Se indlæg
 Udskriv debat
hjælp søges .
ob
Er der nogen der ved hvad de rigtige regler og love er vedrørende personfradrag . Vi har lige fået familiesammenføring . Afleverede papirerne d. 16/8 og fik svar 18/9 . Er meget forvirret Frownom fra hvornår jeg kan bruge min kones personfradrag . Hun kom til DK Juni 2009 . Vi er gift i dk. Håber der er nogle der ved noget om love og regler om dette emne . P F T ob

Webmaster
Hejsa OB,

Spørgsmålet har været oppe før og jeg mener ikke at noget har ændret sig siden dengang.

Se nærmere her:

http://www.dansk-...post_35108

Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Thaidreamer
ob skrev:
Er der nogen der ved hvad de rigtige regler og love er vedrørende personfradrag . Vi har lige fået familiesammenføring . Afleverede papirerne d. 16/8 og fik svar 18/9 . Er meget forvirret Frownom fra hvornår jeg kan bruge min kones personfradrag . Hun kom til DK Juni 2009 . Vi er gift i dk. Håber der er nogle der ved noget om love og regler om dette emne . P F T ob

ellers ka en revisor hurtig fortælle dig det.

Tumut
det er fra den dato hun har indrejse stempel til dk i passet

quickmouse
ob skrev:

webmaster skrev : Hejsa OB,

Spørgsmålet har været oppe før og jeg mener ikke at noget har ændret sig siden dengang.

Se nærmere her:
http://www.dansk-...

helt korrekt

Tumut skrev : det er fra den dato hun har indrejse stempel til dk i passet

helt korrekt

det du skal gøre er at henvende dig på det lokale skattekontor i din kommune, og bede om at få din kones fradrag så vil de lave et nyt skattekort til dig med tilbagevirkende kraft, tag evt. jeres brev med fra udlændingeservice (familliesammenføring), burde ikke være nødvendig men det kan spare dig for en masse besvær, og når eller hvis din kone får et arbejde så sørg hurtigst muligt at lavet jeres skattekort om, for ellers vil det komme til at koste nogle klejner Wink selv i disse digitale tider med digitale skattekort kandet hurtigt blive lidt bøvl med udlændinge der kommer i arbejde første gang i.frb. med f.eks. famillie sammenføring.
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Djengis
Webmaster skrev:
Hejsa OB,

Se nærmere her:

http://www.dansk-...post_35108

Der er på den front ikke sket nogen ændring.

Men det kræver stadigt af og til at man selv gør opmærksom på man har krav på fradraget fra indrejse dato.

NB: Hvis den thailanske statsborger rejser UD af Danmark (med US godkendelse og med indrejse tilladelse) gælder den dato den thailanske statsborger igen er i DK.

Fx - Din kone (tillykke med det iøvrigt) kom op 1. juni. I bliver gift samme dato eller tidligere.

Men I rejser til Thailand på ferie 1 august og kommer tilbage 15 august.

Da kan du kun få fradrag for 15 august og frem efter.

Måske en OSS var en ide at få her? Mange spørgsmål er jo de samme - og så meget får hende der bestemmer altså heller ikke ændret fra dag til dag.
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

pee chang
Jeg har da hørt om en der fik brev fra sattevæsnet at det er hele det år konen ankommer i. vi danskere kan da også bruge hele hvores fradrag på evt 3 måneder

Djengis
pee chang skrev:
Jeg har da hørt om en der fik brev fra sattevæsnet at det er hele det år konen ankommer i. vi danskere kan da også bruge hele hvores fradrag på evt 3 måneder

Det er ikke korrekt at den hertil flyttende ægtefælle får for hele kalenderåret.

Den hertil flyttende ægtefælle har ret til fradrag for den tid denne har opholdt sig i Danmark uden afbrydelser forud for ansøgningen om opholdstilladelse (den sidste indrejse dato stemplet i passet populært sagt) - og for at du skal kunne overfører ægtefælles uudnyttede fradrag naturligvis at i er gift.

Du skal så være opmærksom på at da sagsbehandling kan tage laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid for nogle kan du faktisk ende med at få op til 1 års fradrag med tilbage virkende kraft. Men stadigt under forudsætning af ovenstående.

Det er sandt nok at du kan vælge at bruge dit forventede fradrag som "frikort" de første 3 måneder af året fx - men dette er jo underforudsætning at du bo i landet hele året. Og har som sådan intet med at trække din hertil flyttende ægtefælles fradrag fra din skatte pligtige indkomst at gøre.

Spil efter reglerne - arbejd inden for systemet - og som regel arbejder systemet for dig!
Redigeret af Djengis d. 21/09-2009 21:18

ob
Mange tak for alle jeres svar. Syntes bare at jeg på et tidspunkt læste i en tråd at man kunne få konens fradrag for hele året . Endnu en gang Tak For Hjælpen . HI ob

HansSAS
Er der i den forbindelse nogen der ved noget om den anden vej?

Min kone har snart været her i 7 år, og derefter vil vi muligvis flytte til Thailand med min førtidspension, hvis den går igennem.
En sådan er jo skattepligtig i DK, men kan jeg få min kones personfradrag også?????

Hører ellers gerne om andre gode ideer og evt. advarsler i den forbindelse.

Hilsen Hans

Djengis
HansSAS skrev:
Er der i den forbindelse nogen der ved noget om den anden vej?

Min kone har snart været her i 7 år, og derefter vil vi muligvis flytte til Thailand med min førtidspension, hvis den går igennem.
En sådan er jo skattepligtig i DK, men kan jeg få min kones personfradrag også?????

Hører ellers gerne om andre gode ideer og evt. advarsler i den forbindelse.

Hilsen Hans

Hej Hans,

Så kommer du i samme dilemma som dem der bor i Sverige og arbejder i Danmark fx. Du kan kun benytte din ægtefælles uudnyttede fradrag hvis og såfremt I bor i Danmark. Da din ægtefælle ikke har noget fradrag hvis denne ikke har arbejde/eller bor i Danmark.

Mvh
Redigeret af Djengis d. 22/09-2009 05:45

hfb
Djengis skrev:
pee chang skrev:

Det er ikke korrekt at den hertil flyttende ægtefælle får for hele kalenderåret.

Den hertil flyttende ægtefælle har ret til fradrag for den tid denne har opholdt sig i Danmark uden afbrydelser forud for ansøgningen om opholdstilladelse (den sidste indrejse dato stemplet i passet populært sagt) - og for at du skal kunne overfører ægtefælles uudnyttede fradrag naturligvis at i er gift.

Du skal så være opmærksom på at da sagsbehandling kan tage laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid for nogle kan du faktisk ende med at få op til 1 års fradrag med tilbage virkende kraft. Men stadigt under forudsætning af ovenstående.

Det er sandt nok at du kan vælge at bruge dit forventede fradrag som "frikort" de første 3 måneder af året fx - men dette er jo underforudsætning at du bo i landet hele året. Og har som sådan intet med at trække din hertil flyttende ægtefælles fradrag fra din skatte pligtige indkomst at gøre.

Spil efter reglerne - arbejd inden for systemet - og som regel arbejder systemet for dig!

Så snart man er tilmeldt folkeregistret kontakter man skattevæsennet.
Man får fradraget for hele året om så du kommer til landet en af de sidste dage i året.
(med mindre der er kommet en ny lov i 2009 som jeg ikke har hørt om)
Smile

Djengis
En kort guide til at få sin ægtefælles personfradrag fra indrejsen

Punkt 1. Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra
indrejsedatoen (jf. Kildeskattelovens § 8. stk. 1).
Følgende dokumenter bør medbringes på skattekontoret:

i. Den udenlandske ægtefælles pas.

ii. Breve fra Familieadvokaten (link allernederst)

iii. Kildeskatteloven 1 § 1, 7 og 8 (link allernederst)

iv. Udlændinge loven § 7 og 9 (link allernederst)

v. Afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse fra Udlændingestyrelsen.

Punkt 2. Hvis I er blevet gift inden et kalenderårs afslutning (og er samlevende), kan hele fradraget overføres til den herboende ægtefælle med tilbagevirkende kraft (Jf. Personskatteloven § 10. stk. 3).

Punkt 3. Eksempel: A indrejser i Danmark 1/5/2004, bliver gift med sin herboende kæreste B 1/10/2004 og får opholdtilladelsen 1/2/2005. I dette eksempel kan B få overført A’s personfradrag for perioden 1/5 – 31/12 2004 …
Og så naturligvis fra 1/1/2005 og frem.

Jeg vil gerne uddybe Punkt 1, som er det centrale punkt i hele dette hurlumhej, og knytte nogle kommentarer til, hvorfor de enkelte dokumenter er vigtige.
Det første dokument, I hiver frem er naturligvis den udenlandske ægtefælles pas, så ToldSkat kan se hvornår han/hun er indrejst i Danmark. (Det burde være nok, hvis medarbejderen kender reglerne).
Det næste stykke dokumentation, I skal hive frem, er brevet fra familieadvokaten.dk, som meget pædagogisk forklarer problemsituationen og giver det korrekte svar (skattepligtig fra indrejsen).
Hvis den lokale ToldSkat medarbejder ikke vil acceptere dette brev som gyldig dokumentation, skal I tage Kildeskatteloven § 1, 7 og 8 frem.
Kildeskattelovens § 1 omhandler skattepligten, om hvem det påhviler at svare indkomstskat (og altså få fradrag). Det gælder blandt andre: personer, der har bopæl i Danmark og personer, der uden at have bopæl opholder sig i landet i mindst 6 måneder.
I § 8 står der så, at skattepligten indtræder fra begyndelsen af det ophold, som begrunder skattepligten.

Kildeskatteloven er altså klokkeklar. Der står intet om nationalitet, dato for opholdstilladelse eller andet. En familiesammenført udenlandsk ægtefælle er skattepligtig fra indrejsen i Danmark, og er altså berettiget til personfradrag.
Der hvor jeg så personligt tror, at mindre kompetente skattemedarbejdere går forkert i byen er fordi, at der i Kildeskatteloven § 7.stk. 2 og § 8. stk. 3, er der en undtagelse til den generelle regel. Der står således at udlændinge, som søger / har fået opholdstilladelse efter Udlændingelovens § 7, er skattepligtig på tidspunktet for meddelelsen af opholdstilladelsen. Her er det vigtigt, at dette er en UNDTAGELSE fra den generelle regel, hvor den generelle regel = skattepligt fra indrejsen.
Her er følgende to dokumenter vigtige:
Udlændingeloven §7 og §9, samt afgørelsen fra Udlændingestyrelsen.
Man kan således læse af Udlændingeloven§ 7, at den er gældende, hvis der gives opholdstilladelse til flygtninge og nødstedte fra Kosovo. § 9 derimod er for personer, der får opholdstilladelse efter reglerne for familiesammenføring.

Så er det at I skal fremvise afgørelsen fra Udlædningestyrelsen, hvor der står noget i retning af, at "Fornavn Efternavnsen" har fået opholds- og arbejdstilladelse i Danmark efter Udlændingelovens § 9.
Det vil altså sige, at den familiesammenførte ægtefælle IKKE falder ind under udtagelsen (skattepligtig fra tidspunkt for opholdstilladelse), men derimod under den generelle regel (skattepligtig fra indrejsen).

Det er min oplevelse, at når først ToldSkat har accepteret indrejsedatoen, som det korrekte tidspunkt for den udenlandske ægtefælle bliver skattepligtig, så forløber som det uden problemer mht. til at overføre personfradrag og uudnyttet bundfradrag.

Det er rigtig, at en udlænding der flytter til Danmark først kan oprettes i ToldSkats systemer, når vedkommende har fået CPR-nr./ opholdstilladelse, og først derefter kan dette fradrag overdrages til den danske/herboende ægtefælle. MEN jf. Kildeskattelovens §8.stk 1, er en person skattepligtig (og har således ret til fradrag) fra begyndelsen af opholdet i landet såfremt opholdet har været på mindst 6 mdr. (her står ikke noget om opholdstilladelse).

Held & lykke på skattekontoret!

Link til familieadvokaten:
http://www.famili...0-521.html

Link til Kildeskatteloven:
http://147.29.40....08629-REGL

Link til Udlændingeloven:
http://www.retsin...0050082629

Se evt http://www.skat.d...0203&vId=0
Dom fra Landsskatteretten.

Du får fra den dato du indrejser til Danmark ifgl alt dette.

Er der en anden dom der viser andet vil jeg MEGET gerne se denne.

Surmule
Hej
Jeg er ny her i forummet, men har dog fulgt lidt med i debatterne over tid. Jeg har lagt mærke til at der er en tendens til at debatten løber af sporet.

Jeg har fået min hustru til landet på visum for 4 dage siden, og vi skal nu til at søge familie sammenføring. Så tillykke til dig og din hustru OB. Jeg håber vi får samme hurtige sagsbehandling, visa ansøgningen tog 11 uger Sad

Jeg arbejder selv for det offentlige og har dermed og tilgang til en del informationer, via mine kvikke kolleger. Jeg har selvfølgelg fodret mine kolleger med alle de spørgsmål, som er aktuelle for min sag og som jeg her på forummet har konstateret bliver stillet gentagne gange. bl.a. spørgsmålet om overførsel af uudnyttet skattefradrag.

HFB og andre har helt ret, du kan få overført din ægtefælles uudnyttede fradrag for hele 2009 (årsfradraget) og det er ikke sværere end at henvende sig i Borgerservice/Servicebutikken i den kommune du bor og få ændret dit skattekort.

Djengis har også ret, jf. hans pkt 2. og den afgørelse fra Landsskatteretten som han henviser til .... som netop fortæller "hele" årsfradaget!

Philo
Hmm, når jeg læser Landsskatterettens afgørelse, "Klageren har anmodet om overførsel af ægtefællens uudnyttede personfradrag i 2006" så kan jeg altså kun læse mig til, at manden har ret til hustruens uudnyttede fradrag og således ikke hele årsfradraget, men kun fra hendes indrejsetidspunkt. I øvrigt samme konklusion som mit lokale skattekontor er nået frem til, hvorfor jeg kun har modtaget fradrag fra min kones indrejsetidspunkt. Jeg vil da meget gerne - på skrift - se hvor det står skrevet at det er hele årsfradraget, man i givet fald er berettiget til. Min kone indrejste i august 2006 så det vil da klart gøre en forskel.

MVH

Philo

Djengis
Surmule skrev:
Hej
Jeg er ny her i forummet, men har dog fulgt lidt med i debatterne over tid. Jeg har lagt mærke til at der er en tendens til at debatten løber af sporet.

Jeg har fået min hustru til landet på visum for 4 dage siden, og vi skal nu til at søge familie sammenføring. Så tillykke til dig og din hustru OB. Jeg håber vi får samme hurtige sagsbehandling, visa ansøgningen tog 11 uger Sad

Jeg arbejder selv for det offentlige og har dermed og tilgang til en del informationer, via mine kvikke kolleger. Jeg har selvfølgelg fodret mine kolleger med alle de spørgsmål, som er aktuelle for min sag og som jeg her på forummet har konstateret bliver stillet gentagne gange. bl.a. spørgsmålet om overførsel af uudnyttet skattefradrag.

HFB og andre har helt ret, du kan få overført din ægtefælles uudnyttede fradrag for hele 2009 (årsfradraget) og det er ikke sværere end at henvende sig i Borgerservice/Servicebutikken i den kommune du bor og få ændret dit skattekort.

Djengis har også ret, jf. hans pkt 2. og den afgørelse fra Landsskatteretten som han henviser til .... som netop fortæller "hele" årsfradaget!

Hejsa,
Har du noget officielt der siger hele året? For det er der vist rigtigt mange der vil være taknemmelige for.

Jeg kan desværre ikke sige andet end den dom kun gav fra og med indrejsedatoen.

Mvh
Djengis

Surmule
Hej Philo

Jeg forstår godt din skepsis... for det lyder da for godt til at være sandt Wink

Men efter at have læst dit indlæg... tillod jeg mig at kontakte SKAT på tlf 72221818 for at dobbelt tjekke mine kollegers udsagn (undskyld). Det er i øvrigt gratis og kan anbefales til andre der har spørgsmål vedr. skatten.... det er både nemmere, hurtigere og sikkert mere tilforladeligt end at lytte til os halv-studerede Wink

Nå, men den medarbejder jeg fik fat i ... var ikke det fjerneste i tvivl (da jeg først fik formuleret mit spørgsmål korrekt)... "familesammenførte har ret til hele ægtefællens uudnyttede fradrag ... for hele året ... uanset om man så er famiiesammenført 31.12. " - Det er SKAT's generelle holdning ... og den har jeg ikke lyst til at anke Wink

Philo
Ok Surmule - spiffigt brugernavn i øvrigt Wink Du har da sået en håbefuld spire i mig, så jeg vil rette telefonisk henvendelse til det af dig oplyste nummer og der bede om et skriftligt svar.
Når jeg modtager et sådant, forhåbentligt positivt svar, skal jeg lægge svaret ud her på siden til alm. orientering.

MVH

Philo

Surmule
Hej igen Philo

Det lyder som en ualmindelig god idé. Jeg tror mange af os begyndere godt kunne bruge et sted, der samlede de nødvendige "fakta" udi at blive gift i med en udlænding.

Overførsel af uudnyttet ægtefælle fradrag, er jo ikke den eneste ting, vi kæmper for at samle viden om. Der er jo alle de praktiske ting som papirarbejde i forbindelse med registrering af ægteskabet i Thailand. Der er det tekniske omkring gyldigheden af det thailandske kørekort i Danmark. Visa-regler, familesammenførings-regler og undtagelser. Det var bare et udpluk af de informationer jeg selv har været på jagt efter.

Jeg ved jo der er tusinder, der har været hele møllen igennem og rigtig mange lægger deres erfaringer herud på sitet... Men jeg synes hvergang der bliver stillet et fornuftigt og relevant spørgsmål, som vi måske er mange der brænder efter svaret på, så løber dialogen mange gange af sporet ... fordi der aldrig er enighed omkring svarene Wink

Så et fakta-site efterlyses Wink

ob
Kan kun sige " ENIG MED Surmule " hi ob

Spring til debat: