Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: I dag er SK973 til Bangkok aflyst
Oprettet af
jc d. 02/04-2012 07:51
#1
Et af i alt 11 langdistancefly i SAS-flåden har i knapt to uger været taget ud til en akut udskiftning af landingsstellet. Det har betydet massive forsinkelser og flere aflysninger. SAS forventer at flyet er tilbage på vingerne i denne uge.
En akut udskiftning af landingsstellet på et Airbus A340-fly har betydet, at SAS i knap to uger har manglet et af selskabets i alt 11 langdistancefly.
Det er det 10 år gamle Airbus A340-300 fly med navnet "Freydis Viking" og den danske registrering OY-KBD, der har været ude af drift i de seneste par uger.
SAS oplyser, at flyet rutinemæssigt skulle have skiftet understel, men det blev konstateret, at der var korrosion i den bøsning, som understellet sidder fast i på flyskroget. Det har derfor taget længere tid end forventet, at få landingsstellet skiftet, idet der skulles laves en ny bøsning.
Det manglende fly i produktionen har har ført til flere aflysninger igennem de senere dage, blandt andet har ruterne til Tokyo, Bangkok og Chicago været berørt. Samtidig har flere flyvninger været voldsomt forsinket - typisk op til et halvt døgn.
”Det har været en temmelig stor udfordring for vores folk i operationsafdelingen at få tingene til at hænge sammen,” fortæller Mikkel Thrane, der er kommunikationschef i SAS.
Han forklarer, at de fly, der de seneste par dage skulle have været afsted om aftenen, typisk er kommet afsted den følgende morgen, hvilket har medført store omkostninger med hotel og indkvartering af de mange passagerer.
Måtte indleje fly fra Hi Fly
Situatíonen var i weekenden så kaotisk for SAS, at det var nødvendigt at indleje kapacitet fra det portugesiske flyselskab HiFly. Hele to fly af typen Airbus A330-200 har SAS måttet gøre brug af for at gennemføre flyvninger til Washington og Chicago.
SAS forventer, at OY-KBD er tilbage på vingerne i denne uge. Selskabet har en flåde af fire Airbus A330-fly og syv Airbus A340-fly til at betjene selskabets interkontinentale ruter til USA og Asien.
Større flyselskaber med en betydelig større langdistanceflåde vil typisk have adgang til back-up fly i tilfælde af uregelmæssigheder. Derimod vil et selskab som SAS være meget sårbart ved hændelser af denne art, da man ikke råder over reservekapacitet til at imødegå forsinkelser og aflysninger.
#2
Bl.a.
http://www.check-...leID=60573
til nedenstående oplysning.
jc skrev:
Et af i alt 11 langdistancefly i SAS-flåden har i knapt to uger været taget ud til en akut udskiftning af landingsstellet. Det har betydet massive forsinkelser og flere aflysninger. SAS forventer at flyet er tilbage på vingerne i denne uge.
En akut udskiftning af landingsstellet på et Airbus A340-fly har betydet, at SAS i knap to uger har manglet et af selskabets i alt 11 langdistancefly.
Det er det 10 år gamle Airbus A340-300 fly med navnet "Freydis Viking" og den danske registrering OY-KBD, der har været ude af drift i de seneste par uger.
SAS oplyser, at flyet rutinemæssigt skulle have skiftet understel, men det blev konstateret, at der var korrosion i den bøsning, som understellet sidder fast i på flyskroget. Det har derfor taget længere tid end forventet, at få landingsstellet skiftet, idet der skulles laves en ny bøsning.
Det manglende fly i produktionen har har ført til flere aflysninger igennem de senere dage, blandt andet har ruterne til Tokyo, Bangkok og Chicago været berørt. Samtidig har flere flyvninger været voldsomt forsinket - typisk op til et halvt døgn.
”Det har været en temmelig stor udfordring for vores folk i operationsafdelingen at få tingene til at hænge sammen,” fortæller Mikkel Thrane, der er kommunikationschef i SAS.
Han forklarer, at de fly, der de seneste par dage skulle have været afsted om aftenen, typisk er kommet afsted den følgende morgen, hvilket har medført store omkostninger med hotel og indkvartering af de mange passagerer.
Måtte indleje fly fra Hi Fly
Situatíonen var i weekenden så kaotisk for SAS, at det var nødvendigt at indleje kapacitet fra det portugesiske flyselskab HiFly. Hele to fly af typen Airbus A330-200 har SAS måttet gøre brug af for at gennemføre flyvninger til Washington og Chicago.
SAS forventer, at OY-KBD er tilbage på vingerne i denne uge. Selskabet har en flåde af fire Airbus A330-fly og syv Airbus A340-fly til at betjene selskabets interkontinentale ruter til USA og Asien.
Større flyselskaber med en betydelig større langdistanceflåde vil typisk have adgang til back-up fly i tilfælde af uregelmæssigheder. Derimod vil et selskab som SAS være meget sårbart ved hændelser af denne art, da man ikke råder over reservekapacitet til at imødegå forsinkelser og aflysninger.
Oprettet af Anonym Bruger d. 02/04-2012 19:20
#3
Jeg syntes at høre at sas aflyser til og med d.10 april...
uha det var ikke så godt.
Oprettet af
L d. 03/04-2012 03:10
#4
sonny skrev:
Jeg syntes at høre at sas aflyser til og med d.10 april...
uha det var ikke så godt.
hvor har du det fra og hvad præcis mener du ?
de kan da umuligt aflyse alle fly frem til 10 april.....!
Oprettet af styx32 d. 03/04-2012 08:19
#5
Jeg talte med SAS kundeservice 2x igår
De oplyser at der ikke er problemer mere det var samme svar begge gange jeg ringede.
Oprettet af
L d. 03/04-2012 08:41
#6
styx32 skrev:
Jeg talte med SAS kundeservice 2x igår
De oplyser at der ikke er problemer mere det var samme svar begge gange jeg ringede.
jeg kan se at den der skulle lande her til morgen er fløjet næsten normal tid og er kun ca 1,5 time forsinket.
jeg tror SONNY prøver at være morsom på andres bekostning....
#7
L skrev:
styx32 skrev:
Jeg talte med SAS kundeservice 2x igår
De oplyser at der ikke er problemer mere det var samme svar begge gange jeg ringede.
jeg kan se at den der skulle lande her til morgen er fløjet næsten normal tid og er kun ca 1,5 time forsinket.
jeg tror SONNY prøver at være morsom på andres bekostning....
Helt enig. Jeg vil kalde det en sygelig tildens da det ikke er første gang
Men da hans indlæg heller ikke indeholdte nogle oplysninger om "kilde" valgte jeg at ignorer det.
Oprettet af styx32 d. 03/04-2012 09:07
#8
Prøv og gå ind på
http://www.cph.dk...odifyGuest
kontroller 02.04.2012 der fløj flyet kl. 09.15 SK 6973
Hvor er SK973 blevet af for den var på listen igår ?
anyway så bekræftet SAS at mit fly afgår til tiden (04.04.2012)
så håber de holder hvad de lover ellers komme det til at koste dem.
#9
Der er indsat 2 ekstra, godt nok mindre, fly. Så mon ikke de er ved at være oppe på omdrejninger igen.
Jeg skal aflevere en familie ude ved lufthavnen i aften. Så jeg skal nok skrive i tråden om hvordan det gik
Oprettet af styx32 d. 03/04-2012 09:47
#10
Jeg er fuldstændig ligeglad med om de så sætter et gammel propelfly ind i ruten så skal jeg bare afsted i morgen aften
Jeg har et hotel der står og venter på mig..
ellers kommer det til at koste SAS kassen i erstatning for tabt feriedage.
Har set i copenhagen airport programmet at de kan dele checks ud på op imod 1000Euro.
Redigeret af styx32 d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
DKPete d. 03/04-2012 10:02
#11
Håber Thai Air imorgen ikke er indblandet i SAS's fortrædeligheder :-)
#12
styx32 skrev:
Jeg er fuldstændig ligeglad med om de så sætter et gammel propelfly ind i ruten så skal jeg bare afsted i morgen aften
Jeg har et hotel der står og venter på mig..
ellers kommer det til at koste SAS kassen i erstatning for tabt feriedage.
Har set i copenhagen airport programmet at de kan dele checks ud på op imod 1000Euro.
Jeg har afleveret mine venner her til aften. Der skulle ikke være forsinkelser eller andre problemer p.t. med SAS afgangen til Bangkok.
#13
Så skulle den lige være lettet iflg. flightradar24.com
God tur
Oprettet af
SteenJ d. 04/04-2012 02:20
#14
Den blev sendt afsted 23,15
#15
Den trillede fra bygningen ca. 23:15 men take off var 11:34.....
Men any way hovedsagen er de flyver igen (nogenlunde) til tiden
så styx32 og alle andre kan komme til Thailand
Oprettet af styx32 d. 04/04-2012 09:37
#16
Jeg håber du mener 23:34 og ikke 11:34
Så er det nemlig en rimelig lang take off
#17
styx32 skrev:
Jeg håber du mener 23:34 og ikke 11:34
Så er det nemlig en rimelig lang take off
Jeg har faktisk prøvet i et norwegian fly fra CPH til AAL - hvor jeg skulle til møde kl. 9 - at vi blev checket ind, bordede og bordingen lukkede, så kørte gaten væk og så sad vi der i 4½ time - lige da gaten kørte væk så lukkede de banerne pga. sne og is, jeg spurgte om man ikke bare kunne komme af da mit møde var overstået og der nu ikke var nogen grund til at smutte til Aalborg, men det måtte de ikke, så jeg fløj til aalborg, og fløj hjem igen. det var altid noget at de kom med kaffe efter 3 timer, der var dog ikke nok til alle :-)
Nå men håber at de flyver stabilt igen så vi kan komme til varmen d. 10 april.
#18
styx32 skrev:
Jeg håber du mener 23:34 og ikke 11:34
Så er det nemlig en rimelig lang take off
I mit lille hoved der er tilkoblet en krop på 120 kg var der en mellemregning der hedder kl. 11:34 om aftenen....
Og ja selvfølgelig kl. 23:34....
Oprettet af
L d. 04/04-2012 11:08
#19
fjelle123 skrev:
styx32 skrev:
Jeg håber du mener 23:34 og ikke 11:34
Så er det nemlig en rimelig lang take off
Jeg har faktisk prøvet i et norwegian fly fra CPH til AAL - hvor jeg skulle til møde kl. 9 - at vi blev checket ind, bordede og bordingen lukkede, så kørte gaten væk og så sad vi der i 4½ time - lige da gaten kørte væk så lukkede de banerne pga. sne og is, jeg spurgte om man ikke bare kunne komme af da mit møde var overstået og der nu ikke var nogen grund til at smutte til Aalborg, men det måtte de ikke, så jeg fløj til aalborg, og fløj hjem igen. det var altid noget at de kom med kaffe efter 3 timer, der var dog ikke nok til alle :-)
Nå men håber at de flyver stabilt igen så vi kan komme til varmen d. 10 april.
og 11 april
Oprettet af
Nirvana d. 07/04-2012 11:35
#20
Når det er derfor jeg blev tvunget flyve den 3 april kl. 9.00 istiden for d. 2 april