kommunen stempler og sender retur til UDLST. Afgørelsen er nær ...

Don
Hej Christian
Det lyder for godt, det der´...
Jeg venter spændt.

Don

Spring til debat: