Se indlæg
 Udskriv debat
Kærlighed uden sprogfællesskab?
rinpoche
Som nogle herinde kan huske, så kunne man se eksempler herpå i udsendelsen: Fra Thailand til Thy.

I mit lokalområde er der en del thailandske kvinder der har indfundet sig med en 3 måneders frist til at finde en mand.
Det er så lykkedes i langt de fleste tilfælde.
Disse thailandske kvinder der ud fra en thailandsk betragtning har overskredet deres sidste salgsdato, (dvs. over 30 år +) har så at sige alle fundet partnere i dk.
Ingen af dem er tidligere bar pole dancers etc, hvilket velsagtens deres totale ukendskab til engelsk i en eller anden udstrækning burde kunne borge for.

Men så melder spørgsmålet sig så. Hvordan kan man i Herrens navn indgå i et ægteskab med personer af det modsatte køn, som man end ikke kan tale 2 ord med?
Hermed sigter jeg ikke til de ankomne thailændere, deres målsætninger er velsagtens et eller andet sted klar.
Men derimod de danskere, der melder sig på banen.

Nu hører vi fra fortrinsvis den muslimske verden omkring såvel tvangsægteskaber som arrangerede ægteskaber, men i det mindste har de et sprogfællesskab.

Er det bare mig? Eller hvor fattigt er det og hvor desperat skal man være for at blive gift med en kvinde man end ikke kan tale 2 ord med?

Jay
verden er fyldt med desperate mænd...sådan er det bare og sådan bliver det vel altid ved med at være...globaliseringen har bare gjort det nemmere at være desperat...

Bjarne 63
Jeg er en af dem som er blevet gift med en Thair
og lykkelig gift
Hun var på et tre måneds ophold i Danmark,og ikke kunne et ord dansk.
Jeg satte hende forand komputteren og begyndte med de danske alfabet med stor forviring og i dag går hun på sprogskole i Danmark og glad for jeg gik igang med fra starten på at lære hende dansk...Nu snakker vi dansk og der dansk tv. indimellem også Thai tv
bare vi har troen og en indstilling på at det vil lykkes
så er det besværet værd..

Bjarne som elsker sin kone i Danmark

rinpoche
Det kan kun glæde mig, at i har et godt ægteskab Bjarne.
Må i have mange lykkelige år.

Du adresserer dog ikke det rejste spørgsmål, og det har jeg den største forståelse for. Ingen grund til at være personlig.

Men spørgsmålet står stadig:

Nu hører vi fra fortrinsvis den muslimske verden omkring såvel tvangsægteskaber som arrangerede ægteskaber, men i det mindste har de et sprogfællesskab.

Er det bare mig? Eller hvor fattigt er det og hvor desperat skal man være for at blive gift med en kvinde man end ikke kan tale 2 ord med?

Hvilke parametre er vigtige, når man ikke kan tale sammen?
Hvorved adskiller disse ægteskaber sig fra arrangerede ægteskaber, som danskere generelt har en antipati mod?
Arrangerede ægteskaber, hvor der som sagt i det mindste er et sprogfællesskab.

Jeg efterlyser blot input omkring bevæggrundene, som jeg simpelthen ikke kan forstå. Men det er der måske nogle der kan oplyse mig om.
Ingen grund til at gå ind på personlige omstændigheder, blot generelle betragtninger.

Joe
Måske har men en mor, der synes det er på tide, hendes lille dreng bliver gift. Så svarer hun på en kontaktannonce i avisen. Og en uge efter er sønnen gift med en kvinde fra Thailand. Det var ihvertfald tilfældet for 'Keld fra Thy'. Tingene sker bare.

bagerbager
hvis 2 personer befinder sig godt i hinandens selskab er det vel ligegyldig om der er et sprog problem, hen ad vejen kommer der vel et fælles sprog så man ikke behøver tegn sprog/billeder. et smil og et blik,en lille klem og et knus kan jo gøre underværker og erstatte det talte sprog.

rinpoche
hmm, Bager.

Et sprog problem? Vi taler om intet sprog!

Det er vist længe siden at du har været ude at flirte med pigerne Wink

Smil, blik, klem og et knus?
Det erstatter da ikke sproget på nogetsomhelst niveau.

Det kan chimpanser sgu da også.

bagerbager
rinpoche skrev:
hmm, Bager.

troede ikke det handlede om stumme mennesker
Redigeret af bagerbager d. 06/03-2010 21:00

Joe
bagerbager skrev:
troede ikke det handlede om stumme mennesker

Det gør det heller ikke. Du misforstår rinpoche's spørgsmål. Vil da give ham ret i, at man ikke kommer langt med knus og ømme blikke, det fører da ingen steder hen. Her snakker vi om forhold der varer i lang tid, og ikke kortvarige betalte forhold i fx. pattaya.

Rin:
Ja det er vel helt utroligt at et forhold mellem 2 personer der ik kan tale sammen kan blive en succes....jeg har dog kendskab til en gennem en bekendt, og de startede med at skulle bruge bøger med billeder osv på det nivo og mimik...han mødte thaipigen i Dk gennem venner,han har aldrig været i LOS, men idag taler hun dansk og har sine børn her ...ja, der er også sådanne fantastiske beretninger...Wink, men chancer for at det skulle gå godt er måske lille??? pigen er rigtig flot....Grin

Fido
Jeg mener den har været vist på dansk tv engang:

One man's ceiling is another man's floor

Noobmaster
For ikke så længe siden blev Frank Hvam (fra klovn) interviewet og de kom tilfældigt ind på "fra Thailand til Thy" og Frank Hvam sagde det egentlig ganske enkelt "Hun får tryghed og han får sex" .....længere er den vel ikke ?

natty
Noobmaster skrev:
For ikke så længe siden blev Frank Hvam (fra klovn) interviewet og de kom tilfældigt ind på "fra Thailand til Thy" og Frank Hvam sagde det egentlig ganske enkelt "Hun får tryghed og han får sex" .....længere er den vel ikke ?

Meget reelt, men så er det ikke kærlighed, ja det er vel hvad man kan kalde et fornuftægteskab eller forhold.
Det er da så trist at se en farang og en thai sidde på en restaurant og de kan ikke eller har intet at sige eller fortælle hinanden, men det kan vel også være ligemeget hvis man intet har at sige eller fortælle.
Der opstår på grund af kulturforskelle en masse misforståelser i forvejen, så hvis man ikke bare har et lille fælles sprog, læs engelsk, kan det da kun gå galt.

Frank
rinpoche skrev:
hmm, Bager.

Chimpanser. Så langt ned på plathedsskalaen havde jeg ikke forventet at du kunne nå.

Men hvis man følger din sidste sætning, så giver du jo selv svaret: Når selv chimpanser kan, så kan mennesker vel også. Og når du nu har bevæget dig ind i dyrenes Verden, så vil mange hundeejere kunne fortælle dig, at de med deres hund oplever den fuldstændige og betingelsesløse kærlighed. De taler heller ikke sammen.

Mit svar på dit spørgsmål er, at det bare er dig - og en masse andre. Der er ingen som helst behov for, at du eller andre behøver at forstå, hvorfor det giver mening for nogen at danne et fællesskab. Det er nemt at forestille sig grunde til motiverne. Det er ikke alle som har behov for at diskutere Voltaire over et kop kvædethe med sin partner om aftenen. Og Amors pile tager ikke altid højde for sprog, hvilket mange mænd har oplevet fx. Thailand - også selvom det måske ikke altid er gengældt af tilsvarende motiver fra kvinden. Der kan fx. blot være tale om et ønske om at have en at dele morgenkaffen med. Andre har måske af gode grunde haft ganske svært ved at finde en partner i Danmark. Forhold baseret på ren sex findes også.

Ja der findes vel mænd, som ikke kan forstå hvorfor man behøver at tale med sin partner.Smile

bagerbager
rin...... jeg tror du er ude i noget du ikke kan forsvare. intet sprog = tavshed. hvad gør man så for at vise sin glæde eller taknemmelighed over for sin partner ? når hun kommer og fylder din kop med kaffe smiler du og giver hende et knus, det er det samme som at sige mange tak jeg påskønner det du gør. hvis hun ikke kan spørge dig om du vil have kaffe fanger hun dit blik og kigger på kaffekanden og så nikker du så får du kaffe. i barene i thailand snakker man jo ikke samme sprog men er mit glas næsten tom peger servitrisen på glasset og jeg nikker og så får jeg en ny drink,ikke et ord er talt men forståelsen er på begge sider. men hvis du ikke har evnen til at se og forstå de små signaler kan jeg godt se at der vil være et problem. vis respekt og vær høflig,så behøver man ikke at kunne tale noget sprog. hvis det ikke er det svar du vil have skal du komme med et mere specifik spørgsmål. 2 døv stumme kan jo også have et godt langt liv sammen uden sprog problemer.

Suk
Karlighed, hvis man kan kalde det vil blive meget fattigt uden sprog, den med drinks i baren, den holder ikke en meter..........

Uden sprog har man intet tilfaeldes..........har set det gang paa gang her ude, ogsaa selvom farang og Thai har vaeret sammen eller maaske endda vaeret gift i flere aar.....latterligt.......Farangen er for dum til at laere Thai og kvinden ligesaa til Engelsk...Go'daw do ......

Med venlig hilsen Suk.

Min Thailandske blomst er et kunstvaerk...2 blommer i samme aeg, ja saadan har vi det, tak for det lille Ning !

http://www.youtub...GEccjt0Wwo

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Ninglogogiflt.gif

http://dev.cs-web.in.th/suk/index.php
b_j3ns3n
aarh bager den går ikke.. vil du have kaffe kigger du på kanden og nikker.. phff.
nu snakkes der ikke om servitricen nede på starbucks, men om et kærlighed forhold med dertil hørende kærlighed. der findes da signaler som alle forstår, men uden indbyrdes tale og forståelse, er forholdet da lige til at lukke op og skide i (undskyld mig)
ja der findes døve som lever sammen uden at snakke, men de har stadig samtaler, de behøver ikke bruge stemmen for at tale, da de har lært at tale med hænderne.. og nu snakker vi ikke om at nikke efter kaffen.
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

natty
Hvis man ikke kan kommunikere og tale sammen, er eller bliver man da ensom, selv i et parforhold. Det kan godt være manden kan holde det ud, men det kan konen sgu ikke, som så normalt også er den yngste i forholdet. Hun vil da have andet end et smil, et nik med hovedet eller et klem. Mennesker er sociale og har derfor brug for andet. Derfor vil hun hurtigt finde andre legekammarater og veninder. Manden er måske mere vandt til stilheden, fordi han har trisset rundt der hjemme som singel i længere eller kortere tid. Så bliver man måske mere nøjsom. Men thaier lever ikke med samme ensomhed som herhjemme, så derfor er de vandt til en anden dagligdag.

Robert Kronberg
natty skrev:
Hvis man ikke kan kommunikere og tale sammen, er eller bliver man da ensom, selv i et parforhold. Det kan godt være manden kan holde det ud, men det kan konen sgu ikke, som så normalt også er den yngste i forholdet. Hun vil da have andet end et smil, et nik med hovedet eller et klem. Mennesker er sociale og har derfor brug for andet. Derfor vil hun hurtigt finde andre legekammarater og veninder. Manden er måske mere vandt til stilheden, fordi han har trisset rundt der hjemme som singel i længere eller kortere tid. Så bliver man måske mere nøjsom. Men thaier lever ikke med samme ensomhed som herhjemme, så derfor er de vandt til en anden dagligdag.

Jeg tror, at du har meget ret i denne betragtning - generelt tror jeg også, at mænd er tilfredse med sin avis, sit TV og sin computer, og vi skal nok finde en undskyld for, hvorfor det er så vigtigt for os med hovedet ind i en skærm hele tiden...

Hvis kvinden flytter til Danmark er der derfor vigtigt, at hun lærer dansk, også så hun kan få andre venner og bekendte end blot thai-kvinder.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
bagerbager
suk.....rin.....b_j3 .....natty. i har da ret. men fælles sproget kommer vel efter et stykke tid. og suk det med at farang ikke taler sproget er lidt for dårligt, men de som bor der fast har jo alle mulighederne for at lære det af de indføte.

Spring til debat: