Se indlæg
Farangs
|
|
fisker |
Lagt på d. 16/09-2009 10:59
|
Begynder Antal indlæg: 24 |
Hvad er egentlig en farang/farangs? Og er det et negativ ord/slang, eller?? |
|
|
Dream |
Lagt på d. 16/09-2009 11:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 465 |
http://translate....a%26sa%3DG |
|
|
Yello |
Lagt på d. 16/09-2009 11:22
|
Begynder Antal indlæg: 17 |
farang [falang] bruges om europæere, samt folk fra Australien, USA m.s.fl. Ordet er neutralt ladet. Mvh Yello |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 16/09-2009 11:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Ordet "Farang", blev oprindeligt brugt i Siam (Thailand), om de første officielle diplomater og handelsrejsende der kom til landet fra frankrig, der på Thailandsk, lidt fordansket hedder "Farangset" __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Lagt på d. 16/09-2009 11:52
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Synes bestemt ordet er negativ ladet ord idag.Specielt når Jeg Leger på gaden med ungerne og den gamle heks til nabo lunter forbi mens hun visser farang bar. http://www.into-a...farang.php |
|
|
Yello |
Lagt på d. 16/09-2009 12:12
|
Begynder Antal indlæg: 17 |
"farang bar", det lyder da ikke så slemt, mon ikke du er for nærtagende. Naboen mener sikkert ikke noget nedsættende med det. Ordet "bar" i Thailand bruges mere end vi i Danmark bruger ordet "åndssvag". |
|
|
Lagt på d. 16/09-2009 12:27
|
|
Yello skrev: "farang bar", det lyder da ikke så slemt, mon ikke du er for nærtagende. Naboen mener sikkert ikke noget nedsættende med det. Ordet "bar" i Thailand bruges mere end vi i Danmark bruger ordet "åndssvag". Mange Thailænder giver faranger skylden for al dårligdom i LOS. Kan lige tilføje at ungerne kalder heksen for en gammel drage, for hun har aldrig brugt 1 minut på gadens unger,Men Mig elsker de for endelig er der 1 voksen der gider at spille bold. |
|
|
Lagt på d. 16/09-2009 12:28
|
|
Yello skrev: "farang bar", det lyder da ikke så slemt, mon ikke du er for nærtagende. Naboen mener sikkert ikke noget nedsættende med det. Ordet "bar" i Thailand bruges mere end vi i Danmark bruger ordet "åndssvag". Mange Thailænder giver faranger skylden for al dårligdom i LOS. Kan lige tilføje at ungerne kalder heksen for en gammel drage, for hun har aldrig brugt 1 minut på gadens unger, Men Mig elsker de for endelig er der 1 voksen der gider at spille bold. Redigeret af d. 16/09-2009 12:30 |
|
|
ubon lynge |
Lagt på d. 16/09-2009 15:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 858 |
Ja de unger vil gerne lege med en farang, de skal lige se en and forst saa kommer de og vil lege, spille bold eller hvad de nu lige kan finde paa. Men der er nu ogsaa de voksne som bare skal side og glo paa en som om man lige er landet fra rummet Men har det nu godt her i ubon, mange hilser paa en og vil snakke. Redigeret af ubon lynge d. 16/09-2009 15:00 Ubon.
|
|
|
Payanak |
Lagt på d. 16/09-2009 15:13
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
Ordet farang kan både være positivt og negativt ladet. Det kommer helt an på situationen, hvem der siger det og med hvilket tonefald. |
|
|
Lagt på d. 16/09-2009 15:28
|
|
Må tilstå Jeg har bestukket de unger på bedste thai-vis. De er købt for en ispind. Men meget trist at se, hvor lidt tid thailænder bruger på deres børn. |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 16/09-2009 16:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
deepseadivers skrev: Synes bestemt ordet er negativ ladet ord idag.Specielt når Jeg Leger på gaden med ungerne og den gamle heks til nabo lunter forbi mens hun visser farang bar. http://www.into-a...farang.php Ordet Farang er i sig selv ikke negativt ladet, at den gamle heks vrisser Farang Bar er jo mere personligt rettet imod dig, fordi hun mener det ser tosset ud at en voksen farang render rundt og spiller bold med vejens unger, eller også mener hun virkelig Du er tosset, men det har jo ikke noget at gøre med Farangs som helhed.... __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 16/09-2009 18:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 293 |
Hejsa, Ordet Farang er i sig selv jo som nævnt af andre ikke direkte positivt eller negativt ladet. Det kommer an på hvem der siger det til hvem og i hvad forbindelse. Det burde danskerne her jo kunne gendkende uhyre godt fra dansk hvor vi jo har det med langt de fleste ord/sætninger vi benytter i dagligdagen. Selv et ellers uskyldigt "godmorgen" kan være meget negativt - så vel som positivt. Min oplevelse er nu at thaierne generelt ikke bebrejder farangs for den krise de oplever - men mere nogle bestemte grupper af farangs. Det er generelt accepteret at en thai kan betale sig fra lidt af hvert - men ikke på samme måde accepteres at en farang gør det samme i thailand. Men kommer jo an på hvor man er og hvem man er... Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
dutling68 |
Lagt på d. 16/09-2009 19:17
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1381 |
deepseadivers skrev: Men meget trist at se, hvor lidt tid thailænder bruger på deres børn. kan kun give dig ret det er meget trist at se på....der er ting som er meget vigtiger og det er tv.... Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
b_j3ns3n |
Lagt på d. 16/09-2009 19:55
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1899 |
Yello skrev: farang [falang] bruges om europæere, samt folk fra Australien, USA m.s.fl. Ordet er neutralt ladet. Mvh Yello jeg synes det er lidt racistisk.. det kommer selvfølgelig helt and på hvem, og hvordan det bliver sagt.. føler lidt jeg blir sat i en bås, når bestemte folk kalder mig farang Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
juj |
Lagt på d. 16/09-2009 20:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 352 |
b_j3ns3n skrev: Yello skrev: farang [falang] bruges om europæere, samt folk fra Australien, USA m.s.fl. Ordet er neutralt ladet. Mvh Yello jeg synes det er lidt racistisk.. det kommer selvfølgelig helt and på hvem, og hvordan det bliver sagt.. føler lidt jeg blir sat i en bås, når bestemte folk kalder mig farang Thaierne er dybt racistiske saa det er ikke helt ved sidden af. |
|
|
rastloes |
Lagt på d. 16/09-2009 21:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 158 |
farang = franskmand (hvid mand) ? Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
Phuket (feb.99, april 08, august 08, juli 09, september 10) Næste gang: efterår 2012 |
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 16/09-2009 21:24
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Ja, for de fleste Thaier er det betydningen af ordet
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
rastloes |
Lagt på d. 16/09-2009 21:52
|
Øvet medlem Antal indlæg: 158 |
Fino. Takker, så er det på plads. Men jo, selvfølgelig er der altid associationer med en nationalitet eller en anden kultur. Det gælder jo over hele verden og er forskelligt fra land til land. Tysker bliver jo også kaldet "pølse-tysker" og lignende i Dk, men det betyder jo ikke ligefrem noget negativt, men bare en association som hersker i det givende land over for en anden nationalitet.
Bangkok (feb.99, juli 09, august 10)
Phuket (feb.99, april 08, august 08, juli 09, september 10) Næste gang: efterår 2012 |
|
Spring til debat: |