Se indlæg
 Udskriv debat
Pralerier
rinpoche
Jeg kan forstå på medlemmer her på siden, at de ofte har mødt farang i Thailand, der udgiver sig som de helt store matadorer overfor gud og hvermand.
Jeg møder sjældent udlændinge i Thailand, så jeg har ikke oplevet det.
Det der bare undrer mig er følgende: Hvorfor i Herrens navn udgive sig for at være så og så velhavende? Det eneste det kan afstedkomme er vel, at man får lov til at betale så meget mere.
Jeg oplever at priser er temmelig flydende i Thailand, den konkrete prissættelse sker ofte ud fra en forventning om kundens købekraft.
Så hvorfor forsøge at spille Mads Skjern, når det bider en selv bagi?
Forstår det simpelthen ikke.
Vi underspiller os selv, og da ikke mindst når vi er oppe hos familien i landsbyen. Ikke om de nogensinde vil kunne forstå at hvis vi har en månedsindkomst på så og så meget, så levner det ikke nødvendigvis så meget når skat har fået sit og udgifterne er betalt.

mvh

har har, det er vel en fordel at overspille når man skal låne, eller ha kredit Grin

lung

rinpoche
God fornøjelse med det i Thailand! Pfft
Redigeret af rinpoche d. 23/12-2009 21:29

rastloes
Tja, jeg har desværre også oplevet at mange turister udelukkende profilerer sig gennem størrelsen af deres pung. Det er trist. Sande værdier som man opnår gennem kulturelle interaktioner forbliver i det uvise, da deres optræden skaber et distance forhold, forårsaget af statussymboler. Men vi har jo alle vores måde at agere mens vi er ud at rejse. Jeg vil hellere høre en ærlig historie af en thai, som arbejder for at sikre hans eksistens...end at vise status i form af valuta, som kunne skabe ubegrundet miskredit hos den anden (og min værdighed vokser ikke af den grund).
Redigeret af rastloes d. 23/12-2009 22:29
Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
Phuket (feb.99, april 08, august 08, juli 09, september 10)
Næste gang:
efterår 2012

swaddii
hej Rinpoche!
kan kun tilslutte mig til din mening,men har nu mødt faranger i Sakhon Nakhon der ik udgiver sig som velhavende,men bare har en normal indkomst li som mig og bare hjælper familien lidt,med små beløb men de ved nu også nok at vores penge ikke gror på et pengetræ,
Men omvendt har mødt forskellige andre fararanger i de større byer der praler lidt for meget ,men det svier jo til dem selv i sidste ende
Mvh Sirorat og Falang
Cheersen gang Isaan altid Isaan

Humi
Det er ikke kun i Thailand man møder sådan nogle mennesker

rinpoche
Sandt nok Humi, men nu er dette forum dtw.
Og jeg kan kun undre mig over en sådan profilering, der når alt kommer til alt kun kan betegnes som counter productive - altså modvirker ethvert formål, med mindre der er noget jeg har misforstået. Hvilket i parentes bemærket er meget muligt.

vandango
falang skrev:
hej Rinpoche!
kan kun tilslutte mig til din mening,men har nu mødt faranger i Sakhon Nakhon der ik udgiver sig som velhavende,men bare har en normal indkomst li som mig og bare hjælper familien lidt,med små beløb men de ved nu også nok at vores penge ikke gror på et pengetræ,
Men omvendt har mødt forskellige andre fararanger i de større byer der praler lidt for meget ,men det svier jo til dem selv i sidste ende
Mvh Sirorat og Falang

Nu er Sakon Nakhon heller ikke en by man kan føre sig frem i, er vel nok det kedeligste sted jeg kender i Thailand.

Personligt er jeg fløjt hamrende ligeglad hvad andre har, blot jeg ikke selv kommer afsted med for lidt i lommen.
Redigeret af vandango d. 23/12-2009 23:56

rinpoche
vandango skrev:

Nu er Sakon Nakhon heller ikke en by man kan føre sig frem i, er vel nok det kedeligste sted jeg kender i Thailand.

.

Det kommer vel et eller andet sted an på hvad man søger.
Iøvrigt ville jeg mene, at det er netop stedet hvor de der har disse tilbøjeligheder, netop er stedet hvor man fører sig frem, på en billig baggrund.

juj
Den der lever stille lever godt. Er der et gamelt ord sprog der siger, og det goer sig specielt gaeldende i Thailand, at flashe sit, guld, penge, og andre vaerdier giver kun problemer. Jeg tror nu ogsaa det er mest udbredt blandt turister og short times besoegende.
Personligt holder jeg min financielle sitiuation for mig selv. Det goer det dejligt nemt at sige fra over for kaerster, og deres familier, Samt div. Farang platenslagere.
Redigeret af juj d. 24/12-2009 01:42

thaikurt1
Disse typer menskerne møde man på danske stedder og især i Pattaya det er her at der er større mulighed for at møde dem.Shock

http://nej
Rasmus
juj skrev bl.a.:
Personligt holder jeg min finansielle situation for mig selv. Det gør det dejligt nemt at sige fra over for kærstern, og deres familie, samt div. Farang plattenslagere.

Kloge ord som mange Thailandsfare nok kunne have gavn af.
Rasmus

sank
Frown Thaikurt1 jeg må ud på gader og stræder og lytte så jeg også kan få din erfaring Shock

Rinpoche! En interessant tråd, som der kunne fortælles meget og længe om. Min erfaring som jeg har givet udtryk for mange gange, er, at det er faranger der praler over for andre faranger.

Det var årsagen til at jeg stoppede med at gå på markedet bla.a., lige så at bade ude ved den del af Jomtien Beach hvor danskerkolonien holder til. Især i højsæsonen er der utallige af de typer. Højtsnakkende, for ikke at sige råbende, om hvor meget de ejer der hjemme. hvor meget de har medbragt, hvor meget de bruger herude, o.s.v., o.s.v. den samme smøre som du hører på danskerstederne i en uendelighed.

Jeg er af den overbevisning at de selvsamme personer hjemme på den lokale bodega nok skal vide at holde kæften lukket om samme emne, der kender de andre sjufter jo vedkommende og hans formåen, rent økonomisk.

At så de selvsamme personer er så påholdende over for thaiveninder er en hel anden sag. Men sidst jeg overværede en guldbehængt dansker ovre på markedet for et par år siden, overhørte jeg sammen med nogle gode danske venner en bemærkning fra farangen til damen/pigen, vel og mærke afgivet på dansk til en thai:

"Her min skat, her har du 100 Baht, gå nu ind og køb lidt lækkert, gerne nogle små frække underhylere der kan gøre far glad når vi kommer hjem i eftermiddag!!"

Der er det at man skjuler sig bag avisen og foregiver at man ikke forstår dansk.

Jeg selv personlig kender intet til at blive snydt og fuppet, de gange hvor der har været antydninger af en smart thai, har jeg på forhånd luret varelageret og prisen uden fruen og så sendt hende ind for at foretage de videre forhandlinger. I dag når jeg selv går på indkøb på markedet, senest for 2 uger siden med en dansk kammerat kender de mig som thaitalende (delvis) og jeg får thaipriser.

Men når du kommer som Farang, uanset hvilken landsmand du er, med bar mave og bugnede ølvom, kvinder med en BH i størrelse super-extra-large og stramme cykelbukser smøget om lamselårene og røven, som en elefant ville være misundelig på, så taber selv den mest humoristiske thai sin lyst til at servicere og lopper prisen op, til dummepriser, for når en farang kan se sådan ud i offentlig regi så fortjener de ikke bedre. Og jeg forstår ham/hende!

Skeptikeren
Redigeret af d. 24/12-2009 03:50

Dream
Grin

VIP
Interessant tråd!

Vi er vel alle på et tidspunkt (nogle ustandselig) stødt ind i disse:
"JEG KAN KØBE HELE THAILAND TYPER"!

Den sidste jeg mødte blev 42 år. Efter mange år som Kong Smart i Thailand, løb den økonomiske kilde pludselig tør. Det viste sig senere, at han skyldte ufattelig mange mennesker penge. Og havde snydt en del tidl. ansatte for løn også.

Formodentlig, var det nedturen og udsigten til ikke længere, at kunne smide om sig med penge, der gjorde, at han efter alt at dømme, selv hjalp til med at komme her fra.

En anden interessant vinkel på økonomi, som ikke hører til i denne tråd, er Thai' pigers misundelse og jalousi over for hinanden. Og dog, det har også med praleri at gøre. Har selv på nærmeste hold oplevet hvor tosset naboen's kone blev over, at mit nyindkøbte TV, var 4 tommer større end deres.
Den arme farang mand hun er sammen med, får ikke et roligt øjeblik, før skaden er "udbedret". Læs køb et større TV. Og
det skal helst være meget større. Og sådan kunne jeg nævne utallige andre eksempler.

Måske en ide, med en ny tråd om jalousi og misundelse mellem
Thai kvinder? Og hvor giftige de somme tider kan være, over for hinanden! Der er nok at ta' fat på.
Redigeret af VIP d. 24/12-2009 04:51
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

thaikurt1
Der er ikke svært sank du skal bare sidder ned på et dansk sted og så lydt efter hvad der bliver sagt og havde øjne med dig så vil du kunne opleve hvordan danskerne også kan væreShock
Redigeret af thaikurt1 d. 24/12-2009 08:12

http://nej
sune
Jeg er en af de faranger der gerne vil sige til alt og alle. Jeg har check på det hele. Jeg giver min kone og 10 elskerinder hvad de forlanger.

Ja hvem har ikke lyst til at have disse muligheder.

Mit problem er egentligt ikke, at der er nogen, der har den mulighed, men mit problem er, at det skal gøres til et problem.

Det er vel altid sådant her i den så søde juletid, at janteloven skal komme til overfladen.

Hvis du har lyst til at prale af din pension, skal du da gøre det. Hvis du har lyst til at prale af dine penge, så skal du gøre det. Måske er det sidste gang i dit liv du får så meget ud af ingenting, rent verbalt.

Jeg får engang imellem knopper over sådanne indlæg, for de kan ikke være givet for noget positivt, men kun for at andre skal dumme sig.

Jeg græmmes over noget sådant.

De mennesker der laver noget sådant, skulle i mine øjne have en løftet pegefinger. Det er for billigt i denne så skønne juletid, at der er nogen der skal lave plat på folks følelser.

Jeg er godt klar over, at jeg med min 2 år i hver klasse ikke har Rin’s hjerne ud i det artikulere, men det gør mig vel ikke ringere ud i pralerierne.

Kan i alle have

EN RIGTIG GLÆDELIG JUL TIL JER ALLE….

kiml
har en lille kommentar, har da også mødt dette fænomen, men det er da ikke kun danskere, de snakker alverdens sprog og lige så dumme som os. Blærerøve findes i hele verden både dem der noget og dem uden. men dem der slemmest i øjeblikket må være Russerne 90 decibel konstant puha Wink

sune
kiml

du er en guttermand. Håber du må få en rigtig gog JUL.

Spring til debat: