Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Butikker, ingredienser og redskaber
 Udskriv debat
Thailandske kæmperejer
Webmaster
Fandt en pdf-fil på min harddisk, hvor jeg ikke husker om emnet har været oppe herinde før, omkring Thailandske kæmperejer.

Kæmpetigerrejen, som vi alle kender fra supermarkedets frysebokse, er en yndet spise, ikke kun her, men i stort set hele verden. Kæmperejen (Peneaus monodon) lever virkelig op til sit navn. Den bliver under gunstige forhold op til 35 cm lang. I Thailand har man produceret tigerrejer i mange år, og produktionen er eksploderet siden midten af 1980’erne.

Den traditionelle metode, som har været benyttet til rejedyrkning i mange år - også kaldet den ekstensive metode - er en meget ren og udelukkende naturlig dyrkningsform. Der benyttes store bassiner på 2-20 ha i kystnære områder - oftest i mangroveområdet - da det er tidevandet, der bringer både rejelarver og plankton, som rejerne lever af, ind i bassinet. Rejerne, P. monodon og P. merguiensis, holdes tilbage af net ved udløbene. Under hele opfodringsperioden benyttes tidevand til at holde bassinvandet rent, og der tilsættes ikke kunstfoder. Densiteten af rejer er meget lav, 2-5 rejer/m2 og udbyttet ligeså, men de eksterne udgifter er stort set lig nul.

Op gennem 1970’erne blev den semi-intensive metode udviklet. Denne er en monokulturproduktion fortrinsvis med P. monodon. Produktionen foregår i lukkede, kunstige damme som er på 3-5 ha med en densitet på 5-10 rejer/m2. Der er en bedre vandkontrol, vandudskiftningen foregår med pumper og en stor del af den naturlige føde er erstattet af kunstfoder. Rejelarverne kommer hovedsageligt fra klækkerier. Den semi-intensive metode er i dag den mest udbredte pga. den relative simple dyrkningsmetode.

Midt i 1980’erne blev den semiintensive metode yderligere udviklet og kaldes nu den intensive metode. Foderet er udelukkende kunstigt, alle larver kommer fra klækkerier og densiteten er øget til 30-100 rejer/m2. Vandudskiftningen er øget i takt med intensiveringen og kan nu være så meget som 40% per dag. Bassinstørrelsen er under 1 ha.

Langt størstedelen af rejefarmene er enkeltmandsproduktioner, og for både den semi-intensive og den intensive metode drejer det sig groft sagt bare om at grave et hul af passende størrelse, præparere den ofte sure mangrovebund med forskellige kalktyper, pumpe vand ind fra havet og fortynde det til den rette salinitet med enten opsamlet regnvand eller grundvand for til sidst at komme rejelarver i og fodre på dem indtil en passende størrelse. Derefter høstes rejerne ved at tømme bassinet.

Læs nærmere på: Thailandske kæmperejer (PDF-fil)
Hvis det skulle interesse nogle herinde.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Humi
dejligt info og sjovt info om ThailandSmile
Redigeret af Humi d. 14/01-2010 12:05

sank
Smile Ja meget Interessant og man ser dem jo meget rundt om Bangkok. Men så kan man jo læse at det miljømæssigt ikke er så godt og de ødelægger Jorden Sad men altså jeg kan godt lide dem Frown

Webmaster
Er tigerrejer klamme - eller en okay spise? Og hvad gør man som forbruger, hvis man gerne vil have lidt mere styr på de tigerrejer, man putter i sin wokgryde?

I Sverige er en række supermarkeder og restauranter gået sammen om at boykotte tigerejer. Produktionsforholdene kan ikke forsvares etisk, mener blandt andet Naturfredningsforeningen dér.

Derfor er Madmagasinet Bitz & Frisk taget til Bangladesh for at undersøge, hvordan rejerne bliver til.

Tigerrejen er en varmtvandsreje, det vil sige, at den naturligt findes i de lune tropiske farvende. Når man opdrætter tigerrejer skal dette altså også foregå i varmtvandsbassiner.

Det kræver ifølge bla. WWF, Verdensnaturfonden, utroligt mange ressourcer at opdrætte i varmt vand, og opdrættet har derfor en negativ indflydelse på både miljø og den omkringlæggende natur. Det betyder, at tigerrejen er en af de fødevarer, der har det største klimaaftryk.

Derudover er farmerne ofte dårligt uddannede og bruger derfor, som man kan se i Madmagasinet, større mængder antibiotika end foreskrevet.

Uanset miljø- og klimapåvirkning, så slår Christian Bitz fast:
- Tigerrejer har et højt indhold af proteiner og et lavt fedtindhold. Derudover indeholder skaldyr - herunder rejer - flere typer af sunde næringsstoffer, blandt andet jod, zink og selen.

I aften tager Madmagasinet Bitz & Frisk tigerrejer op i programmet.
Man kan se programmet på DR1 i aften klokken 21:55.

Læs nærmere på: Kend dine tigerrejer

I trådens første indlæg er der i øvrigt linket til et dokument, hvis man har lyst til at læse lidt nærmere om rejeopdræt i Thailand.
Med venlig hilsen

Webmaster

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

Anonym Bruger
Vidste ikke at også tiger-rejerne er opdrættet.

Synd og skam...Alle rejer her, som er opdrættet, smager efter min mening af ingen ting, før Thai-Tilakken har
haft gang i krydderi hylden.

Rejer, købt i Dk. smager meget bedre, end disse i Thailand farmede skaldyr.
Holder mig derfor til krabberne her, som de forhåbentlig ikke også en dag, finder ud af at opdrætte,

Er jeg alene om den opfattelse.?

Webmaster
Rejerne i Thailand er varmtvandsrejer, dem i Danmark/Grønland er koldtvandsrejer. En varmtvandsreje vokser lyn-hurtigt i forhold til en koldtvandsreje - det afspiller sig i smagen.
Med venlig hilsen

Webmaster

Anonym Bruger
Webmaster skrev:

Rejerne i Thailand er varmtvandsrejer, dem i Danmark/Grønland er koldtvandsrejer.

Og....?

Aha' kan se at du nu har været inde og tilføje tekst til dit indlæg:
En varmtvandsreje vokser lyn-hurtigt i forhold til en koldtvandsreje - det afspiller sig i smagen.

Ja, det afspejler sig i smagen, derfor foretrækker jeg koldt vands rejer og ikke farmet' seafood...
Redigeret af Anonym Bruger d. 20/08-2013 17:27

Webmaster
Der står lidt mere om forskellen i dette link:
- http://tailormate...m/?Page=10
Med venlig hilsen

Webmaster

Anonym Bruger
Hej Web,

Jeg har problemer med at komme ind på dit link.

Men, min opfattelse er stadig, at alt seafood, som er farmet' ikke har for 5 øre smag.

Det gælder både laks, rejer, ål m.m.
Redigeret af Anonym Bruger d. 20/08-2013 17:26

Conrad
Hej DK,

Poo dam eller mud crab bliver ogsaa opdraettet i damme.

Men ligesom rejer kan de ogsaa faaes fanget i fri tilstand.

Conrad

Webmaster
Koldt- eller varmtvandsrejer

Koldtvandsrejer har en dejlig frisk, salt og neutral smag samt en fast konsistens. De har en anden smag end varmtvandsrejer, idet de vokser langsomt og kan være op til syv-otte år, når de fanges.

Koldtvandsrejer fanges i det fri i farvandene omkring Grønland, Canada, Norge og Island.

I modsætning hertil fanges varmtvandsrejerne ved Afrika, Indien, Kina samt Mellem- og Sydamerika, hvor de ofte opdrættes i dambrug eller farmes i nedlagte rismarker. I det varme miljø vokser rejerne hurtigt. De er ét til to år, når de fanges, og kan blive meget store. Varmtvandsrejerne har en forholdsvis løs konsistens i rå tilstand, men får en mere fast og sej konsistens efter kogning. De er mest egnede til varme retter eller som eksempelvis indbagte rejer.

Både koldt- og varmtvandsrejer sælges med og uden skal. Produktionen af koldtvandsrejer udgør ca. 10 pct. af den totale rejeproduktion på verdensplan.

Har lige prøvet at skrive det mest interessante og centrale ind i boksen ovenover.

Man skal vist have noget Adobe FlashPlayer for at åbne linket. Og Adobe Acrobat Reader for at åbne linket i trådens første indlæg.
Med venlig hilsen

Webmaster

jh
Jeg læste også lidt om Tiger rejer først på året,ligger link ved.

http://www.fisker...?nyId=4318

http://ekstrablad...047196.ece

Anonym Bruger
Conrad skrev:

Hej DK,

Poo dam eller mud crab bliver ogsaa opdraettet i damme.

Men ligesom rejer kan de ogsaa faaes fanget i fri tilstand.

Conrad

Hej Conrad,

Har lige læst jh's link vedr. Tiger-rejerne.

Uhyggelig læsning.!

Og nu din oplysning om opdrættede krabber. Det er vist en sørgelig fremtid vi må se
i øjnene.

Webmaster
Webmaster skrev:
I aften tager Madmagasinet Bitz & Frisk tigerrejer op i programmet.
Man kan se programmet på DR1 i aften klokken 21:55.

Læs nærmere på: Kend dine tigerrejer

Programmet kan indtil videre ses på dette link: LINK
Med venlig hilsen

Webmaster

jc
Man må sige, at der er stor forskel på, hvordan forskellige journalister oplever rejefarme. Efter udsendelsen må man spørge sig selv, om det er Bitz eller svenskerne, som har fået en reje galt i halsen?
Boet i Bangkok 1980-1983.

Longway
Det lyder jo til at den med medicinrester er overdrevet, mon ikke der mere medicin i danske svin, kontra rejer pr. kilo.

Det med at det skulle vaere miljoeskadeligt, den var da ogsaa lidt svaevende.

Ikke nemt at blive klog paa, ihverttilfaelde ikke for mig.

Rejer og fisk som sendes til danmark er jeg nu sikker paa er mindre skadelige, end det man koeber eksempelvis paa en strand her i thailand, i saafald man vil have friske vare skal man staa tideligt op, hen ad dagen bliver meget af det fyldt formalin/formaldehyd for at se friske ud.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
taxidriver990
Web skrev :I modsætning hertil fanges varmtvandsrejerne ved Afrika, Indien, Kina samt Mellem- og Sydamerika, hvor de ofte opdrættes i dambrug eller farmes i nedlagte rismarker

Hvordan gør man det ? Må vil kræve at der er en form for bassindug i bunden ...
Har et par rismarker over så måske en ide at teste ... Til hest
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

hugoboerge
Jeg har en nabo som eksporterer frisk frugt fra Thailand til Europa og det er helt klart at han skal opfylde diverse krav og betingelser ikke bare kvalitetsmaessigt men ogsaa med hensyn til arbejdsstyrken at der ikke er mindreaarige involveret.

Jeg vil antage at indenfor fiskeri industrien gaelder der samme stramme regler ellers er det slut med at vaere leverandoer.

Lige nu er der stor mangel paa raavarer indenfor fiskeri industrien pga en sygdom der forkortes som EMS
Early Mortality Syndrome og det gaelder ikke bare rejer.

http://www.bangko...on-disease

Girobank
Hugobørge.

der er mange flere krav end du nævner- har aldrig hørt om arbejdsstyrken(mindreårige).

men der stilles meget strenge krav til at kunne dokumentere, at der ikke er sprøjtegifte/pesticider i grøntsager fra asien.

Og der er ret svært at dokumentere.

mht. til thailandskæmperejser, så har jeg endnu ikke set dem i forretninger herhjemme, er næsten altid fra Vietnam eller Pakistan.
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

hugoboerge
Girobank skrev:

Hugobørge.

der er mange flere krav end du nævner- har aldrig hørt om arbejdsstyrken(mindreårige).

men der stilles meget strenge krav til at kunne dokumentere, at der ikke er sprøjtegifte/pesticider i grøntsager fra asien.

Og der er ret svært at dokumentere.

mht. til thailandskæmperejser, så har jeg endnu ikke set dem i forretninger herhjemme, er næsten altid fra Vietnam eller Pakistan.

Det er klart der er mange krav. Jeg er ikke ekspert og oensker heller ikke at vaere det. Men min nabos kunder i Europa stiller bl.a. krav omkring arbejdsstyrken (mindreaarige) og det er en del af kontrakten. Han skal leve op til kravene ellers mister han forretning.

Spring til debat: