Se indlæg
 Udskriv debat
Middelklasse kvinderne i arbejde.
noisnabo
vandango skrev:
Kære Skeptiker... Du husker fuldstændigt forkert.
Hun har solgt sin salon ude på Sukhumvit, hvor hun havde 2 ansatte, og købt et hus billigt i Pattaya af nogle venner. Hun håber at når krisen er forbi en dag, kan hun tjene lidt på det, ellers vil hun møblere det og leje det ud. I værste fald så jeg bare har et sted at bo. Jeg har en lejlighed i en dansker enklave ude af South Pattaya road (16), men hun nægter at bo der, idet det er for småt.
Hun har aldrig spurgt mig om penge, idet hun er mere velhavende end jeg.
Hvad hun har vist mig, er hun god for over 1 mill. danske kroner (bil + hus + hus) Hendes mor og far (hædret som mønsterborger af kongen af Thailand) er store jordbesiddere i Udon Thani, om hun og hendes søster også har en del i det ved jeg ikke. Med aktuelle danske boligkonjunkturer, er hun mere velhavende end jeg.
Dream/SUK har budt mig velkommen til en lille kold pils når jeg kommer derop, samtidig vil vi selvfølgelig gerne invitere Dream og hans søde kone på besøg til en dejlig middag i kærestens nyere kæmpehus, så kan Dream jo selv fortælle/bekræfte at min kæreste er rig.
Vi havde en diskussion om bilen idag.
Nu er min holdning ændret omkring bilen, vi tager den til Pattaya alligevel.
Det er en sort Toyota Fortuner, og den kommer kun herned, i håb om at du ser den.
Den har været stjålet en gang, så min puthøne er ikke begejstret for at have den i Pattaya.
Jeg har tidligere haft mit billede på DTW, måske kan du huske det, hvis du møder os, går min kæreste ikke med guld, men på hendes venstre hånd har hun diamantringe for over 200.000 baht på sin venstre hånd.

Kære Skeptiker jeg havde sgu aldrig drømt om, at du gik hen og blev misundelig på mig.
Men sådan er der jo så meget.

Van Dango, din kærestes forklaringer om hendes økonomi lyder meget spændende, vil jeg sige Angry

40.000 bath som ejer af en lille salon med to ansatte, de lyder også aldeles fremragende, hun har virkelig gjort det godt, må man sige Angry
Hvorfor i alverdens riger og lande solgte hun den guldgrube???

Nu har hun et hus som hun købte af nogle venner, altså Van Dango, kan du ikke lave et ugentligt afsnit her på DTW om hende og dig. det er jeg sikker på vil blive meget spændende. Specielt hvis du bliver ved, og fortæller sandheden, den dag hendes historie knækker.

Men indtil da, god fornøjelse ha ha ha

vandango
Noisnabo skrev:

Van Dango, din kærestes forklaringer om hendes økonomi lyder meget spændende, vil jeg sige Angry

40.000 bath som ejer af en lille salon med to ansatte, de lyder også aldeles fremragende, hun har virkelig gjort det godt, må man sige Angry

Nu har hun et hus som hun købte af nogle venner, altså Van Dango, kan du ikke lave et ugentligt afsnit her på DTW om hende og dig. det er jeg sikker på vil blive meget spændende. Specielt hvis du bliver ved, og fortæller sandheden, den dag hendes historie knækker.

Av av av - det er åbenbart surt her på DTW. mens i skal bidrage til jeres kæresters/koners forsørgelse samt deres familier, er denne Vandango newbie lige overhalet jer indenom, og snuppet sikkert den eneste puthøne i Pattaya med penge lige foran næsen på jer. Pfft
Åh hvor jeg vælter mig i jeres misundelse, livet er pragtfuldt. Grin
jeg skal da grine mig i søvn. Pfft
Redigeret af vandango d. 04/01-2010 06:19

John
Hold venligst tråden
Den handler om middelklasse kvinderne i arbejde, og ikke om Vandangos kærestes privat økonomi.

Admin.
Redigeret af John d. 04/01-2010 06:28
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
vandango
John skrev:
Hold venligst tråden
Den handler om middelklasse kvinderne i arbejde, og ikke om Vandangos kærestes privat økonomi.

Admin.

Netop!

thamarai
vandango skrev:
Noisnabo skrev:

Av av av - det er åbenbart surt her på DTW. mens i skal bidrage til jeres kæresters/koners forsørgelse samt deres familier, er denne Vandango newbie lige overhalet jer indenom, og snuppet sikkert den eneste puthøne i Pattaya med penge lige foran næsen på jer. Pfft

Det er ikk urealistisk at tjene 40.000 for en frisør, men det er før lønomkostninger - når en selvstændig thai siger "tjener", så er det før omkostninger.
/Andreas

Bangkok, Thailand

http://thamarai-t...gspot.com/

http://thamarai-thailand.blogspot.com/
vandango
thamarai skrev:
vandango skrev:
Noisnabo skrev:

Det er ikk urealistisk at tjene 40.000 for en frisør, men det er før lønomkostninger - når en selvstændig thai siger "tjener", så er det før omkostninger.

Endelig en Thailandsk frisør der ved hvad hun taler om. hurra Frown

John du har ret i det med at holde tråden, men da Vandango jo selv fremførte puthønens indkomstleje, så syntes jeg det var pasende at kommentere. Det jeg sprang let og elegant over var at jeg kan konstatere at puthønen så med den rigdom ganske givet hører til i den højere middelklasse, måske endda til det højere aristokrati, damebarber eller ikke.

Jeg tror rent personligt ikke der er mange damebarberer der kan opnå dne indkomst, når man ser på antallet af udbydere i branchen og måler det på hvad andre "håndværkere" med lang udddanllese kan indtjene per måned. De fleste frisører har et såkaldt diplom fra en skole henne i en sidegade som de har frekventeret i op til 6 mdr., den eneste rigtige frisørskole som svarer bare nogenlunde til en dansk lignende uddannelse ligger i Bangkok er på 3 år. Hvor jeg ved det fra? Var i 41 år gift med en frisør som senere blev lærer på skolen i KBH og som ad den vej havde forbindelse med skolen i BK og andre skoler i verden.

Men sådan er der jo så meget herude i LOL, der har det med at blive til 5 fuldvoksne svaner (hvide) når man taler om en falden fjerboa.

Og som der rigtigt nok bliver spurgt: Hvad og hvem er middelklassen i Thailand? I DK er det jo også blevet en noget udvandet betegnelse på hr. og fru hvemsomhelst.

Ordet Middelklasse har for mig alle dage været forbundet med ordet snob, altså opadsnobbere.

Skeptikeren, der absolut ikke er det mindste misundelig, tværtom. Jeg behøver ikke prale på dette forum for at leve et godt oglykkeligt liv.

industriskuespilleren
Nu troede jeg at denne tråd handlede om middelklasse ikke om hvor meget man kan tjene
I thailand og jeg tog med hon fordi at hon har god uddannelse og et gott arbejde,
Som jeg ville klasifisere ”hvordan staves det nu” som middelklasse.

Jeg har väret sammen med en pige i 5 år som hade en meget stor business
Hvor hon tjenede 500.000 baht i månedenGrin men det hade jeg ikke råd till i mere en 5 år.
For hon skulle konstant ha penge.
Får hon glemde og side at det är omsättelsen ikke inkomst,
Så dertill kom lön inköb mmAngry.

Men den nye dame jeg har mödt klarer sig selv nästen hele tid har kun sendt Lidt ned,
på et år 5 gange a et par tusen kr,
Hvad vil jeg ikke gå ind på nu, og det spiller ikke nogen rolle heller

De Smiler jo så södt når de tar röven på en

b_j3ns3n
vandango skrev:

hehehe Grin Grin
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

industriskuespilleren
jeg fandt lige denne tråd fra en norsk side om lönnsnivået i thailand fra 2 kvartal 2009 dette är genomsnittslön fra hele eller deler af thailand

http://www.asiafo...and-19206/

Det hele kommer fra denne link med fakta om allt muligt fra thailand

http://web.nso.go...

Og når jeg læser den statistik kan jeg stadig undre mig hvorfor man benævner disse som middelklasse kvinder.

Mener det er et fåtal der kan benævnes som sådan, efter min mening skal der indregnes husstandindkomst, sociale goder o.m.m. før man kan finde den rette betegnelse.

Skeptikeren

industriskuespilleren
Nej skeptikeren,
Dette var bare til information om hvordan lönsnivået ligger
Og så kan man jo udfra det danne sig en egen opfattelse
af hvor meget eller lidt man skal ha for og kunne sige at man är middelklasse
for jeg synes at du har helt rett i det at man skal regne med alle goder man har i lönnen.
For det betyder meget med forsikkringer od.

Allt är jo ikke ligeså nemt i thailand som i vest hvor vi har en mere klar defenision på klasser mm.
Du ved jo sikkert mere end mig om det men thai de ser jo gerne at de är rige når de kan gå ud på en go restaurang hver dag
og så en smutt til lotus et par gange hver uge,
og har man så en flott bil og en stor hus
tja så man da helt up i top

Fido
industriskuespilleren skrev:

Allt är jo ikke ligeså nemt i thailand som i vest hvor vi har en mere klar defenision på klasser mm.

Klasseskellene er meget tydeligere i Thailand end de er i Vesten .... thaierne er i hvertfald ikke selv i tvivl!
Når så mange udlændinge - også blandt dem der har boet der i mange år - opfatter Thailand som et homogent samfund skyldes det at de kun har kontakt til een klasse - nemlig den laveste, som de jo selv pr automatik kommer til at tilhøre fordi de er udlændinge.

Wink
One man's ceiling is another man's floor

thamarai
Fido skrev:
industriskuespilleren skrev:

Klasseskellene er meget tydeligere i Thailand end de er i Vesten .... thaierne er i hvertfald ikke selv i tvivl!
Når så mange udlændinge - også blandt dem der har boet der i mange år - opfatter Thailand som et homogent samfund skyldes det at de kun har kontakt til een klasse - nemlig den laveste, som de jo selv pr automatik kommer til at tilhøre fordi de er udlændinge.

;)

Jeg er ikke helt enig, for udlændinge tilhører ikke automatisk underklassen, men turister er klasseløse.

Mine medarbejdere er ofte blive adspurgt af forretningsforbindelser, hvor jeg bor, hvilken bil jeg har, og hvilken kone jeg har. Dette for at placere mit niveau (som dog ikke er specielt kæmpe højt). Dog er thaiere, som kender lidt til udlændinge godt klar over, at vi typisk kører i mindre biler end thaiere gør.

Fastboende vurderes på (i uprioriteret rækkefølge): deres position (hvis du ikke er gået på pension), virksomhedens direktør (som jo er din "godfather"), alder, dit tøj, kone, mia noi, køretøj og type af hjem, samt belligenhed og i øvrigt kendskab til sproget og skikke. Hvis du kommer med en u-høflig, u-dannet og u-faglært førstekone fra Isaan med en masse thai-guld, og måske tatoveringer, så ryger du helt i bund. Derfor skal sådan een holdes langt væk fra forretningsforbindelserne, og mpåske også medarbejderne, om vi kan lide det eller ej, ellers fremstår man som en gris (samme hudfarve), der blot kan slagtes.

Jeg kan da også mærke fra medarbejdernes side at respekten for mig henholdsvis stiger og falder, alt efter hvem jeg er sammen med.

Jeg faldt en gang helt i til en bryllup med generaler og lignende (jeg kendte brudes far, ikke generalerne), og så mødte idioten (mig) op i sådan en traditionel thai-skjorte - alle de andre havde jakkesæt... Her lærte jeg også, at jeg er farang og ikke skal forsøge at ligne en thai, når jeg ikke er det.
/Andreas

Bangkok, Thailand

http://thamarai-t...gspot.com/

http://thamarai-thailand.blogspot.com/
Spring til debat: