Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Budisme
|
|
huratho |
Lagt på d. 07/10-2009 10:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 913 |
Hej Dette indlæg har jeg brugt mange dage på. På den ene side respektere jeg thaier og deres tro på Buda, ligesom de også respektere mig og min krinstendom. Men nu er jeg i syv sind. Vi har bl.a. en Cocker som er blevet bidt af enten en slange eller en scorpion. Vi var til dyrlæge med hende og fik den besked at hade vi ventet 2 dage mere skulle den ene bagben amputeres. Nu fik den istedet skåret såret op og hele bag partiet er er helt åben og hun har det ikke godt. Vi har være til dyrlægen hver dag for at få renset såret. Jeg bad dyrlægen om at aflive hende for det var mest humant, men nej, ikke i TH, hvor de tror på genfødsel. Det kunne jo være at det var din gamle oldemor som du aflivede. Dyrplageri, ja i aller højeste grad. I DK ville dyrlægen ikke engang spørge. Hilsen Hugo At leve let er ikke ret, at leve ret er ikke let. |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 07/10-2009 12:25
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Man bliver nok nød til at respektere at sådan er det her. og man må leve med det.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
BJ |
Lagt på d. 07/10-2009 12:31
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1067 |
Ja det er jo to forskellige dele af verden, og to vidt forskellige kulturer. Man må endelig ikke begynde, at sammenligne med Danmark,..... på nogen måde. MVH.BJ Redigeret af BJ d. 07/10-2009 12:32 THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
Lagt på d. 07/10-2009 12:47
|
|
Begynder Antal indlæg: |
kunne jeg se hunden klart led over hvad jeg kunne acceptere, plus med etå bent sår som nok ville blive betændt og muligvis give hunden lidelser senere i livet.. ja så havde jeg nok valgt at aflive den selv |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/10-2009 12:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Jeg giver generelt ikke ret meget for deres dobbeltmoral. Hvis de virkelig troede på en reinkarnation i et dyr, ville den logiske konsekvens være at alle var vegetarianerne. Samtidig ser jeg ikke at de har nogle problemer med at tampe helt uskadelige slanger ihjel ud fra devicen: Den eneste gode slange er en død slange. |
|
|
Dream |
Lagt på d. 07/10-2009 13:06
|
Øvet medlem Antal indlæg: 465 |
rinpoche skrev: Samtidig ser jeg ikke at de har nogle problemer med at tampe helt uskadelige slanger ihjel ud fra devicen: Den eneste gode slange er en død slange. Sikken en gang vroevl.........de Thai'er jeg kender slaar ikke slanger ihjel.. Her hvor vi bor har vi haft 3 slanger inde paa grunden, Ning har fjernet dem med en kaep......en gang har Ning slaaet en slange ihjel, men var ulykkelig over at hun var noedt til det og maatte be' til Buddha der efter........ Redigeret af Dream d. 07/10-2009 13:08 |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/10-2009 13:17
|
Dream skrev: Sikken en gang vroevl.........de Thai'er jeg kender slaar ikke slanger ihjel.. .. Jamen, så er det bevist. Lad os bare sige, at jeg har andre erfaringer. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 07/10-2009 13:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Nogle af de Thailændere jeg kender spiser hunde. Det overskrider mine grænser, til megen morskab. |
|
|
hfb |
Lagt på d. 07/10-2009 14:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 544 |
Lige som mange dansker ikke lever 100% efter de kristene regler lever mange thaier heller ikke 100% efter de buddhistiske regler. Jeg synes også det er synd for hunden. Men hvad så med mennesker der lider? Dem afliver vi heller ikke...... |
|
|
CHINGCHOK |
Lagt på d. 07/10-2009 17:47
|
Øvet medlem Antal indlæg: 110 |
Har også set mange eksempler på dette. Engang så jeg en hund, lammet i bagkroppen (påkørsel af bil) komme forbi. Slæbende sig afsted på forbenene med bagbenene slæbende hen af jorden. Ingen tog notits af dette, undtaget de andre hunde der gøede og jagede den væk. De lokale munke tog sig af den.
จิ้งจก
|
|
|
Lagt på d. 07/10-2009 18:15
|
|
vandango skrev: Nogle af de Thailændere jeg kender spiser hunde. Det overskrider mine grænser, til megen morskab. De må spise alle de hunde de vil,så længe de ikke kigger sultent på min hund Kender nu ingen thai'er (rinpoche ) der siser hunde |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/10-2009 19:01
|
Det er fordi du ikke har været i Tha Rae markedet i Sakon Nakhon. Der ligger fido nydeligt udskåret. Spørg enhver thailænder hvad de forbinder med Sakon Nakhon |
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 07/10-2009 19:38
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Nu er der jo forskellige former for Buddisme! Og det praktiseres på lige så forskellige måder som kristendommmen! At aflive dyr er okay i mange områder, ligegyldigt hvad for et dyr, og specielt hvis dyret lider! Ville til en hver tid aflive hunden selv(selvom det vil være svært), hvis jeg ikke kunne se en fremtid hvor hunden blev rask igen! Og i Thailand kan alt jo spises, alt efter hvad område folk kommer fra! På Koh Samuie er de store Leguaner udryddet, for der kom en masse arbejder nordfra for at bygge hotellerne, og de jagede og spiste dem med stor glæde IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
Lagt på d. 07/10-2009 20:32
|
|
rinpoche skrev: Det er fordi du ikke har været i Tha Rae markedet i Sakon Nakhon. Der ligger fido nydeligt udskåret. Spørg enhver thailænder hvad de forbinder med Sakon Nakhon LOL det var det første min kone sagde. og gjorde i samme åndedrag mig opmærksom på hvem i hendes "vennekreds" der kom derfra Og jeg nævnte dit navn, rinpoche, pga jeg skrev thai'er, og ikke thailændere Redigeret af d. 07/10-2009 20:33 |
|
|
vandango |
Lagt på d. 08/10-2009 00:14
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
rinpoche skrev: Det er fordi du ikke har været i Tha Rae markedet i Sakon Nakhon. Der ligger fido nydeligt udskåret. Spørg enhver thailænder hvad de forbinder med Sakon Nakhon Det er rigtigt, da Nee præsenterede mig for sin udlejer, fortalte han mig straks at hvor hun kommer fra spiser man hunde. Ved også hvordan man tilbereder en hel hund til grillen. |
|
|
Kent26 |
Lagt på d. 08/10-2009 00:22
|
Øvet medlem Antal indlæg: 163 |
Dream skrev: rinpoche skrev: Samtidig ser jeg ikke at de har nogle problemer med at tampe helt uskadelige slanger ihjel ud fra devicen: Den eneste gode slange er en død slange. Sikken en gang vroevl.........de Thai'er jeg kender slaar ikke slanger ihjel.. Her hvor vi bor har vi haft 3 slanger inde paa grunden, Ning har fjernet dem med en kaep......en gang har Ning slaaet en slange ihjel, men var ulykkelig over at hun var noedt til det og maatte be' til Buddha der efter........ Rigtige buddhister beder ikke til Buddha. Folke-buddhister gør, men de er også simple, uoplyste og uuddannede mennesker. Buddha er ikke en Gud. |
|
|
Dream |
Lagt på d. 08/10-2009 00:48
|
Øvet medlem Antal indlæg: 465 |
Folke-buddhister gør, men de er også simple, uoplyste og uuddannede mennesker. Buddha er ikke en Gud. .......Den var go' Kent..... At Buddha ikke er en gud, det tror jeg vi alle er klar over...men tak for guldkornet.... Mange betragter dog buddhismen som en religion...uden en gud. . . . . . . . . . . RYST POSEN................. Godt forsoegt, men den gik ikke ! Redigeret af Dream d. 08/10-2009 06:12 |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 08/10-2009 06:40
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
rinpoche skrev: ....så springer en tanke mig i hovedet: Hvorfor erJeg giver generelt ikke ret meget for deres dobbeltmoral. Hvis de virkelig troede på en reinkarnation i et dyr, ville den logiske konsekvens være at alle var vegetarianerne. Samtidig ser jeg ikke at de har nogle problemer med at tampe helt uskadelige slanger ihjel ud fra devicen: Den eneste gode slange er en død slange. dyrene så lavet af kød, hvis det ikke er meningen man skal spise dem? __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
krydolf |
Lagt på d. 08/10-2009 08:28
|
Øvet medlem Antal indlæg: 137 |
Religion i Thailand er et meget rodet og morsomt begreb. Befolkningen i almindelighed betragter Buddha som en slags gud, samtidig med de sætter mad og drikke ud til diverse ånder og spøgelser. De går i templet for at bede til Buddha, men ikke som vi kender det fra vores kirker. De beder om råd og vejledning til et bedre liv og godt helbred. Det er virkeligt underholdende at deltage i. Mange Thai'er har bøger som omhandler drømmetydning, som de går voldsomt op i. De mener at alle drømme kan "oversættes" som varsler om det ene og andet. Min kæreste ville købe en lodseddel og spurgte hvad tid på dagen jeg var født. Jeg oplyste at jeg var født omkring kl. 05 om morgenen. Hun købte derfor en lodseddel med endetallet 5. På mirakuløs vis vandt hun 2000 Baht. Øjeblikkelig troppede alle veninderne op og udspurgte mig om fødselsår, dato og meget andet som der muligvis kunne være held ved. Da en af veninderne også vandt ville jublen ingen ende tage. Således er Thai'ernes tro/overbevisning et herligt sammensurium af Buddha, drømmetydning og overtro. De der har været i Pattaya har sikkert besøgt fiskemarkedet i den nordlige ende, og set det hellige træ med de farvede bånd. Træet står midt i gaden, men ingen kunne drømme om fælde det. Reinkarnation/genfødsel er en del af det hele, men det er mest munkene der efterlever den del af troen, som rent faktisk stammer fra Hinduismen. Men det er en helt anden historie. Der findes en masse litteratur om Thai'ernes tro/overtro som er virkelig underholdende læsning. Det kan varmt anbefales at studere dette, det giver samtidig en meget større forståelse for deres mentalitet og livsform. Redigeret af krydolf d. 08/10-2009 08:36 Man kan godt drikke uden at more sig.
|
|
|
gg |
Lagt på d. 08/10-2009 08:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 141 |
I Danmark lader man mennesker lide en smertefuld død uden at give aktiv dødhjælp. Det er heller ikke spor humant. I Thailand ærer man døden, i Danmark er det stadig lidt tabu. Ja, vi er så forskellige. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |