Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
integration
|
|
Lagt på d. 05/10-2009 10:33
|
|
Begynder Antal indlæg: |
nu har min kone fået opholdstilladelse og er begyndt i skole. der er dog nogle ting som undrer mig meget: for det første går hun kun i skole 2½ time pr dag, med en pause halvvejs inde i undervisningen. det syntes jeg ikke er særligt meget, specielt fordi hun har fri hver onsdag. så det er 2½ time gange 4 dage, 10 timer om ugen. udover det er det tit og ofte at hendes lærer skal have fri en dag i løbet af ugen. i sidste uge var det fredag hun havde ekstra fri, og i denne uge har hun ekstra fri tirsdag. i uge 42 har hun helt fri (efterårs ferie?) alt i alt syntes jeg ikke rigtigt det virker specielt seriøst fra kommunens side at lære nye borgere dansk, så de kan komme ud på arbejdsmarkedet. når dette så er sagt skal jeg lige rose min kone, hun har gået i skole 1½ måned og lært en hel masse, jeg er virkeligt stolt af hende. det har helt sikkert en del med hendes gåpåmod, og hvor meget vi øver hver dag, at gøre. vi øver selvfølgeligt sammen hver dag og jeg hjælper med lektier, samt vi prøver at snakke dansk til hinanden. det er dog lidt svært lige at huske det hele tiden når man er vant til at snakke engelsk tror bare ikke det er alle ægtefæller som gør lige meget ud af at lære deres hustru dansk (det er bare noget der skal overstås for nogle så de kan få bistand, eller noget...) så mit spørgsmål er: er det på samme måde i alle kommuner, altså at de kun har 10 timers dansk undervisning (- pauser) om ugen? |
|
|
kylling |
Lagt på d. 05/10-2009 10:42
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 789 |
Nu skriver i hvilken kommune du bor, men i Høje taastrup er det det samme som beskriver 10 timer om ugen er da ganske fint,da du gik i skole haved du da ikke 10 timer dansk om ugen |
|
|
Lagt på d. 05/10-2009 10:57
|
|
kylling, det er præcis i høje taastrup hun går i skole nej jeg havde ikke 10 timers dansk undervisning, men jeg havde jo også lært sproget hjemmefra syntes bare virker som lidt, men måske jeg tager fejl, er jo ikke pædagog derfor jeg spurgte om det var det samme i andre kommuner Redigeret af d. 05/10-2009 11:14 |
|
|
BJ |
Lagt på d. 05/10-2009 12:09
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1067 |
Jeg går ud fra at det er AOF eller en anden voksen-undervisning hun går på. Og da det oftest er selvstudie, på de voksen-undervisninger, kan man også lidt selv tlrettelægge sin undervisning. Og de er hvist nok ikke påkræevet mere, end de 10 timer pr uge, dem skal de kunne dokumentere. MVH.BJ THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
hfb |
Lagt på d. 05/10-2009 13:32
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 544 |
Ezal skrev: nu har min kone fået opholdstilladelse og er begyndt i skole. der er dog nogle ting som undrer mig meget: for det første går hun kun i skole 2½ time pr dag, med en pause halvvejs inde i undervisningen. det syntes jeg ikke er særligt meget, specielt fordi hun har fri hver onsdag. så det er 2½ time gange 4 dage, 10 timer om ugen. udover det er det tit og ofte at hendes lærer skal have fri en dag i løbet af ugen. i sidste uge var det fredag hun havde ekstra fri, og i denne uge har hun ekstra fri tirsdag. i uge 42 har hun helt fri (efterårs ferie?) alt i alt syntes jeg ikke rigtigt det virker specielt seriøst fra kommunens side at lære nye borgere dansk, så de kan komme ud på arbejdsmarkedet. når dette så er sagt skal jeg lige rose min kone, hun har gået i skole 1½ måned og lært en hel masse, jeg er virkeligt stolt af hende. det har helt sikkert en del med hendes gåpåmod, og hvor meget vi øver hver dag, at gøre. vi øver selvfølgeligt sammen hver dag og jeg hjælper med lektier, samt vi prøver at snakke dansk til hinanden. det er dog lidt svært lige at huske det hele tiden når man er vant til at snakke engelsk tror bare ikke det er alle ægtefæller som gør lige meget ud af at lære deres hustru dansk (det er bare noget der skal overstås for nogle så de kan få bistand, eller noget...) så mit spørgsmål er: er det på samme måde i alle kommuner, altså at de kun har 10 timers dansk undervisning (- pauser) om ugen? Hvis du havde forventet hun går til intensiv danskundervisning, kan jeg godt forstå du er skuffet. Jeg sad med lidt samme følelse da jeg så skoleskemaet til min kone da hun startede for efterhåndet lang tid siden. I i nord/øst Jylland er det 4 dage a ca. 3,5 time (incl. en lang pause). Så det er nok ca. det samme. Men se positivt på det. I forhold til det du betaler går det vel nok? Redigeret af hfb d. 05/10-2009 13:33 |
|
|
swed |
Lagt på d. 05/10-2009 14:14
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 523 |
Der må være meget stor forskel på hvor man bor , min kone går i helsingør sprogskole 3 dg om ugen , og hvis læreren er syg er der vikar , og der er ingen der kommer forsent, så er der skideballe, og hun har mindst 1 times hjemmearbejde hver dag, så klag til jeres kumunne der er dem der betaler
Swed
|
|
|
Lagt på d. 05/10-2009 16:07
|
|
nej jeg er absolut ikke utilfreds med prisen måske med min skatteprocent, men jeg føler faktisk jeg får rigtigt meget ud af det jeg betaler i skat. ved ikke hvad jeg havde forventet, syntes bare ikke det er nok med 2½ time om dagen, derfor jeg ville høre hvordan det var i resten af landet, men det lyder jo som om det er nogenlunde ens. måske er der nogen som bor i sverige som kan fortælle hvordan de gør det der?? og det skal nok gå alligevel, hun gør en kanon indsats, så hun skal nok få det lært. allerede nu snakker hun om at finde et job, men der siger jeg nej. lige nu skal hun kun koncentrere sig om at lære sproget. så kan vi altid finde et job senere Redigeret af d. 05/10-2009 16:07 |
|
|
fckguld |
Lagt på d. 05/10-2009 17:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 962 |
Ezal skrev: giver dig ret , min kone går kun 2 gange om ugen 3 timer clavis ved nørreport- privat skole , men hun lærer meget, og sidder hver dag flere timer hjemme øver, jeg bruger ca 30 min med hjælpe hende hver dag, rigtig god skole og kun 8 på hendes hold, alle folk der ønsker lære dansk .
nej jeg er absolut ikke utilfreds med prisen måske med min skatteprocent, men jeg føler faktisk jeg får rigtigt meget ud af det jeg betaler i skat. ved ikke hvad jeg havde forventet, syntes bare ikke det er nok med 2½ time om dagen, derfor jeg ville høre hvordan det var i resten af landet, men det lyder jo som om det er nogenlunde ens. måske er der nogen som bor i sverige som kan fortælle hvordan de gør det der?? og det skal nok gå alligevel, hun gør en kanon indsats, så hun skal nok få det lært. allerede nu snakker hun om at finde et job, men der siger jeg nej. lige nu skal hun kun koncentrere sig om at lære sproget. så kan vi altid finde et job senere DU FÅR HVAD DU GIVER GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI
|
|
|
hfb |
Lagt på d. 05/10-2009 17:20
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 544 |
Ezal skrev: nej jeg er absolut ikke utilfreds med prisen måske med min skatteprocent, men jeg føler faktisk jeg får rigtigt meget ud af det jeg betaler i skat. ved ikke hvad jeg havde forventet, syntes bare ikke det er nok med 2½ time om dagen, derfor jeg ville høre hvordan det var i resten af landet, men det lyder jo som om det er nogenlunde ens. måske er der nogen som bor i sverige som kan fortælle hvordan de gør det der?? og det skal nok gå alligevel, hun gør en kanon indsats, så hun skal nok få det lært. allerede nu snakker hun om at finde et job, men der siger jeg nej. lige nu skal hun kun koncentrere sig om at lære sproget. så kan vi altid finde et job senere Jeg synes du har en god indstilling til det. Hun skal nok lære det! Tålmodighed er guld værd. Jeg tror det er vigtigt at de lære (nogenlunde) ordentligt dansk før de slippes ud på arbejdsmarkedet. De fleste af dem der ikke kan dansk har et mindre godt arbejde.......... |
|
|
ob |
Lagt på d. 05/10-2009 18:48
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
hej hej : Min kone er lige startet i skole i Nyborg . Her går hun 3 dage om ugen fra kl. 08 45 - 14 15 , med 1/2 times pause . Og der er lektier for til næste dag . vh ob |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 05/10-2009 19:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
EZAL---> Mine 2 gode Thaiveninder fra Rødovre og Ballerup har været her i henholdsvis 10 og 3 år, går i skole i Ballerup 4 dage om ugen, fra kl. 8-14. De har fri hver torsdag og skolen er tværkommunalt ledet og financieret! __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Lagt på d. 05/10-2009 21:08
|
|
Min lilmor går man og fre 3 timer. 200kr pr mdr. |
|
|
L |
Lagt på d. 06/10-2009 12:35
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
i forhold til familiesammenføring's ansøgningen, hvornår kan man så få lov at starte på dansk skole....? først når der endeligt ok på dette ? eller når der er tildelt processuelt ophold ? eller når ansøgning er indgivet ? Var jo rart at komme så hurtigt igang som muligt |
|
|
Lagt på d. 06/10-2009 13:44
|
|
først når endeligt ok er givet, desværre. men har man råd er der jo ingen der forbyder hende gå på kurser som du selv betaler. sørg for at låne en ordbog på biblioteket til hende (eller køb en) udover det findes der mange gode steder på nettet hvor hun kan lære dansk der er massere muligheder heldigvis. held og lykke med det! har i søgt om familiesammenføring? |
|
|
Lagt på d. 06/10-2009 13:48
|
|
deepseadivers skrev: Min lilmor går man og fre 3 timer. 200kr pr mdr. min kone går på det kommunen tilbyder. men vi har tænkt på om der er nogle aftenkurser et sted så hun får lidt mere undervisning. deepseadivers, bruger i ikke det kommunale tilbus? det er jo gratis |
|
|
L |
Lagt på d. 06/10-2009 14:41
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 511 |
Ezal: ja, vi har søgt om familiesammenføring, men der går jo nok 2-3 mdr før det går igennem. Vi har fået en cd fra Indvandrerrådgivningen med dansk kursus og den har hun stor glæde af. Hun øver flittigt på computer hver dag. Hvad er det for en slags ordbog du mener jeg skal købe ? ..eller låne Redigeret af L d. 06/10-2009 14:42 |
|
|
Lagt på d. 06/10-2009 14:54
|
|
en dansk-thai ordbog så hun kan slå de ord op hun ikke kender |
|
|
fckguld |
Lagt på d. 06/10-2009 17:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 962 |
hfb skrev: slid slid og slid og lysten til lære så går det -har også aftalt med min kone ingen arbejde før hun kan forstå , tale og læse dansk . så realistisk om et par år kan hun søge job.
Ezal skrev: nej jeg er absolut ikke utilfreds med prisen måske med min skatteprocent, men jeg føler faktisk jeg får rigtigt meget ud af det jeg betaler i skat. ved ikke hvad jeg havde forventet, syntes bare ikke det er nok med 2½ time om dagen, derfor jeg ville høre hvordan det var i resten af landet, men det lyder jo som om det er nogenlunde ens. måske er der nogen som bor i sverige som kan fortælle hvordan de gør det der?? og det skal nok gå alligevel, hun gør en kanon indsats, så hun skal nok få det lært. allerede nu snakker hun om at finde et job, men der siger jeg nej. lige nu skal hun kun koncentrere sig om at lære sproget. så kan vi altid finde et job senere Jeg synes du har en god indstilling til det. Hun skal nok lære det! Tålmodighed er guld værd. Jeg tror det er vigtigt at de lære (nogenlunde) ordentligt dansk før de slippes ud på arbejdsmarkedet. De fleste af dem der ikke kan dansk har et mindre godt arbejde.......... DU FÅR HVAD DU GIVER GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI
|
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 06/10-2009 19:22
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Ezal 2½ time om dagen med koncentreret dansk er nok grænsen for hvad man kan kapere om dagen mht. sprogindlæring. Det indlærte skal også have tid til at synke ind og det sker næppe mens man bliver fodret med nyt. Vi er alle forskellige, men da jeg gik til thai-undervisning på Phuket var jeg også efter 3 timers eneundervisning absolut proppet. Dansk-thai ordbog? Det vil så være Donald Shaw og Suphat Sukamison`s ordbog fra special-pædagogisk forlag. Et gennemgribende værk ikke mindst i betragtning af, at det retter sig mod en så begrænset sproggruppe som dansk-thai. ISBN 87 7399 473 1 Mvh |
|
|
Lagt på d. 06/10-2009 21:47
|
|
ja, det er præcis den ordbog du omtaler, rart at høre den er god. desværre er det jo kun et lån fra biblioteket. må købe den når vi engang bliver rige (eller bare lidt rigere ihertfald) du har nok ret ang. undervisning. problemet for mig er bare at der er 8 elever i klassen, og læreren skal jo hjælpe dem alle. så går de 2½ time hurtigt. men hun har jo også mig, jeg gør alt jeg kan for at hjælp. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |