Se indlæg
 Udskriv debat
langtidsferie
waree
Fredag den 6. november 2009, 22:34

Hvis pensionister vil tage på langfart i mere end to måneder, skal de melde det hos kommunen. Det er konsekvensen af en ny aftale på udlændingeområdet, som Dansk Folkeparti og regeringen sent fredag aften indgik i Integrationsministeriet.

Stramningen skal dæmme op for de eksempler, der sommeren igennem har været på, at indvandrere med bl.a. irakisk baggrund har hævet førtidspension i Danmark, samtidig med at de har hævet lønninger i Irak.

Men de nye regler vil ramme alle danskere, fastslår næstformand Peter Skaarup (DF), som ved 21-tiden fredag aften præsenterede en længe ventet udlændingeaftale hos integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V).

»Hvis førtidspensionister og folkepensionister rejser uden for EU i mere end to måneder, skal de meddele det. Det er for at fange op på de irakersager, der har været i sommer, hvor vi har set en tendens til, at man opholder sig i udlandet og får førtidspension og også løn fra f.eks. et irakisk parlament,« siger Peter Skaarup.

I aftaleteksten hedder det, at der indføres »meddelelsespligt for alle modtagere af social pension (førtids- og folkepensionister) med fast bopæl i Danmark, som rejser til lande uden for EU i længere sammenhængende perioder på fx over to måneder«. Meddelelsespligten skal give kommunerne bedre muligheder for at vurdere, om den pågældende pensionist har fast bopæl i Danmark.

Integrationsordfører Henrik Dam Kristensen (S) finder stramningen urimelig.

»Det lyder mærkeligt, at man skaber en sådan diskrimination over for pensionister. Kommunerne har jo masser redskaber i forvejen til at dæmme op for socialt bedrageri,« siger han.

Skaarup er ikke uventet uenig.

»Når man laver ekstra kontrol på udlændingeområdet, kan man indimellem lave ting, der gør, at man, hvis man ikke er udlænding, skal opgive noget, som man ellers ikke ville have gjort. Ideen er her at fange op på, at stadig flere åbenbart tager pension og førtidspension med til udlandet,« siger Peter Skaarup.

Aftalen er del af en justering af udlændingeaftalen fra i fjor, hvor DF fik indført en række stramninger af bl.a. familiesammenføringsreglerne efter sidste sommers debat om Metock-dommen. Det blev dengang aftalt, at stramningen skulle gås efter i sømmene i år, hvilket Dansk Folkeparti havde stillet som betingelse for at gå videre med finanslovsforhandlingerne.

Højst utraditionelt var en del af finanslovsforhandlingerne derfor fredag aften henlagt til Integrationsministeriet, hvor flere andre stramninger blev aftalt. Aftalen indebærer bl.a. øget kontrol med fakta i sager, hvor mennesker får ophold i Danmark efter EU’s regler, øget kontrol med illegalt arbejde og udvisning for socialt bedrageri, der takseres til frihedsstraf.

Hvor der tidligere var stikprøvekontrol i 25 procent af sagerne for at tjekke, om alle sager holder, skal halvdelen af sagerne nu gennemgås.
Birthe Rønn Hornbech udtrykte på linje med Peter Skaarup fredag aften stor tilfredshed med aftalen.

»Vi lægger specielt vægt på det misbrug, vi ser. Vi vil se på de mange hjemrejser, som folk ikke kan forstå. At flygtninge rejser på ferie, og vi vil se på, om vi kan stramme op efter de sager om socialt bedrageri, der har været,« siger Birthe Rønn Hornbech.

Peter Skaarup tror, at aftalen vil få antallet af familiesammenføringssager til at stagnere.

» Det tror vi på. Både når det gælder familiesammenføringer, men også når det gælder asylansøgere,« siger han.

Aftalen muliggør, at Dansk Folkeparti til eftermiddag kan fortsætte de egentlige finanslovsforhandlinger, hvor udlændingeområdet fortsat vil spille en stor rolle. Dansk Folkeparti har bl.a. stillet krav om en såkaldt repatrieringspakke, der skal belønne udlændinge med op til 200.000 kroner for at rejse ud af Danmark.Sad

jeg er førtdspensionist. kom herud i august, og regner med at tage hjem til april igen, er det mon okFrown

hfb
waree skrev:
.....jeg er førtdspensionist. kom herud i august, og regner med at tage hjem til april igen, er det mon okFrown

Du ha to muligheder.
1. Kontakt kommunen.
eller
2. Lad være.

Hvad kan du miste?

Reglen om meldepligt er ikke indført endnu, er du førtidspensionist før eller efter 1.1.2003 ???

b_j3ns3n
det opdager de sku da aldrig..
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

huratho
Hej
Vil det sige at jeg, som har boet her i 15 år og hvert år udfyldt en leveattest, at jeg skal melde mere tilbage.
Jeg er pensionist fra før 2003.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

mrbfly
ja jeg kan da godt frygte lidt at det paa sigt vil ramme mig som om under fire aar skal have folkepension og derefter vil bosaette mig i Thailand? Jeg forventer da klart at faa folkepensionens grundbeloeb paa 5.800 dkr udbetalt dernede! Eller hvad?
- mai pen rai - tchun!

JD
Man kan aldrig vide, vel?

Budgetunderskud, ledighed, misundelse, nid og nag, pressens klapjagt på "pensionist-synderne"!

Det kan da kun blive værre er min fornemmelse...Frown

Derfor: Fly, flygt, flyt nu, mens det kan lade sig gøre.

JD

PS: Nok en god ide at være opmærksom på hvor mange visum-stempler for ind- og udrejse i Thailand man har i passet!
Redigeret af JD d. 21/11-2009 11:14

mrbfly
JD skrev:
Man kan aldrig vide, vel?

Budgetunderskud, ledighed, misundelse, nid og nag, pressens klapjagt på "pensionist-synderne"!

Det kan da kun blive værre er min fornemmelse...Frown

Derfor: Fly, flygt, flyt nu, mens det kan lade sig gøre.

JD

PS: Nok en god ide at være opmærksom på hvor mange visum-stempler for ind- og udrejse i Thailand man har i passet!

Ha ha fint nok, men noget skal man altsaa leve af dernede! Det er ikke nok at have lidt rismarker og nogle traer - det raekker som en skraedder i helvede!
Grin
- mai pen rai - tchun!

JD
Korrekt, spørg Leif (xxxx) hvordan det er/var!

Folkepensionens grundbeløb er også lige i underkanten til at jeg vil leve sådan. Det bliver skrabet, gør det.Sad

JD

Hvis man ikke har fingerene nede i kagedåsen er det vel ikke noget problem at give dem en e@mail med info at man er uden for eu mere end 2 mdr. ellers er man jo ikke bedre end irakkerneAngry

lindy

JD
Fuldstændig korrekt, men hvor mange/få har ikke "fedtede fingre"!

JD

tror de er blevet bindegale derhjemme , hvordan ialverden kan man tillade sig at lave en lov for en folkegruppe , en lov må gælde alle i samfundet selv politikere og andet godtfolk.
det kunne være i orden at kontrollere alle de indvandre der vælter ind over tomme grænser , ingen kontrol med noget som helst , var bedre de indførte grænsevagter igen , det me eu har gjort alting lettere for folk der vil op og nyde godt af hvores dumme politikere som ikke fatter en skid af hvad der foregår ude i samfundet , håber da folk vil sætte et kryds i kalenderen til næste valg derhemme så de kan huske hvad lort de klisterlimende politikere gør for at blive på deres pind.

Steen_Thailand
From: "SIST" <>
To: <>
Subject: Ny lov
Date: 18 พฤศจิกายน 2552 16:56

Kære Steen Jørgensen

Der har været tale om det du nævner ved finanslovsforhandlingerne,
men der er ikke vedtaget nogen ny lov på området.

Venlig hilsen

Berit Lynggaard Hansen

Sagsbehandler

International førtidspension

Pensionsstyrelsen

Landemærket 11

1119 København K

Tlf.: +45 3395 5000
E-mail: <mailtoPfft>

Hjemmeside: www.penst.dk <http://www.penst.dk/>

Bemærk: Pensionsstyrelsen er oprettet pr. 5. oktober 2009 og hører under Beskæftigelsesministeriet. Styrelsen er dannet ved en sammenlægning af Sikringsstyrelsen, Ydelseskontoret fra det tidligere Velfærdsministeriums departement samt dele af Arbejdsdirektoratet, som arbejder med ferie og efterløn.

her kan i saa selv se hvad de skriver til mig om det lille problem hilsen steen thailand
steen joergensen thailand

www.123hjemmeside.dk/steenthailand
Steen_Thailand
saa er der maaske ikke mere om den sage tro jeg da nok hilsen steen thailand
steen joergensen thailand

www.123hjemmeside.dk/steenthailand
hfb
Jeppe skrev:
tror de er blevet bindegale derhjemme , hvordan ialverden kan man tillade sig at lave en lov for en folkegruppe , en lov må gælde alle i samfundet selv politikere og andet godtfolk.................................

Det kan man heller ikke. Derfor rammer det alle førtids- og folke-pensionister.

Men hvis man har rent mel i posen er det vel hellerikke et problem? Wink

Ja man kan undre sig over man ikke kan kontrollere det på en anden måde.......
Redigeret af hfb d. 21/11-2009 17:37

JD
Steen_Thailand skrev:
saa er der maaske ikke mere om den sage tro jeg da nok hilsen steen thailand

Måske er jeg lidt sløv her sidst på aftenen, men hvad er det du vil fortælle med dine to indlæg?

Hvad har du spurgt SIST om?

JD

PS: Er der andre der har lagt mærke til de Orwell-agtige "New Speak" ændringer når det gælder "beskæftigelse", "pension" m.m.?
Hvor er logikken i at sager der har med pension at gøre, skal ligge under Beskæftigelsesministeriet? Hvorfor hører folk der er på sociale ydelser under Jobcentret på kommunen? Det er sgu' mystisk, og fortæller en hel del om hvad der kan ventes i fremtiden, ikke?
Redigeret af JD d. 21/11-2009 18:01

lols
Emnet var vist også oppe for et par uger siden.

Der er 137 indlæg om det i denne tråd:

http://www.dansk-...ad_id=9053

lindyras skrev:
Hvis man ikke har fingerene nede i kagedåsen er det vel ikke noget problem at give dem en e@mail med info at man er uden for eu mere end 2 mdr. ellers er man jo ikke bedre end irakkerneAngry

lindy

Det er da et rigtigt dårligt argument, en ren glidebane.

Så ku´vi da også sige, at hvis f.eks. politiet har lyst til at ransage din bolig, hvorfor skulle de så ulejlige sig med at få en dommerkendelse, de kan vel bare komme og banke på,
for du har vel rent mel i posen ikk! Wink

JD
lindyras skrev:

lindy

Sammenligningen er helt hen i vejret!

Irakerne scorer millioner ved pamper-job i Irak.

Vi taler om alm. danske pensionister her!Angry

JD

JD skrev:

PS: Er der andre der har lagt mærke til de Orwell-agtige "New Speak" ændringer når det gælder "beskæftigelse", "pension" m.m.?
Hvor er logikken i at sager der har med pension at gøre, skal ligge under Beskæftigelsesministeriet? Hvorfor hører folk der er på sociale ydelser under Jobcentret på kommunen? Det er sgu' mystisk, og fortæller en hel del om hvad der kan ventes i fremtiden, ikke?

Regeringen viser handlekraft, det har den gjort siden 2001, alt bliver lavet om til ukendelighed, kommunalreform, politireform, domstolsreform, der er ikke meget, der fungerer tilfredsstillende, men alle de reformer og forandringer gør måske bare vælgerne så snotforvirrede, at de fortsat stemmer på regeringen.Frown

Spring til debat: