Se indlæg
 Udskriv debat
Budisme
paulsenp
Kent26 skrev:
Rigtige buddhister beder ikke til Buddha.

I buddhismen er der ingen gud, men alligevel beder buddhisterne. Hvem eller hvad beder de til?
Folke-buddhister gør, men de er også simple, uoplyste og uuddannede mennesker.
Buddha er ikke en Gud.

Og hvem beder så de oplyste, veluddannede mennesker til? En rigtig, ægte Gud?
Peter

Dream
Kent ville saamaend bare give min kone en over snuden, ja jeg vil endda gaa saa langt og tolke det som et personangreb.........

Han havde vel haabet at jeg roeg op i det roede felt, da han jo kalder min kone for simpel, uoplyst og uuddannet......manden aner jo ikke hvad han taler om....
Redigeret af Dream d. 08/10-2009 10:08

ok.. Hmm.. Skal vi lige få lidt styr på hvad der foregår her.
Situationen er som følger. I thailand er 96% af befolkningen buddhister, og thai buddhismen er ikke reel ren buddhisme, men en blanding af hinduisme og budisme og animisme. Mest de 2 første. Dette svarer på hvorfor de beder til ånder, er bange for spøgelser og lign, selv om en reel troende buddhist, som undertegnede, ikke tror på disse ting. At man som thailænder er buddhist og beder til buddha på lige for med kristne beder til gud er ikke nogen overraskelse, men ganske simpelt en konklusion på ovenstående tekst. Grunden til at thaierne er sådan, er hovedsaligt pga thailand fik buddhismen fra indien, som jo er hinduister og beholdte de dele der ligesom gav mening for dem og resten gik dem over hovedet. Ergo, de veluddannede beder til den samme skabning som de u-uddannede, og ang hvorfor at nogen spiser slanger, leguaner, hunde osv imens andre ikke gør det, men tværtimod har elendig samvittighed er nok et udtryk for hvad deres personlige moral siger, og mindre at gøre med buddhismen som helhed. Der er også den med genfødsel, og i reel budhisme er det kun mennesker der har muligheden for at opsamle positive eller negative point til den næste reinkarnation.
Men der er også meget pis og papir hvad der angår religion i thailand. Feks den med at munkene er åhh så gode, de må ikke dit , og ikke dat. De skal reelt følge 108 regler som var de skåret i sten på et bjerg. Men her har de, selv om du som munk intet må eje overhoved andet end tøjet på din krop. Mobil tlf, penge, tv, der er flere der er anholdt for at sælge yaba, have sex med mænd som er blevet vist i tv, osv.. Det holder bare ikke. Jeg ved godt 99,9% af munkene er super gode, men de kan 100% ikke fortælle mig samtlige regler de reelt skal følge, og dem bør de kunne på ryggraden. Den samme fejl er generel igennem hele samfundet. For de fleste kender intet til deres egen religion, men blot kender blot lidt til det de har fået af vide at deres far, mor og lært i skolen, hvilket som regel er minimalt.

Ok, nu kan i hænge mig hvis i lyster, men det er korrekt alligevel. Jeg ved godt de veuddannede ikke er komplet analfabeter, men jeg tror sku det et fåtal desværre.

krydolf
kennyhawk skrev:
ok.. Hmm.. Skal vi lige få lidt styr på hvad der foregår her.
Situationen er som følger. I thailand er 96% af befolkningen buddhister, og thai buddhismen er ikke reel ren buddhisme, men en blanding af hinduisme og budisme og animisme. Mest de 2 første. Dette svarer på hvorfor de beder til ånder, er bange for spøgelser og lign, selv om en reel troende buddhist, som undertegnede, ikke tror på disse ting. At man som thailænder er buddhist og beder til buddha på lige for med kristne beder til gud er ikke nogen overraskelse, men ganske simpelt en konklusion på ovenstående tekst. Grunden til at thaierne er sådan, er hovedsaligt pga thailand fik buddhismen fra indien, som jo er hinduister og beholdte de dele der ligesom gav mening for dem og resten gik dem over hovedet. Ergo, de veluddannede beder til den samme skabning som de u-uddannede, og ang hvorfor at nogen spiser slanger, leguaner, hunde osv imens andre ikke gør det, men tværtimod har elendig samvittighed er nok et udtryk for hvad deres personlige moral siger, og mindre at gøre med buddhismen som helhed. Der er også den med genfødsel, og i reel budhisme er det kun mennesker der har muligheden for at opsamle positive eller negative point til den næste reinkarnation.
Men der er også meget pis og papir hvad der angår religion i thailand. Feks den med at munkene er åhh så gode, de må ikke dit , og ikke dat. De skal reelt følge 108 regler som var de skåret i sten på et bjerg. Men her har de, selv om du som munk intet må eje overhoved andet end tøjet på din krop. Mobil tlf, penge, tv, der er flere der er anholdt for at sælge yaba, have sex med mænd som er blevet vist i tv, osv.. Det holder bare ikke. Jeg ved godt 99,9% af munkene er super gode, men de kan 100% ikke fortælle mig samtlige regler de reelt skal følge, og dem bør de kunne på ryggraden. Den samme fejl er generel igennem hele samfundet. For de fleste kender intet til deres egen religion, men blot kender blot lidt til det de har fået af vide at deres far, mor og lært i skolen, hvilket som regel er minimalt.

Ok, nu kan i hænge mig hvis i lyster, men det er korrekt alligevel. Jeg ved godt de veuddannede ikke er komplet analfabeter, men jeg tror sku det et fåtal desværre.

Der er meget rigtigt i det du skriver. Det der har moret mig, er deres frygt for spøgelser og onde ånder. I alle fortællinger om Thailands historie indgår der spøgelser og ånder. Ifølge min kæreste er en thai-film ikke værd at se, hvis disse to elementer ikke indgår. Dette "går igen" i diverse teater forestillinger, traditionelle skuespil, sange og meget andet. Når man prøver at tale med thai'erne om spøgelser og ånder, slår de det hen og vil ikke rigtigt snakke om det. Kæresten siger det betyder uheld bare at tale om det.
Hvis man har læst en bog om Buddhas liv, hvordan han forlod sin rige familie for at fordybe sig, ved man mere end de fleste thai'er. Ikke for på nogen måde at forklejne Thai'erne, men som du rigtigt skriver, så stammer deres viden som regel fra forældre og anden familie - og selfølgelig fra skolen.
At alle munke måske ikke lever så asketisk som det forventes, er der vel ikke noget at sige til. Det er helt almindeligt at de unge drenge lader sig ordinere for en kortere eller længere periode. Det er stadig unge drenge, der under deres opvækst skal prøve tingene af og få deres erfaringer, ganske som alle andre drenge rundt om i verden.
Af de mere etablerede munke findes der naturligvis også brådne kar. Der har vist også verseret en del sager om katolske præster der har forgrebet sig på kordrengene. Jeg har indtryk af, at i Amerika bestiller præsterne ikke meget andet end at sælge syndsforladelse for cool cash.
Efter min mening er buddhisme ikke en religion, men en livsopfattelse. Buddha var ganske rigtigt ikke en gud, men en åndelig vejleder. Det er hans filisofi men bestræber sig på at efterleve for ved godhed og medfølelse bevæge sig op på de forskellige planer til man når Niravana.
Den der intet ejer, har intet at miste.
Man kan godt drikke uden at more sig.

vandango
Hvad er det så for personer eller figurer jeg ser Nee bede til. En af dem kaldte hun for "professor", hun mente en slags klogskabens person.

Der er en del personificerede figurer, har dog ikke styr på hvad de betyder.

Hvad med de store buddha figurer, symboliserer de en religion eller en slags overgud?

krydolf
vandango skrev:
Hvad er det så for personer eller figurer jeg ser Nee bede til. En af dem kaldte hun for "professor", hun mente en slags klogskabens person.

Der er en del personificerede figurer, har dog ikke styr på hvad de betyder.

Hvad med de store buddha figurer, symboliserer de en religion eller en slags overgud?

Ja, det er noget slemt rod alt sammenGrin
Jeg ved ikke så meget om figurene, men der er en Buddha figur for hver dag i ugen. Så er der en helvedes masse andre figurer som symboliserer alt muligt. Uden for Pattaya, lidt nord for Bang Sean, ligger et område hvor der er udstillet et utal af figurer, nogle på størrelse med mennesker, andre store som huse. Der findes en del litteratur om disse figurer, men jeg har desværre ikke læst det endnu.
Man kan godt drikke uden at more sig.

huratho
Hej
Det er interesant som siden her har udviklet sig. Jeg startede siden med aflivning af vores elskede hund og nu er siden drejet og det er spændende læsning, bliv endelig ved.
Jeg har spurgt konen om der en forskellige Buddaèr hver dag. Hun svarer nej. Hun har kun een Buda, men som optræder forskellig hver dag.
Sådan har vi jo også forskellige billeder af Jesus Kristus.
Hilsen Hugo
i195.photobucket.com/albums/z109/huratho/Flagss_1-c.gif

At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let.

Kent26
Dream skrev:
Kent ville saamaend bare give min kone en over snuden, ja jeg vil endda gaa saa langt og tolke det som et personangreb.........

Han havde vel haabet at jeg roeg op i det roede felt, da han jo kalder min kone for simpel, uoplyst og uuddannet......manden aner jo ikke hvad han taler om....

Stoler lidt mere på på ham her, en thailandsk munk Sinlapacha end på, hvad du udgyder.:
http://www.religi...beder-ikke

At din kone er folke-buddhist og uoplyst er da okay. Fred være med det.

"For det første, sagde han, beder rigtige buddhister ikke (folke-buddhister gør), fordi der ingen Gud er at bede til, for det andet er karma-loven ubrydelig, og derfor får alle ens handlinger konsekvenser i det eller de kommende liv."

Det vil sige, at din kone ikke forstår det fundamentale i buddhismen - karmaloven. Hun har slået slangen ihjel - og det kommer hun til at bøde for LIGE MEGET hvor meget hun beder til Buddha (hvilket igen beviser at hun er uoplyst) - det er altså ikke kristendom det her - man kan ikke bede om tilgivelse. Karmaloven styrer hårdt!

Jeg nød den artikel meget, og hvor ville det være fedt hvis det fandtes her i pattaya.. Gør det det...

Men ang de forskellige buddha statuer der er over det hele, kan de sammenlignes med forskellige kapitler i en bog. Det den samme bog men hustorierne er forskellige, og dermed er statuerne forskellige da de viser historien igennem statuen. Dette gælder ikke alle typer buddhaer men næsten. Feks den liggende buddha i wat phra keaw i bkk symboliserer øjeblikket for buddhas opvågning i nirvana.

Og til kent så bliver konen der dræbte slangen ikke nødvendigvis genfødt som karkelak eller lign, da der jo rettes op på det meste hvis du gør en masse godt, og hjælper alt du kan. Dermed fortynder du de negative energier og skaber et stærkere ståsted for dig selv og forøger dine chancer for en god genfødsel.
Og ang genfødsel blir du som person jo ikke genfødt, i modsætning til hvad mange tror, kun dine positive eller negative engergier genfødes, som i sidste ende bestemmer om der er basis for nirvana eller om dine energier skal bruges til at redde verden eller bevæge en skovsnegl over vejen.

Jeg nød den artikel meget, og hvor ville det være fedt hvis det fandtes her i pattaya.. Gør det det...

Jeg hentyede til det med at tale engelsk med munkene og begge parter kunne lære noget. farang om buddha og munkene om engelsk. Super ide..

Spring til debat: