Se indlæg
 Udskriv debat
1 Dårlige og 1 kedelige nyhed fra Thai Airways
Lung Yao
Ihvertfald for os med små børn (-16 år).

- Den Dårlige= Fra 1-4-2010 I lighed med de fleste luftfartselskaber ville Thai Airways ændre praktis m.h.t. aldergrænse for børn. Derefter er aldergrænse nedjusteret fra nuværende 2 og 16 år til mellem 2 og 11 år (til dagen før de fylder 12).Angry Sad Crying

- Den Kedelige= Indtil 31-3-2010 kan børn mellem 2-16 stadig kun betale 25% (75% rabat) af normal billetpris i "Low saison" (i år til 28-6-2010). Derefter ville denne "frynsgode" forsvinde og børn (2-11) ville kun opnå 33% rabat af normal billet pris.

Og det ville kunne mærkes af især familier med 2-3 børn (hvor fx. den ældste er under 16 og den yngste 12). I dag ville de nøjes med fx. 2 voksne billetter og 3 børn men efter 1-4-2010 ville det blive til 5 voksne billetter. Shock Crying
Fx. : i dag en familie bestående af 2 voksne og 3 børn (12 > 16) ville betale :

- 2 X 4700 + 2 X 1600(tax) = 12.600
+
- 3 X (25% af 4700) 3525 + 3 X (1600 tax) = 8325

------------------------i Alt = 20.925 ---------

Efter de nye regler (bestilte og betalte efter den 1-4-2010):

- 5 X 4700 + 5 X 1600(tax) = 12.600

----------------------- i alt 31.500 --- Shockv Crying ---Crying ---Crying ---

(Var børnene under 12 år : 3 X (67% af 4700) 9447 + (3 X 1600) = 14.247 )

Som "plaster på såret" er fristen for at bestille og betale "børnebilletter" til gamle aldergrænse(2-16) og rabatpris (25%) i low saison den 31 - 3 - 2010.
D.v.s. at "børnebilletter" bestilte og betalte før d. 1-4-2010 ville kunne bruges for resten af året.
Dog billige billetter (V-W Class) skal være betalte seneste 1 uge efter bestilling indtil 31-3-2010. Q Class og højt sandsynligt M-H Class kan fx. bestilles NU og vente med at betale til 31-3-2010. Jeg kommer tilbage med en af/bekræfyelse m.h.t M-H billetter.

.
.
Redigeret af Lung Yao d. 03/02-2010 22:37
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Hvor på billetten fremgår det hvilken class billetten tilhører.?

Lung Yao
Erdbeer skrev:

På en E-Ticket står det lige efter rutenr./ Flight , fx.

From/To ........................ Flight........CL.......Date.......Dep.......Fare basis

Copenhagen................. TG 951...... Q......27 Jun ....1425...... QL3MDK
Bangkok Suvarnab
.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

på min Eticket står der ved class: economy

Lung Yao
Erdbeer skrev:
på min Eticket står der ved class: economy
Ja, men der må stå et eller andet bogstav :

-International THAI flights
• A / F / P / C / D / J / U / Y / B / M / Q / S / T / H / K / Z Class (Royal Silk-Business-Premium Economy-Economy)
• G Class (Economy)
• V / W Class (discounted Economy)
.
Redigeret af Lung Yao d. 04/02-2010 01:40

hanspeter
Der skal stå en classe et eller andet sted, for det fortæller hvilke regler der gælder for lige netop din billet. Jeg har aldrig været ude for et det ikke står på billetten. Ellers kan dit rejsebureau oplyse det.

vandango
Erdbeer skrev:

Syntes først jeg ser det på boardingkortet.

christoffer
Jeg har lige købt to billetter hos KILROY travel, med afrejse til sep. på disse e-ticket står der ikke andet end economy, så det er ikke på alle billet det står.

vh chris

hanspeter
vandango skrev:
Erdbeer skrev:

Syntes først jeg ser det på boardingkortet.

Det som står på boardingkortet har intet med bookingclassen at døre, det er bare en kode for om du skal sidde i økonomi, økonomi-extra, business osv.

prasat
sådan her står det på vores billet

Itinerary:
Airline/
flightnumber Class Date From-To Dep. Arr. Bag. Status
TG 0951 W 08 apr Copenhagen - Bangkok 14:25 06:00 +1 20K OK
TG 0950 W 27 apr Bangkok - Copenhagen 01:20 07:35 20K OK

dette er så en w billet

prasat
Redigeret af prasat d. 04/02-2010 14:14

hanspeter
Yeps, det kan også stå sådan her:
SK973/26NOV
Scandinavian Airlines
Copenhagen - Bangkok 22.50 15.25 22.00 20K
T Confirmed Hot Meal/Continental Breakfast
SK972/12DEC
Scandinavian Airlines
Bangkok - Copenhagen 00.25 06.25 23.25 20K
T Confirmed Hot Meal/Continental Breakfast,
Det viser det er en T billet.

Lung Yao
Erdbeer, Christoffer og Vandango,
I skal have styre på hvilken slags billet I har købt for det kan have betydning ved fx. ombookning(ændring af fx.hjemmerejse datoen). Spørge hvis der er muligt hos jeres udbyder.
Fx. Prasats W og HPs T billet er fastlåst.
Hvorimod min Q billet (3mnd) selv om primært er baseret på 1 mnd rejse, kan jeg lave hjemmerejse om flere gange uden omkostninger, forudsat pladser på afgangen.
N.B. prisforskellen har nok været højst 5-600 per voksnebillet Hammer
Derfor ville jeg opfordre jer ved næste bestilling at spørge om burauet har en anden "kategori billet", stadigt i Economy class, hvis I får at vide at der er ingen ledige pladser på den pågældende afgang. Desvære er den mulighed ikke til sted ved online booking. Ville være smarte, hvis ved søgning at man kunne i lighed med datoer (+ - xxantal dage) indtaste søgekritterier såsom: næste højere kategori i samme class.

http://en.wikiped...avel_class

.
Redigeret af Lung Yao d. 04/02-2010 15:30

hanspeter
Lung Yao skrev:
Erdbeer, Christoffer og Vandango,
I skal have styre på hvilken slags billet I har købt for det kan have betydning ved fx. ombookning(ændring af fx.hjemmerejse datoen). Spørge hvis der er muligt hos jeres udbyder.
Fx. Prasats W og HPs T billet er fastlåst.
Hvorimod min Q billet (3mnd) selv om primært er baseret på 1 mnd rejse, kan jeg lave hjemmerejse om flere gange uden omkostninger, forudsat pladser på afgangen.
N.B. prisforskellen har nok været højst 5-600 per voksnebillet Hammer
Derfor ville jeg opfordre jer ved næste bestilling at spørge om burauet har en anden "kategori billet", stadigt i Economy class, hvis I får at vide at der er ingen ledige pladser på den pågældende afgang. Desvære er den mulighed ikke til sted ved online booking. Ville være smarte, hvis ved søgning at man kunne i lighed med datoer (+ - xxantal dage) indtaste søgekritterier såsom: næste højere kategori i samme class.

http://en.wikiped...avel_class

.

Jeg kan kun give dig ret i at bookingclasse kan være afgørende. Jeg har selv benyttet mig af Thais Q-klasse, da billetten skulle være mulig at ændre efter afrejse. Jeg benyttede mig af det 3 gange. Den sidste i T klasse hos SAS var lotalt lukket fast, men tilgengæld var den næsten uforskammet billig 4300 kr.

Man skal også være opmærksom på at f.eks. Q-klasse ikke har de samme regler hos alle flyselskaber. Q-klasse hos Thai er gratis at ændre, hvis der er ledig pladsi den klasse, mens du skal betale en ganske stor ændringsafgift på SAS.

Ja det er en hel lille videnskab, for en flybillet er ikke bare en flybillet, men det betyder også at jeg for en beskeden merpris på mine billetter, mest med Thai, nu er Sølvmedlem hos SAS (ikke at det giver specielt mange fordele, er dog blevet opgraderet et par gange med SAS) og har 100000 bonus point som dels skal bruges til en rejse, ja hvor mon hen?

Hvis point betyder noget er det også de højere bookingklasser som giver 100%. W og V hos Thai, giver slet ingen point når man flyver internationalt, hverken som medlem hos Thai eller SAS. Hvis man flyver med SAS og er medlem af Thais program, giver de billige bookingklasser heller ingen points, mens man mindst får 25% som SAS medlem.

PS Når der er kampagnetilbud, kan merprisen til en højere bookingklasse være ganske betydelig.
Redigeret af hanspeter d. 04/02-2010 16:24

Lung Yao
HP,
Har du måske overvejet at bruge dine "sure optjent" bonusmiles til en opgradering i stedet for.
Jeg gav sidste sommer 25.000BM for en opgradering fra monkey class til premium Economy, og det var det værd, Du ville få mere for dine miles:
[url] http://www.sas.dk...ering-SAS/ [/url]
Kontra :

http://www.sas.dk...r-med-SAS/

.

hanspeter
Hej Lung
Ja jeg har, forsøgte også i gaten, at bruge points til upgradering, sidste gang jeg var afsted med SAS,
men begge afgange var fuldt booket, og der var mindst 10 guldmedlemmer i kø før mig som ønskede at bruge points.

Jeg har dog gjort det mange gange, og at bruge 10000 eurobonus på en opgradering til economy+ er absolut en af de bedste måder at bruge sine points på. 30000 til Business er heller ikke dårligt.
Problemet med SAS er at en bekræftet upgradering med SAS er dyr (mange points) og ikke kan gøres fra de billige bookingklasser, der følger de Star Alliances regler.
PS dit første link virker ikke.
Redigeret af hanspeter d. 04/02-2010 17:16

Spring til debat: