Se indlæg
 Udskriv debat
Baht-busser i Jomtien og Pattaya.
Hej,

Jeg skal en tur til Jomtien og søger oplysninger om baht-bussernes ruter, evt. skiltning /numre på busserne samt priser.
Holder de bestemte steder eller trykker man på en knap når man vil af ?

Jeg har brug for transport fra Ocean Marina som det sydligste punkt, hele Jomtien i øvrigt samt hele Pattaya.

Mvh.

Busserne koster 10 bath.
Der er ikke faste stoppesteder, du ringer bare el slår på ruden til chaufføren.
Hvis du spørger om pris er det ofte 50 -100 bath, så du stiger bare på og giver 10 bath når du stiger af.
Ikke alle kører til Jomthien så du skal ofte skifte ved lyskrydset 2.road / tæt på Walkingstreet.
God tur Wink

Reta
Hvad gør du når chaufføren kræver 20 bath når du vil betale
Betaler 20 bath?
Stikker ham 10 bath og går.
Ber ham tilkalde politiet hvis han vil have sine 20 bath?
Siger at i så fald vil du tilkalde politiet.
Ber om en kvittering og nedskriver han nummer

lindy
Fint nok soi 7, den pris er ok for lokale, men er du der bare i 14 dage, så burde det ikke være noget problem at give 10 bath " ekstra " , med mindre man er ekstrem fattig, og i givet fald rejser man vel ikke til Thailand.Smile Tråden har været oppe mange gange i diverse forums, og tendensen er at der er lige så mange svar som der er brugere. Angående stoppesteder, så er det bare om at stoppe dem på gaden i den rigtige retning, sige hvorhen man vil, så kører det bare, eventuelt med en omstigning til en ny bath-bus. No problem, infrastrukturen i Pattaya er super god.Smile

V.h. Lindy
Smile

thamarai
Reta skrev:
Hvad gør du når chaufføren kræver 20 bath når du vil betale
Betaler 20 bath?
Stikker ham 10 bath og går.
Ber ham tilkalde politiet hvis han vil have sine 20 bath?
Siger at i så fald vil du tilkalde politiet.
Ber om en kvittering og nedskriver han nummer

Jeg betaler 10 baht og går, for det er prisen, og hvis han har et problem, så kan han jo bare løbe efter mig - det er aldrig sket.

Det samme sker, hvis en taxa i Bangkok kører en omvej, så åbner jeg døren, og så sænker chaufføren automatisk hastigheden. Når den er lav nok, så hopper jeg ud og går i modsat retning uden at betale noget som helst.
/Andreas

Bangkok, Thailand

http://thamarai-t...gspot.com/

http://thamarai-thailand.blogspot.com/
Ja, prisen er 10 bath og jeg har da heller aldrig haft problemer med det...jo en gang for et år siden med en kammerat hvor chaufføren krævede 50 bath af os hver,,,jeg bare grinte af ham og spurgte om han var "ding dong" og spurgte om vi skulle snakke med politiet,,,så kørte han......men han troede nok vi var 1 gangs turister i pattaya..he he ..men mange der er der første gang bliver da helt sikkert snydt i taxien også + alle andre steder Grin

hn - aner du i det hele taget noget om Pattaya?

Ocean Marina ligger syd på af Sukhumvit, vel en 12 km fra Pattaya Center. Du kan fange en Song Kaew ude på Sukhum, den vil køre direkte mod nord uden nogen svinkeærinder, hvis du ikke laver en særaftale. Eller skal du trykke på knappen når du når til en af vejene der fører til din distination og så derfra prøve at fange en der kører i den retning. (til nye 10 Baht) som så måske kører i en en anden direktion end der hvor du skal (som så fører til yderlige 10 Baht). Uha da, du bliver sku fattig inden du kommer ud og hjem.

På Sukhumvit må de lyseblå og de hvide taxi køre. De må kun komme ned i byen hvis de er betalt for en special tur og de må ikke samle nogen op på retur før de når ud på Sukhumvit ige, Det samme for de blå som kører inden for i byen de må ikke samle nogen op på Sukhumvit. De røde ovre på Øst siden, det samme. Alt sammen afledt af at Govermenet genne åren har udstedt for mange licenser.

Tro endelig ikke du får den tur for 10 Baht som nærigrøvene fortæller om. Og når du skal hjem om natten Fydadiføj! Samme rute bare modsat. Tro du bare på at de kører den for 10 Baht, selv et tilkaldt politi vil holde med chaufføren.

Jeg syntes generelt at disse personer skulle holde sig langt væk fra Thailand. I kan sidde på jeres flade røv og drikke bajere til hunredvis af Baht eller måske 1000 og så skal i køres hjem for 10. Vor Herre Bevares. I skulle sku skamme Jer.

Så sent som lørdag nat var jeg på vej hjem med fruen i svogerens taxi da 2 farangpar stoppede os. De skulle ud i den anden ende af Jomtien, til det sidste hotel på ruten, de ville betale 20 Baht for alle 4. Svoger skraldgrinede og lod dem stå. De har måttet stå der i timer, ingen cahuffør kører den tur for fulde faranger kl. røv om natten for 20 baht - og jeg forstår dem. Der er jo inge garanti for at få tur på vejen hjem. og så har man kørt 24 km. for 20 Baht.

Fruen og jeg der bor lidt væk fra hovestrøget og ikke vil gå hjem i den mørke nat, betaler konsekvent 150 Baht til svaoger eller en af hans kollegaer for den tur, og vi gør det med glæde og god samvittighed - Ved I hvad samvittighed er???

De 10-20 Baht er et beløb fastsat af City Hall. Det er vedtaget for at imødegå al kritikken fra de fattige faranger, så de nu kan køre til samme pris som en thai, men selv en thai ved at han ikke kan køre fra den ene ende af byen til den anden for 10 Baht. det er kun staklerne fra udlandet der ikke har penge der må bøde den STORE sum. Enhver thai med respekt for sine medthaier betaler MINDST 20 Baht for så lang en tur men for det meste en 50er.

Og stop så den der med at når thaier betaler 10 Baht, så vil vi også KUN betale o.s.v. I er ynkværdige at høre på. Kom herud og bo, se hvad de stakkels chaufører må udsætte sig for for at tjene en ussel dagløn. Sidst der blev skrevet om dette emne, var der en klog farang der så foreslog at svoger og alle de andre bare kunne finde nyt arbejde - Frown - jeg lader lige den stå et øjblik!!!

Som HVAD? Du skal finde et job på en bygge plads for at kunne have mindst 200 Baht om dagen, 7 dage om ugen i 12-13 timer - 365 dage om året. De fleste ufaglærte skal være lykkelige hvis de holder 170 om dagen. Så svoger holder sig til sin taxi selv om han ind imellem kommer hjem med tab, fordi der kun har været fattige faranger til 10 Baht per tur.

Det er så skide nemt at komme herud med lommerne fyldte og så spille kloge Åge, uden at ane noget som helst om infrastruktur, al viden er baseret på den klogskab der bruges på Beer Bars!!

SKÅL, tag Jer en bajer mere og nyd livet!!!!

Skeptikeren, som er dybt forarget over sådan nogle såkaldte landsmænd.

Skeptikeren skrev:
hn - aner du i det hele taget noget om Pattaya?

Davs skeptiker,

Jo, jeg kender da lidt til Pattaya og Jomtien.

Men jeg har for det meste kørt i egen bil og kender derfor ikke noget til den offentlige transport i lokalområdet.

Efter de få indlæg i denne tråd er jeg allerede nu mest stemt for at køre selv, som jeg plejer at gøre.

Jeg har ikke noget imod at betale et rimeligt beløb for transport, spørgsmålet er bare, hvad det så er !

Når jeg køber en billet til bussen eller toget, betaler jeg samme pris som alle andre.
Men skal jeg køre med en songthaew, er det anderledes, for man betaler jo først, efter man har fået "varen", og hvis chaufføren ønsker sig ekstraordinært godt betalt, f.eks. fordi man er udlænding, ja, så har man måske et problem.

Hvis en rig thai skulle få brug for at køre med songthaew, betaler han sikkert bare prisen, det er nok bl.a. derfor, han er rig!

thamarai
Jeg synes nu ikke, at jeg har lyst til at sidde på ladet af en pick-up, som hele tiden standser, og med en masse andre mennesker, er mere værd end 10 baht, og når de alle sammen betaler 10 baht, så løber det jo op.

Det har intet med nærighed at gøre - jeg betaler da heller ikke dobbelt op for tomater på markedspladsen.
/Andreas

Bangkok, Thailand

hanspeter
Hvis det er en helt almindelig dagtur, kan jeg ikke se jeg skal betale mere, fordi jeg er farang, jeg betaler jo heller ikke mere når jeg rejser med tog.
Hvis det er en nattur, jeg er eneste passager, en MEGET lang tur, eller udenfor normal rute, kan jeg så tilgengæld forstå at det koster mere, også hvis det samtidig gør det for thaier. De 10 baht er vel baseret på at vognen ikke kører næsten tom frem og tilbage.?
Men ellers er det meget nemt i Pat. se efter hvad de andre passagerer, inkl. thaierne, betaler når de forlader songtawen.

skeptikeren man må sige du lever op til dit navn. Dit indlæg er gennemsyret af at din svoger skal ha mere for varen end den koster. Hvis du har problemer med at faranger skal betale de 10 baht en tur koster, så ta fat i myndighederne og få sat taksterne op. Når je ser en thai betale 10 baht, hvorfor i himlens navn skal jeg så betale 20 - det har intet at gøre med at jeg er en fattigrøv, det har noget at gøre med, jeg betaler prisen på grisen og ikke en skid mere.
Så fri mig for din stupide, småborgelige, infame, latterlige indstilling om at vi alle er alkoholikere der render rundt med ølvom og hængerøv.
Så vil du ha en seriøs debat, så drop dine narciccisiske synspunkter.

Ja det er dejligt at være turist i Pattaya og nyde busserne til 10 bath.
Det er prisen.( endnu da )
Selvfølgelig om natten skruger de "stakkels" chaufførrer prisen helt vildt op...så bare 5 kunder der kan de evt. vride flere 100 bath ud af de stakkels turister....fed løn for chaufføren....
De turister der bare betaler og betaler overpriser for alt de ødelægger stedet på sigt, for thaierne tror så hurtigt de høje priser skal være normalen...hvordan ser det så ud om 10 år???dem der idag giver 100 bath for turen kan så give 200 snart..el. 300. el. 400 el.....1000000

Læg nu lige mærke til hvad det er jeg skriver. Faranger der kommer hen til en taxi og vil køres fra den ene ende af byen til den anden for 10 Baht, det er det det drejer sig om.

Fra rundkørslen i Naklua til enden af Jomtien er der omkring 12 km, regn selv på dieselpriser og fortjeneste på sådan en tur med en passager til 10 Baht.

Ikke en gang en lokal thai betaler så lidt. Prisen på 10 baht er for en rimelig kort kørsel. For ikke så mange år siden var der prisskilte i alle vogne, der stod højt og tydeligt at en tur fra Midtby til Jomtien eller Naklua, var 60 Baht, thaier det halve. Farnger flokkedes i hobetal på City hall, skrev harmdirrende læserbreve i alle engelsksprogede aviser. så stor ståhej for skide 20 eller 30 Baht. City Hall glemte bare at beordre nye skilte i bilerne og nu ser de fattige faranger så lyset: 10 Baht og en ikke en skid mere for 15 km kørsel. Basta!!!!

Alle på denne jord ved sku da udmærket at en busbillet eller en til et tog koster så og så meget for en tur derfra og dertil, sådan er det overalt i hele verden.

Det er samme princip for 1 kg tomater eller en bajer på en bar.

Men taxi i Pattaya (og i andre byer i Thailand) er jo en helt unik transportform, og så så billigt. I skriver at når I ser en thai betale 10 Baht for en tur, så vil I ikke betale mere, Hvor langt har den thai kørt? Har I virkelig tjek på det, sidder I og bruger jeres kostbare ferie tid på at se hvor meget I kan spare på en taxitur. Hold da kæft en smålighed.

Der er ingen taxi (jeg kender i hvert fald ingen i min omgangskreds) der "Skruger" med G, priserne op. Man aftaler en pris til en bestemt destination, accepter eller lad være, det kan godt være i finder en der vil gøre det billigere men så kan I også få lov at stå og vente rimelig længe. Jer om det. Uanset om man er fem eller 10 i samme selskab så er prisen den samme. Spørger man ikke om en bestemt endestation ja så betaler man normal takst. Og det er så 10 Baht, for en strækning på omkring 2-3-4 km. Alt derudover betales (hvis man ikke er en cheap Charlie) med måske 20-30 eller mere.

At så den selvsamme chauffør måske får 3 ture lige i røven på hinanden til 500 Baht, (for en tur f.eks. til Ambassador der ligger ude ved Ocean Marine) skal han ikke have lov til at tjene de penge. det har ikke en skid med overpriser eller ødelæggelse af prisstrukturen, det er ganske almindelig bussiness.

Erdbeer! Pudsigt al lige de vendinger du bruger er faktisk en nøjagtig gengivelse af et tidligere medlems indlæg under et andet nickname. mon der er en sammenhæng?

Når du nu har sparet nok op på taxikørsel kunne du f.eks bruge dem på sukker til at drysse på de sure bær.

Skeptikeren

krydolf
Skeptiker, jeg er ganske enig med dig. Jeg har med stor morskab hørt turister overgå hinanden i hvor lidt de har betalt for forskellige ydelser, samtidig med de er ved at få øl og drinks galt i halsen. Jeg hæftede mig særligt ved en idiot (dansker) der uden at kommentere det, betalte sin "bin" på 6.500 baht. Han havde brugt det meste af dagen og aftenen med at drikke de sidste rester af hjernen ud og havde givet omgange til en masse helt fremmede falanger. Da han betalte ga' han pigerne 40 baht i drikkepenge! Derefter forlangte han, at man ringede efter en taxa, da han ikke gad at skifte bathbus flere gange for at komme ud til Jomtien. Da taxaen kom begyndte han straks at skændes med chaufføren om prisen. Han ville betale 50 baht for turen, hvilket blev totalt afvist. Chaufføren ville ha' 200 baht, hvilket idioten nægtede at betale. Det endte med taxaen kørte uden ham, hvorefter han så alligevel stillede sig ud på gaden for at stoppe en bahtbus. Da han var synligt beruset og råbte af alt og alle, var der ingen der stoppede. Han forsvandt på usikre ben ned ad gaden.
Da jeg altid rejser med tilstrækkeligt mange penge til at betale anstændigt, har jeg aldrig de problemer.
Man kan godt drikke uden at more sig.

Ja hvis man skal på aften/natkørsel er prisen da ikke kun 10 bath - helt enig.( medmindre man kender steder hvor der samles en vogn fyldt før den kører....)
Men normal kørsel rundt i byen er 10 bath, også til Jomthien,
Man kan jo altid aftale pris med chaufføren, og jeg har da også betalt overpriser nogle gange om natten fordi jeg ikke gider vente...
Så de chauffører skal nok vride pengene ud af turisterne...

thamarai
soi7 skrev:
Ja hvis man skal på aften/natkørsel er prisen da ikke kun 10 bath - helt enig.( medmindre man kender steder hvor der samles en vogn fyldt før den kører....)
Men normal kørsel rundt i byen er 10 bath, også til Jomthien,
Man kan jo altid aftale pris med chaufføren, og jeg har da også betalt overpriser nogle gange om natten fordi jeg ikke gider vente...
Så de chauffører skal nok vride pengene ud af turisterne...

Jeg tror, at vi mener forskellige ting, når vi snakker om disse grisebiler, bahtbusser eller hvad de nu hedder.

Hvis jeg kører fx fra midt på Jomtien og hen over bjerget i (på) en pickup, så betragter jeg det som en bus, og så betaler jeg 10 baht, og nogen gange er vi så mange, at man sidder dårligt og andre gange er der måske kun en enkelt medpassager, men skal jeg køre "helt" til bustationen, så plejer prisen vist at være 150 baht, og det betaler jeg også, og så kan man endda stadig risikere at der hopper 10-baths passagerer med op undervejs.

Så jeg tror, at jeg mere eller mindre enig med skeptikkeren.
/Andreas

Bangkok, Thailand

helgegedser
Jeg betaler da også gerne de 10 baht som det koster for korte ture, men det er immervæk dobbelt pris, for du skeptiker, som har en svoger der kører og du udtaler at du kender priserne, burde vide at prisen ikke er 10 baht, men stadig 5, og du burde vide at thaierne "kun" betaler 5 baht for korte ture.

Helgegedser! Det må du undskylde det har jeg intete hørt om, det er vel et år siden reglerne blev lavet om af Goverment. Hvis nogen stadig kører for 5 Baht så er det nyt for mig. Een ting ved jeg, svoger og de andre jeg kender (og det er efterhånden en hel del) kører ihvert fald ikke for nogen til den pris, så skal det da være en af dem man kan se er rigtig fattig og evt.med små børn, de kører somme tider gratis med.

Men har du lagt mærke til hvor mange vogne der kører forbi når du vinker dem ind til siden?

Årsag: Chaufføren gider ikke de diskussioner med en farang om 10 Baht, så de fortsætter og lader som om de har travlt.

Skeptikeren

Jeg har stort set aldrig oplevet de kører forbi, da kun hvis de kører i midterbanen el i højre side el. de ik kan nå at stoppe....det er måske bare mig der altid er heldig Rolll

thamarai
Jeg har heller ikke oplevet, at de er kørt forbi, og jeg mener da, at adskillige af bilerne har et skildt fra kommunen, som fortæller alle priserne alt efter afstand (korte afstande 10 baht).
/Andreas

Bangkok, Thailand

Spring til debat: