Se indlæg
nyt debat emne
|
|
Lagt på d. 27/08-2005 20:49
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hejsa Jeg syntes jeg har set et par gange noget om at danskere som langtidsrejser Bor i thailand At nogen af dem godt kan lide at få dansk mad. JA det er jo smag og behag,nogen kan ikke undvære dansk mad,nogen kan ikke li thaimad Og ja det er jo ligesom de thaier som kommer til danmark De kunne ikke drømme om at undvære thaimad, jeg tror at de fleste som jeg kender som er thaigift, der spiser konen thaimad de fleste dage om ugen JA hvorfor er vi sådan mennesker at vi spiser sådan.... er vi vane mennesker eller ????? bamsen |
|
|
commandertorp |
Lagt på d. 28/08-2005 07:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
Hejsa bamse ! well personligt har jeg aldrig syntes at det danske køkken var meget at råbe hurra for ! - og det har da også resulteret i, at jeg har "fanget" retter fra de forskellige verdensdele/steder jeg har rejst i ! - det skal dog hertil siges at Falang yao var så venlig at forære mig en god gang sild og en dansk spegepølse da han var forbi svigermekanikken sidste gang, - og jeg skal da indrømme at lidt dansk fisk og pølse smagte GANSKE fortrineligt ! ( bukker og takker endnu en gang Falang yao ) - og selvom jeg ikke spiste ost hver dag mens jeg boede i DK ? jaaså er det pludselig blevet en vane altid at have noget i huset så jeg kan få mig en ostemad til min morgenkaffe ! - så jeg må til dels være enig i dit spørgsmål her; der er i hvert tilfælde en del vane og genkendelses-glæde i det der med maden ! - så selvom jeg ikke spiser dansk bøf med bløde løg ? well så kan jeg ikke sige mig fri for at spise visse ting alligevel ! og jeg har da også stadig for vane at besøge de steder hvor der er noget der ligner Dansk morgenad at få. ( bagerne i henholdsvis Vientiane og Nong Khai ) - men ellers holder jeg mig nu mest til ris og nudler Commandertorp
Hjem er det sted man sætter sin kuffert ! OK det ser ud til at det er Thailand denne gang |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 28/08-2005 07:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hej Bamse, Det tror jeg absolut du har ret i, det er ihvertfald den eneste forklaring jeg kan give på hvorfor så mange thailændere, efter at have rykket tiltpælene op, fremdeles spiser Plaa Rah i Danmark. Jeg mener det lugter og smager af ********** og hvis det ikke er vanen der gør at de stadig spiser det under disse himmelstrøg, ja så ved jeg det ihvertfald ikke. rinpoche |
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 28/08-2005 15:22
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Jeg giver jer alle ret, herhjemme spiser konen stort set kun thaimad, med mindre vi har besøg, har også selv vænnet mig til kun at spise thai mad herhjemme. Men når vi så er i Thailand, og kommer forbi noget vesterlansk mad, så må jeg derind og spise. Vi får det ikke der hvor konen kommer fra, der er der kun thaimad |
|
|
solmand |
Lagt på d. 29/08-2005 07:29
|
Øvet medlem Antal indlæg: 320 |
hej. Hvis jeg boede fast i Thailand og kunne lave Dansk mad eller finde et sted hvor de laver det ville jeg nok spise det/der. jeg er overbevist om at vi er vane mennesker og spise det som vi altid har været van til. . Thailand er et godt sted at tag til.og de har dejlige søde kvinder men næsten umulige at få herop pga vores defekte lovgivning.............
|
|
|
Lagt på d. 29/08-2005 13:35
|
|
Begynder Antal indlæg: |
hvorfor i alverden gå ud og finde dansk mad i thailand , thaimad er rigtig godt og særdeles sundt også . og selv om man prøver at finde dansk mad , findes , ja så er det langt fra det danske man kender , laver sommetider selv dansk mad til konen men hun foretrækker nu det thailandske køkken og en selv også . det eneste hun elsker er mine rundstykker som jeg bager . hilsen neseppej |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 29/08-2005 18:44
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Vane ?? bare fordi man flytter til Thailand betyder det jo ikke at man pludselig ikke laengere kan lide flaeskesteg med sproed svaer.. Eller stegt flaest med pesille sovs. Eller nybagt franskbroed med lun leverpostej, saa hvorfor i alverden skulle jeg frasige mig det. Men jo jeg kender den med at uanset om man bor i DK eller Th, saa skal det hele pludselig vaere Thai mad og jeg mener personligt det er manglende vilje til at aendre mad vaner fra Thai side og misforstaaet godhed fra Dansk side.. Altsaa de fleste raavarer er jo ens, det er tilberedningen og kryderierne der goer forskellen. Men jeg har tit overvaeret at naar der var Dansk mad paa menu'en, saa bliver det overoest med fiskevand eller chilli i olie. inden man saa meget som smager paa maden.. Fiskevand med maade er da ok, men mange poeser det jo pa maden saa man ikke kan smage om det er gris - kylling - and eller fisk man spiser. Og saa raadne aeg, hvor mange af jer har spist dem... I starten smed jeg dem vaek naar der var raadne aeg efter rugningen.. Men ikke mere, nu faar jeg soerme penge for dem.. Ja jeg har ikke forsoegt mig, for jeg ved hvordan saadan en lugter, men de paastaar de smager godt... |
|
|
Rasmus |
Lagt på d. 30/08-2005 01:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 772 |
De kan umuligt smage godt! det strider imod alt sund fornuft. Rasmus |
|
|
commandertorp |
Lagt på d. 30/08-2005 05:16
|
well den de3r med "rådne æg" ?? min kone spiser noget hun kalder "dead eggs" men mon ikke det er nogenlunde det samme ? de er ristet og bliver serveret/solgt på en pind ? - og smagen er somænd ikke så slem ! selvom jeg da skal indråmme at jeg ikke spiser dem efter at have fundet udaf hvad det var ! - det Fillipinske fænomen "Balout" ( død kylling i skal der er kogt ) er heller ikke lige min "kop te " Commandertorp
Hjem er det sted man sætter sin kuffert ! OK det ser ud til at det er Thailand denne gang |
|
|
John |
Lagt på d. 30/08-2005 08:01
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Rasmus dog Med bopæl i Sverige må du da kende den svenske delikatesse surstrøming, har engang lugtet til en dåse der blev åbnet- det kommer jeg aldrig til at spise, det gærer jo i dåsen. Med hensyn til "Dead eggs" er de rigtig nok rådne (min kone kalder dem gamle), som jeg kender dem er det æg hvor der er prikket hul på skallen og kommet bla. peber og soya ind i ægget og alt er blandet, og derefter bliver de ristet (hårdkogt). Jeg syntes de smager ganske udemærket, og de lugter ikke når de er spise klar. Jeg tror at madvaner grundlæggende er en del af opdragelsen som vi kan ændre en del med tiden. At nogen Thaier overhælder alt med fiskesovs og chilli er da ikke så langt fra hvad nogen gør her i DK, jeg kender da flere der overhælder stort set alt med salt og peber inden de har smagt på maden, og bruger sennep i mængder så kødet de spiser blot bliver et tilbehør de ikke kan smage. Især mange ældre mennesker i DK kan ikke leve uden kartofler og sovs hver dag. John john@dansk-thai.dk
|
|
|
commandertorp |
Lagt på d. 30/08-2005 12:58
|
lol ! well den der med "at overhælde maden med salt,peber,chilli,ketchup,fiskesovs o.s.v." den har jeg set en lille "krølle" på i mine yngre dage ! hele kontoret jeg arbejdede på på daværende tidspunkt var blevet inviteret på "snobbe reasturant" af bossen, ( en af dem med en tjener til hvert bord ) på grund af et overraskende godt salgsresultat, og mens vi sidder og venter på vores mad, og sviner os til i dyr rødvin på bossens regning, kommer der en Amerikaner ind og sætter sig ved bordet bag os. denne mand bestiller ligesom os, en Steak af de bedste huste kan tilbyde. MEN !!! - da hans mad bliver serveret starter han med at drysse salt og peber på retten, uden overhovedet at have smagt på den endnu ! - med det resultat, at en MEGET snobbet overtjener kommer og stryger tallerkenen væk under ham, mens han siger; Den slags kan man virkelig ikke byde kokken på dette etablisement ! - Amerikaneren bliver derefter præsenteret for sin regning på vin o.s.v og får derefter, på en temmelig uhøflig måde, besked på at pakke sine sydfrugter og forsvinde ! - så siden dengang har jeg lært, altid at smage på maden i det mindste, inden jeg vender bunden i vejret på peberbøssen ! Redigeret af commandertorp d. 30/08-2005 13:01 Commandertorp
|
|
kenneth |
Lagt på d. 30/08-2005 13:30
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Hej.. Är dansk och utbildat kock,ätar mycket och provar gärna nåt nytt,bor i sverige och är gift med en Thai,ruttna ank-ägg ätar inte hon,men jag tycker att dom är goda,vad jag har fått fram är dom inte öppnat utan torkat doppat i lera o rullat i ris,luktar lite men smakar mycket gott,och surströmmning som jäsar iburken finns bara i södra,gammalt skit från norrland som dom skickar hit,jäsning blir det bara om dom har varit utan kyla,åk till norrland köp den där,norrlandsk tunnbröd,mandel-potatis o röd-lök,mums och lukten tar du bort om du sköljar dom i ramlösa :-) luktar inte värra än tulen som smakar gott,nej ska ni smaka nåt vidrigt åk till färöarna och ät gatnatolk=allt slakt-rest i fårtarm o jag menar allt,fett,körtlar o div,sen i frysen o skivat som vtlökssmör över torkat,surnat fisk eller varför inte prova får-skalle med ögon o hjärna.....PS tycker om dansk mat med. Kenneth |
|
|
rolan |
Lagt på d. 30/08-2005 14:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 669 |
hej kenneht tak svenskerne har også god mad specielt smørgåser |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 30/08-2005 15:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Hej Kenneth, "... luktar inte värra än tulen som smakar gott" Hvad er "tulen"? Peter
|
|
|
kenneth |
Lagt på d. 30/08-2005 15:42
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
vet inte om det är rätt stavat,men en ganska cremig,gul frukt,smakar som persike,mango men lukter surströmnning,och ätar man för mycket brinner det i magen :-) Kenneth |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 31/08-2005 09:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Det må være durian. Se her: http://www.durian... Peter
|
|
|
xxxx |
Lagt på d. 31/08-2005 14:05
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Hejsa Det er ikke helt de samme slags aeg vi taler om.. de sorte / brune er der rigtigt nok prikket hul i og de er tilsatt fiskevand / soya eller hva ved jeg. Dem jeg naevnte er ganske enkelt raadne / for gamle.... Og de koger dem og paastaar de smager godt.... Jeg ved bare hvordan hunden lugter hvis den har faaet fat i en og det betyder automatisk ud af stuen, for det stinker forfaerdeligt.. Og rigtig soern det betyder ikke noget der er en halvt udruget kylling / aelling i. |
|
Spring til debat: |